Problematyka kwestionariusza jako narzędzia do badań korporacji oraz ich filii i oddziałów

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.374.1

Słowa kluczowe:

badania ankietowe, badania korporacji, filia korporacji, geografia przemysłu, korporacje, kwestionariusz do badań, oddział korporacji; przedsiębiorstwo, spółka zależna

Abstrakt

Korporacje są współcześnie przedmiotem badań w wielu dyscyplinach naukowych. Z perspektywy geografii ekonomicznej ważne jest uchwycenie procesu lokalizacji i funkcjonowania tych przedsiębiorstw oraz ich relacje z otoczeniem, a także obiektywna ocena tych działań. Proces badania korporacji i ich oddziałów powinien być staranny i usystematyzowany. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie procedury badawczej służącej do kompletowania szerokich danych dotyczących przedmiotu badania, jakim są korporacje. W artykule zmierza się także do prezentacji narzędzia badawczego w postaci kwestionariusza do badań korporacji, a także kwestionariusza do badania oddziału korporacji, wskazując na ich strukturę i przydatność danych gromadzonych przy ich pomocy.  Kwestionariusz do badań jest powszechnym narzędziem badawczym w naukach społecznych. Jednakże w geografii ekonomicznej stosowany nie tak często, ze względu na niekiedy ograniczony dostęp do danych. Należy jednak podkreślić, że gromadzenie danych podczas badań przy jego użyciu daje pełny i uporządkowany obraz korporacji, a także możliwość ich porównania z innymi podmiotami, w tym umożliwia porównanie między sobą korporacji różniących się pod wieloma względami, w tym zróżnicowanych wielkościowi, branżowo czy też z innych badanych przedsiębiorstw. Bowiem struktura kwestionariusza zawiera zagadnienia wg których kompletuje się szereg danych ilościowych i jakościowych. Zatem kwestionariusz może być dobrym narzędziem podczas przeprowadzania pogłębionych wywiadów w korporacjach oraz ich oddziałach i filiach. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Wioletta Kilar - Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Wioletta Kilar, dr, geograf społeczno‑ ekonomiczny, adiunkt w Katedrze Geografii Społeczno‑ Ekonomicznej w Instytucie Prawa, Ekonomii i Administracji Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się przede wszystkim wokół procesów przemian struktur przestrzennych przemysłu w różnych układach, kształtowania się i funkcjonowania przedsiębiorstw (zwłaszcza ponadnarodowych korporacji i ich oddziałów), czynników lokalizacji i rozwoju korporacji międzynarodowych i ich oddziałów, a także ich znaczenia w globalnych łańcuchach wartości, innowacyjności, ekosystemów przedsiębiorczości, zmian w rozwoju społeczno‑ gospodarczym w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej, polityki spójności Unii Europejskiej oraz problematyki kształcenia przedsiębiorczości (w tym kompetencji miękkich) i geografii na wszystkich poziomach edukacji (od przedszkola po edukację akademicką).

Bibliografia

Bavdaž, M. (2010). Sources of Measurement Errors in Business Surveys. Journal of Official Statistics, 26, 1, 25–42.

Brezdeń, P. (2006). Uwarunkowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych i ich wpływna umiędzynarodowienie działalności gospodarczej w województwie dolnośląskim. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 60–73. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.5

Domański, B. (2001). Kapitał zagraniczny w przemyśle Polski. Kraków: Instytut Geografiii Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński.

Carayon, P., Schoepke, J., Hoonakker, P.L.T., Haims, M.C., Brunette, M. (2006). Evaluating causesand consequences of turnover intention among IT workers: the development of a questionnairesurvey. Behaviour & Information Technology, 25, 5, 381–397. doi: https://doi.org/10.1080/01449290500102144

Gierańczyk, W., Stańczyk, A. (2003). Korporacje międzynarodowe w przestrzeni globalnej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 5, 73–84. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.5.4

Gorynia, M., Samelak, O. (2013). An Overview of Research into the Functioning of Polish Subsidiaries of Transnational Corporations. Gospodarka Narodowa. The Polish Journal of Economics, 267(10), 69–91. doi: https://doi.org/10.33119/GN/100947

IMF. (20010. International Monetary Fund, Foreign Direct Investment Statistics. How Countries Measure FDI. Pozyskano z: http://www.imf.org/external/pubs/ft/fdis/2003/fdistat.pdf (dostęp: 30.08.2023).

