Questionnaire issues as a tool for researching corporations and their subsidiaries and branches
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.374.1Keywords:
a branch of a corporation, corporate research, corporations, enterprise, industrial geography, research questionnaire, subsidiaries; a subsidiary of the corporation;, survey researchAbstract
Corporations are nowadays the subject of research in many scientific disciplines. From the perspective of economic geography, it is important to capture the process of the location and operation of these corporations and their relationship with their environment, as well as to objectively assess these activities. The process of studying corporations and their subsidiaries should be careful and systematic. The purpose of this article is to provide an overview of the research procedure for completing extensive data on the object of study, which is corporations. The article also aims to present a research tool in the form of a questionnaire for researching corporations, as well as a questionnaire for researching a branch of a corporation, pointing out their structure and the usefulness of the data collected with their help. The survey questionnaire is a common research tool in the social sciences. However, in economic geography it is used not so often, due to the sometimes limited access to data. However, it should be emphasised that collecting data for research using it provides a complete and structured picture of the subject of the research, as well as the possibility of comparing it with other entities, including the possibility of comparing corporations that differ in many respects, including those that differ in size, industry or from other companies under study. This is because the structure of the questionnaire includes questions according to which a range of quantitative and qualitative data is compiled. Thus, the questionnaire can be a good tool when conducting in-depth interviews in corporations and their branches and subsidiaries.
Downloads
Metrics
References
Bavdaž, M. (2010). Sources of Measurement Errors in Business Surveys. Journal of Official Statistics, 26, 1, 25–42.
Brezdeń, P. (2006). Uwarunkowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych i ich wpływna umiędzynarodowienie działalności gospodarczej w województwie dolnośląskim. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 60–73. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.5
Domański, B. (2001). Kapitał zagraniczny w przemyśle Polski. Kraków: Instytut Geografiii Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński.
Carayon, P., Schoepke, J., Hoonakker, P.L.T., Haims, M.C., Brunette, M. (2006). Evaluating causesand consequences of turnover intention among IT workers: the development of a questionnairesurvey. Behaviour & Information Technology, 25, 5, 381–397. doi: https://doi.org/10.1080/01449290500102144
Gierańczyk, W., Stańczyk, A. (2003). Korporacje międzynarodowe w przestrzeni globalnej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 5, 73–84. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.5.4
Gorynia, M., Samelak, O. (2013). An Overview of Research into the Functioning of Polish Subsidiaries of Transnational Corporations. Gospodarka Narodowa. The Polish Journal of Economics, 267(10), 69–91. doi: https://doi.org/10.33119/GN/100947
IMF. (20010. International Monetary Fund, Foreign Direct Investment Statistics. How Countries Measure FDI. Pozyskano z: http://www.imf.org/external/pubs/ft/fdis/2003/fdistat.pdf (dostęp: 30.08.2023).
Gierańczyk, W. (2006). Rola przedsiębiorstw w polskiej gospodarce w okresie transformacji ustrojowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 91–99. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.8
Hounshell, E. (2022). From questionnaire to interview in survey research: Paul F. Lazarsfeld and the Wirtschaftspsychologische Forschungsstelle in interwar Vienna. Intellectual History Review, 32, 3, 619–644. doi: https://doi.org/10.1080/17496977.2022.2097583
Huculak, M. (2006). Procesy współkształtujące globalizację przemysłu piwowarskiego Europy. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 152–159. doi:https://doi.org/10.24917/20801653.8.14
Jenkins, S., Solomonides, T. (2000). Automating questionnaire design and construction: The journalof the market research society. Market Research Society. Journal of the Market Research Society, 42(1), 79–94. Pozyskano z: https://www.proquest.com/scholarly‑journals/automating‑questionnaire‑design‑construction/docview/214804960/se-2 (dostęp: 30.08.2023).
Kilar, W. (2007). Zarys kształtowania się korporacji ponadnarodowej Microsoft. W: . I. Kiniorska, S. Sala (red.), Rola geografii społeczno‑ekonomicznej w badaniach regionalnych. Nauki geograficzne w badaniach regionalnych, t. II. Kielce: Instytut Geografii Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, Oddział Kielecki Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 381–389.
