Źródła sukcesu firmy ASTOR na polskim rynku

Autor

  • Katarzyna Kowalska Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Prawa i Ekonomii, Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.354.5

Słowa kluczowe:

odpowiedzialność, przedsiębiorstwo, wartości, współpraca

Abstrakt

Artykuł składa się z wstępu, zakończenia i dwóch rozdziałów o charakterze teoretyczno-analitycznym. W pierwszym punkcie przedstawiono najważniejsze założenia nowego paradygmatu w biznesie - tzw. czterolistnej koniczyny. Wskazano w nim również na znaczenie kompetencji, ich rozwoju w procesie osiągania przewagi konkurencyjnej na zmieniającym się rynku. Drugi punkt artykułu stanowi studium przykładu. Na przykładzie polskiej firmy ASTOR, zaprezentowano praktyczne zastosowanie formuły czterolistnej koniczyny. Omówiono w nim sposób rozumienia i prowadzenia biznesu przez zarządzających organizacją. W artykule wykorzystano metodę opisową z wykorzystaniem analizy literaturowej i danych zastanych oraz połączenie metody sondażu diagnostycznego i metody analizy obserwacji indywidualnych przypadków przy wykorzystaniu kwestionariusza wywiadu pogłębionego. Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja źródeł sukcesu firmy ASTOR na polskim rynku. Tak określony cel pozwolił na sformułowanie hipotezy: Kluczowym czynnikiem sukcesu, zapewniającym sprawność operacyjną, wyróżnialność marki i unikalność kultury organizacyjnej, jest profesjonalne podejście do przedmiotu działalności w oparciu o wartości humanistyczne.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Katarzyna Kowalska - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Prawa i Ekonomii, Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej

Katarzyna Kowalska, doktor, adiunkt, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Prawa i Ekonomii, Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej. Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół etyki biznesu, społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), konkurencji przedsiębiorstw, internacjonalizacji przedsiębiorstw, strategii marketingowych, gospodarki cyrkularnej i modeli biznesowych umożliwiających jej wdrażanie. Autorka odbyła staż i prowadziła szkolenia dla Izby Rzemieślniczej Małej i Średniej Przedsiębiorczości w Katowicach. Jest współautorką wielowariantowej oceny lokalizacji wielkopowierzchniowych obiektów handlowych na wybranych rynkach lokalnych w Polsce, a także autorem monografii i artykułów naukowych z zakresu ekonomii.

Bibliografia

Aluchna, M. (2017). Społeczna odpowiedzialność biznesu a innowacyjność. W: P. Płoszajski (red.), Czy społeczna odpowiedzialność firmy wspomaga jej innowacyjność? Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

ASTOR. (2016–2020). Materiały wewnętrzne firmy.

Buglewicz, K. (2017). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Nowa wartość konkurencyjna. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Geisendorf, S., Pietrulla, F. (2018). The circular economy and circular economic concepts – a literature analysis and redefinition. Thunderbird International Business Review, 60(5), 771–782. doi: 10.1002/tie.21924

Horbach, J., Rammer, Ch. (2019). Circular economy innovations, growth and employment at the firm level. Empirical evidence from Germany. Journal of Industrial Ecology, 24(3), 1–11. doi: 10.1111/jiec.12977

Klimas, P., Czakon, W. (2010). Relacje z interesariuszami źródłem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 116, 160–168.

Korsunova, A., Horn, S., Vainio, A. (2021). Understanding circular economy in everyday life. Perceptions of young adults in the finnish context. Sustainable Production and Consumption, 26, 759–769. doi: 10.1016/j.spc.2020.12.038

Kowalska, K. (2012). Rozwój polskich sieci detalicznych jako sposób ograniczania siły rynkowej międzynarodowych korporacji handlowych. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Kowalska, K. (2021). Biznes społecznie odpowiedzialny jako forma przedsiębiorczości intelektualnej. W: E. Radomska, J. Pach, P. Nowak (red.), Ekonomia i przedsiębiorczość społeczna, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.

Kozielski, R. (2017). Biznes nowych możliwości. Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu. Piaseczno: Wydawnictwo Nieoczywiste.

Kwiatkowski, S. (2000). Przedsiębiorczość intelektualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mazurek, F.J. (2001). Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Polak, P. (2016). Znaczenie relacji partnerskich w zarządzaniu łańcuchem dostaw – zastosowanie koncepcji Vested jako źródło przewagi konkurencyjnej we współczesnym biznesie. W: K. Rutkowski (red.), Zarządzanie łańcuchem dostaw w XXI wieku. W poszukiwaniu nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Rojek-Nowosielska, M. (2017). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Model–diagnoza–ocena. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.

Stankiewicz, M.J. (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora.

Szwajca, D. (2016). Zarządzanie reputacją przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.

Wyrzykowska, B. (2012). Przedsiębiorczość intelektualna jako kompetencja współczesnego menedżera. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 100, 25–36.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-30

Jak cytować

Kowalska, K. . (2021). Źródła sukcesu firmy ASTOR na polskim rynku. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 35(4), 83–96. https://doi.org/10.24917/20801653.354.5