Motywy i zachowania osób wybierających jazdę na nartach przy sztucznym oświetleniu przez nabywców krajowych

Autor

  • Michał Żemła Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
  • Angelika Bołoz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.363.8

Słowa kluczowe:

motywy uczestnictwa w wyjazdach narciarskich, polskie ośrodki narciarskie, oświetlenie tras narciarskich, sporty zimowe

Abstrakt

Temat roli oświetlenia tras jako ważnego komponentu produktu ośrodków narciarskich nie był do tej pory poruszany na szerszą skalę w badaniach naukowych w Polsce i na świecie. Dotychczasowa wiedza pozwala jednak wskazać na szczególną popularność tej oferty wśród gości polskich ośrodków. W badaniach podjęto próbę analizy przyczyn, dla których mieszkańcy Polski wybierają taką ofertę, a także tego, w jaki sposób korzystanie z niej jest wkomponowane w ich wyjazdy turystyczne. W tym celu przeprowadzono ponad 200 ankiet z osobami deklarującymi korzystanie z oferty wieczornej jazdy. Wyniki badań wskazują na atrakcyjniejsze ceny oraz mniejszy tłok na stoku i w kolejce do wyciągu jako na główne motywy wyboru tej oferty. Spośród zaproponowanych sześciu form uczestnictwa w wyjeździe turystycznym, podczas którego uprawia się jazdę po oświetlonych trasach, respondenci nieco częściej wybierali wyjazdy dłuższe, czyli weekendowe lub urlopowe, jednak także wyjazdy krótsze, a więc jednodniowe i kilkugodzinne, miały znaczną liczbę zwolenników, zwłaszcza wśród osób mieszkających stosunkowo niedaleko ośrodków narciarskich. Pośród respondentów widoczne są dwie grupy: osoby korzystające bardzo rzadko z oświetlonych tras w jakiejkolwiek formie, a także osoby cechujące się bardzo dużą aktywnością i deklarujące częste uczestnictwo we wszystkich proponowanych formach wyjazdów. Ta druga grupa niewątpliwie jest podstawą frekwencji na oświetlonych trasach i szczegółowe poznanie cech i preferencji jej członków stanowi ważny kierunek przyszłych badań.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Michał Żemła - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Michał Żemła, doktor habilitowany, profesor nadzwyczajny w Katedrze Turystyki i Badań Regionalnych Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Autor licznych publikacji związanych z marketingiem i konkurencyjnością produktu turystycznego obszaru. Przedmiotem jego szczególnego zainteresowania jest rozwój turystyki na obszarach górskich, a zwłaszcza ośrodków narciarskiej i turystyki pieszej.

Angelika Bołoz - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Angelika Bołoz, magister, absolwentka studiów drugiego stopnia na kierunku turystyka i rekreacja w Instytucie Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Bibliografia

Bausch, T., Humpe, A., & Gössling, S. (2019). Does climate change influence guest loyalty at alpine winter destinations?. Sustainability, 11(15), 4233.

Chudy-Hyski D., Cieślikowski K., Żemła M. (2008). Jakość oferty polskich ośrodków narciarskich, Ekonomia, 21, 172–197.

Clarke, J. (2000). Tourism brands: An exploratory study of the brands box model. Journal of Vacation marketing, 6(4), 329–345.

Crompton, J.L. (2001). On-site sampling: a potential source of overestimating visitor use. Journal of Travel Research, 39(3), 321–322.

Damm, A., Köberl, J., Prettenthaler, F. (2014). Does artificial snow production pay under future climate conditions?–A case study for a vulnerable ski area in Austria. Tourism Management, 43, 8–21.

Dorocki, S., Obirek, D., Raźniak, P. (2014). Rozwoju infrastruktury narciarskiej w Polsce i na terenie Podhala w świetle badań ankietowych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 28, 59–77.

Egger, I., Lei, S.I., Wassler, P. (2020). Digital free tourism – An exploratory study of tourist motivations. Tourism Management, 79, 104098.

Evette, A., Peyras, L., François, H., Gaucherand, S. (2011). Environmental risks and impacts of mountain reservoirs for artificial snow production in a context of climate change. Journal of Alpine Research, 99(4), 1481.

Goodrich, J.N., Goodrich, G.E. (1987). Health-care tourism – an exploratory study. Tourism Management, 8(3), 217–222.

Hendrikx, J., Zammit, C., Hreinsson, E. Ö., Becken, S. (2013). A comparative assessment of the potential impact of climate change on the ski industry in New Zealand and Australia. Climatic Change, 119(3), 965–978.

Hudson, S. (2000). Snow business. A study of the international ski industry. London: Cassell.

