Popytowe uwarunkowania rozwoju usług rekreacyjnych w Krakowie na przykładzie młodzieży akademickiej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.304.12Słowa kluczowe:
free time, recreation function, recreation services, tourism, tourism activityAbstrakt
Rosnące znaczenie rekreacji jako zjawiska gospodarczego budzi pytania dotyczące mechanizmów jej rozwoju. Współcześnie podstawowym regulatorem procesów gospodarczych jest rynek i relacje popyt-podaż. W związku z tym w niniejszym opracowaniu podjęto próbę określenia czynników warunkujących wielkość i strukturę popytu na usługi rekreacyjne młodzieży akademickiej Krakowa. Badaniami ankietowymi objęto w sumie 490 studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego stopnia Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II oraz Uniwersytetu Rolniczego. Jedną z hipotez badawczych była weryfikacja stwierdzenia, że czynnik ekonomiczny leży u podstaw możliwości uczestniczenia w rekreacji. Współcześnie młodzi ludzie mają wiele możliwości aktywnego wypoczynku i rekreacji. Czy zatem wydaje się zasadne stwierdzenie, że jedynie czynnik ekonomiczny może utrudniać uczestnictwo w różnych formach rekreacji? Badania wykazały, że główną barierą ograniczającą uczestnictwo studentów w różnych formach rekreacji jest brak wolnego czasu (34% ogółu odpowiedzi), następnie sytuacja finansowa (20,73%) oraz „brak chęci” (16,16% wszystkich wskazań). Blisko połowa respondentów (46,6%) wskazała, że przynajmniej raz w tygodniu korzysta z bazy sportowo-rekreacyjnej Krakowa, przy czym 5,9% codziennie, 24,5% - dwa-trzy razy w tygodniu, zaś 16,2% - raz w tygodniu. Porównanie wyników badań prowadzi do wniosku, że studenci dysponują wolnym czasem, ale przeznaczają go na korzystanie z internetu, natomiast aktywny wypoczynek i rekreacja są zajęciami o mniejszym znaczeniu.Downloads
Metrics
Bibliografia
Alejziak, W. (2007). Inhibitory aktywności turystycznej. Teoretyczne i metodologiczne aspekty studiów nad ograniczeniami i barierami uczestnictwa w wyjazdach wypoczynkowych, Folia Turistica, 18, 59–87.
Bergier, J. (2012). Aktywność fizyczna społeczeństwa – współczesny problem (przegląd badań), Człowiek i Zdrowie, 6(1).
Czerepniak-Walczak, M. (2007). Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dyskursów czasu wolnego. W: E. Marynowicz-Hetka (red.). Pedagogika społeczna, t. II. Warszawa: PWN.
Delekta, A. (2013). Determinanty aktywności i destynacji turystycznych studentów dużego i małego ośrodka akademickiego. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Delekta, A. (2014). Społeczne determinanty aktywności turystycznej studentów krakowskiego ośrodka akademickiego, Humanities and Social Sciences, 19(21), 25–35.
Godek, Ł., Brożyna, M., Śliż, M. (2014). Aktywność turystyczna studentów I roku turystyki i rekreacji w Wydziale Wychowania Fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego. Turystyka i Rekreacja, 11(2), 82–86.
Gołembski, G., Hołderna-Mielcarek, B., Niezgoda, A., Szmatuła, P. (2002). Model zachowań turystycznych w czasie wolnym polskiej młodzieży studiującej. Problemy turystyki, 1–2, 69–85.
Kamińska, J. (2009). Model wypoczynku wakacyjnego studentów Kielecczyzny i jego determi- nanty. Handel Wewnętrzny, 11, 76–86.
Latosińska, J., Ludwicka, D. (2010). Aktywność turystyczna młodzieży akademickiej na przykładzie wyższych uczelni w Łodzi. Turyzm, 1, 21–28.
Lubowiecki-Vikuk, A.P., Paczyńska-Jędrycka, M. (2010). Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Lubowiecki-Vikuk, A.P., Podgórski, Z. (2013). Zachowania i preferencje turystyczne młodzieży akademickiej. W: R. Pawlusiński (red.). Współczesne uwarunkowania i problemy rozwoju turystyki. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, 149–158.
Maksymiuk, G., (2005). Rozwój terenów rekreacyjnych – wspomaganie czy ograniczenie w przyrodniczej rewitalizacji miast. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych Oddziału Lubelskiego PAN, 1, 149–156.
Młodzi w internecie (2015, 12 grudnia). . Pozyskano z http://www.dziennikzachodni.pl/artykul/4509763,mlodzi-w-internecie-ponad-polowa-rodzicownie-wie-co-robia-tam-ich-dzieci,1,id,t,sa.html
Mróz, F., Rettinger, R. (2015). Turystyka aktywna a spędzanie czasu wolnego przez studentów kierunku „Turystyka i rekreacja” wybranych szkół wyższych w Małopolsce. W: A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk B., (red.). Wczoraj, dziś i jutro turystyki aktywnej i specjalistycznej. Warszawa, 373–386.
Stangel, M., (2013). Kształtowanie współczesnych obszarów miejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
Ujma-Wąsowicz, K. (2007). Otwarte tereny aktywnej rekreacji na obszarach zurbanizowanych. Cele i kierunki rozwoju. Czasopismo Techniczne. Architektura, 104(1A), 169–174.
Young Europeans: A survey among Young people aged between 15 and 30 in the European UnionAnalitycal Report (2007) (2016, 21 stycznia). Flash Eurobarometr, 202. Pozyskano z http:// ec.europa.eu/public_opinion/flash/fl_202_en.pdf
Zaniewska, K. (2012). Kultura czasu wolnego młodzieży akademickiej średniego miasta. Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 3, 123–144.
Zielińska, M. (2011). Teoretyczne i metodologiczne problemy badania czasu wolnego – co, jak i po co badać. W: E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska (red.). Młodzież w czasie wolnym. Między przyjemnością a obowiązkami. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 5–6.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).