Problematyka kwestionariusza jako narzędzia do badań korporacji oraz ich filii i oddziałów
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.374.1Słowa kluczowe:
badania ankietowe, badania korporacji, filia korporacji, geografia przemysłu, korporacje, kwestionariusz do badań, oddział korporacji; przedsiębiorstwo, spółka zależnaAbstrakt
Korporacje są współcześnie przedmiotem badań w wielu dyscyplinach naukowych. Z perspektywy geografii ekonomicznej ważne jest uchwycenie procesu lokalizacji i funkcjonowania tych przedsiębiorstw oraz ich relacje z otoczeniem, a także obiektywna ocena tych działań. Proces badania korporacji i ich oddziałów powinien być staranny i usystematyzowany. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie procedury badawczej służącej do kompletowania szerokich danych dotyczących przedmiotu badania, jakim są korporacje. W artykule zmierza się także do prezentacji narzędzia badawczego w postaci kwestionariusza do badań korporacji, a także kwestionariusza do badania oddziału korporacji, wskazując na ich strukturę i przydatność danych gromadzonych przy ich pomocy. Kwestionariusz do badań jest powszechnym narzędziem badawczym w naukach społecznych. Jednakże w geografii ekonomicznej stosowany nie tak często, ze względu na niekiedy ograniczony dostęp do danych. Należy jednak podkreślić, że gromadzenie danych podczas badań przy jego użyciu daje pełny i uporządkowany obraz korporacji, a także możliwość ich porównania z innymi podmiotami, w tym umożliwia porównanie między sobą korporacji różniących się pod wieloma względami, w tym zróżnicowanych wielkościowi, branżowo czy też z innych badanych przedsiębiorstw. Bowiem struktura kwestionariusza zawiera zagadnienia wg których kompletuje się szereg danych ilościowych i jakościowych. Zatem kwestionariusz może być dobrym narzędziem podczas przeprowadzania pogłębionych wywiadów w korporacjach oraz ich oddziałach i filiach.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Bavdaž, M. (2010). Sources of Measurement Errors in Business Surveys. Journal of Official Statistics, 26, 1, 25–42.
Brezdeń, P. (2006). Uwarunkowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych i ich wpływna umiędzynarodowienie działalności gospodarczej w województwie dolnośląskim. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 60–73. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.5
Domański, B. (2001). Kapitał zagraniczny w przemyśle Polski. Kraków: Instytut Geografiii Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński.
Carayon, P., Schoepke, J., Hoonakker, P.L.T., Haims, M.C., Brunette, M. (2006). Evaluating causesand consequences of turnover intention among IT workers: the development of a questionnairesurvey. Behaviour & Information Technology, 25, 5, 381–397. doi: https://doi.org/10.1080/01449290500102144
Gierańczyk, W., Stańczyk, A. (2003). Korporacje międzynarodowe w przestrzeni globalnej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 5, 73–84. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.5.4
Gorynia, M., Samelak, O. (2013). An Overview of Research into the Functioning of Polish Subsidiaries of Transnational Corporations. Gospodarka Narodowa. The Polish Journal of Economics, 267(10), 69–91. doi: https://doi.org/10.33119/GN/100947
IMF. (20010. International Monetary Fund, Foreign Direct Investment Statistics. How Countries Measure FDI. Pozyskano z: http://www.imf.org/external/pubs/ft/fdis/2003/fdistat.pdf (dostęp: 30.08.2023).
Gierańczyk, W. (2006). Rola przedsiębiorstw w polskiej gospodarce w okresie transformacji ustrojowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 91–99. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.8
Hounshell, E. (2022). From questionnaire to interview in survey research: Paul F. Lazarsfeld and the Wirtschaftspsychologische Forschungsstelle in interwar Vienna. Intellectual History Review, 32, 3, 619–644. doi: https://doi.org/10.1080/17496977.2022.2097583
Huculak, M. (2006). Procesy współkształtujące globalizację przemysłu piwowarskiego Europy. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 152–159. doi:https://doi.org/10.24917/20801653.8.14
Jenkins, S., Solomonides, T. (2000). Automating questionnaire design and construction: The journalof the market research society. Market Research Society. Journal of the Market Research Society, 42(1), 79–94. Pozyskano z: https://www.proquest.com/scholarly‑journals/automating‑questionnaire‑design‑construction/docview/214804960/se-2 (dostęp: 30.08.2023).