Kilar, W. (2009). Rola korporacji Apple w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego, Przedsiębiorczość – Edukacja, 5, 48–56. doi: https://doi.org/10.24917/20833296.5.4
Kilar, W. (2010). Procesy kształtowania się korporacji Ericsson. Prace Komisji GeografiiPrzemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 153–168. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.17.17
Kilar, W. (2011a). Kształtowanie się Grupy Samsung w warunkach globalizacji. Przedsiębiorczość–Edukacja, 7, 116–127. doi: https://doi.org/10.24917/20833296.7.9
Kilar, W. (2011b). Wpływ kryzysu na funkcjonowanie korporacji Panasonic. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 187–196. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.17.16
Kilar, W. (2014). Funkcjonowanie korporacji Amazon.com w warunkach kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 27, 72–83. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.27.4
Kilar, W. (2015). Settlement concentration of economic potential represented by IT corporations. Geographia Polonica, 88, 1, 123–141. doi: http://dx.doi.org/10.7163/GPol.0009
Kilar, W. (2018). Corporations as an Object of Research in Geography of Industry. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 32(4), 69–85. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.324.4
Kilar, W., Cieluch, M. (2008). Kształtowanie się i organizacja przestrzenna korporacji ponadnarodowej Honda. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10,188–203. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.10.16
Komornicki, T. (2006). Eksport w ujęciu regionalnym jako miernik rozwoju przemysłu. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 167–178. doi:https://doi.org/10.24917/20801653.8.16
Midena, D., Yeo, R. (2022). Towards a history of the questionnaire. Intellectual History Review, 32,3, 503–529. doi: https://doi.org/10.1080/17496977.2022.2097576
Pakuła, L. (1967). Uwagi o prowadzeniu ćwiczeń terenowych z geografii przemysłu. W: J. Jarowiecki (red.), Wybrane zagadnienia z metodyki ćwiczeń terenowych z geografii ekonomicznej. Prace z dydaktyki szkoły wyższej, t. 4. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej.
Pączka, S. (1994). Badania dotyczące funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłowych w zmieniających się warunkach gospodarowania w Polsce. W: Z. Zioło (red.), Funkcjonowanie przedsiębiorstw przemysłowych w zmieniających się warunkach gospodarowania. Materiały i Sprawozdania COMSN, 29. Kraków–Warszawa Wydawnictwo Naukowe WSP.
Phipps, P.A., Butani, S.J., Chun, Y.I. (1995). Research on Establishment‑Survey Questionnaire Design. Journal of Business & Economic Statistics, 13, 3, 337–346. doi: https://doi.org/10.1080/07350015.1995.10524607
Rachwał, T. (2001). Problematyka kwestionariusza do badań zmian funkcjonowania przedsiębiorstwa przemysłowego w okresie transformacji systemu gospodarowania. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 2, 49–58. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.2.5
Rachwał, T. (2002). Proces restrukturyzacji przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce Południowo‑Wschodniej(na wybranych przykładach). Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 4, 79–88. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.4.8
Rachwał, T. (2003). Globalne uwarunkowania restrukturyzacji przedsiębiorstw Polski Południowo‑Wschodniej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 129–138. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.12
Rachwał, T. (2006). Restrukturyzacja technologiczna przedsiębiorstw przemysłowych Polski Południowo‑Wschodniej jako czynnik podnoszenia ich konkurencyjności na rynku międzynarodowym. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 192–203. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.18
Rachwał, T. (2008). Problematyka badawcza funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłowych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 11, 53–85. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.11.5
Reśko, D. (2006). Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w otoczeniu międzynarodowym. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 115–126. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.11
Román, Z. (1972). An enterprise survey on factors of productivity. Acta Oeconomica, 9(3/4), 305–330. doi: http://www.jstor.org/stable/40728130
Rowley, J. (2014). Designing and using research questionnaires: MRN. Management Research Review, 37(3), 308–330. doi: https://doi.org/10.1108/MRR-02-2013-0027
Sala, S. (2003). Wybrane cechy działalności korporacji transnarodowych i ich implikacje dla Polski. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 101–108. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.7
Sala, S. (2006). Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a procesy globalizacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 80–90. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.7
Szmytkowska, M. (2008). Rozwój sektora teleinformatycznego w Trójmieście jako przejaw procesów globalizacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 160–166. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.15
Tkocz, M. (2003). Przejawy procesu globalizacji w przemyśle województwa śląskiego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 67–76. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.6
Tkocz, M., Sobala, P. (2006). Kapitał zagraniczny w przemianach gospodarczych tradycyjnego ośrodka przemysłowego na przykładzie Chorzowa. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 74–79. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.6
Tobolska, A. (2017). Strategie przedsiębiorstw międzynarodowych oraz ich oddziaływania w przestrzeni lokalnej i regionalnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 399–400, 407–410.
