Wyposażenie infrastruktury transportowej i intensywność ruchu turystycznego województw Polski w latach 2015-2019
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.353.9Słowa kluczowe:
dostępność transportowa, intensywność ruchu turystycznego, wyposażenie infrastruktury transportowejAbstrakt
Ruch turystyczny, odpowiedni poziom zagospodarowania turystycznego oraz walory turystyczne to trzy najistotniejsze elementy, które muszą zaistnieć na danym obszarze, by można było powiedzieć, że pełni on funkcję turystyczną. Dostępność transportowa określana jest jako jeden z czynników wpływających na atrakcyjność turystyczną regionu. Wśród licznych metod jej pomiaru wyróżnia się zastosowaną w niniejszym opracowaniu dostępność mierzoną wyposażeniem infrastrukturalnym. Celem opracowania jest uporządkowanie województw Polski ze względu na intensywność ruchu turystycznego oraz dostępność wyposażenia infrastruktury transportowej, ocena ich zróżnicowania i zmian zachodzących w czasie. Badaniem objęto 16 województw Polski. Zakres czasowy badania obejmuje lata 2015 i 2019. Analizę przeprowadzono na podstawie informacji statystycznych pochodzących z bazy danych Głównego Urzędu Statystycznego. Analiza dowiodła, że województwa Polski wykazują duże zróżnicowanie zarówno ze względu na intensywność ruchu turystycznego, jak i wyposażenia infrastruktury transportowej. Nie potwierdzono hipotezy, że województwa Polski, które charakteryzują się najwyższym stopniem intensywności ruchu turystycznego, posiadają najbardziej rozbudowaną infrastrukturę transportową, natomiast województwa, które z uwagi na intensywność ruchu turystycznego zajęły ostatnie lokaty w rankingu, cechują się niskim stopniem wyposażenia infrastruktury transportowej.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Bąk, I., Wawrzyniak, K. (2012). Konkurencyjność powiatów województwa zachodniopomorskiego w 2009 roku pod względem atrakcyjności i intensywności ruchu turystycznego. Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica, 66, 5–14.
Bocheński, T. (2018). Badania dostępności transportowej ze szczególnym uwzględnieniem kolei. W: S. Sitek (red.), “Stare i nowe” problemy badawcze w geografii społeczno-ekonomicznej. Sosnowiec: Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki. Uniwersytet Śląski. Wydział Nauk o Ziemi, 103–121.
Cichocka, I., Krupa, J. (2017). Atrakcyjność turystyczna miasta Przemyśla w opinii mieszkańców oraz turystów. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2(38), 115–132.
Guzik, R. (2014). Dostępność transportowa wybranych miast Małopolski 2014–2023. Raport z badania dostępności w 2014 roku wraz z prognozą dostępności w latach 2020 i 2030. Kraków: Małopolskiego Obserwatorium Rozwoju Regionalnego. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Departament Polityki Regionalnej, 1–37.
Jaremen, D.E., Nawrocka, E. (2012). Rola dostępności komunikacyjnej obszaru recepcji turystycznej w kształtowaniu popytu turystycznego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 83, 401–414.
Hendel, M. (2016). Przydatność wskaźników funkcji turystycznej w ocenie rozwoju turystycznego obszaru na przykładzie gminy Ustroń. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 87, 157–170.
Krakowiak-Bal, A. (2005). Wykorzystanie wybranych miar syntetycznych do budowy miary rozwoju infrastruktury technicznej. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, 3, 71–82.
Niemczyk, A., Zacłona, T. (2013). Funkcja turystyczna polskich makroregionów w świetle kryzysu gospodarczego XXI w. Współczesne Zarządzanie, 1, 11–20.
Mazurkiewicz, R. (2014). Kolej Izerska – możliwość eksploatacji a infrastruktura. Przegląd Komunikacyjny, 6, 5–8.
Papatheodorou, A. (2021). A review of research into air transport and tourism: Launching the Annals of Tourism Research Curated Collection on Air Transport and Tourism. Annals of Tourism Research, 87, 1–17.
