Odporność start-upów na kryzys wywołany przez pandemię COVID-19. Przykład branży turystycznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.362.12

Słowa kluczowe:

start-up, COVID-19, odporność na kryzys, turystyka

Abstrakt

Branża turystyczna należy do sektorów najbardziej dotkniętych skutkami pandemii COVID-19. W wyniku pandemii część podmiotów została zmuszona do zakończenia swojej działalności, jednak dla niektórych z nich sytuacja ta okazała się szansą na wzrost i rozwój. Niniejszy artykuł ma dwa główne cele. Pierwszy z nich to synteza wniosków płynących z badań dotyczących funkcjonowania start-upów oraz ich odporności na kryzysy. Drugim jest wskazanie kierunków badań nad skutkami kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 dla start-upów działających w branży turystycznej. W artykule zaprezentowano autorską typologię start-upów w turystyce oraz przedstawiono wyniki dotychczasowych prac poświęconych tym podmiotom. Wnioski z przeprowadzonej analizy omówiono w dwóch wątkach: start-upy jako odpowiedź na pandemię oraz warunki odporności start-upów na zjawiska kryzysowe. Badane przypadki wskazują, że okres pandemii dla turystycznych start-upów ma charakter „twórczej destrukcji”, w której dostęp do kluczowych zasobów (finansowych, relacyjnych i organizacyjnych) może umożliwić nie tylko przetrwanie, lecz także poprawę ich sytuacji. Przeprowadzona analiza pozwoliła na sformułowanie kluczowych pytań badawczych, na które odpowiedzieć powinny dalsze badania poświęcone turystycznym start-upom.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Marcin Olszewski - Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Marcin Olszewski, dr, adiunkt w Katedrze Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. W 2011 r. obronił rozprawę doktorską poświęconą zarządzaniu wiedzą w procesie konkurowania przez jakość na rynku hotelarskim. Jego zainteresowania badawcze obejmują problematykę współpracy uczelni wyższych z przedsiębiorstwami, zarządzania wiedzą, transferu wiedzy, konkurencyjności gospodarki turystycznej. Brał udział w kilku krajowych i międzynarodowych projektach badawczych dotyczących gospodarki turystycznej (w tym finansowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Narodowe Centrum Nauki).

Bibliografia

Banaszyk, P., Deszczyński, P., Gorynia, M., Malaga, K. (2021). The Covid-19 pandemic as a potential change agent for selected economic concepts. Entrepreneurial Business and Economics Review, 9(4), 35–50. doi: https://doi.org/10.15678/eber.2021.090403

Baum, T., Hai, N.T.T. (2020). Hospitality, tourism, human rights and the impact of COVID-19. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(7), 2397–2407. https://

doi.org/10.1108/IJCHM-03–2020–0242

Blank, S., Dorf, B. (2013). Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku. Warszawa: Onepress.

Dalton, D. (2020). COVID-19 & Startups: Opportunities in Times of Crisis. Www.Euractiv.Com. https://www.euractiv.com/section/economy­‑jobs/opinion/covid-19–startups­‑opportunities­‑in­‑times­‑of­‑crisis/

Eisenhardt, K.M., Martin, J.A. (2000). Dynamic capabilities: what are they? Strategic Management Journal, 21(10–11), 1105–1121. https://doi.org/10.1002/1097–0266(200010/11)21:10/11

Filieri, R., D’Amico, E., Destefanis, A., Paolucci, E., Raguseo, E. (2021). Artificial intelligence (AI) for tourism: an European­‑based study on successful AI tourism start­‑ups. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 33(11), 4099–4125. doi: https://doi.org/10.1108/ijchm-02–2021–0220

Gretzel, U., Fuchs, M., Baggio, R., Hoepken, W., Law, R., Neidhardt, J., Pesonen, J., Zanker, M., Xiang, Z. (2020). e­‑Tourism beyond COVID-19: a call for transformative research. Information Technology & Tourism, 22(2), 187–203. doi: https://doi.org/10.1007/s40558–020–00181–3

Hashemi, S.S., Azari, M. (2021). A hybrid best­‑worst method and multi­‑criteria decision­‑making methods for location selection in the international entrepreneurial ecosystem. Case study: medical tourism start­‑up. Contributions to Management Science, 361–394, doi: https://doi.org/10.1007/978–3–030–68972–8_18

Jiang, Y., Ritchie, B.W. (2017). Disaster collaboration in tourism: Motives, impediments and success factors. Journal of Hospitality and Tourism Management, 31, 70–82. doi: https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2016.09.004

Jiang, Y., Ritchie, B.W., Verreynne, M.L. (2019). Building tourism organizational resilience to crises and disasters: A dynamic capabilities view. International Journal of Tourism Research, 21(6), 882–900. doi: https://doi.org/10.1002/jtr.2312

Kalogiannidis, S., Chatzitheodoridis, F. (2021). Impact of Covid-19 in the European Start­‑ups Business and the Idea to Re­‑energise the Economy. International Journal of Financial Research, 12(2), 55–61. doi: https://doi.org/10.5430/ijfr.v12n2p55

Kuckertz, A., Brändle, L., Gaudig, A., Hinderer, S., Morales Reyes, C.A., Prochotta, A., Steinbrink, K.M., Berger, E.S. (2020). Startups in times of crisis – A rapid response to the COVID-19 pandemic. Journal of Business Venturing Insights, 13. doi: https://doi.org/10.1016/j.jbvi.2020.e00169

Liu, B., Luo, C., Meng, F., Jiang, H. (2021). Modeling venture capital networks in hospitality and tourism entrepreneurial equity financing: An exponential random graph models approach. International Journal of Hospitality Management, 95. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2021.102936

Luden, I. (2021). Travel startup GetYourGuide secures $97M revolving credit facility, https://techcrunch.com/2021/02/15/travel­‑startup­‑getyourguide­‑secures-97m­‑revolving­‑credit­‑facility/

Łopusiewicz, A. (2013). Start­‑up od pomysłu do sukcesu. Warszawa: Wydawnictwo Edgard­‑Samo Sedno.