Kilar, W. (2007). Zarys kształtowania się korporacji ponadnarodowej Microsoft. W: . I. Kiniorska, S. Sala (red.), Rola geografii społeczno‑ekonomicznej w badaniach regionalnych. Nauki geograficzne w badaniach regionalnych, t. II. Kielce: Instytut Geografii Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, Oddział Kielecki Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 381–389.
Kilar, W. (2009). Rola korporacji Apple w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego, Przedsiębiorczość – Edukacja, 5, 48–56. doi: https://doi.org/10.24917/20833296.5.4
Kilar, W. (2010). Procesy kształtowania się korporacji Ericsson. Prace Komisji GeografiiPrzemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 153–168. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.17.17
Kilar, W. (2011a). Kształtowanie się Grupy Samsung w warunkach globalizacji. Przedsiębiorczość–Edukacja, 7, 116–127. doi: https://doi.org/10.24917/20833296.7.9
Kilar, W. (2011b). Wpływ kryzysu na funkcjonowanie korporacji Panasonic. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 187–196. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.17.16
Kilar, W. (2014). Funkcjonowanie korporacji Amazon.com w warunkach kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 27, 72–83. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.27.4
Kilar, W. (2015). Settlement concentration of economic potential represented by IT corporations. Geographia Polonica, 88, 1, 123–141. doi: http://dx.doi.org/10.7163/GPol.0009
Kilar, W. (2018). Corporations as an Object of Research in Geography of Industry. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 32(4), 69–85. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.324.4
Kilar, W., Cieluch, M. (2008). Kształtowanie się i organizacja przestrzenna korporacji ponadnarodowej Honda. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10,188–203. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.10.16
Komornicki, T. (2006). Eksport w ujęciu regionalnym jako miernik rozwoju przemysłu. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 167–178. doi:https://doi.org/10.24917/20801653.8.16
Midena, D., Yeo, R. (2022). Towards a history of the questionnaire. Intellectual History Review, 32,3, 503–529. doi: https://doi.org/10.1080/17496977.2022.2097576
Pakuła, L. (1967). Uwagi o prowadzeniu ćwiczeń terenowych z geografii przemysłu. W: J. Jarowiecki (red.), Wybrane zagadnienia z metodyki ćwiczeń terenowych z geografii ekonomicznej. Prace z dydaktyki szkoły wyższej, t. 4. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej.
Pączka, S. (1994). Badania dotyczące funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłowych w zmieniających się warunkach gospodarowania w Polsce. W: Z. Zioło (red.), Funkcjonowanie przedsiębiorstw przemysłowych w zmieniających się warunkach gospodarowania. Materiały i Sprawozdania COMSN, 29. Kraków–Warszawa Wydawnictwo Naukowe WSP.