Pieniążek-Osińska, B. (2020, 10 czerwca). GUS: Jak pandemia wpłynęła na uzdrowiska? Pozyskano z: https://www.politykazdrowotna.com/73892,gus-jak-pandemia-wplynela-na-uzdrowiska (dostęp: 16.09.2021).
Pomykała, A., Raczyński, J., Graff J., Bużałek, T. (2019). Porty lotnicze w Polsce i ich obsługa transportowa. TTS Technika Transportu Szynowego, 4, 16–28.
Rosik, P. Komornicki, T., Stępniak, M., Pomianowski, W. (2013). Dostępność transportowa, czyli jak ocenić za pomocą modelu potencjału, które inwestycje są najważniejsze? Przegląd Komunikacyjny, 12, 18–22.
Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5 lipca 2013 r. w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk (Dz.U. 2013 poz. 810).
Sierpiński, G. (2010). Miary dostępności transportowej miast i regionów. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Transport, 66, 91–96.
Smolarski, M., Raczyk, A. (2017). Przestrzenne zróżnicowanie wykluczenia komunikacyjnego w transporcie kolejowym na przykładzie województwa dolnośląskiego. Studia Miejskie, 27, 9–24. doi: 10.25167/sm2017.027.01
Stec, A. (2013). Rozwój funkcji turystycznej a zmiany na rynku podmiotów świadczących usługi turystyczne w latach 2004–2012 w województwie podkarpackim. Modern Management Review, 20(4), 203–214. doi: 10.7862/rz.2013.mmr.55
Szromek, A.R. (2012). Wskaźniki funkcji turystycznej. Koncepcja wskaźnika funkcji turystycznej i uzdrowiskowej. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
Szromek, A.R. (2013). Pomiar funkcji turystycznej obszarów za pomocą wskaźników funkcji turystycznej na przykładzie obszarów państw europejskich. Studia Ekonomiczne, 132, 91–103.
Taylor, Z. (2018). Współdziałanie, rola i sposoby transport w turystyce i rekreacji. Przegląd Geograficzny, 90(4), 531–555. doi: 10.7163/PrzG.2018.4.1
Tracz, M., Bajgier-Kowalska, M. (2020). Zmiany w ruchu turystycznym w wybranych miastach dziedzictwa kulturowego Grupy Wyszehradzkiej (V4). Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 34(3), 76–83.
Turystyka w województwie pomorskim w 2019 r. (2020, 29 maja). Urząd Statystyczny w Gdańsku. Pozyskano z: https://gdansk.stat.gov.pl/opracowania-biezace/opracowania-sygnalne/sport-turystyka/turystyka-w-wojewodztwie-pomorskim-w-2019-r-,5,13.html (dostęp 16.09.2021).
Turystyka w województwie zachodniopomorskim w 2019 r. (2020, 29 maja). Urząd Statystyczny w Szczecinie. Pozyskano z: https://szczecin.stat.gov.pl/opracowania-biezace/opracowania-sygnalne/sport-turystyka/turystyka-w-wojewodztwie-zachodniopomorskim-w-2019-r-informacja-sygnalna,2,12.html (dostęp: 16.09.2021).
Więckowski, M., Michniak, D., Bednarek-Szczepańska, M., Chrenka, B., Ira, V., Komornicki, T., Rosik P., Stępniak, M., Szekely, V., Śleszyński, P., Światek, D., Wiśniewski, R., (2012). Pogranicze polsko-słowackie. Dostępność transportowa a turystyka. Warszawa – Bratysława: Instytut Geografii i Zagospodarowania Przestrzennego. Polska Akademia Nauk.
Więckowski, M. (2011). Typologia przestrzeni turystycznej na obszarach przygranicznych. W: M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (red.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany. Warszawa: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, 449–456.
Widz, M. (2020). Application of Tourist Function Indicators in Tourism Development. Case Study of Tunisia. Annales UMCS. Sectio B, 75, 143–160. doi: 10.17951/b.2020.75.0.143-160
Wiśniewski, Sz. (2014). Dostępność transportowa Uniejowa – ujęcie regionalne. Biuletyn Uniejowski, 3, 67–84.
Wojdygowski, Z. (2018). Dostępność transportowa jako kategoria ekonomiczna. Problemy kolejnictwa, 179, 37–48. doi: 10.36137/1795p
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).