Inicjatywy klastrowe jako szansa rozwoju przemysłu meblarskiego w Polsce w warunkach kryzysu – przykład Swarzędzkiego Klastra Producentów Mebli

Autor

  • Wojciech M. Dyba Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
  • Tadeusz Stryjakiewicz Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.27.11

Słowa kluczowe:

inicjatywy klastrowe, kryzys, Polska, przemysł meblarski, Swarzędz

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest przedstawienie inicjatyw klastrowych jako szansy na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw przemysłu meblarskiego w Polsce (w szczególności w warunkach kryzysu). Jest to ważna gałąź krajowej gospodarki, generująca ok. 2% PKB i ok. 6% polskiego eksportu. Na początku scharakteryzowano stan polskiego przemysłu meblarskiego w 2013 roku. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju tej branży zostały przeanalizowane przy użyciu koncepcji pięciu sił Portera. Następnie przedstawiono ideę inicjatyw klastrowych jako formy współpracy pomiędzy konkurującymi ze sobą przedsiębiorstwami tej samej branży oraz przykłady inicjatyw klastrowych przemysłu meblarskiego w Polsce. W kolejnej części opisany został przypadek Swarzędza - miasta stolarzy i meblarzy o długich tradycjach rzemieślniczych, w którym wciąż funkcjonuje wiele małych i średnich przedsiębiorstw meblarskich. Zaprezentowano również Swarzędzki Klaster Producentów Mebli - inicjatywę koordynowaną przez Cech Stolarzy Swarzędzkich oraz projekt strategii rozwoju tego klastra, realizowany m.in. przy dofinansowaniu pozyskanym ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Wojciech M. Dyba - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej

Wojciech M. Dyba, mgr inż., Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.Absolwent gospodarki przestrzennej na UAM w Poznaniu (2011) oraz administracji w Wyższej SzkoleBankowej w Poznaniu (2012), doktorant w Instytucie Geografii Społeczno-Ekonomicznej i GospodarkiPrzestrzennej UAM. Współautor 2 monografii naukowych, autor lub współautor 11 artykułów i rozdziałóww recenzowanych czasopismach i monografiach naukowych. W pracy badawczej zajmujesię tematyką klastrów i sieci w gospodarce regionalnej, polityką regionalną oraz strategiami rozwojuregionalnego i lokalnego. Stypendysta Fundacji UAM w Poznaniu na rok 2014/2015.

Tadeusz Stryjakiewicz - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej

Tadeusz Stryjakiewicz, prof. dr hab., Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.Dyrektor Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im.Adama Mickiewicza w Poznaniu, kierownik Zakładu Polityki Regionalnej i Integracji Europejskiej.Stypendysta Fundacji na rzecz Nauki Polskiej i Fundacji Volkswagena. Odbył staże zagraniczne naUniwersytecie im. Johanna Wolfganga Goethego we Frankfurcie nad Menem oraz w Szkole StudiówSlawistycznych i Wschodnioeuropejskich University College w Londynie. Wykładowca wizytujący naUniwersytecie im. Erazma w Rotterdamie. Główne zainteresowania naukowe: geografia ekonomiczna,lokalizacja działalności gospodarczej, rozwój regionalny i lokalny, organizacja i dynamika przestrzenispołeczno-ekonomicznej (w tym rozwój sektora kreatywnego). Uczestnik kilkunastu krajowych i międzynarodowychprojektów badawczych; autor lub współautor 240 publikacji naukowych oraz licznychekspertyz i raportów. Członek Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów oraz wielu rad i stowarzyszeńnaukowych.

Bibliografia

Brodzicki, T., Ciołek, D., Tarkowski, M. (2012). Mapowanie klastrów w Polsce – próba dostosowania metody. W: T. Brodzicki, J. Kuczewska (red.). Klastry i polityka klastrowa w Polsce. Konkurencyjność przedsiębiorstw, sektorów i regionów. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe UG, 60–98.

Brodzicki, T., Szultka, R. (red.). (2004). Klastry – innowacyjne wyzwanie dla Polski. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (2013, 27 listopada). Pozyskano z https:// prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/

Dutkowski, M. (2005). Klastry w rozwoju regionalnym. W: T. Czyż, H. Rogacki (red.). Współczesne problemy i koncepcje teoretyczne badań przestrzenno-ekonomicznych. Warszawa: Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, 219, 57–73.

Dyba, W.M., Kawińska, M. (2012). Klasyfikacja rodzajowa i polityka wspierania klastrów gospodarczych w województwie wielkopolskim. Biuletyn Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Seria Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, nr 20. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Bogucki, 73–85.

Dyba, W.M., Stryjakiewicz, T. (2012). Zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego gmin województwa wielkopolskiego w świetle realizacji polityki intraregionalnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Bogucki.

Fundusze Europejskie 2014–2020 – informacje ogólne. (2013, 5 grudnia). Pozyskano z http://www.mir.gov.pl/fundusze/fundusze_europejskie_2014_2020/strony/start.aspx

Gorynia, M., Jankowska, B. (2008). Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Diffin.

Grycuk, A. (2010). Klastry jako instrument polityki regionalnej. Infos – zagadnienia społeczno-gospodarcze. Biuro Analiz Sejmowych nr 13 (83).

Historia swarzędzkiego fabrykanta (2009, 8 marca). Gazeta Wyborcza. Poznań.

