Implementacja systemu TQM w podnoszeniu pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa przemysłowego

Autor

  • Anna Irena Szymańska Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.17.20

Słowa kluczowe:

TQM, przedsiębiorstwa przemysłowe

Abstrakt

The main aim of each industrial enterprise is to achieve the long-term financial success. The source of that is customer satisfaction, benefits for organisation and its members. Customer is satisfied when he receives high quality product. Therefore the essential task of industrial enterprise is the continuous improvement of product quality. Realisation of TQM principles is of great importance.The TQM philosophy is an innovative way of company management. It promotes building of comprehensive, individual organisational culture of enterprise with common aims and values. The change of philosophy of thinking and workers concentration on high quality products manufacturing are the principal factors which influence the increase of company’s operations. Only these workers who are qualified and conscious about company’s mission as well as internal and external dependencies, can work effectively.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Bibliografia

Bank J., 1997, Zarządzanie przez jakość, Gebethner i S-ka, Warszawa.

Bergman B., Klefsjö B., 2003, Quality, from Customer Needs to Customer satisfaction, Lund.

Bonstingl J.J., 1995, Szkoły jakości, Wprowadzenie do Total Quality Management w edukacji, CODN, Warszawa.

Chować E., 2003, Kapitał pracowniczy w kulturze organizacyjnej przedsiębiorstwa wykreowanej na bazie TQM, Problemy Jakości, nr 4.

Hamrol A., Mantura W., 1998, Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Poznań.

Hill T., 1991, Production and operations management, Cambridge.

Karaszewski R., 1999, Total Quality Management. Zarządzanie przez jakość. Wybrane zagadnienia, Tonik, Toruń.

Karaszewski R., 2001, TQM teoria i praktyka, Dom Organizatora, Toruń.

Karaszewski R., Buszko M., 2002, TQM a kultura organizacyjna, Problemy Jakości, nr 1.

Oakland J.S., 2004, Oakland on Quality Management, Elsevier Butterworth-Heinemann.

Podstawy Kompleksowego Zarządzania Jakością TQM, 2006, red. J. Łańcucki, AE w Poznaniu,

Poznań.

Polska Nagroda Jakości, 2002.

Skrzypek E., 2000, Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Steinbeck H.H., 1998, TQM Kompleksowe Zarządzanie Jakością, Placet, Warszawa.

Szczepańska K., 2009, Metody i techniki TQM, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2011-01-01

Jak cytować

Szymańska, A. I. (2011). Implementacja systemu TQM w podnoszeniu pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa przemysłowego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 243–260. https://doi.org/10.24917/20801653.17.20

Inne teksty tego samego autora

<< < 1 2