Od NAFTA do USMCA: ewolucja regionalnej integracji gospodarczej a rozwój meksykańskiego przemysłu samochodowego
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.373.1Słowa kluczowe:
Meksyk, przemysł samochodowy, lokalizacja przemysłu, NAFTA, USMCAAbstrakt
Celem artykułu jest zbadanie rozwoju meksykańskiego przemysłu samochodowego po przystąpieniu tego kraju do NAFTA. Szczegółowe cele badawcze zmierzają do ustalenia jak zmieniła się wielkość i struktura jego produkcji jaka jej część trafiała na eksport, w tym szczególnie do pozostałych członków NAFTA. Określono jak rozwój produkcji przemysłu samochodowego wpłynął na wzrostu inwestycji zagranicznych, oraz pojawienia się w Meksyku nowych koncernów chcących wejść na rynek państw NAFTA. Przeanalizowano również zmiany w rozmieszczeniu przemysłu samochodowego wykazując, że rosnąca współpraca w ramach NAFTA wpłynęła na jego przesunięcie bliżej granicy z USA. Starano się również ustalić jakie skutki dla sektora motoryzacyjnego wywołała ewolucja NAFTA i powołanie USMCA. W badaniach wykorzystano generalnie dane z lat 1990–2022 pochodzące z oficjalnych źródeł dokumentujących działalność tego sektora oraz spisów ekonomicznych. Przeprowadzone badania wskazują, że wejście do NAFTA było dużym impulsem rozwojowym dla sektora motoryzacyjnego w Meksyku. Jego dynamiczny rozwój wiązał się z przesunięciem produkcji na północ, zmianą w strukturze produkcji oraz większą specjalizacją eksportową. Sukcesy tego sektora były jednym z impulsów do renegocjacji podpisanych porozumień i powstania USMCA, które w zamyśle miało spowolnić i ograniczyć rozwój tego sektora w Meksyku. Pełne skutki funkcjonowania USMCA trudno w pełni ocenić gdyż jego wprowadzenie zbiegło się z pandemią Covid-19, która bardzo negatywnie wpłynęła na funkcjonowanie tego sektora. W tej sytuacji rekomenduje się przeprowadzenie dalszych badań, które pozwoliłyby z dłuższej perspektywy czasowej ustalić, które zmiany wynikają z nowych realiów funkcjonowania USMCA, a które były skutkami pandemii Covid-19.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Carrillo, J. (2004). NAFTA: The Process of Regional Integration of Motor Vehicle Production. W: J. Carrillo, Y. Lung, R. van Tulder (red.), Cars, Carriers of Regionalism? London: Palgrave Macmillan, 104–117
Casado-Izquierdo, J.M. (2021). La resiliencia de la industria automotriz mexicana ante la Covid-19. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 41(1), 59–80. doi: https://doi.org/10.5209/aguc.76722
Censos Económicos INEGI. (2023). Pozyskano z: https://www.inegi.org.mx/programas/ ce/2019/ (dostęp: 12 styczeń 2023).
Covarrubias, A. (2020a). Mexican competitive advantage in NAFTA: a case of social dumping? A view from the automotive industry. International Journal of Automotive Technology and Management, 20(3), 239–257.
Covarrubias, A. (2020b). The Boom of the Mexican Automotive Industry: From NAFTA to USMCA. W: A. Covarrubias, S. Ramírez (red.), New Frontiers of the Automobile Industry. London: Palgrave Macmillan, 323–348.
Crossa, M. (2022). Contorting transformations: Uneven impacts of the US–Mexico automotive industrial complex. Competition and Change, 26(5), 533–553.
Crossa, M., Wise, R.D. (2022). Innovation in the era of generalized monopolies: The case of the US–Mexico automotive industrial complex. Globalizations, 19(2), 301–321.
Datos Abiertos de México. (2023). Pozyskano z: https://datos.gob.mx/ (dostęp: 12 styczeń 2023).
