Kształtowanie się aliansu strategicznego firm Nissan i Renault
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.20.7Słowa kluczowe:
alians strategiczny, przemysł samochodowy, Nissan, RenaultAbstrakt
The advancing process of economic globalization and the related increase in market competitiveness compels companies to search for new markets. Internationalisation processes present in all world-economy sectors, including the automotive industry, are manifested in such phenomena as entering into strategic alliances and the change of world corporations production structures. In the world economy, alliances are entered into mainly by high technology enterprises, such as telecommunication, information technology, aviation and automotive industries.In numerous companies, in particular in trans-national ones, there is a tendency to get involved in cooperative activity, carrying out mergers or concluding strategic alliances. Corporate strategic alliances result in the emergence of various space and production links through the creation of network connection systems, organizing world economic space at the same time.Consequently, changes occur in the ownership structure of concerns (concentration of capital), and relocation and delocalization of world production take place.In this context, this article analyses the process of shaping and functioning of the strategic alliance between Nissan and Renault international automotive corporations, as well as presents the benefits of the strategic alliance formed by the mentioned companies.Downloads
Metrics
Bibliografia
„10-ta rocznica aliansu Renault-Nissan”, www.wnp.pl z dnia 31.03.2009.
„Alians Renault-Nissan i Daimler nawiązują wspólną współpracę”, www.wnp.pl z dnia 07.04.2010.
Alliance Facts & Figures, 2009 – www.Renault.com, www.nissan-global.com.
Dunning J.H., 1993, Multinational Enterprises and the Global Economy, Addison-Wesley, Wokingham, s. 6.
Dussauge P., Garette B., 1996, Strategie aliansów na rynku, Wyd. Poltext, Warszawa, s. 23.
Ernst & Young, 2004, Alianse strategiczne – współpraca czy rywalizacja?
Forbes 2011, Special Report, The World’s 2000 largest Public Companies.
Gomes-Casseres B., Alliances and risk: securing a place in the victory parade, Financial Times, May 9, 2000.
Kola M, Kuzel M., 2006, Fuzje, przejęcia i alianse strategiczne jako alternatywne formy internacjonalizacji działalności przedsiębiorstw w warunkach globalizacji gospodarki światowej, [w:] Współczesne zjawiska w gospodarce, T. Koźliński (red.), Wyd. UMK, Toruń, s. 1–15.
Kraciuk J., 2005, Alianse strategiczne jako sposób konsolidacji przedsiębiorstw, Prace Naukowe Nr 28 Katedry Polityki Agrarnej i Marketingu SGGW, Wyd. SGGW, Warszawa, s. 498–506.
Narula R., 2003, Globalisation and Trends in International R&D Alliances, Copenhagen Bussines School & MERIT, Working Paper 1-2003, s. 2.
Nissan Annual Report 2009–2010.
Nissan Profile 2007–2008.
Nyga L., Rozwój zewnętrzny przedsiębiorstw widziany przez pryzmat aliansów strategicznych, http://www.knfm.friko.pl/prace-Dateien/Nyga%20Lidia.doc z dnia 15.10.2011.
OICA, World Motor Vehicle Production, 1998–2010.
OICA, World Motor Vehicle Production, Oica World Ranking of Manufacturers 1998–2010.
Renault Annual Report 2000–2010.
RENAULT registration document 2007.
“Renault-Nissan Close to Taking Control of AvtoVAZ?”, http://autobeatinsider.com/news/renault-nissan-close-to-taking-control-of-avtovaz, 16.06.2011.
„Renault-Nissan: w stronę wzmocnienia aliansu”, www.wnp.pl z dnia 29.05.2009.
Romanowska M.,1997, Alianse strategiczne przedsiębiorstw, Wyd. PWE, Warszawa.
Rymarczyk J. (red.), 2006, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, Wyd. PWE, Warszawa.
Sulejewicz A., 2003, Compare the two mergers: Daimler-Chrysler and Renault-Nissan. Any implications for the IMGT framework?, European Strategies and International Business.
Zioło Z., 2006, Zróżnicowanie światowej przestrzeni przemysłowej w świetle koncentracji siedzib zarządów wiodących korporacji, [w:] Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, nr 8, Warszawa–Kraków, s. 9–26.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).