Kulturowe bariery rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.294.6Słowa kluczowe:
innowacyjność, kapitał społeczny, przedsiębiorczość, współpraca, zaufanieAbstrakt
Celem niniejszego opracowania jest identyfikacja przeszkód kulturowych hamujących rozwój innowacyjności polskiej gospodarki oraz wskazanie działań publicznych osłabiających ich negatywny wpływ. W artykule przedstawiono ocenę zdolności do współpracy polskiego społeczeństwa, niezbędnej do tworzenia i upowszechniania innowacji. Ocenę zdolności do kooperacji przeprowadzono na podstawie wyników badań społecznych zawartych w Europejskim sondażu społecznym i Diagnozie społecznej. Wśród barier podstawowe znaczenie mają: niezdolność do współpracy, niski poziom zaufania i negatywne nastawienie społeczne do biznesu. Rozwój przedsiębiorczości można traktować jako warunek wstępny rozwoju innowacyjności. Mimo licznych deklaracji i realizacji pewnych pozytywnych działań przez rząd obecny model rozwoju prowadzi polską gospodarkę i społeczeństwo w przeciwnym kierunku. Model ten polega na ograniczaniu wolnego rynku, zwiększaniu udziału państwa w gospodarce i zdejmowaniu odpowiedzialności z jednostki. Buduje i utrwala się w ten sposób postawy roszczeniowe, a tym samym pozbawia społeczeństwo zdolności do konkurowania w globalnej gospodarce. Państwa jest coraz więcej tam, gdzie jego obecność wydaje się dyskusyjna. Natomiast tam, gdzie nie ma go kto zastąpić, państwo niejako abdykowało (wymiar sprawiedliwości, służba zdrowia).W tych warunkach bardzo pożądane stają się działania publiczne polegające na rozwijaniu umiejętności współpracy, zaufania i kapitału społecznego.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Batorski, D. (2013). Kapitał społeczny i otwartość jako podstawa innowacyjności. W: P. Zadura- -Lichota (red.). Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata. a: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.Warszaw
Bendyk, E. (2013). Innowacje w kryzysie. Paradoksy rozwoju. W: P. Zadura-Lichota (red.). Świt innowacyjnego społeczeństwa. Trendy na najbliższe lata. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Boni, M. (red.) (2009). Polska 2030: wyzwania rozwojowe. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Bukowski, M., Szpor, A., Śniegocki, A. (2014). Innowacyjność polskiej gospodarki. Ekonomia i Zarządzanie, 1, 6–20.
Christensen, C. (2012, 3 listopada). A capitalist’s dilemma. Whoever wins on Tuesday. New York Times.
Czapiński, J. (2011). Miękkie kapitały a dobrobyt materialny: wyzwania dla Polski. W: J. Czarnota- -Bojarska, I. Zinserling (red.). W kręgu psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Czapiński, J., Panek, T. (red.) (2013). Diagnoza społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków. Quarterly of University of Finance and Management in Warsaw, 7.
Domański, H. (2014). Zaufanie między ludźmi. W: P.B. Sztabiński, F. Sztabiński (red.). Polska – Europa. Wyniki Europejskiego sondażu społecznego 2002–2012. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Drozdowski, R., Zakrzewska, A., Puchalska, K., Morchat, M., Mroczkowska, D. (2010). Wspieranie postaw proinnowacyjnych przez wzmacnianie kreatywności jednostki. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z http://www.parp.gov.pl/files/74/81/380/9721.pdf
Duch, B.J., Groh, S.E., Allen, D.E. (2001). The Power of Problem-Based Learning. Sterling: Stylus Publishing.
Dzierżanowski, M. (2012). Kierunki i założenia polityki klastrowej w Polsce do 2020 roku. Rekomendacje grupy roboczej ds. polityki klastrowej. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z http://poig.parp.gov.pl/files/74/81/545/14669.pdf
Garbicz, A. (2013). Gospodarka w czasie turbulencji. Instytut Idei. Warszawa: Instytut Obywatelski.
Geodecki, T., Gorzelak, G., Górniak, J., Hausner, J., Mazur, S., Szlachta, J., Zaleski, J. (2012). Kurs na innowacje. Jak wyprowadzić Polskę z rozwojowego dryfu? Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.
Geodecki, T., Hausner, J., Majchrowska, A., Marczewski, K., Piątkowski, M., Tchorek, G., Tomkiewicz, J., Weresa, M. (2013). Konkurencyjna Polska. Jak awansować w światowej lidze gospodarczej? Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.
Hryniewicz, J. (2007). Stosunki pracy w polskich organizacjach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Lin, N. (2001). Social capital: a theory of social structure and action. Cambridge: Cambridge University Press.
Nahapiet, J., Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2).
Nowak, P. (2012). Poziom innowacyjności polskiej gospodarki na tle krajów UE. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 19, 142–152.
Okoń-Horodyńska, E., Zachorowska-Mazurkiewicz, A. (2007). Innowacje w rozwoju gospodarki i przedsiębiorstw: siły motoryczne i bariery. Warszawa: Instytut Wiedzy i Innowacji.
Okoń-Horodyńska, E., Zachorowska-Mazurkiewicz, A. (2008). Tendencje innowacyjnego rozwoju polskich przedsiębiorstw. Warszawa: Instytut Wiedzy i Innowacji.
Plawgo, B., Kornecki, J. (2010). Wykształcenie pracowników a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstw. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Pozyskano z http://badania.parp.gov.pl/ files/74/75/76/487/494/10557.pdf
Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji (2008). OECD/ Eurostat, wydanie 3, tłum. D. Przepiórkowska.
Polak, K., Haber, A. (2014, 15 listopada). Polskie spojrzenie na przedsiębiorczość. Harward Business Review Polska. Pozyskano z http://www.hbrp.pl/news.php?id=643
Prestiż zawodów (2014; 2015, 5 stycznia). Komunikat badań BS 164/2013. CBOS. Pozyskano z http:// www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_164_13.PDF
Przedsiębiorczość w kulturze. Wyniki audytu semiotycznego przedsiębiorczości (2014, 12 listopada). Semiotic Solutions Polska. Pozyskano z http://www.pte.org.pl/attachments/article/677/ Badania%20semiotyczne%20w%20ewaluacji.pdf
Rachwał, T. (2010). Struktura przestrzenna i działowa przemysłu Polski na tle Unii Europejskiej w dwudziestolecie rozpoczęcia procesów transformacji systemowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 105–124.
Schumpeter, J.A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Siuta-Tokarska, B. (2010). Konkurencyjność i innowacyjność polskiej gospodarki na tle wybranych gospodarek zagranicznych. W: A.P. Balcerzak, E. Rogalska (red.). Stymulowanie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstwa w otoczeniu globalnej gospodarki wiedzy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Sztabiński, P.B, Sztabiński, F. (red.) (2014). Polska – Europa. Wyniki Europejskiego Sondażu Społecznego 2002–2012. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
Unijna tablica innowacyjności z 2014 roku (2015, 4 stycznia). Pozyskano z http://ec.europa.eu/enterprise/ policies/innovation/files/ius/ius-2014_en.pdf
Zioło, Z. (2012). Miejsce innowacyjności w kształtowaniu procesu rozwoju gospodarczego układów przestrzennych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 20, 9–32.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).