Sharing economy w okresie pandemii COVID-19 analiza pola semantycznego
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.364.9Słowa kluczowe:
analiza pola semantycznego, ekonomia współdzielenia, gospodarka współdzielenia, młodzi dorośli, pandemia COVID-19, pokolenie C, pokolenie digital natives, sharing economy, zogniskowane wywiady grupoweAbstrakt
Obserwowane kryzysy światowe stawiają pod znakiem zapytania dotychczasowy model ekonomiczny, mechanizmy działania poszczególnych instytucji, a także styl życia całych społeczeństw. Kryzysy te nie tworzą nowych problemów i wyzwań, a wzmacniają już istniejące i rozwijające się trendy. Identyfikacja oraz analiza długotrwałych, ogólnospołecznych i gospodarczych zjawisk nazywanych megatrendami pozwala na zdefiniowanie najbardziej istotnych tendencji o charakterze globalnym i cywilizacyjnym. Wiedza o nich pozwala zaplanować przedsiębiorstwom odpowiednią strategię działania i projektować kierunki dalszego rozwoju. Celem artykułu było zidentyfikowanie przemian w zachowaniach ludzi młodych (pokolenia C, nazywanego również digital natives) w obszarze sharing economy w okresie pandemii COVID-19. W badaniach empirycznych zastosowano podejście jakościowe, wykorzystując zogniskowane wywiady grupowe (FGI) jako metodę badawczą. Zebrany materiał empiryczny wykorzystano następnie w procesie analizy pola semantycznego. Eksplikacja sieci zależności dla wyłonionych słów-kluczy umożliwiła zrekonstruowanie dwóch definicji, które precyzują sposób, w jaki interlokutorzy postrzegają zjawisko sharing economy. Pierwsza z nich, bardziej uniwersalna, dookreśliła istotę zjawiska. Z kolei druga definicja odnosiła się do węższego postrzegania badanego zjawiska społeczno-gospodarczego, a mianowicie do aktywności w obszarze sharing economy w okresie pandemii.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Bianchetti, C., But, M.C. (2016). Territory Matters. Production and Space in Europe. City, Territory and Architecture, Springer Open, 3, 26, 1–6.
Bojar, B. (2004). Pole informacyjne, dokumentacyjne, tematyczne, semantyczne czy leksykalne?. Zagadnienia Informacji Naukowej, 1, 3–11.
Borawska-Kalbarczyk, K. (2013). „Pokolenie C” w roli studentów – uczenie się w pułapce klikania?, Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe „Człowiek – Media – Edukacja”, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Pozyskano z: http://www.ktime.up.krakowpl/symp2013/referaty_2013_10/borawska.pdf (dostęp: 20.11.2022)/.
Botsman, R. (2015). The sharing economy: dictionary of commonly used terms. Pozyskano z: http://www.collaborativeconsumption.com/2015/11/12/the-sharing-economy-dictionary-of-commonly-used-terms/ (dostęp: 11.10.2022).
Böhme, K., Doucet, P., Komornicki, T., Zaucha, J., Światek, T. (2011). How to strengthen the territorial dimension of Europe 2020 and EU Cohesion Policy. Warszawa.
Bukowski, M., Śniegocki, A. (2017). Megatrendy od akceptacji do działań. Warszawa: Wiseuropa, 3.
Dudkiewicz, M. (2006). Zastosowanie analizy pola semantycznego i analizy gloss dla zaprezentowania sposobu postrzegania świata społecznego. Przegląd Socjologii Jakościowej, 2, 1, 33–52.
Dukaczewska-Nałęcz, A. (1999). Zogniskowane wywiady grupowe – jakościowa technika badawcza. W: H. Domański, K. Lutyńska, A. Rostocki (red.). Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych. Warszawa: IFiS PAN.
Fatyga B. (red.). (2015). Praktyki badawcze. Warszawa: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW.
Hardey, M. (2011). Generation C: content, creation, connections and choice. International Journal of Market Research, 53, 6.
Jaros, B. (2016). Sharing economy jako ważny trend w obszarze zrównoważonej konsumpcji, Handel Wewnętrzny, 5(365), 82–91.
Kłosiński, M. (1994a). Obraz bezrobocia i bezrobotnych w polskiej prasie. Kultura i społeczeństwo, 2, 152.