Mam Startup (2021a). Branża turystyczna walczy o klientów, https://mamstartup.pl/branza­‑turystyczna­‑walczy­‑o­‑klientow­‑pomoc­‑moze­‑marketing­‑internetowy/

Mam Startup (2021b), https://mamstartup.pl/znajdz­‑przewage­‑konkurencyjna­‑a­‑przetrwasz­ ‑kryzys­‑rafal­‑orlicki­‑meetbit/)

Mileva, S., Assenova, M., Petrov, E., Gyaurova, V. (2021). Możliwości wykorzystania aplikacji opartych na grywalizacji i lokalizacji do promowania Sofii jako destynacji turystycznej. Turyzm/Tourism, 31(1), 21–28. https://doi.org/10.18778/0867–5856.31.1.03

Nelson, R.R. (2020). A perspective on the evolution of evolutionary economics. Industrial and Corporate Change, 29(5), 1101–1118. doi: https://doi.org/10.1093/icc/dtaa045

OECD. (2020). Start­‑ups in the time of COVID-19: Facing the challenges, seizing the opportunities. https://read.oecd­‑ilibrary.org/view/?ref=132_132859–igoa9ao1mc&title=Start­‑ups­‑in­‑the­‑time­‑of­‑COVID-19–Facing­‑the­‑challenges­‑seizing­‑the­‑opportunities&_ga=2.66304942.187669468.1638274272–969587600.1635943431

Pforr, C., Hosie, P.J. (2008). Crisis Management in Tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 23(2–4), 249–264. https://doi.org/10.1300/j073v23n02_19

Presenza, A., Abbate, T., Meleddu, M., Sheehan, L. (2019). Start­‑up entrepreneurs’ personality traits. An exploratory analysis of the Italian tourism industry. Current Issues in Tourism, 23(17), 2146–2164. https://doi.org/10.1080/13683500.2019.1677572

Ratten, V. (2020). Coronavirus (covid-19) and entrepreneurship: changing life and work landscape. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 32(5), 503–516. doi: https://doi.org/10.1080/08276331.2020.1790167

Ritchie, B.W. (2004). Chaos, crises and disasters: A strategic approach to crisis management in the tourism industry. Tourism Management, 25(6), 669–683. doi: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2003.09.004

Sigala, M. (2020). Tourism and COVID-19: Impacts and implications for advancing and resetting industry and research. Journal of Business Research, 117, 312–321. doi: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.06.015

DepoVentures (2021). Investing in tourist start­‑ups in the covid era: a dangerous lottery or a genius move? https://depoventures.com/latest/investing­‑in­‑tourist­‑start­‑ups­‑in­‑the­‑covid­‑era­‑a­‑dangerous­‑lottery­‑or­‑a­‑genius­‑move

Startup Poland (2020). Polskie Startupy 2020. COVID Edition, Fundacja Startup Poland, Warszawa.

STATION F. (2020). Impact and opportunities of covid-19 for startups. https://data.stationf.co/2020/

Teece, D.J. (2007). Explicating dynamic capabilities: the nature and microfoundations of (sustainable) enterprise performance. Strategic Management Journal, 28(13), 1319–1350. https://doi.org/10.1002/smj.640

Teece, D.J., Pisano, G., Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18(7), 509–533. doi: https://doi.org/10.1002/(sici)10970266(199708)18:7

Trzmielak, D.M., Shonia, D., Skoneczna, M. (2021). Marketing, Start­‑Ups and Innovation: A Framework for Understanding the Possibilities for Harnessing Technological Innovations in Tourism (Based on the Example of the Georgian Tourism Sector and Russian Start­‑Ups).

Marketing of Scientific and Research Organizations, 40(2), 93–113. https://doi.org/10.2478/minib-2021–0011

UNCTAD. (2021), COVID-19 AND TOURISM AN UPDATE, https://unctad.org/system/files/official­‑document/ditcinf2021d3_en_0.pdf

UNWTO. (2020). Healing solutions for tourism challenge, doi: https://www.unwto.org/healing­‑solutions­‑tourism­‑challenge

Winston, A., 2020. Is the COVID-19 Outbreak a Black Swan or the New Normal? MIT Sloan Management Review. March. https://sloanreview.mit.edu/article/is­‑the­‑covid-19–outbreak­‑a­‑black­‑swan­‑or­‑the­‑new­‑normal/

Pobrania

Opublikowane

2022-06-29

Jak cytować

Olszewski, M. (2022). Odporność start-upów na kryzys wywołany przez pandemię COVID-19. Przykład branży turystycznej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 36(2), 190–202. https://doi.org/10.24917/20801653.362.12