Gierańczyk, W. (2006). Rola przedsiębiorstw w polskiej gospodarce w okresie transformacji ustrojowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 91–99. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.8

Hounshell, E. (2022). From questionnaire to interview in survey research: Paul F. Lazarsfeld and the Wirtschaftspsychologische Forschungsstelle in interwar Vienna. Intellectual History Review, 32, 3, 619–644. doi: https://doi.org/10.1080/17496977.2022.2097583

Huculak, M. (2006). Procesy współkształtujące globalizację przemysłu piwowarskiego Europy. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 152–159. doi:https://doi.org/10.24917/20801653.8.14

Jenkins, S., Solomonides, T. (2000). Automating questionnaire design and construction: The journalof the market research society. Market Research Society. Journal of the Market Research Society, 42(1), 79–94. Pozyskano z: https://www.proquest.com/scholarly‑journals/automating‑questionnaire‑design‑construction/docview/214804960/se-2 (dostęp: 30.08.2023).

Kilar, W. (2007). Zarys kształtowania się korporacji ponadnarodowej Microsoft. W: . I. Kiniorska, S. Sala (red.), Rola geografii społeczno‑ekonomicznej w badaniach regionalnych. Nauki geograficzne w badaniach regionalnych, t. II. Kielce: Instytut Geografii Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, Oddział Kielecki Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 381–389.

Kilar, W. (2009). Rola korporacji Apple w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego, Przedsiębiorczość – Edukacja, 5, 48–56. doi: https://doi.org/10.24917/20833296.5.4

Kilar, W. (2010). Procesy kształtowania się korporacji Ericsson. Prace Komisji GeografiiPrzemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 153–168. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.17.17

Kilar, W. (2011a). Kształtowanie się Grupy Samsung w warunkach globalizacji. Przedsiębiorczość–Edukacja, 7, 116–127. doi: https://doi.org/10.24917/20833296.7.9

Kilar, W. (2011b). Wpływ kryzysu na funkcjonowanie korporacji Panasonic. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 187–196. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.17.16

Kilar, W. (2014). Funkcjonowanie korporacji Amazon.com w warunkach kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 27, 72–83. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.27.4

Kilar, W. (2015). Settlement concentration of economic potential represented by IT corporations. Geographia Polonica, 88, 1, 123–141. doi: http://dx.doi.org/10.7163/GPol.0009

Kilar, W. (2018). Corporations as an Object of Research in Geography of Industry. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 32(4), 69–85. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.324.4

Kilar, W., Cieluch, M. (2008). Kształtowanie się i organizacja przestrzenna korporacji ponadnarodowej Honda. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10,188–203. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.10.16

Komornicki, T. (2006). Eksport w ujęciu regionalnym jako miernik rozwoju przemysłu. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 167–178. doi:https://doi.org/10.24917/20801653.8.16

Midena, D., Yeo, R. (2022). Towards a history of the questionnaire. Intellectual History Review, 32,3, 503–529. doi: https://doi.org/10.1080/17496977.2022.2097576

Pakuła, L. (1967). Uwagi o prowadzeniu ćwiczeń terenowych z geografii przemysłu. W: J. Jarowiecki (red.), Wybrane zagadnienia z metodyki ćwiczeń terenowych z geografii ekonomicznej. Prace z dydaktyki szkoły wyższej, t. 4. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej.

Pączka, S. (1994). Badania dotyczące funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłowych w zmieniających się warunkach gospodarowania w Polsce. W: Z. Zioło (red.), Funkcjonowanie przedsiębiorstw przemysłowych w zmieniających się warunkach gospodarowania. Materiały i Sprawozdania COMSN, 29. Kraków–Warszawa Wydawnictwo Naukowe WSP.

Phipps, P.A., Butani, S.J., Chun, Y.I. (1995). Research on Establishment‑Survey Questionnaire Design. Journal of Business & Economic Statistics, 13, 3, 337–346. doi: https://doi.org/10.1080/07350015.1995.10524607

Rachwał, T. (2001). Problematyka kwestionariusza do badań zmian funkcjonowania przedsiębiorstwa przemysłowego w okresie transformacji systemu gospodarowania. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 2, 49–58. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.2.5

Rachwał, T. (2002). Proces restrukturyzacji przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce Południowo‑Wschodniej(na wybranych przykładach). Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 4, 79–88. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.4.8

Rachwał, T. (2003). Globalne uwarunkowania restrukturyzacji przedsiębiorstw Polski Południowo‑Wschodniej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 129–138. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.12

Rachwał, T. (2006). Restrukturyzacja technologiczna przedsiębiorstw przemysłowych Polski Południowo‑Wschodniej jako czynnik podnoszenia ich konkurencyjności na rynku międzynarodowym. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 192–203. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.18

