Źródła sukcesu firmy ASTOR na polskim rynku
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.354.5Słowa kluczowe:
odpowiedzialność, przedsiębiorstwo, wartości, współpracaAbstrakt
Artykuł składa się z wstępu, zakończenia i dwóch rozdziałów o charakterze teoretyczno-analitycznym. W pierwszym punkcie przedstawiono najważniejsze założenia nowego paradygmatu w biznesie - tzw. czterolistnej koniczyny. Wskazano w nim również na znaczenie kompetencji, ich rozwoju w procesie osiągania przewagi konkurencyjnej na zmieniającym się rynku. Drugi punkt artykułu stanowi studium przykładu. Na przykładzie polskiej firmy ASTOR, zaprezentowano praktyczne zastosowanie formuły czterolistnej koniczyny. Omówiono w nim sposób rozumienia i prowadzenia biznesu przez zarządzających organizacją. W artykule wykorzystano metodę opisową z wykorzystaniem analizy literaturowej i danych zastanych oraz połączenie metody sondażu diagnostycznego i metody analizy obserwacji indywidualnych przypadków przy wykorzystaniu kwestionariusza wywiadu pogłębionego. Celem niniejszego artykułu jest identyfikacja źródeł sukcesu firmy ASTOR na polskim rynku. Tak określony cel pozwolił na sformułowanie hipotezy: Kluczowym czynnikiem sukcesu, zapewniającym sprawność operacyjną, wyróżnialność marki i unikalność kultury organizacyjnej, jest profesjonalne podejście do przedmiotu działalności w oparciu o wartości humanistyczne.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Aluchna, M. (2017). Społeczna odpowiedzialność biznesu a innowacyjność. W: P. Płoszajski (red.), Czy społeczna odpowiedzialność firmy wspomaga jej innowacyjność? Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
ASTOR. (2016–2020). Materiały wewnętrzne firmy.
Buglewicz, K. (2017). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Nowa wartość konkurencyjna. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Geisendorf, S., Pietrulla, F. (2018). The circular economy and circular economic concepts – a literature analysis and redefinition. Thunderbird International Business Review, 60(5), 771–782. doi: 10.1002/tie.21924
Horbach, J., Rammer, Ch. (2019). Circular economy innovations, growth and employment at the firm level. Empirical evidence from Germany. Journal of Industrial Ecology, 24(3), 1–11. doi: 10.1111/jiec.12977
Klimas, P., Czakon, W. (2010). Relacje z interesariuszami źródłem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 116, 160–168.
Korsunova, A., Horn, S., Vainio, A. (2021). Understanding circular economy in everyday life. Perceptions of young adults in the finnish context. Sustainable Production and Consumption, 26, 759–769. doi: 10.1016/j.spc.2020.12.038
Kowalska, K. (2012). Rozwój polskich sieci detalicznych jako sposób ograniczania siły rynkowej międzynarodowych korporacji handlowych. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Kowalska, K. (2021). Biznes społecznie odpowiedzialny jako forma przedsiębiorczości intelektualnej. W: E. Radomska, J. Pach, P. Nowak (red.), Ekonomia i przedsiębiorczość społeczna, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
Kozielski, R. (2017). Biznes nowych możliwości. Czterolistna koniczyna – nowy paradygmat biznesu. Piaseczno: Wydawnictwo Nieoczywiste.
Kwiatkowski, S. (2000). Przedsiębiorczość intelektualna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mazurek, F.J. (2001). Godność osoby ludzkiej podstawą praw człowieka. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
Polak, P. (2016). Znaczenie relacji partnerskich w zarządzaniu łańcuchem dostaw – zastosowanie koncepcji Vested jako źródło przewagi konkurencyjnej we współczesnym biznesie. W: K. Rutkowski (red.), Zarządzanie łańcuchem dostaw w XXI wieku. W poszukiwaniu nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Rojek-Nowosielska, M. (2017). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw. Model–diagnoza–ocena. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Stankiewicz, M.J. (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora.
Szwajca, D. (2016). Zarządzanie reputacją przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
Wyrzykowska, B. (2012). Przedsiębiorczość intelektualna jako kompetencja współczesnego menedżera. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 100, 25–36.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).