Hudson, S., Hudson, L., (2015). Winter sport tourism. Oxford: Goodfellow Publishers.

Krtička, L., Tomčíková, I., Rakytová, I. (2018). Development versus conservation: evaluation of landscape structure changes in Demänovská Valley, Slovakia. Journal of Mountain Science, 15(6), 1153–1170.

Krzesiwo, K. (2014). Rozwój i funkcjonowanie stacji narciarskich w polskich Karpatach. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Krzesiwo, K. (2015). Rozwój turystyki narciarskiej w świetle idei zrównoważonego rozwoju stan badań. Prace Geograficzne, 141, 159–165.

Krzesiwo, K., Ziółkowska-Weiss, K., Żemła, M. (2018). Atrakcyjność wybranych państw Europy Środkowej pod kątem uprawiania sportów zimowych i pieszej turystyki górskiej. Turyzm / Tourism, 28(1), 35–41.

Liu, T.M. (2017). Testing on-site sampling correction in discrete choice experiments. Tourism Management, 60, 439–441.

Mika, M., Krzesiwo, K., Krzesiwo, P. (2007). Współczesne problemy rozwoju ośrodków narciarskich w Polsce: przykład Szczyrku. Prace Geograficzne, 117, 63–77.

Mrozek, T., Kolomanski, S. (2014). Izerski Park ciemnego nieba i inne inicjatywy. Prace i Studia Geograficzne, 53, 171–185.

Nowacki, M. (2013). Model uwarunkowań cen skipassów w polskich ośrodkach narciarskich. Ekonomiczne Problemy Usług, 53, 435–446.

Nowacki, M. (2017). Porównanie polskich, czeskich i słowackich ośrodków narciarskich za pomocą analizy FDH (Free Disposable Hull). Folia Turistica, 45, 9–29.

Pawlikowska-Piechotka, A. (2009). Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne. Gdynia: NovaeRes – Wydawnictwo Innowacyjne.

Roux‐Fouillet, P., Wipf, S., Rixen, C. (2011). Long‐term impacts of ski piste management on alpine vegetation and soils. Journal of Applied Ecology, 48(4), 906–915.

Rutty, M., Scott, D., Johnson, P., Pons, M., Steiger, R., Vilella, M. (2017). Using ski industry response to climatic variability to assess climate change risk: An analogue study in Eastern Canada. Tourism Management, 58, 196–204.

Scott, D., McBoyle, G., Mills, B. (2003). Climate change and the skiing industry in southern Ontario (Canada): exploring the importance of snowmaking as a technical adaptation. Climate Research, 23(2), 171–181.

Scott, D., McBoyle, G., Minogue, A., Mills, B. (2006). Climate change and the sustainability of ski-based tourism in eastern North America: A reassessment. Journal of Sustainable Tourism, 14(4), 376–398.

Steiger, R., Posch, E., Tappeiner, G., Walde, J. (2020). The impact of climate change on demand of ski tourism-a simulation study based on stated preferences. Ecological Economics, 170, 106589.

Stursa, J. (2007). Ekologicke aspekty sjezdoveho lyzovani v Krkonosich / Ecological aspects of downhill skiing in the Giant Mountains. Opera Corcontica, 44, 603.

Suzuki-Parker, A., Miura, Y., Kusaka, H., Kureha, M. (2018). Assessing the Sustainability of Ski Fields in Southern Japan under Global Warming. Advances in Meteorology, 2018.

Żemła, M. (2004). Ośrodki narciarskie w Polsce i Europie – wybrane dylematy i drogi rozwoju. Turyzm / Tourism, 14(1), 49–63.

Żemła, M. (2005). Pomiar percepcji jakości oferty krajowych ośrodków narciarskich. Turystyka i Hotelarstwo, 8, 61–70.

Żemła, M. (2021). Winter Sports Resorts and Natural Environment – Systematic Literature Review Presenting Interactions between Them. Sustainability, 13(2), 636.

Żemła, M., Biłos, D. (2020). Oświetlenie tras narciarskich: porównanie regionów z Polski i Słowacji. W: M. Najda-Janoszka (red.), Turystyka w Naukach Społecznych. Ujęcie interdyscyplinarne. Kraków: Uniwersytet Jagielloński. Instytut Przedsiębiorczości, 45–60.

Pobrania

Opublikowane

2022-09-28

Jak cytować

Żemła, M., & Bołoz, A. (2022). Motywy i zachowania osób wybierających jazdę na nartach przy sztucznym oświetleniu przez nabywców krajowych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 36(3), 109–121. https://doi.org/10.24917/20801653.363.8