The cultural barriers of innovation development of the Polish economy

Authors

  • Paweł Nowak Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Politologii Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.294.6

Keywords:

confidence, cooperation, entrepreneurship, innovativeness, social capital

Abstract

This paper is aimed at identifying the cultural obstacles hindering the development of the innovative Polish economy and recommends public activity reducing their negative influence. The article presents the results of evaluation of capability for cooperation and confidence of Polish society coming from European Social Survey and Diagnoza Społeczna [Social Diagnosis]. The most important cultural barriers are incapability for cooperation, low level of confidence and society’s mind-set. The development of entrepreneurship can be treated as the fundamental condition for the development of innovation. The currently realized model of development is moving the economy and society in Poland in the opposite direction. It is based on restricting the free market, the extension of the government in the economy and taking responsibility from individuals. This phenomenon reduces our chances at an improved standard of living in the future and the ability to compete in the global economy. We can seethe increasing participation of the state in sectors where its presence is debatable, however where no one can replace it, it seems that government has abdicated (the health care sector, jurisdiction). Under such circumstances it is increasingly important to develop public activity in direction of cooperation, social capital and confidence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Paweł Nowak, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Politologii Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej

Paweł Nowak, holds a Ph.D. in economics from the Cracow University of Economics. At present isemployed at the Department of Economics and Economic Politics, Institute of Political Science, PedagogicalUniversity of Cracow. Main research interests concern: mico and macroeconomics, economicand social politics, entrepreneurship, integration and globalization, uncertainty and consumer rights,innovative economy.

References

Batorski, D. (2013). Kapitał społeczny i otwartość jako podstawa innowacyjności. W: P. Zadura- -Lichota (red.). Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata. a: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.Warszaw

Bendyk, E. (2013). Innowacje w kryzysie. Paradoksy rozwoju. W: P. Zadura-Lichota (red.). Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Boni, M. (red.) (2009). Polska 2030: wyzwania rozwojowe. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Bukowski, M., Szpor, A., Śniegocki, A. (2014). Innowacyjność polskiej gospodarki. Ekonomia i Zarządzanie, 1, 6–20.

Christensen, C. (2012, 3 listopada). A capitalist’s dilemma. Whoever wins on Tuesday. New York Times.

Czapiński, J. (2011). Miękkie kapitały a dobrobyt materialny: wyzwania dla Polski. W: J. Czarnota- -Bojarska, I. Zinserling (red.). W kręgu psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Czapiński, J., Panek, T. (red.) (2013). Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków. Quarterly of University of Finance and Management in Warsaw, 7.

Domański, H. (2014). Zaufanie między ludźmi. W: P.B. Sztabiński, F. Sztabiński (red.). Polska – Europa. Wyniki Europejskiego sondażu społecznego 2002–2012. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Drozdowski, R., Zakrzewska, A., Puchalska, K., Morchat, M., Mroczkowska, D. (2010). Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z http://www.parp.gov.pl/files/74/81/380/9721.pdf

Duch, B.J., Groh, S.E., Allen, D.E. (2001). The Power of Problem-Based Learning. Sterling: Stylus Publishing.

Dzierżanowski, M. (2012). Kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do 2020 roku. Rekomendacje grupy roboczej ds. polityki klastrowej. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z http://poig.parp.gov.pl/files/74/81/545/14669.pdf

Garbicz, A. (2013). Gospodarka w czasie turbulencji. Instytut Idei. Warszawa: Instytut Obywatelski.

Geodecki, T., Gorzelak, G., Górniak, J., Hausner, J., Mazur, S., Szlachta, J., Zaleski, J. (2012). Kurs na innowacje. Jak wyprowadzić Polskę z rozwojowego dryfu? Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

Geodecki, T., Hausner, J., Majchrowska, A., Marczewski, K., Piątkowski, M., Tchorek, G., Tomkiewicz, J., Weresa, M. (2013). Konkurencyjna Polska. Jak awansować w światowej lidze gospodarczej? Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

Hryniewicz, J. (2007). Stosunki pracy w polskich organizacjach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Lin, N. (2001). Social capital: a theory of social structure and action. Cambridge: Cambridge University Press.

Nahapiet, J., Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2).

Nowak, P. (2012). Poziom innowacyjności polskiej gospodarki na tle krajów UE. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 19, 142–152.

Okoń-Horodyńska, E., Zachorowska-Mazurkiewicz, A. (2007). Innowacje w rozwoju gospodarki i przedsiębiorstw: siły motoryczne i bariery. Warszawa: Instytut Wiedzy i Innowacji.

Okoń-Horodyńska, E., Zachorowska-Mazurkiewicz, A. (2008). Tendencje innowacyjnego rozwoju polskich przedsiębiorstw. Warszawa: Instytut Wiedzy i Innowacji.

Plawgo, B., Kornecki, J. (2010). Wykształcenie pracowników a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z http://badania.parp.gov.pl/ files/74/75/76/487/494/10557.pdf

Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji (2008). OECD/ Eurostat, wydanie 3, tłum. D. Przepiórkowska.

Polak, K., Haber, A. (2014, 15 listopada). Polskie spojrzenie na przedsiębiorczość. Harward Business Review Polska. Pozyskano z http://www.hbrp.pl/news.php?id=643

Prestiż zawodów (2014; 2015, 5 stycznia). Komunikat badań BS 164/2013. CBOS. Pozyskano z http:// www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_164_13.PDF

Przedsiębiorczość w kulturze. Wyniki audytu semiotycznego przedsiębiorczości (2014, 12 listopada). Semiotic Solutions Polska. Pozyskano z http://www.pte.org.pl/attachments/article/677/ Badania%20semiotyczne%20w%20ewaluacji.pdf

Rachwał, T. (2010). Struktura przestrzenna i działowa przemysłu Polski na tle Unii Europejskiej w dwudziestolecie rozpoczęcia procesów transformacji systemowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 105–124.

Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Siuta-Tokarska, B. (2010). Konkurencyjność i innowacyjność polskiej gospodarki na tle wybranych gospodarek zagranicznych. W: A.P. Balcerzak, E. Rogalska (red.). Stymulowanie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa w otoczeniu globalnej gospodarki wiedzy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Sztabiński, P.B, Sztabiński, F. (red.) (2014). Polska – Europa. Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego 2002–2012. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Unijna tablica innowacyjności z 2014 roku (2015, 4 stycznia). Pozyskano z http://ec.europa.eu/enterprise/ policies/innovation/files/ius/ius-2014_en.pdf

Zioło, Z. (2012). Miejsce innowacyjności w kształtowaniu procesu rozwoju gospodarczego układów przestrzennych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 20, 9–32.

Published

2015-03-19

How to Cite

Nowak, P. (2015). The cultural barriers of innovation development of the Polish economy. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 29(4), 85–102. https://doi.org/10.24917/20801653.294.6

Most read articles by the same author(s)