Changes in the economic potential of selected information technology corporations in a context of economic crisis

Authors

  • Wioletta Kilar Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.27.3

Keywords:

information technology corporations, crisis, economic potential, assets, market value, sales, profits

Abstract

During the economic crisis, similarly to companies from other sectors, IT corporations varied in terms of their reactions to the transforming environment. According to research, between 2003 and 2011, 3 different phases of development in the sector can be identified: the economic growth (2003-2007), the crisis (2007-2009) and the phase of repeated growth (2009-2011). The paper focuses on a pool of IT corporations operating in different areas of IT. The author chose to focus on 9 corporations (Amazon.com, Apple, Ericsson, Google, IBM, Microsoft, Motorola, Nokia, Panasonic) to analyse and assess changes in their economic potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Wioletta Kilar, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Wioletta Kilar, Ph.D., the Pedagogical University of Cracow, Institute of Geography, the Departmentof Entrepreneurship and Spatial Management. She is an economic geographer. She is currently employedas an assistant professor in the Department of Entrepreneurship and Spatial Management in theInstitute of Geography at the Pedagogical University of Cracow. Her research interests focus primarilyon the processes of formation and operation of multinational corporations; globalization; transformationof spatial structures of industry; and issues of teaching entrepreneurship and geography in schools.

References

Dorocki, S. (2010). Współczesne procesy internacjonalizacji produkcji i delokalizacji przemysłu samochodowego Francji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 125–136.

Kilar, W. (2009a). Zróżnicowanie potencjału ekonomicznego światowych korporacji informatycznych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 13, 110–121.

Kilar, W. (2009b). Rola korporacji Apple w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego. Przedsiębiorczość – Edukacja, 5, 48–56.

Kilar, W. (2010). Procesy kształtowania się korporacji Ericsson. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 153–168.

Kilar, W. (2011). Wpływ kryzysu na funkcjonowanie korporacji Panasonic. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 187–196.

Kilar, W. (2012). Funkcjonowanie korporacji Amazon.com w warunkach kryzysu gospodarczego. Referat podczas 9 Międzynarodowej Konferencji Naukowej pt. „Przedsiębiorczość w warunkach kryzysu gospodarczego” połączonej z 5 Ogólnopolskim Zjazdem Nauczycieli Przedsiębiorczości. Kraków, 8–9 października 2012 r.

Kilar, W. (2014). Spatial Concentration of IT Corporation Headquarters. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 25, 56–80.

Zioło, Z. (2009). Procesy kształtowania się światowych korporacji i ich wpływ na otoczenie. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 12, 11–32.

Published

2014-01-03

How to Cite

Kilar, W. (2014). Changes in the economic potential of selected information technology corporations in a context of economic crisis. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 27, 57–71. https://doi.org/10.24917/20801653.27.3

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 > >>