Ruch turystyczny a poziom rozwoju społeczno-ekonomicznego Mauritiusa

Autor

  • Bożena Elżbieta Wójtowicz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.333.7

Słowa kluczowe:

czynniki rozwoju turystyki, dezurbanizacja, rozwój społeczno-ekonomiczny, ruch turystyczny, wskaźnik rozwoju społecznego, wskaźnik zamożności

Abstrakt

Rozwój turystyki wywołuje pozytywne i negatywne zmiany w rozwoju społeczności lokalnej Mauritiusa. Pozytywny aspekt to wzrastająca liczba turystów, która z jednej strony - w wielkości przyjazdowego ruchu turystycznego - w znacznym stopniu determinuje wielkość wpływów z eksportu produktu turystycznego, z drugiej zaś oddziałuje na tendencje wzrostowe wskaźników rozwoju społecznego (HDI) i zamożności (PKB) mieszkańców. Negatywne zmiany, jakie wywołuje ruch turystyczny na gęsto zaludnionym Mauritiusie, to tzw. przeciążenie przestrzeni turystycznej, co wiąże się nie tylko z kosztami ekologicznymi (odpady czy konflikt o wodę pitną), ale może również powodować niechęć miejscowej ludności do bezpośredniego kontaktu z turystami. Celem artykułu jest ukazanie rozwoju turystyki Mauritiusa - jej pozytywnego i negatywnego wpływu na społeczność lokalną - na podstawie przeprowadzonych badań diagnostycznych oraz przedstawienie, analiza i ocena roli turystyki w procesie rozwoju społeczno-ekonomicznego Mauritiusa.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Bożena Elżbieta Wójtowicz - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Bożena Elżbieta Wójtowicz, dr hab., prof. UP, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Geograf, dydaktyk geografii, podróżnik, kierownik Zakładu Dydaktyki Geografii Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Autorka i redaktorka monografii, współautorka podręczników szkolnych. Specjalistka z zakresu geografii, turystyki i rekreacji, dydaktyki geografii oraz ochrony środowiska.

Bibliografia

Bandyopadhyay, R., Ganguly, T. (2015). Situating the Tourist Gaze: From Appropriation to Negotiation, Current Issuesin Tourism, 1–17.

Conti, G., Perelli, C. (2007). Governing Tourism Monoculture: Mediterranean Mass Tourism Destinations and Governance Networks. W: P.M. Burns, M. Novelli (ed.). Tourism and Politics. Global Frameworks and Local Realities. Amsterdam: Elsevier, 235–261.

Dłużewska, A., Gonia, A., Michniewicz-Ankiersztajn, H., Podgórski, Z. (2014). Współczesne problemy turystyki, Bydgoszcz: Ośrodek Sportu, Rekreacji i Edukacji w Poznaniu.

Giezgała, J. (1969, 1977). Turystyka w gospodarce narodowej. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Human Development Report (2018). UNDP: United Nations Development Programme.

Jackiewicz, E.L., Klak, Th. (2016). Mass and Alternative Tourism in Latin America and the Caribbean. W: E.L. Jackiewicz, F.J. Bosco (ed.). Placing Latin America. Contemporary Themes in Geography. Lanham: Rowman & Littelfield, 95–112.

Jasiński, M. (2006). Aspekty monokulturowe gospodarki turystycznej. Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej, 20, 92–102.

Jasiński, M. (2008). Zrównoważony rozwój w monokulturowych gospodarkach turystycznych. W: S. Wodejko (red.). Zrównoważony rozwój turystyki. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.

Jasiński, M., Masłoń-Oracz, A. (2017). Rolnictwo i turystyka w rozwoju społeczno-ekonomicznym Mauritiusa. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, 17(3), 145–153. doi: 10.22630/PRS.2017.17.3.61

Kachniewska, M., Nawrocka, E., Niezgoda, A., Pawlicz, A. (2012). Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Warszawa: Wolters Kluwer.

Kowalczyk-Anioł, J., Zmyślony, P. (2017). Turystyka miejska jako źródło protestów społecznych: przykłady Wenecji i Barcelony. Turystyka Kulturowa, 2, 7–36.

Kurek, W. (red.). (2007). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mika, M. (2007). Przemiany pod wpływem turystyki na obszarach recepcji turystycznej. W: W. Kurek (red.). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 406–470.

Mika, M. (2014). Założenia i determinanty podtrzymywalności lokalnego rozwoju turystyki. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mowforth, M., Munt, I. (2003). Tourism and Sustainability: Development and New Tourism in the Third World. London: Routledge.

Murray, G. (2007). Constructing Paradise: The Impacts of Big Tourism in the Mexican Coastal Zone. Coastal Management, 35, 339–355.

Murzyn, M. (2015). Wpływ turystyki masowej na dziedzictwo Zakopanego. Turystyka Kulturowa, 10, 72–85.

Nawrocka, E. (2010). Rozwój turystyki i rozwój zrównoważony. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Ekonomia, 140, 87–100.

Sharpley, R. (2014). Host perceptions of tourism: A review of the research. Tourism Management, 42, 37–49.

Theuns, H.L. (2011). Analiza strukturalna rozmiarów rzeczywistych i potencjalnych wycieków/ powiązań w gospodarce turystycznej Karaibów. Folia Turistica, 25(2), 123–152.

Uysal, M., Perdue, R., Sirgy, J. (red.) (2012). Handbook of Tourism and Quality-of-life Research: Enhancing the Lives of Tourists and Residents of Host Communities. Berlin: Springer Science & Business Media.

Warszyńska, J. (red.) (1995). Geografia turystyczna świata. Część 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Weaver, D.B. (2017). Core-periphery Relationships and the Sustainability Paradox of Small Island Tourism. Tourism Recreation Research, 42(1), 1–11.

Wodejko, S. (1998). Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Warszawa: Wyższa Szkoła Handlu i Prawa.

Pobrania

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Wójtowicz, B. E. (2019). Ruch turystyczny a poziom rozwoju społeczno-ekonomicznego Mauritiusa. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 33(3), 100–111. https://doi.org/10.24917/20801653.333.7

Inne teksty tego samego autora