Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania rynkowe młodych dorosłych w obszarze sharing economy
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.362.16Słowa kluczowe:
gospodarka współdzielenia, grupy internetowe, młodzi dorośli, pandemia COVID-19, zogniskowane wywiady grupowe, obserwacja bierna, obserwacja uczestnicząca ukryta, sharing economyAbstrakt
Jednym z kluczowych czynników, które przyczyniły się do rozwoju sharing economy, była globalna recesja spowodowana kryzysem gospodarczym z 2008 r. Załamanie gospodarcze sprawiło wówczas, że wielu konsumentów, którzy borykali się z trudnościami finansowymi, zmuszonych było do ograniczenia czy wręcz zrezygnowania z konsumpcji określonych dóbr i usług. Konsekwencją takiej sytuacji był wzrost zainteresowania sharing economy, a w rezultacie - brak konieczności rezygnowania z konsumpcji preferowanych dóbr lub usług. Co więcej, konsumenci mogli pozyskać je dużo niższym kosztem. Można więc podejrzewać, że pandemia COVID-19, która przyczyniła się do społecznej izolacji oraz kryzysu w wybranych sektorach gospodarczych, znacząco wpłynie na zachowania ludzi. Przewiduje się m.in. zmianę modelu spędzania czasu wolnego, wzrost znaczenia zdalnych kanałów obsługi klienta (m.in. e-commerce, m-commerce) czy zmianę w podejściu do sharing economy. Zasadniczym celem artykułu było zdefiniowanie uwarunkowań rozwoju sharing economy wśród młodych konsumentów w okresie pandemii COVID-19. W badaniu wzięły udział osoby w wieku 18-29 lat (pokolenie C) działające w obszarze sharing economy. Jako metodę badawczą zastosowano zogniskowane wywiady grupowe (Focus Group Interview). W analizach wykorzystano autorski warsztat badawczy opracowany na podstawie literatury przedmiotu.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Akande, A., Cabral, P., Casteleyn, S. (2020). Understanding the sharing economy and its implication on sustainability in smart cities. Journal of Cleaner Production, 277. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124077
Belk R. (2009). Sharing. Journal of Consumer Research, 36, 5, 715–734.
Botsman, R. (2010). Rogers, R. What’s Mine is Yours: The Rise of Collaborative Consumption. New York: Harper Collins.
Botsman, R. (2015). The sharing economy: dictionary of commonly used terms. Pozyskano z: http://www.collaborativeconsumption.com/2015/11/12/the‑sharing‑economy‑dictionary‑of‑commonly‑used‑terms/ (dostęp:17.07.2021).
Caulier‑Grice, J. Davies, A. Patrick, R. Norman, W. (2012). Defining Social Innovation. A deliverable of the pro‑ject: The theoretical, empirical and policy foundations for building social inno-vation in Europe (TEPSIE). European Commission –7th Framework Programme. Brussels: European Commission, DG Research.
Curtis, S.K., Lehner, M. (2019). Defining the Sharing Economy for Sustainability. Sustainability, 11, 3, 567. doi: https://doi.org/10.3390/su11030567
Curtis, S.K., Mont, O. (2020). Sharing economy business models for sustainability. Journal of Cleaner Production, 266. doi: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.121519
Dukaczewska‑Nałęcz, A., (1999). Zogniskowane wywiady grupowe – jakościowa technika badawcza. W: H. Domański, K. Lutyńska, A. Rostocki (red.), Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych. Warszawa: IFiS PAN.
Eckhardt, G.M., Bardhi, F. (2015). The Sharing Economy Isn’t About Sharing at All. Harvard Business Review. Pozyskano z: https://hbr.org/2015/01/the‑sharing‑economy‑isnt‑about‑sharing‑at‑all (dostęp:17.05.2021).
Frenken, K., Schor, J. (2017). Putting the Sharing Economy into Perspective. Environmental Innovation and Societal Transitions, 1, 23, 3–10.
Glinka, B., Gudkova, S., (2011). Przedsiębiorczość. Warszawa: Oficyna Ekonomiczna Grupa Wolters Kluwer.
Kesselring, A. Leitner, M. (2008). Soziale Innovationen in Unternehmen. Study, compiled by order of the Uissueuhe Stiftung. Vienna. Pozyskano z: http://www.zsi.at/attach/Soziale_Innovation_in_Unternehmen_ENDBERICHT.pdf (dostęp:10.05.2021).
Markiewicz, E., (2017). Konsumpcja kolaboratywna jako forma społecznych innowacji na rynku turystycznym. Marketing i Rynek, 11 (CD), 333–344.
Maison, D., (2001). Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych. Warszawa: PWN.
Petrini, M., Freitas, C.S. de., Silveira, L.M. da S. (2017). A Proposal for a Typology of Sharing Economy. Revista de Administração Mackenzie, 18(5), 39–62. doi: https://doi.org/10.1590/167869712017/administracao.v18n5p39-62
Plewnia, F., Guenther, E. (2018). Mapping the sharing economy for sustainability research. Management Decision, 56, 4, 1–15. doi: https://doi.org/10.1108/MD-11-2016-0766
Schor, J. Debating the Sharing Economy. Pozyskano z: http://www.greattransition.org/publication/debating‑the‑sharing‑economy (dostęp:13.03.2021).
Szymańska, A.I., (2017). Sharing economy jako nowy trend w zachowaniach konsumentów. Marketing i Rynek, 9, 417–425.
Szymańska, A.I., (2018). Zastosowanie modelowania ścieżkowego w badaniu konsumpcji kolaboratywnej. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 525, 68–82.
Szymańska A.I. (2021). The Importance of the Sharing Economy in Improving the Quality of Life and Social Integration of Local Communities on the Example of Virtual Groups. Land, 10(7) 1–17.
Vinod Kumar, T.M., Dahiya, B. (2017). Smart Economy in Smart Cities. W: T. Vinod Kumar (eds), Smart Economy in Smart Cities. Advances in 21st Century Human Settlements. Singapore: Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-981-10-1610-3_1
Worek, B. (2001). Analiza wyników zogniskowanych wywiadów grupowych w badaniach marketingowych, ASK. Społeczeństwo, badania, metody, 10, 25–47.
World Economic Forum 2017, Collaboration in Cities: From Sharing to ‘Sharing Economy’. Pozyskano z: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi_qZrexZPeAhXEkywKH‑ViZDyQQFjABegQIBxAC&url=http%3A%2F%2Fwww3.weforum.org%2Fdocs%2FWhite_Paper_Collaboration_in_Cities_report_2017.pdf&usg=AOvVaw3_jLjEMfInHMg2ivmyJlb_, (dostęp: 7.05.2021).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).