Phipps, P.A., Butani, S.J., Chun, Y.I. (1995). Research on Establishment‑Survey Questionnaire Design. Journal of Business & Economic Statistics, 13, 3, 337–346. doi: https://doi.org/10.1080/07350015.1995.10524607
Rachwał, T. (2001). Problematyka kwestionariusza do badań zmian funkcjonowania przedsiębiorstwa przemysłowego w okresie transformacji systemu gospodarowania. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 2, 49–58. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.2.5
Rachwał, T. (2002). Proces restrukturyzacji przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce Południowo‑Wschodniej(na wybranych przykładach). Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 4, 79–88. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.4.8
Rachwał, T. (2003). Globalne uwarunkowania restrukturyzacji przedsiębiorstw Polski Południowo‑Wschodniej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 129–138. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.12
Rachwał, T. (2006). Restrukturyzacja technologiczna przedsiębiorstw przemysłowych Polski Południowo‑Wschodniej jako czynnik podnoszenia ich konkurencyjności na rynku międzynarodowym. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 192–203. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.18
Rachwał, T. (2008). Problematyka badawcza funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłowych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 11, 53–85. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.11.5
Reśko, D. (2006). Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w otoczeniu międzynarodowym. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 115–126. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.11
Román, Z. (1972). An enterprise survey on factors of productivity. Acta Oeconomica, 9(3/4), 305–330. doi: http://www.jstor.org/stable/40728130
Rowley, J. (2014). Designing and using research questionnaires: MRN. Management Research Review, 37(3), 308–330. doi: https://doi.org/10.1108/MRR-02-2013-0027
Sala, S. (2003). Wybrane cechy działalności korporacji transnarodowych i ich implikacje dla Polski. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 101–108. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.7
Sala, S. (2006). Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a procesy globalizacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 80–90. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.7
Szmytkowska, M. (2008). Rozwój sektora teleinformatycznego w Trójmieście jako przejaw procesów globalizacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 160–166. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.15
Tkocz, M. (2003). Przejawy procesu globalizacji w przemyśle województwa śląskiego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 67–76. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.6
Tkocz, M., Sobala, P. (2006). Kapitał zagraniczny w przemianach gospodarczych tradycyjnego ośrodka przemysłowego na przykładzie Chorzowa. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 74–79. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.6
Tobolska, A. (2017). Strategie przedsiębiorstw międzynarodowych oraz ich oddziaływania w przestrzeni lokalnej i regionalnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 399–400, 407–410.
Tobolska, A., Matykowski, R. (2006). Działalność przemysłowa w warunkach wzrastającej internacjonalizacji i globalizacji na przykładzie wybranych produktów. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 47–59. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.4
Tobolska, A., Wdowicka, M. (2022). Globalizacja gospodarki. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Troc, M. (1991a). Ćwiczenia z geografii przemysłu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Troc, M. (1991b). Kwestionariusz do badania zakładu przemysłu rolno‑spożywczego. W: Z. Zioło(red.), Problemy przemysłu rolno‑spożywczego w badaniach geograficznych. Materiały i Sprawozdania COMSN, 29. Kraków–Warszawa Wydawnictwo Naukowe WSP.
Wajda, E. (2003). Proces kształtowania się Motoroli jako firmy ponadnarodowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 5, 85–114. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.5.5
Wajda, E. (2006). Rozwój i struktura przestrzenna działalności firmy Nokia w latach 1997–2003. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 219–240. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.21
Wajda, E., Zalewska, K. (2003). Struktura przestrzenno‑organizacyjna korporacji General Motors. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 119–128. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.11
Wajda, E., Zorićić‑Wołek, M. (2003). Proces kształtowania się korporacji IBM. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 109–118. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.10
Wang, X. (2020). A Study of the Key Influencing Factors in Management Innovation of SMEs of Ocean Technology in China. Journal of Coastal Research, 336–339. doi: https://www.jstor.org/stable/48640212
Wieloński, A. (2006). Przemysł Nowej Gospodarki. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 21–26. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.2
Wieloński, A., Szmigiel, K. (2006). Europejskie uwarunkowania rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 109–114. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.10
Wolański, R. (2013). Wpływ otoczenia finansowego na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Wolters Kluwer.
World Investment Report. Transnational corporations and the infrastructure challenge (2008). UNCTAD, New York, Geneva, UN, 294. Pozyskano z: https://unctad.org/system/files/official‑document/wir2008_en.pdf (dostęp: 30.08.2023).
Zioło, Z. (1988). Funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa przemysłowego w przestrzeni geograficznej. Materiały i Sprawozdania COMSN, 16. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Zioło, Z. (1994). Zmiany otoczenia przedsiębiorstw przemysłowych w nowych warunkach gospodarowania. W: Z. Zioło (red.), Funkcjonowanie przedsiębiorstw przemysłowych w zmieniających się warunkach gospodarowania. Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Zioło, Z. (2003). Kształtowanie się przedsiębiorstw przemysłowych w procesie globalizacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 9–20. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.1
Zioło, Z. (2006). Zróżnicowanie światowej przestrzeni przemysłowej w świetle koncentracji siedzib zarządów wiodących korporacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 9–26. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.1
Zorska, A. (2007). Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo ekonomiczne.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).