IKEA Group Sustainability Report 2012 (2013, 5 grudnia). Pozyskano z http://franchisor.ikea.com/ FranchisingtheIKEAway/Pages/All-IKEA-stores.aspx

Interaktywna mapa klastrów i inicjatyw klastrowych w Polsce (2013, 27 listopada). Pozyskano z http:// www.klastry.pi.gov.pl/PARP/data/klastry

Jankowska, B. (2012). Koopetycja w klastrach kreatywnych. Przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej. Poznań: Wydawnictwo UEP.

Kalupa, R. (2007). Strategia rozwoju Wielkopolskiego Klastra Meblarskiego. Poznań: Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Karlsson, C. (red.) (2008). Handbook of research on innovations and clusters: cases and policies. Edwar Elgar, Cheltenham, Northampton.

Karolczak, M. (2012). Swarzędzkie Fabryki Mebli – 60 lat minęło… Pozyskano z http://www.sm-swarzedz.pl/go.php/pl/nasze_miasto_nasze_sprawy/2012/ swarzedzkie_fabryki_mebli_60.html

Koszarek, M. (2005). Przemysł meblarski. W: M. Szultka, M. Koszarek, D. Piwowarczyk. Wstępna analiza trzech potencjalnych klastrów w województwie zachodniopomorskim. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, 27–43.

Kowalski, M.A. (2013). Znaczenie klastrów dla innowacyjności gospodarki w Polsce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

List intencyjny o powołaniu Swarzędzkiego Klastra Producentów Mebli (listopad 2011, niepublikowany).

Lista 500 Polityki. Ranking największych przedsiębiorstw w Polsce pod względem przychodów ze sprzedaży (2013, 20 listopada). Pozyskano z http://www.lista500.polityka.pl/rankings/show/industry: 188

Małyszka, A. (2008). Swarzędz 1638–2008. W: Swarzędz na starych pocztówkach. Ze zbiorów i w opracowaniu Piotra Choryńskiego. Swarzędz: Wydanie specjalne swarzędzkiego miesięcznika regionalnego „Prosto z ratusza” z okazji 370-lecia lokacji Swarzędza.

Meble ze Swarzędza chcą razem podbić rynek. (2009, 6 sierpnia). Gazeta Wyborcza. Poznań.

Mikołajczak, B., Kurczewska, A., Fila, J. (2009). Klastry na świecie. Studia przypadków. Warszawa: Wydawnictwo Diffin.

Nawrocki, S. (1988). Dzieje Swarzędza. Swarzędz: Publikacja sfinansowana przez Społeczny Komitet Obchodów 350-lecia miasta Swarzędza. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli – informacje ogólne (2013, 18 listopada). Pozyskano z http://www.oigpm.org.pl/index.php

Okrzesik, J. (2009). Ze Swarzędza nie zostanie nawet marka. GP Forsal. Pozyskano z http://forsal.pl/ artykuly/310130,ze_swarzedza_nie_zostanie_nawet_marka.html Pokonać kryzys – uwarunkowania makro- i mikroekonomiczne polskiej branży meblarskiej (2013, 18 listopada). Pozyskano z http://www.meble.org.pl/meble_branza_a.php?id_modul=artykuly&id=19

Porter, M.E. (1990). The competitive advantage of nations. Hampshire and London: Macmillan Press.

Porter, M.E. (1996). What is Strategy? W: Harvard Business Review, 61–78.

Porter, M.E. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Porter, M.E. (2008). The five competitive forces that shape strategy. W: Harvard Business Review (Reprint), 24–40.

Skawińska, E., Zalewski, R.I. (2009). Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów. Świat–Europa–Polska. Warszawa: PWE.

Sobczak, J. (2008). Swarzędz. W: H. Błachnio (red.). Swarzędz i okolice. Swarzędz: Wydawnictwo Debiuty.

Stryjakiewicz, T. (1999). Dialektyka „globalność–lokalność”. Konflikty między strategiami globalnymi i lokalnymi (na przykładzie przemysłu meblarskiego). W: Adaptacja przestrzenna przemysłu w Polsce w warunkach transformacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 153–158.

Stryjakiewicz, T. (2004). Sieci gospodarcze w Polsce w warunkach transformacji systemowej. W: J.J. Parysek (red.). Rozwój regionalny i lokalny w Polsce w latach 1989–2002. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 25–44.

Stryjakiewicz, T. (2005). Contrasting Experiences with Business networking in a Transition Economy: The Case of Poland. W: Alvstam C.G., Schamp E.W. Linking Industries Across The World: Processes of Global Networking. Aldershot, Burlington: Ashgate, 197–222.

Stryjakiewicz, T., Szkudlarek, K., Górny, J. (2010). Stolarstwo i przemysł meblarski. W: T. Kaczmarek (red.) Ilustrowany Atlas Aglomeracji Poznańskiej. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Strzelecki, M. (2013). Powolne wychodzenie z recesji. Meble News, 12. Warszawa: Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli.

Swarzędz ogłasza: Wszystko na sprzedaż (2010, 23 luty). Gazeta Wyborcza. Poznań.

Swarzędz wyprzedaje krzesła na Allegro (2010, 2 marca). Gazeta Wyborcza. Poznań.

Pobrania

Opublikowane

2014-01-03

Jak cytować

Dyba, W. M., & Stryjakiewicz, T. (2014). Inicjatywy klastrowe jako szansa rozwoju przemysłu meblarskiego w Polsce w warunkach kryzysu – przykład Swarzędzkiego Klastra Producentów Mebli. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 27, 181–196. https://doi.org/10.24917/20801653.27.11

Inne teksty tego samego autora