Zastosowanie metody studium przypadku w analizie kształtowania produktu turystycznego na przykładzie Szlaku Architektury Drewnianej

Autor

  • Małgorzata Zdon-Korzeniowska Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Geografii, Katedra Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.353.6

Słowa kluczowe:

metoda badawcza, proces kształtowania produktu turystycznego, studium przypadku, Szlak Architektury Drewnianej

Abstrakt

W naukach ekonomicznych studium przypadku jest uznaną metodą wykorzystywaną w dydaktyce już od ponad wieku. Od kilku dekad zaobserwowować można również znaczący wzrost zainteresowania tą metodą w nauce jako metodą badań jakościowych. Celem niniejszego artykułu jest przedstawieniemetody studium przypadku jako metody badawczej oraz przykładu jej zastosowania w turystyce w odniesieniu do analizy procesu kształtowania produktu turystyczego jakim jest Szlak Architektury Drewnianej. Turystyka jako dziedzina badań naukowych, ale również jako dzidzina gospodarcza, charakteryzuje się szczególnie dużą interdyscyplinarnością, złożonością i unikatowością. Zatem wykorzystanie metody studium przypadku z powyższych względów wydaje się być tu szczególnie pożądane.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Małgorzata Zdon-Korzeniowska - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Geografii, Katedra Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Małgorzata Zdon-Korzeniowska, dr, adiunkt, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Katedra Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej. Zainteresowania naukowe obejmują: orientację rynkową samorządów terytorialnych, marketing terytorialny, zarządzanie turystyką na poziomie lokalnym i regionalnym, regionalne produkty turystyczne.

Bibliografia

Chiucchi, M. (2009). Adopting the case study method in business research. W: M. Strzyżewska (red.), Selected Methodological Issues for Doctoral Students. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Czarnecka, M. (2014). Idea miasta-ogrodu a turystyka kulturowa – studium przypadku dzielnicy Włochy m.st. Warszawy. Turystyka Kulturowa, 5, 78–89.

Dorocki, S., Szymańska, A.I., Zdon-Korzeniowska, M. (2016). Agricultural Tourism Farms in Poland. How the Farmers Improve their Businesses – a Case Study. W: G. Micek (red.), Understanding Innovation in Emerging Economic Spaces. Global and Local Actors, Networks and Embeddedness. London; New York: Routledge, 247–262.

Eisenhardt, K.M. (1989). Building Theories from Case Study Research. Academy of Management Review, 14(4).

Eisenhardt, K.M., Graebner, M.E. (2007). Theory building from cases. Opportunities and challenges. Academy of Management Journal, 50(1), 25–32.

Gaweł, Ł. (2011). Zarządzanie Szlakiem Architektury Drewnianej w kontekście profesjonalizacji szlaków kulturowych. Turystyka Kulturowa, 1, 4–18.

Grzegorczyk, W. (2005). Marketing na rynku międzynarodowym. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Grzegorczyk, W. (2015). Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu. W: W. Grzegorczyk (red.), Wybrane problemy finansów i zarządzania. Studia przypadków. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 9–16.

Krogmann, A., Mróz, F., Dvořáková, Z.L., Dubcová, A., Nemčíková, M., Oremusová, D. (2020). Possibilities of Beer Routes in Slovakia. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 34(3), 36–52. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.343.3.

Lee, A. (1989). Case studies as natural experiments. Human Relations, 42.

Matejun, M. (2011). Metoda studium przypadku w pracach badawczych młodych naukowców z zakresu nauk o zarządzaniu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskego. Problemy Zarzadzania,Finansów i Marketingu, 19, 203–213.

Pałka-Łebek, E., Kudla, N. (2017). Wykorzystanie lokalnych zasobów wsi w kształtowaniu markowych produktów turystycznych. Studium przypadku bałtowskiego kompleksu turystycznego. Studia Obszarów Wiejskich, 47, 129–144.

Pietrzak, M., Baran, J. (2007). Podstawy zarządzania. Studia przypadków i inne ćwiczenia aktywizujące, Warszawa: Wydawnictwo SGGW.

Ponikowska, K. (2019). Cittaslow ideas as elements of building a territorial brand. A case study of Kalety. Zarządzanie Publiczne, 2(26), 119–129.

Skorek, N., Trojanowski, M., Wilczak, A. (2010). Studium przypadku w nauczaniu marketingu. Marketing w realiach współczesnego rynku. Strategie i działania marketingowe. Warszawa: PWE.

Tellis, W. (1997). Introduction to Case Study. The Qualitative Report, 3(2).

Wójcik, P. (2013). Znaczenie studium przypadku jako metody badawczej w naukach o zarządzaniu. E-mentor, 1. Pozyskano z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/48/id/983 (dostęp 13.08.2019).

Yin, R.K. (1984). Case Study Research. Design and Methods. Beverly Hills, CA: Sage Publications.

Yin, R.K. (1993). Application of Case Study Research. Beverly Hills, CA: Sage Publishing.

Yin, R.K. (1994). Case study research. Design and methods (2nd ed.). Beverly Hills, CA: Sage Publishing.

Yin, R.K. (2009). Case study research. Design and methods. Thousand Oaks: Sage.

Zainal, Z. (2007). Case study as a research method. Jurnal Kemanusiaan, 9, 1–6.

Zajadacz, A., Kosińska, A. (2015). Problemy rozwoju turystyki w skali regionalnej – studium przypadku Wielkopolski. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 64.

Zdon-Korzeniowska, M. (2009). Jak kształtować regionalne produkty turystyczne. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zdon-Korzeniowska, M., Noviello, M. (2019). The Wooden Architecture Route as an Example of a Regional Tourism Product in Poland. Sustainability, 11(18). doi: https://doi.org/10.3390/su11185128.

Pobrania

Opublikowane

2021-09-30

Jak cytować

Zdon-Korzeniowska, M. . (2021). Zastosowanie metody studium przypadku w analizie kształtowania produktu turystycznego na przykładzie Szlaku Architektury Drewnianej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 35(3), 90–99. https://doi.org/10.24917/20801653.353.6