Ocena atrakcyjności centrów handlowych dla młodych konsumentów – zastosowanie modelowania strukturalnego

Autor

  • Anna Irena Szymańska Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Instytut Zarządzania Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych
  • Monika Płaziak Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Katedra Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.343.7

Słowa kluczowe:

centrum handlowe, młodzi konsumenci, modelowanie strukturalne SEM, zachowania konsumentów

Abstrakt

Zasadniczym celem niniejszego artykułu była identyfikacja kluczowych determinant zachowań młodych konsumentów w zakresie wyboru centrów handlowych jako miejsc korzystania z oferty handlowo-usługowej. Identyfikacja ta oparta była na analizie dostępnej literatury przedmiotu oraz weryfikacji siły oddziaływania wybranych determinant na określone zachowania konsumentów. W artykule postawiono cztery hipotezy badawcze, a także zaproponowano model teoretyczny, który następnie poddano weryfikacji z wykorzystaniem modelowania strukturalnego (SEM). Opracowany model poddano również analizie w zakresie poziomu rzetelności oraz dobroci dopasowania. W oparciu o przeprowadzone analizy statystyczne stwierdzono, że zmodyfikowany model równań strukturalnych posiadał wszystkie współczynniki istotne statystycznie, co pozwoliło uznać go za względnie satysfakcjonujący. Umożliwiło to pozytywne zweryfikowanie trzech spośród czterech hipotez badawczych. W efekcie zastosowanego modelowania strukturalnego zaobserwowano istotne statystycznie relacje między wyszczególnionymi grupami czynników, takimi jak: czynniki personalne, specyfika centrum handlowego i czynniki sytuacyjne, a odwiedzaniem centrum handlowego przez młodych konsumentów. Co więcej, w opinii respondentów specyfika centrum handlowego i czynniki sytuacyjne charakteryzowały się znacząco większą siłą oddziaływania na badane zachowania niż czynniki personale. W modelowaniu wykorzystano dane pozyskane w ramach badań empirycznych przeprowadzonych na grupie 550 respondentów.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Anna Irena Szymańska - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Instytut Zarządzania Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych

Anna Irena Szymańska: dr, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości, Instytut Zarządzania, Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych. Adiunkt w Katedrze Handlu i Instytucji Rynkowych, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Zainteresowania badawcze autorki oscylują wokół problematyki potrzeb, preferencji i zachowań rynkowych konsumentów, konsumpcji kolaboratywnej i innych form alternatywnego dostępu do dóbr, nowych trendów w konsumpcji oraz ich implikacji dla strategii biznesowych przedsiębiorstw. Ponadto zajmuje się problematyką przedsiębiorczości i innowacyjności przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP oraz gospodarki cyrkularnej.

Monika Płaziak - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Katedra Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Monika Płaziak: dr, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Katedra Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej. Adiunkt w Katedrze Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej, Instytutu Geografii, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Członek Polskiego Towarzystwa Geograficznego. Praca magisterska i doktorska w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej zostały obronione w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka zajmuje się problematyką poziomu i jakości życia ludności, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich miast Polski oraz zagadnieniami przemian funkcjonalnych osiedli mieszkaniowych i centrów miast Polsce. Jej zainteresowania badawcze dotyczą również przedsiębiorczości i innowacyjności ludzi młodych.

Bibliografia

Aldridge, A. (2006). Konsumpcja. M. Żakowski (tłum.). Warszawa: Sic!

Alonso, W. (1964). Location and Land Use. Toward a General Theory of Land Rent. Cambridge: Harward University Press. doi: 10.4159/harvard.9780674730854

Arnold, M.J., Reynolds, K.E. (2003). Hedonic shopping motivations. Journal of Retailing, 79(2), 259–268.

Baker, G., Funaro, B. (1951). Shopping centers: Design and operation. New York: Van Nostrand Reinhold Company.

Baudrillard, J. (1998). The consumer society: Myths and structures. London: SAGE.

Beddington, N. (1991): Shopping centres: retail development, design, and management. Oxford: Butterworth Architecture.

Boeckl, M. (1995). Visionäre und Vertriebene. Österreichische Spuren in der modernen amerikanischen Architektur. Berlin: Ernst und Sohn.

Chase, J. (1991). The role of consumerism in American architecture. Journal of Architectural Education, 44(4), 211–224.

Christaller, W. (1933). Die zentralen Orte in Süddeutschland. Jena.

Ciechomski, W. (2010). Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.

Clarke, D.B. (2003). The consumer society and the postmodern city. London: Routledge.

Cohen, N.E. (2002). America’s marketplace: The history of shopping centers. Greenwich: Lyme Conn.

Coleman, P. (2006). Shopping environments: evolution, planning and design. London: Architectural Press.

Crawford, M. (2000). The world in shopping mall from variations on a theme park (1992). W: M. Miles, T. Hall, I. Borden (red.). The city cultures reader. New York: Routledge, 126–140.

Davis, T. C. (1991). Theatrical antecedents of the mall that ate downtown. Journal of Popular Culture, 24(4), 1–15.