Tobolska, A., Matykowski, R. (2006). Działalność przemysłowa w warunkach wzrastającej internacjonalizacji i globalizacji na przykładzie wybranych produktów. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 47–59. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.4
Tobolska, A., Wdowicka, M. (2022). Globalizacja gospodarki. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Troc, M. (1991a). Ćwiczenia z geografii przemysłu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Troc, M. (1991b). Kwestionariusz do badania zakładu przemysłu rolno‑spożywczego. W: Z. Zioło(red.), Problemy przemysłu rolno‑spożywczego w badaniach geograficznych. Materiały i Sprawozdania COMSN, 29. Kraków–Warszawa Wydawnictwo Naukowe WSP.
Wajda, E. (2003). Proces kształtowania się Motoroli jako firmy ponadnarodowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 5, 85–114. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.5.5
Wajda, E. (2006). Rozwój i struktura przestrzenna działalności firmy Nokia w latach 1997–2003. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 219–240. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.21
Wajda, E., Zalewska, K. (2003). Struktura przestrzenno‑organizacyjna korporacji General Motors. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 119–128. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.11
Wajda, E., Zorićić‑Wołek, M. (2003). Proces kształtowania się korporacji IBM. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 109–118. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.10
Wang, X. (2020). A Study of the Key Influencing Factors in Management Innovation of SMEs of Ocean Technology in China. Journal of Coastal Research, 336–339. doi: https://www.jstor.org/stable/48640212
Wieloński, A. (2006). Przemysł Nowej Gospodarki. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 21–26. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.2
Wieloński, A., Szmigiel, K. (2006). Europejskie uwarunkowania rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 109–114. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.10
Wolański, R. (2013). Wpływ otoczenia finansowego na konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Wolters Kluwer.
World Investment Report. Transnational corporations and the infrastructure challenge (2008). UNCTAD, New York, Geneva, UN, 294. Pozyskano z: https://unctad.org/system/files/official‑document/wir2008_en.pdf (dostęp: 30.08.2023).
Zioło, Z. (1988). Funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa przemysłowego w przestrzeni geograficznej. Materiały i Sprawozdania COMSN, 16. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Zioło, Z. (1994). Zmiany otoczenia przedsiębiorstw przemysłowych w nowych warunkach gospodarowania. W: Z. Zioło (red.), Funkcjonowanie przedsiębiorstw przemysłowych w zmieniających się warunkach gospodarowania. Kraków–Warszawa: Wydawnictwo Naukowe WSP.
Zioło, Z. (2003). Kształtowanie się przedsiębiorstw przemysłowych w procesie globalizacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 9–20. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.6.1
Zioło, Z. (2006). Zróżnicowanie światowej przestrzeni przemysłowej w świetle koncentracji siedzib zarządów wiodących korporacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 9–26. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.8.1
Zorska, A. (2007). Korporacje transnarodowe. Przemiany, oddziaływania, wyzwania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo ekonomiczne.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).