Upowszechnianie praktyk CSR w ramach współpracy międzynarodowych korporacji z lokalnymi firmami kraju przyjmującego
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.322.9Słowa kluczowe:
CSR, konkurencja, korporacja, współpracaAbstrakt
W dobie globalizacji, w której wiele firm posiada rozbudowane łańcuchy dostaw, współpraca z dostawcami jest kluczowym obszarem ograniczenia ryzyka reputacyjnego i polem do realizacji praktyk CSR. Ograniczenie ryzyka refutacyjnego oznacza konieczność prowadzenia zintegrowanych działań w całym łańcuchu dostaw oraz budowania trwałych relacji z kooperantami w oparciu o normy i standardy CSR obowiązujące obie strony transakcji. Współpraca międzynarodowych korporacji z lokalnymi przedsiębiorstwami wywołuje procesy dostosowawcze wśród dostawców (również w obszarze CSR); oznacza redystrybucję umiejętności i wiedzy do zleceniobiorców, co w praktyce pozytywnie wpływa na pozycję konkurencyjną analizowanych grup podmiotów. W artykule wykorzystano metodę opisową. Ma on na celu scharakteryzowanie współpracy międzynarodowych korporacji z lokalnymi firmami w kontekście upowszechniania praktyk CSR w łańcuchu dostaw. Przedmiotem artykułu jest współpraca międzynarodowych korporacji z firmami kraju goszczącego w ramach tzw. powiązań do tyłu (backward linkages), ze szczególnym uwzględnieniem praktyk CSR.Downloads
Metrics
Bibliografia
Burt, R.S. (2001). Structural Holes versus Network Closure as Social Capita. W: N. Lin, K. Cook, R.S. Burt (red.). Social Capital: Theory and Research. New York: Aldine Transaction.
CSRinfo (2012) (2017, 14 lutego). Jak zyskać na odpowiedzialności? CSR w strategiach spółek giełdowych. Pozyskano z http://seg.org.pl/sites/seg13.message-asp.com/files/jak_zyskac_na_ odpowiedzialnosci_csrinfo.pdf
Ćwik, N. (2011) (2016, 10 czerwca). Wspólna odpowiedzialność. Rola dostaw i zakupów. FOB. Pozyskano z http://odpowiedzialnybiznes.pl/wpcontent/uploads/2014/01/Wspolnaodpowiedzialnosc_ rola_dostaw_i_zakupow.pdf
Fundacja Centrum CSR.PL (2013) (2017, 2 czerwca). Brudny zysk. Pozyskano z http://www.centrumcsr. pl/wp- Brudny zysk
Kłosiewicz-Górecka, U. (2014). Nieuczciwe praktyki handlowe w łańcuchu dostaw FMCG. Przemysł Spożywczy, 68.
Kochaniec, A. (2002). Zagraniczne przedsiębiorstwa handlowe w Polsce. W: A. Zorska (red.). Korporacje międzynarodowowe w Polsce. Wyzwania w dobie globalizacji i regionalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin, 110–135.
Kowalska, K. (2012). Rozwój polskich sieci detalicznych jako sposób ograniczania siły rynkowej międzynarodowych korporacji handlowych. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Makuch, Ł. (2011) (2017, 16 lutego). Normy i standardy społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Pozyskano z https://obszarcsr.files.wordpress.com/2011/04/standardy_csr.pdf
Meronk, H., Bielewicz, A. (2009). 10 pułapek projektów outsourcingowych. Harvard Business Review, 71, 148–153.
NIK (2002) (2016, 5 kwietnia). Informacja o wynikach kontroli lokalizacji dużych obiektów handlowych (super i hipermarketów). Białystok. Pozyskano z https://bs.sejm.gov.pl/F?func=find- b&request=000059034&find_code=SYS&local_base=BIS01
PARP (2015) (2016, 5 kwietnia). Odpowiedzialność się opłaca, czyli CSR w MŚP. Pozyskano z https:// www.parp.gov.pl/attachments/article/48658/Odpowiedzialnos%CC%81c%CC%81%20 sie%CC%A8%20op%C5%82aca,%20czyli%20CSR%20w%20MS%CC%81P.pdf
Prahald, C.K., Krishan, M.S. (2008). The New Age of Innowation: Driving Cocreated Value Through Global Networks. Nowy Jork: McGraw-Hill.
Przybylska, K. (2001). Determinanty zagranicznych inwestycji bezpośrednich w teorii ekonomicznej. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Przybylska, K. (2010). Obszary współpracy transnarodowych korporacji z lokalnymi dostawcami kraju goszczącego. W: Wybrane problemy współpracy transnarodowych korporacji z lokalnymi firmami kraju goszczącego. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny, 59–77.
Rojek-Nowosielska, M. (2017). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Model–diagnoza– ocena, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Rymarczyk, J. (1996). Internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Sulejewicz, A. (1997). Partnerstwo strategiczne. Modelowanie współpracy przedsiębiorstw. Warszawa: Szkoła Głowna Handlowa.
Szwajca, D. (2016). Zarządzanie reputacją przedsiębiorstwa. Warszawa: CeDeWu.
Taymaz, E., Kılıcaslan, Y. (2005). Determinants of subcontracting and regional development: An empirical study on Turkish textile and engineering industries. Regional Studies, 39.
Tylec, T. (2010). Transfer technologii z transnarodowych korporacji do lokalnych przedsiębiorstw. W: Wybrane problemy współpracy transnarodowych korporacji z lokalnymi firmami kraju goszczącego. Kraków: Badania statutowe UEK, 97–117.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).