Dawson, J. A., Lord, J., P. (1985). Shopping centre development: policies and prospects. New York: Routledge.

Dennis, Ch. (2005). Objects of desire: consumer behaviour in shopping centre choices. London: Palgrave Macmillan.

Donovan, R.J., Rossiter, J.J.R., Marcoolyn, J.R., Nesdale, G. (1994). Store atmosphere and purchasing behavior. Journal of Retailing, 70(3), 283–294.

Dowling, R.W. (1943). Neighborhood shopping centers. Architectural Forum, 79, 4.

Dowling, R.W. (1944). Shopping Centers – a Neighborhood Necessity. Urban Land, 3.

Eppli, M., Benjamin, J.D. (1994). The Evolution of shopping center research: A review and analysis. Journal of Real Estate Research, 9(1), 5–32.

Feinberg, R.A., Meoli, J. (1991). A brief history of the mall. Advances in Consumer Research, 18, 426‒471.

Feiss, C. (1940). Community shopping centers. Architectural Record, 6.

Fisher, H.T. (1950). Can main street compete? The American City, 65(10).

Frieden, B.J., Sagalyn, L.B. (1991). Downtown, inc.: How America rebuilds cities. Cambridge: MIT Press.

Garreau, J. (1991). Edge city: Life on the new frontier. New York: Anchor.

Gillette, Jr.H. (1985). The evolution of the planned shopping center in suburb and city. Journal of the American Planning Association, 51(4), 449–460.

Goodwin, D.R., McElwee, R.E. (1999). Grocery Shopping and an Aging Population: Research Note. International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 9(4), 403–409.

Górka, Z., Trzepacz, P. (2006). Węzły autostrady A4 jako czynniki rozwoju oraz przemian w zagospodarowaniu peryferyjnych osiedli Krakowa. W: I. Jażdżewska (red.). Nowe przestrzenie w miastach. Ich organizacja i funkcje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 345–351.

Gruen, V. (1943). Shopping Center. Architectural Forum, 78, 101–103.

Gruen, V., Smith, L. (1960). Shopping towns USA: The planning of shopping centers. New York: Reinhold Publishing Corporation.

Gruen, V., Smith, L.P. (1952). Shopping centers: The new building type. Progressive Architecture, 33, 71.

Hardwick, M.F. (2004). Mall maker: Victor Gruen, architect of an American Dream. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Hendershott, P.H., Hendershott, R.J., Hendershott, T.J. (2001). The future of virtuall malls. Real Estate Finance, 18, 25–32.

Hotelling, H. (1929). Stability in competition. The Economic Journal, 3, 41–57.

Hu, H., Jaspers, C.R. (2007). A Qualitative Study of Mall Shopping Behaviors of Mature Consumers. Journal of Shopping Center Research, 14(1), 17–38.

Jabłońska, M.R. (2018). Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Jałowiecki, B. (2005). Przestrzeń ludyczna – nowe obszary metropolii. Studia Regionalne i Lokalne, 3(21), 5–19.

Jodido, P. (2010). Shopping architecture now! Los Angeles: Taschen America LLC.

Kelley, E.J. (1956). Shopping centers. Locating controlled regional centers. Saugatuck: The Eno Foundation for Highway Traffic Control.

Kliment, S.A. (2004). Building type basics for retail and mixed – use facilities. New Jersey: John Wiley and Sons.

Kotler, P. (1999). Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Felberg s.j.

Kramer, R. (1996). Ethik des Geldes. Berlin: Verlag Duncker und Hublot.

Kuc-Słuszniak, B. (2008a). Targowisko różnorodności – targowisko próżności. Współczesne centrum handlowe w przestrzeni miejskiej. Czasopismo Techniczne, 3A, 135–141.

Kuc-Słuszniak, B. (2008b). Nowe w starym – centra handlowe w Rybniku. Czasopismo Techniczne, 6A, 393–399.

Liaw, G.F. (2007). The Influence of Multiple Store Environment Cues on Shopping Mood and Patronage Satisfaction. Paper read at 7th Global Conference on Business and Economics. Rome, Italy.

Lillibridge, R. M. (1948). Shopping centers in urban redevelopment. Land Economics, 24(2), 137–160.

Longstreth, R. (1997). City center to regional mall: Architecture, the automobile, and retailing in california, 1920–1950. Cambridge: MIT Press.

Lösch, A. (1940). Die räumliche Ordnung der Wirtschaft. Jena: Gustav Fischer.

Lowe, M.S. (2000). Britain’s regional shopping centres: New urban forms? Urban Studies, 37, 261–74.

Lumpkin, J.R. (1985). Shopping orientation segmentation of the elderly consumer. Journal of the Academy of Marketing Science, 13(2), 271–289.

Makowski, G. (2003). Świątynia konsumpcji. Warszawa: Trio.

Massagali, M.K. (2000). E-tail vs retail the future of the dowtown regional shopping mall. Cambridge: Massachusetts Instytute of Technology.

