Zmiany potencjału ekonomicznego wybranych korporacji informatycznych w warunkach kryzysu gospodarczego

Autor

  • Wioletta Kilar Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.27.3

Słowa kluczowe:

korporacje informatyczne, kryzys, potencjał ekonomiczny, wartość aktywów, wartość rynkowa, wartość sprzedaży, wartość zysków

Abstrakt

Korporacje informatyczne w okresie kryzysu, podobnie jak firmy innych branż, reagowały na zmieniające się warunki w zróżnicowany sposób. Przeprowadzone badania wskazują, że w latach 2003-2011 można wyróżnić tzy okresy rozwoju korporacji informatycznych: lata wzrostu gospodarczego (2003-2007), lata kryzysu (2007-2009) oraz okres ponownego wzrostu (2009-2011). Przedmiotem niniejszych rozważań będą wybrane korporacje informatyczne reprezentujące zróżnicowane rodzaje działalności informatycznej. Szczegółową analizą objęto dziewięć korporacji: Amazon. com, Apple, Ericsson, Google, IBM, Microsoft, Motorola, Nokia oraz Panasonic. W badaniach zmierzano do analizy i oceny zmian potencjału ekonomicznego tych wybranych korporacji.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Wioletta Kilar - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Wioletta Kilar, dr, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, InstytutGeografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej. Geograf ekonomiczny. Adiunktw Zakładzie Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznegow Krakowie. Jej zainteresowania badawcze ukierunkowane są przede wszystkim na procesykształtowania się i funkcjonowania ponadnarodowych korporacji, globalizacji, przemian struktur przestrzennychprzemysłu oraz problematykę nauczania przedsiębiorczości i geografii w szkole.

Bibliografia

Dorocki, S. (2010). Współczesne procesy internacjonalizacji produkcji i delokalizacji przemysłu samochodowego Francji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 125–136.

Kilar, W. (2009a). Zróżnicowanie potencjału ekonomicznego światowych korporacji informatycznych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 13, 110–121.

Kilar, W. (2009b). Rola korporacji Apple w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego. Przedsiębiorczość – Edukacja, 5, 48–56.

Kilar, W. (2010). Procesy kształtowania się korporacji Ericsson. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 153–168.

Kilar, W. (2011). Wpływ kryzysu na funkcjonowanie korporacji Panasonic. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 187–196.

Kilar, W. (2012). Funkcjonowanie korporacji Amazon.com w warunkach kryzysu gospodarczego. Referat podczas 9 Międzynarodowej Konferencji Naukowej pt. „Przedsiębiorczość w warunkach kryzysu gospodarczego” połączonej z 5 Ogólnopolskim Zjazdem Nauczycieli Przedsiębiorczości. Kraków, 8–9 października 2012 r.

Kilar, W. (2014). Spatial Concentration of IT Corporation Headquarters. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 25, 56–80.

Zioło, Z. (2009). Procesy kształtowania się światowych korporacji i ich wpływ na otoczenie. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 12, 11–32.

Pobrania

Opublikowane

2014-01-03

Jak cytować

Kilar, W. (2014). Zmiany potencjału ekonomicznego wybranych korporacji informatycznych w warunkach kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 27, 57–71. https://doi.org/10.24917/20801653.27.3