Kłosiński, M. (1994b). Semantyczna analiza pojęć „bezrobocie” i „bezrobotny” („bezrobotni”) w wypowiedziach prasowych. Kultura i Społeczeństwo, 38, 3.
Konecka-Szydłowska, B., Churski, P., Herodowicz, T., Perdał, R. (2019). Europejski kontekst wpływu współczesnych megatrendów na rozwój społeczno-gospodarczy. Ujęcie syntetyczne. Przegląd Geograficzny, 91, 2, 39–59.
Manczak, I., Gruszka, I. (2021). Przeciwdziałanie skutkom pandemii COVID-19 w turystyce analiza pola semantycznego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 164–176.
Maison, D. (2001). Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych. Warszawa: PWN, 40–95.
Naisbitt, J., Aburdene, P. (1990). Megatrends 2000: Ten New Directions for the 1990s. New York: William & Morrow Company Inc.
Nicińska, M. (2000). Indywidualne wywiady pogłębione i zogniskowane wywiady grupowe analiza porównawcza. ASK. Społeczeństwo. Badania. Metody, 9, 39–50.
Omówienie Technology Radar v. 21 w kontekście ekosystemu JavaScript. (2019). Pozyskano z: https://clockworkjava.pl/2019/11/omowienie-technology-radar-v-21/ (dostęp: 12.11.2022).
Pieriegud, J. (2015). Wykorzystanie megatrendów do analizy przyszłościowego rozwoju sektorów gospodarki. W: J. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud (red.), Megatrendy i ich wpływ na rozwój sektorów infrastrukturalnych. Publikacja Europejskiego Kongresu Finansowego. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową – Gdańska Akademia Bankowa, 17.
Robin, R. (1980). Badanie pól semantycznych: doświadczenia Ośrodka Leksykologii Politycznej w Saint-Cloud. W: M. Głowiński (red.), Język i społeczeństwo. Warszawa: Czytelnik.
Sagan, A. (2004). Badania marketingowe. Podstawowe kierunki. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Sińczuch, M. (2014). Obraz weteranów w mediach na podstawie analizy wybranych publikacji internetowych. Bezpieczeństwo. Obronność. Socjologia. Biuletyn, 2, 54−60.
Stacewicz, J. (1996). Megatrendy a strategia i polityka rozwoju. Warszawa: Elipsa.
Szymańska, A.I. (2017). Sharing economy jako nowy trend w zachowaniach konsumentów. Marketing i Rynek, 9, 417–425.
Szymańska, A.I. (2021a). Market Behaviour of Young Adults in The Area of Sharing Economy During The COVID-19 Pandemic – On the Example of Virtual Groups. Proceedings of the 38th International Business Information Management Association (IBIMA), 23–24 November 2021, Seville, Spain.
Szymańska, A.I. (2021b). Modele biznesu w sharing economy w kontekście grup społecznościowych działających w cyberprzestrzeni. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 35(3), 62–75
Szymańska, A.I. (2021c). Sharing Economy and The Quality of Young Adults’ Life as Seen by Members of Internet Groups. Proceedings of the 38th International Business Information Management Association (IBIMA), 23–24 November 2021, Seville, Spain.
Szymańska, A.I. (2021d). The Importance of the Sharing Economy in Improving the Quality of Life and Social Integration of Local Communities on the Example of Virtual Groups. Land, 10(7) 1–17.
Szymańska, A.I. (2022). Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania rynkowe młodych dorosłych w obszarze sharing economy. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 36(2), 244–256.
Worek, B. (2001). Analiza wyników zogniskowanych wywiadów grupowych w badaniach marketingowych, ASK. Społeczeństwo, badania, metody, 10, 25–47.
Warmińska, K., Urbaniak, A. (2017). Czym jest Kraków? Analiza pola semantycznego. Zeszyty Naukowe, 3(963), 87–102.
Ziarko, J. (2017). Framing w nowych mediach jako narzędzie manipulacyjnego oddziaływania na społeczeństwo, na przykładzie budowania dyskryminującego obrazu uchodźców. Bezpieczeństwo. Teoria i Praktyka, 4, 65–83.
Żarczyńska-Dobiesz, A., Chomątowska, B. (2014). Pokolenie „Z” na rynku pracy – wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 350, 405–415.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).