The process of Nissan and Renault strategic alliance development

Authors

  • Piotr Lizak Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.20.7

Keywords:

alians strategiczny, przemysł samochodowy, Nissan, Renault

Abstract

The advancing process of economic globalization and the related increase in market competitiveness compels companies to search for new markets. Internationalisation processes present in all world-economy sectors, including the automotive industry, are manifested in such phenomena as entering into strategic alliances and the change of world corporations production structures. In the world economy, alliances are entered into mainly by high technology enterprises, such as telecommunication, information technology, aviation and automotive industries.In numerous companies, in particular in trans-national ones, there is a tendency to get involved in cooperative activity, carrying out mergers or concluding strategic alliances. Corporate strategic alliances result in the emergence of various space and production links through the creation of network connection systems, organizing world economic space at the same time.Consequently, changes occur in the ownership structure of concerns (concentration of capital), and relocation and delocalization of world production take place.In this context, this article analyses the process of shaping and functioning of the strategic alliance between Nissan and Renault international automotive corporations, as well as presents the benefits of the strategic alliance formed by the mentioned companies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Piotr Lizak, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

References

„10-ta rocznica aliansu Renault-Nissan”, www.wnp.pl z dnia 31.03.2009.

„Alians Renault-Nissan i Daimler nawiązują wspólną współpracę”, www.wnp.pl z dnia 07.04.2010.

Alliance Facts & Figures, 2009 – www.Renault.com, www.nissan-global.com.

Dunning J.H., 1993, Multinational Enterprises and the Global Economy, Addison-Wesley, Wokingham, s. 6.

Dussauge P., Garette B., 1996, Strategie aliansów na rynku, Wyd. Poltext, Warszawa, s. 23.

Ernst & Young, 2004, Alianse strategiczne – współpraca czy rywalizacja?

Forbes 2011, Special Report, The World’s 2000 largest Public Companies.

Gomes-Casseres B., Alliances and risk: securing a place in the victory parade, Financial Times, May 9, 2000.

Kola M, Kuzel M., 2006, Fuzje, przejęcia i alianse strategiczne jako alternatywne formy internacjonalizacji działalności przedsiębiorstw w warunkach globalizacji gospodarki światowej, [w:] Współczesne zjawiska w gospodarce, T. Koźliński (red.), Wyd. UMK, Toruń, s. 1–15.

Kraciuk J., 2005, Alianse strategiczne jako sposób konsolidacji przedsiębiorstw, Prace Naukowe Nr 28 Katedry Polityki Agrarnej i Marketingu SGGW, Wyd. SGGW, Warszawa, s. 498–506.

Narula R., 2003, Globalisation and Trends in International R&D Alliances, Copenhagen Bussines School & MERIT, Working Paper 1-2003, s. 2.

Nissan Annual Report 2009–2010.

Nissan Profile 2007–2008.

Nyga L., Rozwój zewnętrzny przedsiębiorstw widziany przez pryzmat aliansów strategicznych, http://www.knfm.friko.pl/prace-Dateien/Nyga%20Lidia.doc z dnia 15.10.2011.

OICA, World Motor Vehicle Production, 1998–2010.

OICA, World Motor Vehicle Production, Oica World Ranking of Manufacturers 1998–2010.

Renault Annual Report 2000–2010.

RENAULT registration document 2007.

“Renault-Nissan Close to Taking Control of AvtoVAZ?”, http://autobeatinsider.com/news/renault-nissan-close-to-taking-control-of-avtovaz, 16.06.2011.

„Renault-Nissan: w stronę wzmocnienia aliansu”, www.wnp.pl z dnia 29.05.2009.

Romanowska M.,1997, Alianse strategiczne przedsiębiorstw, Wyd. PWE, Warszawa.

Rymarczyk J. (red.), 2006, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, Wyd. PWE, Warszawa.

Sulejewicz A., 2003, Compare the two mergers: Daimler-Chrysler and Renault-Nissan. Any implications for the IMGT framework?, European Strategies and International Business.

Zioło Z., 2006, Zróżnicowanie światowej przestrzeni przemysłowej w świetle koncentracji siedzib zarządów wiodących korporacji, [w:] Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, nr 8, Warszawa–Kraków, s. 9–26.

Published

2012-01-01

How to Cite

Lizak, P. (2012). The process of Nissan and Renault strategic alliance development. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 20, 108–123. https://doi.org/10.24917/20801653.20.7