Proekologiczne rozwiązania w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym S.A. w Krakowie
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.341.9Słowa kluczowe:
autobus, ekologia, Kraków, transport, tramwajAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie rozwiązań proekologicznych zastosowanych w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie, aby poprawić jakość i komfort życia mieszkańców miasta. Kraków jako miasto prężnie rozwijające się zmaga się z problemem dużego zanieczyszczenia powietrza, dotyczącego zwłaszcza wysokiego stężenia pyłu PM10. Głównym źródłem powstawania PM10 w miastach europejskich jest ruch drogowy (silniki wysokoprężne bez filtrów cząstek stałych) oraz tzw. niska emisja. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie od lat stara się poszerzać działania na rzecz poprawy jakości stanu środowiska, wdrażając z roku na rok coraz nowocześniejsze rozwiązania ekologiczne. Potwierdzeniem skuteczności tych działań jest wiele wyróżnień, jakie przedsiębiorstwo dostaje w podziękowaniu za proekologiczną działalność. Przykładem może być nagroda EkoJanosik przyznawana przez Krajową Radę Ekologiczną oraz statuetka Lidera Transportu Publicznego, jaką w 2018 roku prezydent Krakowa odebrał z rąk Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego. Do realizacji celu opracowania zastosowano analizę i ocenę działań Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie na rzecz ekologii wraz z krytyczną kwerendą dostępnej literatury.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych, w celu świadczenia usług komunikacji miejskiej na terenie aglomeracji krakowskiej – Wydział Gospodarki Komunalnej (2019, 16 listopada). Pozyskano z https://www.bip.krakow.pl/zalaczniki/dokumenty/
Bodzek, M. (2018). Zielone i społeczne odpowiedzialne zamówienia publiczne jako narzędzie zrównoważonego rozwoju transportu publicznego. Homo Politicus, 13, 115–123.
Bogacki, M., Bździuch, P. (2017). Autobusowy transport publiczny w Krakowie na tle najlepszych światowych systemów komunikacji miejskiej oraz ocena wpływu jego modernizacji na wielkość emisji zanieczyszczeń. Transport Miejski i Regionalny, 4, 26–31.
Chamier-Gliszczyński, N. (2010). Ekologiczny transport w miastach. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 6, 1–6.
Fajczak-Kowalska, A., Kowalska, M. (2017) Zrównoważony rozwój publicznego transportu zbiorowego – gmina miejska Pabianice. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 12, 532–537.
Fajczak-Kowalska, A., Rudowska, P., Ziemiński, P. (2017). Zrównoważony transport publiczny jako podstawa logistyki miejskiej przyjaznej społeczeństwu. Gospodarka w Praktyce i Teorii, 1(46), 27–43.
Filipowicz, J., Filipowicz, P., Zaprawa, K. (2017). Emisja zanieczyszczeń spalinowych przez autobusy komunikacji miejskiej. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 9, 52–55.
Guciewski, Ł., Jóźwiak, A. (2018). Wybrane aspekty ekologii w miejskim transporcie drogowym. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, 120, 143–153.
Jurga, S., Zając, G. (2017). Energochłonność pojazdów komunikacji miejskiej w Krakowie. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 6, 1142–1146.
Korneć, R. (2018). System transportu miejskiego wobec zrównoważonego rozwoju. Studia Miejskie, 30, 71–84.
Kostrz, M., Satora, P. (2017). Związki odpowiedzialne za zanieczyszczenie powietrza. Inżynieria Ekologiczna, 6(18), 89–95.
Kuchcik, M., Milewski, P. (2018). Zanieczyszczenie powietrza w Polsce – stan, przyczyny i skutki.
Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, 182, 341–364.
Motowidlak, U. (2015). Rola transportu miejskiego w realizacji celów gospodarki niskoemisyjnej. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 249, 172–184.
MPK SA w Krakowie wyposażyło 6 autobusów w panele słoneczne (2019, 8 listopada). Pozyskano z http://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosci/news,6614,mpk-sa-w-krakowie-wyposazylo-6-autobusow-w-panele-sloneczne.html
Podsumowujemy 2018 rok – ekologiczna komunikacja autobusowa i umowa na 50 nowych niskopodłogowych tramwajów (2019, 8 listopada). Pozyskano z http://www.mpk.krakow.pl/pl/aktualnosci/news,6901,podsumowujemy-2018-rok--ekologiczna-komunikacja-autobusowa-i-umowa-na-50-nowych-niskopodlogowych-tramwajow.html
Raport o stanie środowiska województwa małopolskiego w 2016 roku (2019, 16 listopada). Pozyskano z http://krakow.pios.gov.pl/stan-srodowiska/publikacje/raporty-o-stanie-srodowiska/
Rozkład taboru (2019). Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.
Rulaff, M. (2013). Projekt Trolley jako przykład promowania ekologicznego transportu zbiorowego. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, 60, 89–96.
Starowicz, W. (2004). Charakterystyka polskiej normy „Jakość usług w publicznym transporcie pasażerskim”. TTS Technika Transportu Szynowego, 9, 29–41.
Starowicz, W. (2017). Nowa polityka transportowa miasta Krakowa na lata 2016–2025. Transport Miejski i Regionalny, 4, 5–12.
Statut Spółki Akcyjnej (2019, 15 listopada). Pozyskano z http://bip.mpk.krakow.pl/pl/status-spolki/document,1920.html
Tramwaj Tango Kraków Lajkonik (2019, 16 listopada). Pozyskano z https://www.stadlerrail.com/media/pdf/tmpkc0719p.pdf
WIOŚ (2018) (2019, 10 listopada). Biuletyn o zanieczyszczeniu powietrza WIOŚ (2018). Pozyskano z http://krakow.pios.gov.pl/stan-srodowiska/monitoring-powietrza/miesieczna-informacja-o-zanieczyszczeniu/
Zatrudnienie w MPK S.A. w Krakowie (2019, 10 listopada). Pozyskano z http://www.mpk.krakow.pl/pl/organizacja/zatrudnienie/
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).