Rola koncepcji ekonomii doświadczeń w postmodernistycznej interpretacji trendów rynkowych w turystyce i budowie nowoczesnych produktów turystycznych
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.313.1Słowa kluczowe:
gospodarka doświadczeń, interpretacja dziedzictwa, LARP, postmodernizm, produkt turystycznyAbstrakt
Artykuł odwołuje się do koncepcji gospodarki doświadczeń (ang. experience economy) jako jednej z ważniejszych prób opisania gospodarki w czasach postmodernistycznych. Na rynku turystycznym koncepcja ta w oczywisty sposób trafia na bardzo podatny grunt. Produkt turystyczny bywa definiowany jako doświadczenie turysty związane z pobytem w określonym miejscu, co wskazuje na kluczową rolę doświadczeń konsumentów na tym właśnie rynku. Związek między koncepcją gospodarki doświadczeń a rynkiem turystycznym w literaturze prezentowany jest przede wszystkim poprzez wskazywanie elementów wspólnych na poziomie teoretycznym, natomiast pozycje pokazujące przykłady wykorzystania w praktyce dorobku gospodarki doświadczeń na rynku turystycznym są stosunkowo rzadkie. W artykule zaprezentowane zostały: interpretacja dziedzictwa kulturowego oraz swoista logika aktywności typu LARP, jako przykłady efektywnych działań podnoszących jakość doświadczeń turystów konsumujących produkty często obecne na rynku od wielu lat. Celem artykułu jest omówienie możliwości wykorzystania wymienionych koncepcji do tworzenia produktów turystycznych zgodnie z zasadami prezentowanymi w gospodarce doświadczeń.Downloads
Metrics
Bibliografia
Andersson, T. (2007). The tourist in the experience economy. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7(1), 46–58.
Antonides, G., Van Raaij, W.F. (2003). Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Frochot, I., Batat, W. (2013). Marketing and designing the tourist experience. Oxford: Goodfellows.
Holbrook, M.B., Hirschman, E.C. (1982a). Hedonic consumption: emerging concepts, methods and proposition. Journal of Marketing, 43(3), 92–101.
Holbrook, M.B., Hirschman, E.C. (1982b). The experiential aspects of consumption: consumer fantasies, feelings and fun. Journal of Consumer Research, 9.
Idziak, P. (2009). Konkurencyjność muzeów w gospodarce doznań i kreatywności. W: A. Stasiak (red.). Kultura i turystyka – wspólnie zyskać! Łódź: Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa.
Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2005). Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Kostera, M. (1996). Postmodernizm w zarządzaniu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Kozak, M. (2009). Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Krippendorf, J. (1982). Towards new tourism policies: The importance of environmental and sociocultural factors. Tourism Management, 3(3), 135–148.
Kruczek, Z., Kurek, A., Nowacki, M. (2010). Krajoznastwo. Kraków: Proksenia.
Kubicki, R. (1993). Postmodernistyczny etos świata? Kultura Współczesna, 2.
Lusch, R.F., Vargo, S.L. (2006). The service dominant logic of marketing: Dialog, debate, and directions. New York: M.E. Shape.
MacCannell, D. (2002). Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej. Warszawa: Muza.
Marciszewska, B. (2010). Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń. Warszawa: CH Beck.
Mazurek-Łopacińska, K. (2003). Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Middleton, V.T.C. (1996). Marketing w turystyce. Warszawa: PAPT.
Mikos von Rohrscheidt, A. (2011). Sylabus miejsc, czyli jak atrakcyjnie pokazać miasto współczesnemu turyście kulturowemu. In Z. Kruczek (Ed.), Piloci i przewodnicy na styku kultur (pp. 97-120). Kraków: Proksenia.
Nowacki, M. (2011). Szlaki dziedzictwa naturalnego i kulturowego drogą ku turystyce kreatywnej. W: B. Włodarczyk, B. Krakowiak, J. Latosińska (red.), Kultura i turystyka. Wspólna droga. Łódź: Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego.
Pine, B.J., Gilmore, J.H. (1999). The experience economy: Work is the theatre and every business is a stage. Boston: Harvard Business School.
Prahalad, C.K., Ramaswamy, V. (2000). Co-opting consumer competence. Harvard Business Review, 78(1), 79–90.
Prahalad, C.K., Ramaswamy, V. (2004). Co-creation experiences: The next practice in value creation. Journal of Interactive Marketing, 18(3), 5–14.
Prahalad, C.K., Ramaswamy, V. (2005). Przyszłość konkurencji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Rogoziński, K. (2006). Klient jako współtwórca wartości. Marketing i Rynek, 8, 2–7.
Smoleńska, O. (2009). Najnowsze trendy w turystyce eventowej. Gry fabularne i wydarzenia związane z fantastyką i technologią XXI wieku. Turystyka Kulturowa, 8, 31–39.
Stasiak, A. (2005). Obszar jako produkt turystyczny. W: K. Pieńkos (red.). Konkurencyjność polskiego produktu turystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie, 91–102.
Stasiak, A. (2013). Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń. Turyzm, 23(1), 27–35.
Wacławek, D. (2014a) (2016, 19 grudnia). Hogwart jest w Polsce. Nowe zastosowanie starego zamku. Pozyskano z http://foch.pl/foch/1,132039,17093824,Hogwart_jest_w_Polsce__ Nowe_zastosowanie_starego_zamku.html#BoxSlotIMT
Wacławek, D. (2014b) (2016, 19 grudnia). Założyli szkołę czarodziejów, a teraz chcą kupić w Polsce zamek. Larpowcy – szaleńcy czy wizjonerzy? Pozyskano z http://weekend.gazeta.pl/weekend/1,138589,17521955,Zalozyli_szkole_czarodziejow__a_teraz_chca_kupic_w.html# TRwknd
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).