Meneely, L., Burns, A., Strugnell, Ch. (2009). Age associated changes in older consumers retail behaviour. International Journal of Retail & Distribution Management, 37(12), 1041–1056.

Merts, J.E. (1949). The shopping center – a new trend in retailing. Journal of Marketing, 13, 374–379.

Mesher, L. (2010). Basics interior design: Retail design. Worting: AVA Publishing.

Moschis, G.P., Sneath, J.Z., Mathur, A. (1995). Existing retail strategies and older consumers. Journal of Shopping Centre Research, 2(1), 48–63.

Mumford, L. (1961). The city in history. London: Penguin Book Group.

Mutebi, A.M. (2007). Regulatory responses to large-format transnational retail in south-east Asian cities. Urban Studies, 44(2), 357–379.

Naisbitt, J. (1997). Megatrendy. Dziesięć nowych kierunków zmieniających nasze życie. Poznań: Zysk i S-ka.

Nichols, J.C. (1929). Developing outlying shopping centers. The American City, 44(7), 98.

Pedreschi, R. (2000). The engineer’s contribution to contemporary architecture: Eladio Dieste. London: Thomas Telford Publishing.

Petermans, A.M.S., Van Cleempoel, K. (2010). Designing a retail store environment for the mature market: A European perspective. Journal of Interior Design, 35(2), 21–36.

Płaziak, M., Szymańska, A.I. (2019). Preferencje młodych użytkowników przestrzeni miejskiej Krakowa w zakresie wyboru alternatywnych form transportu. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 33(3), 36–57. doi: 10.24917/20801653.333.3

Redstone, L.G. (1973). New dimensions in shopping centers and stores. New York: McGraw–Hill.

Rousseau, G.G., Venter, D.J.L. (2014). Mall shopping preferences and patronage of mature shoppers. SA Journal of Industrial Psychology/ SA Tydskrif vir Bedryfsielkunde, 40(1), 176.

Scott, N.K. (1989). Shopping centre design. London: Van Nostrand Reinhold Company.

Setkowicz, P. (2008). Second Kraków kontra Bonarka City Center. Czasopismo Techniczne, 4(9), 135–141.

Sherman, E., Mathur, A., Smith, R. (1997). Store environment and consumer purchase behaviour: Mediating role of consumer emotions. Psychology and Marketing, 14(4), 361–378.

Sit, J., Merrilees, B., Birch, D. (2003). Entertainment-seeking shopping centre patrons: The missing segments. International Journal of Retail and Distribution Management, 31(2), 88–94.

Solal, J.L. (1998). Shopping centers: The megatrends. New York: International Council of Shopping Centers.

Söllner, T. (2009). The history of shopping center development. GriN Verlag.

Staeheli, L.A., Mitchell, D. (2006). USA’s destiny? Regulating space and creating community in american shopping malls. Urban Studies, 43(5–6), 977–992.

Sternquist, B. (1997). International expansion of US retailers. International Journal of Retail and Distribution Management, 25, 60–72.

Szymańska, A.I. (2018). Atrakcyjność centrów handlowych jako miejsc dokonywania zakupów i korzystania z oferty usługowej w opinii respondentów. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 32(2), 245–254. doi: 10.24917/20801653.322.17

Szymańska, A.I., Płaziak, M. (2017a). Preferencje i zachowania konsumentów w centrach handlowych w Polsce na przykładzie Krakowa. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(3), 132–152.

Szymańska, A.I., Płaziak, M. (2017b). Consumer preferences and behaviour in shopping malls in Poland with the particular reference to Krakow. Urban Development Issues, 55, 33–43. doi: 10.2478/udi-2018–0003

Szymańska, A.I, Płaziak, M. (2018). Rozwój centrów handlowych w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem galerii społecznościowych. Przedsiębiorczość–Edukacja, 14, 188–204. doi: 10.24917/20833296.14.14

Tölle, A. (2007). Proces rewitalizacji miasta na przykładzie Poznania. Studia Regionalne i Lokalne, 2(28), 46–58.

Tubridy, M. (2006). Defining trends in shopping center history. A member perspective. Research Review, 13(1), 10–14.

Walker, S., Mesnard, X. (2012). What do mature consumers want? Research report: Global business policy council. Pozyskano z http://www. atkearney.com/index.php/Publications

Wilk, W. (2003). Między zakupami a rozrywką – nowe znaczenie centrum handlowego. Prace i Studia Geograficzne, 32, 205–224.

Yue-Mmin, N. (1984). An approach to shopping centre location of Shanghai’s urban area. Acta Geographica Sinica, 51(2), 163–172.

Zipser, W. (2010). Metody prognozowania struktur handlowo-usługowych w metropoliach na podstawie modelu podróży o celu usługowym. Czasopismo Techniczne, 3(1A), 149–161.

Pobrania

Opublikowane

2020-09-28

Jak cytować

Szymańska, A. I., & Płaziak, M. . (2020). Ocena atrakcyjności centrów handlowych dla młodych konsumentów – zastosowanie modelowania strukturalnego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 34(3), 96–108. https://doi.org/10.24917/20801653.343.7

Inne teksty tego samego autora