Efekty zewnętrzne dyfuzji wiedzy w miastach a pandemia COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.362.15Słowa kluczowe:
dyfuzja wiedzy, efekty zewnętrzne, pandemia COVID-19, usługi dla biznesuAbstrakt
W niniejszym artykule dokonano przeglądu pojęć na temat przepływu wiedzy i wzajemnego uczenia się jako efektu zewnętrznego w miastach, a także zbadano stopień, w jakim organizacja pracy przedsiębiorstw ulega zmianie wskutek pandemii. Przyjęto następujące hipotezy badawcze: a) w sektorze usług dla biznesu zmiana modelu pracy ze stacjonarnego na zdalny lub hybrydowy (łączący tryb stacjonarny i zdalny) jest trwałym efektem pandemii COVID-19, b) zmiana ta negatywnie wpływa na nieformalny przepływ wiedzy. W pracy wykorzystano jakościową metodę opisową odwołującą się do krytycznego przeglądu literatury przedmiotu oraz badania ankietowe.
Downloads
Metrics
Bibliografia
ABSL. (2021), Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Pozystkano z: https://absl.pl/pl (dostęp: 15 grudnia 2021).
Amin, A., Cohendet, P. (2004). Architectures of Knowledge: Firms, Capabilities, and Communities. Oxford: Oxford University Press.
Augustyn, K. (2017). Koncepcja oceny efektu spillover indywidualnej kreatywności pracowników przedsiębiorstw o zróżnicowanym stopniu know‑how. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 52, 362–371.
Florida, R., Rodríguez‑Pose, A.; Storper, M. (2021). Cities in a post‑COVID world. Urban Studies, 1–23. doi: https://doi.org/10.1177/00420980211018072
Harasimowicz, A. (2015). Efekty aglomeracji – czynnik czy bariera rozwoju miast? Analiza wybranych aspektów w świetle literatury przedmiotu. Studia Miejskie, 20, 23–34.
Huderek‑Glapska, S. (2014). Efekty zewnętrzne transportu. Aspekty teoretyczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy transportu i logistyki, 813, 83–97.
Jewtuchowicz, A. (1987). Rozwój miast, uprzemysłowienie i efekty zewnętrzne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 69, 7–19.
Marshall, A. (1920). Principles of Economics. Eight Edition. London: Palgrave Macmillan.
Marszał, T. (2011). Miasto innowacyjne – koncepcja i uwarunkowania rozwoju. W: S. Makieła, A. Szromnik (red.), Miasto innowacyjne – wiedza – przedsiębiorczość – marketing. Warszawa: Studia KPZK PAN.
Micek, G. (2017). Bliskość geograficzna przedsiębiorstw zaawansowanego przemysłu i usług a przepływy wiedzy. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
Piątkowski, M.J. (2020). Implementation of innovations in enterprises using the EU funds: A comparative analysis. Journal of International Studies, 13(2), 109–126. doi: https://doi.org/10.14254/2071- 8330.2020/13–2/8
Putman, R.D. (2000), Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon&Schuster Paperbacks.
Sokołowicz, M., Zasina, J., (2016), Sektor kultury jako czynnik transformacji miasta przemysłowego w kierunku miasta kreatywnego i inteligentnego? Przykład Łodzi. Acta Universitatis Lodziensis Folia Economica, 324, 5–19. doi:https://doi.org/10.18778/0208–6018.324.01
Storper, M., Venables, A.J. (2004). Buzz: face‑to‑face contact and the urban economy. Journal of Economic Geography, 4, 4, 351–370. doi: https://doi.org/10.1093/jnlecg/lbh027
Urry, J. (2002). Mobility and Proximity. Sociology, 36(2), 255–274.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).