Rachwał, T. (2008). Problematyka badawcza funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłowych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 11, 53–85. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.11.5

Reśko, D. (2006). Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w otoczeniu międzynarodowym. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 115–126. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.11

Román, Z. (1972). An enterprise survey on factors of productivity. Acta Oeconomica, 9(3/4), 305–330. doi: http://www.jstor.org/stable/40728130

Rowley, J. (2014). Designing and using research questionnaires: MRN. Management Research Review, 37(3), 308–330. doi: https://doi.org/10.1108/MRR-02-2013-0027

Sala, S. (2003). Wybrane cechy działalności korporacji transnarodowych i ich implikacje dla Polski. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 101–108. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.7

Sala, S. (2006). Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a procesy globalizacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 80–90. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.7

Szmytkowska, M. (2008). Rozwój sektora teleinformatycznego w Trójmieście jako przejaw procesów globalizacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 160–166. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.15

Tkocz, M. (2003). Przejawy procesu globalizacji w przemyśle województwa śląskiego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 67–76. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.6

Tkocz, M., Sobala, P. (2006). Kapitał zagraniczny w przemianach gospodarczych tradycyjnego ośrodka przemysłowego na przykładzie Chorzowa. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 74–79. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.6

Tobolska, A. (2017). Strategie przedsiębiorstw międzynarodowych oraz ich oddziaływania w przestrzeni lokalnej i regionalnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 399–400, 407–410.

Tobolska, A., Matykowski, R. (2006). Działalność przemysłowa w warunkach wzrastającej internacjonalizacji i globalizacji na przykładzie wybranych produktów. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 47–59. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.4

Tobolska, A., Wdowicka, M. (2022). Globalizacja gospodarki. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Troc, M. (1991a). Ćwiczenia z geografii przemysłu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Troc, M. (1991b). Kwestionariusz do badania zakładu przemysłu rolno‑spożywczego. W: Z. Zioło(red.), Problemy przemysłu rolno‑spożywczego w badaniach geograficznych. Materiały i Sprawozdania COMSN, 29. Kraków–Warszawa Wydawnictwo Naukowe WSP.

Wajda, E. (2003). Proces kształtowania się Motoroli jako firmy ponadnarodowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 5, 85–114. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.5.5

Wajda, E. (2006). Rozwój i struktura przestrzenna działalności firmy Nokia w latach 1997–2003. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 219–240. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.21

Wajda, E., Zalewska, K. (2003). Struktura przestrzenno‑organizacyjna korporacji General Motors. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 119–128. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.11

Wajda, E., Zorićić‑Wołek, M. (2003). Proces kształtowania się korporacji IBM. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 109–118. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.10

Wang, X. (2020). A Study of the Key Influencing Factors in Management Innovation of SMEs of Ocean Technology in China. Journal of Coastal Research, 336–339. doi: https://www.jstor.org/stable/48640212

Wieloński, A. (2006). Przemysł Nowej Gospodarki. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 21–26. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.2

Wieloński, A., Szmigiel, K. (2006). Europejskie uwarunkowania rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 109–114. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.10

Wolański, R. (2013). Wpływ otoczenia finansowego na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Wolters Kluwer.

World Investment Report. Transnational corporations and the infrastructure challenge (2008). UNCTAD, New York, Geneva, UN, 294. Pozyskano z: https://unctad.org/system/files/official‑document/wir2008_en.pdf (dostęp: 30.08.2023).

Zioło, Z. (1988). Funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa przemysłowego w przestrzeni geograficznej. Materiały i Sprawozdania COMSN, 16. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Zioło, Z. (1994). Zmiany otoczenia przedsiębiorstw przemysłowych w nowych warunkach gospodarowania. W: Z. Zioło (red.), Funkcjonowanie przedsiębiorstw przemysłowych w zmieniających się warunkach gospodarowania. Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Naukowe WSP.

Zioło, Z. (2003). Kształtowanie się przedsiębiorstw przemysłowych w procesie globalizacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 9–20. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.1

Zioło, Z. (2006). Zróżnicowanie światowej przestrzeni przemysłowej w świetle koncentracji siedzib zarządów wiodących korporacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 9–26. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.1

Zorska, A. (2007). Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo ekonomiczne.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Kilar, W. (2023). Problematyka kwestionariusza jako narzędzia do badań korporacji oraz ich filii i oddziałów . Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 37(4), 7–25. https://doi.org/10.24917/20801653.374.1

Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 5 6 7 > >>