Dávalos, E. (2020). Protectionism, USMCA and its possible effects on Mexico’s Automotive Industry. European Review of International Studies, 7(1), 81–104.
Estudio sobre el potencial de mercado de vehículos comerciales y pesados y, su relación con la estructura económica mexicana. (2017). Universidad Nacional Autónoma de México – UNAM, Asociación Nacional de Productores de Autobuses, Camiones y tractocamiones – ANPACT, Asociación Mexicana de Distribuidores de Automotores – AMDA, México DF.
García, F.J.A., Moctezuma, A.L. (2020). La pandemia COVID-19 y su impacto en la industria automotriz mexicana, 2020. Espacio I + D, Innovación más desarrollo, 9(25), 60–79.
Información estadística de la Inversión Extranjera Directa. (2023). Pozyskano z: https://datos.gob.mx/busca/dataset/informacion‑ estadistica‑ de‑ la‑ inversion‑ extranjera‑ directa (12 styczeń 2023).
Kaliszuk E., 2017. Renegocjacja umowy NAFTA – przesłanki, priorytety i implikacje. Unia Europejska.pl, 6, 3–18.
Łasak, P. (2013). Procesy umiędzynarodowienia przemysłu samochodowego: rola rynków wschodzących. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Liberska, B. (1999a). Kryzys finansowy w Meksyku – wnioski dla „wschodzących rynków”. International Journal of Management and Economics, 6, 35–50.
Liberska, B. (1999b). Kryzysy finansowe w Meksyku i krajach Azji Południowo‑ Wschodniej. Ekonomista, 1–2, 193–212.
Liberska B., 2010. Integracja krajów NAFTA a globalny kryzys gospodarczy. Ameryka Łacińska. Kwartalnik analityczno‑informacyjny, 18, 37–48.
Lissowski, O. (1996). Maqulladora i NAFTA prawne i ekonomiczne zagadnienia współpracy transgranicznej USA–Meksyk. Przegląd Zachodni, 4, 93–109.
Ludwikowski, R. (2019). Strategie handlowe Donalda Trumpa. Kilka refleksji nad procesem transformacji NAFTA w USMCA. Krakowskie Studia Międzynarodowe, 4, 213–222.
Moreno‑ Brid, J.C., Rivas Valdivia, J.C., Santamaría, J. (2005). Mexico: Economic growth exports and industrial performance after NAFTA. Mexico: CEPAL – SERIE Estudios y perspectivas – Sede Subregional de la CEPAL en Mèxico, 42.
Pelle, A., Tabajdi, G. (2021). Covid-19 and transformational megatrends in the European automotive industry: Evidence from business decisions with a Central and Eastern European focus.
Entrepreneurial Business and Economics Review, 9(4), 19–33. doi: https://doi.org/10.15678/ EBER.2021.09040 Puszer, B. (2000). Kryzysy finansowe w krajach Ameryki Łacińskiej (Meksyk, Brazylia). Prace Naukowe, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, 41–64.
Shaiken, H. (2001). The New Global Economy: Trade and Production under NAFTA. Journal für Entwicklungspolitik, XVII/3, 4, 241–254.
Wójtowicz, M. (2011). Wpływ światowego kryzysu gospodarczego na brazylijski i meksykański przemysł samochodowy. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 129–143.
Wójtowicz, M. (2015). Przekształcenia przestrzennej struktury meksykańskiego przemysłu samochodowego pod wpływem BIZ. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29(1), 7–26.
Wójtowicz, M. (2017). Rola przemysłu samochodowego w rozwoju społeczno‑ gospodarczym Meksyku. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(4), 83–102.
Wójtowicz, M. (2019). The Relocation of the Automotive Industry in Brazil and Mexico: Between Corporate Strategies and Industrial Policies. W: P. Capik, M. Dej (red.), Relocation of Economic Activity. Cham: Springer, s. 33–51.
Żuławska, U. (2003). Argentyński kryzys walutowy – geneza. Bank i Kredyt, 4, 38–48.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).