Podstawowe błędy i problemy w zastosowaniu analizy SWOT w budowie strategii rozwoju turystyki w gminie

Autor

  • Michał Żemła Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Wydział Geograficzno-Biologiczny Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.331.12

Słowa kluczowe:

analiza SWOT, planowanie strategiczne, strategia rozwoju turystyki, szanse

Abstrakt

Analiza SWOT należy do najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych narzędzi analizy strategicznej stosowanych w przygotowywaniu rozmaitych dokumentów, począwszy od biznesplanów, aż po różnorodne plany i strategie. Narzędzie to zyskało także znaczną popularność wśród jednostek samorządu terytorialnego przygotowujących swoje dokumenty strategiczne, w tym strategie rozwoju turystyki. W artykule stawiana jest hipoteza, że rozpowszechnionych zostało kilka istotnych błędów w prowadzeniu analizy SWOT. Powszechność tych błędów może wynikać ze znacznej popularności i czasem nadużywania tej metody, prowadzących do jej spłycenia. Te błędy to: zła interpretacja pojęcia „szanse”; brak refleksji nad znaczeniem wskazanych sił, słabości, szans i zagrożeń; brak obiektywizmu i nadmierny optymizm poszczególnych stwierdzeń; brak szerszego uzasadnienia dla wskazanych sił, słabości, szans i zagrożeń. Ponieważ stawiana hipoteza zakłada jedynie fakt, że wskazane błędy bywają popełniane, a nie że ich popełnianie stało się normą, dlatego wystarczającą metodą jej weryfikacji jest wskazanie ich występowania w analizowanych 10 przypadkowo wybranych strategiach rozwoju turystyki gmin w Polsce. Strategie zostały wybrane poprzez wpisanie do wyszukiwarki bing.com frazy „strategia rozwoju turystyki w gminie” i wybór pierwszych dziesięciu rekordów z wyników wyszukiwania.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Michał Żemła - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Wydział Geograficzno-Biologiczny Instytut Geografii

Michał Żemła, dr hab., prof. nadzw. w Zakładzie Turystyki i Badań Regionalnych Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Autor licznych publikacji związanych z marketingiem i konkurencyjnością produktu obszaru turystycznego. Przedmiotem jego szczególnego zainteresowania jest rozwój turystyki na obszarach górskich, a zwłaszcza ośrodków turystyki narciarskiej i turystyki pieszej.

Bibliografia

Asejczyk-Woroniecka, M. (2016). Zastosowanie analizy SWOT w doskonaleniu zarządzania jednostkami administracji terytorialnej. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 6(84), 311– 321.

Bieda, A., Brzozowska, A. (2017). Analiza SWOT/TOWS jako metoda określania kierunków rozwoju przestrzennego. Acta Sci. Pol. Administratio Locorum, 16(3), 151–160.

Chermack, T.J., Kasshanna, B.K. (2007). The use and misuse of SWOT analysis and implication for HRD professionals. Human Recourses Development International, 10(4), 383–399.

Cholewicka-Goździk K., (2009). Analiza SWOT – instrument wyboru strategii i polityki jakości. Problemy Jakości, 2, 10–11.

Gierszewska, G., Romanowska, M. (2002). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.

Gołębiowski, T. (2001). Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola. Warszawa: Difin.

Goranczewski, B., Puciato, D. (2010). Zastosowanie analizy SWOT w formułowaniu strategii rozwoju turystyki na obszarach recepcyjnych. Turyzm, 20(2), 47–55.

Klasik, A., (1993). Planowanie strategiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kucharczyk, A., Kardas, E. (2018). Ocena potencjału wybranego przedsięwzięcia za pomocą analizy SWOT/TOWS. Archiwum Wiedzy Inżynierskiej, 3(1), 3–7.

Napierała, T. (2008). Analiza SWOT w małym przedsiębiorstwie turystycznym. Turystyka i Hotelarstwo, 14, 33–51.

Niestrój, R. (2002). Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Obłój, K. (2001). Strategia organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Żabińska, T. (1997). Analiza strategiczna gminy na potrzeby wyboru strategii rozwoju za pomocą analizy SWOT. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Żabiński, L. (2000). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa na potrzeby wyboru strategii rozwoju (za pomocą metody SWOT). Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

Pobrania

Opublikowane

2019-03-29

Jak cytować

Żemła, M. (2019). Podstawowe błędy i problemy w zastosowaniu analizy SWOT w budowie strategii rozwoju turystyki w gminie. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 33(1), 153–163. https://doi.org/10.24917/20801653.331.12

Inne teksty tego samego autora