Efekty zewnętrzne dyfuzji wiedzy w miastach a pandemia COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.362.15Słowa kluczowe:
dyfuzja wiedzy, efekty zewnętrzne, pandemia COVID-19, usługi dla biznesuAbstrakt
W niniejszym artykule dokonano przeglądu pojęć na temat przepływu wiedzy i wzajemnego uczenia się jako efektu zewnętrznego w miastach, a także zbadano stopień, w jakim organizacja pracy przedsiębiorstw ulega zmianie wskutek pandemii. Przyjęto następujące hipotezy badawcze: a) w sektorze usług dla biznesu zmiana modelu pracy ze stacjonarnego na zdalny lub hybrydowy (łączący tryb stacjonarny i zdalny) jest trwałym efektem pandemii COVID-19, b) zmiana ta negatywnie wpływa na nieformalny przepływ wiedzy. W pracy wykorzystano jakościową metodę opisową odwołującą się do krytycznego przeglądu literatury przedmiotu oraz badania ankietowe.
Downloads
Metrics
Bibliografia
ABSL. (2021), Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Pozystkano z: https://absl.pl/pl (dostęp: 15 grudnia 2021).
Amin, A., Cohendet, P. (2004). Architectures of Knowledge: Firms, Capabilities, and Communities. Oxford: Oxford University Press.
Augustyn, K. (2017). Koncepcja oceny efektu spillover indywidualnej kreatywności pracowników przedsiębiorstw o zróżnicowanym stopniu know‑how. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 52, 362–371.
Florida, R., Rodríguez‑Pose, A.; Storper, M. (2021). Cities in a post‑COVID world. Urban Studies, 1–23. doi: https://doi.org/10.1177/00420980211018072
Harasimowicz, A. (2015). Efekty aglomeracji – czynnik czy bariera rozwoju miast? Analiza wybranych aspektów w świetle literatury przedmiotu. Studia Miejskie, 20, 23–34.
Huderek‑Glapska, S. (2014). Efekty zewnętrzne transportu. Aspekty teoretyczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy transportu i logistyki, 813, 83–97.
Jewtuchowicz, A. (1987). Rozwój miast, uprzemysłowienie i efekty zewnętrzne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 69, 7–19.
Marshall, A. (1920). Principles of Economics. Eight Edition. London: Palgrave Macmillan.
Marszał, T. (2011). Miasto innowacyjne – koncepcja i uwarunkowania rozwoju. W: S. Makieła, A. Szromnik (red.), Miasto innowacyjne – wiedza – przedsiębiorczość – marketing. Warszawa: Studia KPZK PAN.
Micek, G. (2017). Bliskość geograficzna przedsiębiorstw zaawansowanego przemysłu i usług a przepływy wiedzy. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytet Jagielloński w Krakowie.
Piątkowski, M.J. (2020). Implementation of innovations in enterprises using the EU funds: A comparative analysis. Journal of International Studies, 13(2), 109–126. doi: https://doi.org/10.14254/2071- 8330.2020/13–2/8
Putman, R.D. (2000), Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon&Schuster Paperbacks.
Sokołowicz, M., Zasina, J., (2016), Sektor kultury jako czynnik transformacji miasta przemysłowego w kierunku miasta kreatywnego i inteligentnego? Przykład Łodzi. Acta Universitatis Lodziensis Folia Economica, 324, 5–19. doi:https://doi.org/10.18778/0208–6018.324.01
Storper, M., Venables, A.J. (2004). Buzz: face‑to‑face contact and the urban economy. Journal of Economic Geography, 4, 4, 351–370. doi: https://doi.org/10.1093/jnlecg/lbh027
Urry, J. (2002). Mobility and Proximity. Sociology, 36(2), 255–274.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).