Funkcjonowanie korporacji Amazon.com w warunkach kryzysu gospodarczego

Autor

  • Wioletta Kilar Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.27.4

Słowa kluczowe:

Amazon, Bezos, korporacja, kryzys

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest analiza funkcjonowania korporacji Amazon.com, ze szczególnym uwzględnieniem okresu kryzysu światowego. Natomiast jego celem jest wskazanie zmian potencjału ekonomicznego tej firmy oraz przedstawienie podejmowanych działań, które miały wzmocnić jej pozycję konkurencyjną i sytuację finansową podczas kryzysu gospodarczego. Przeprowadzone badania wskazują, że badana korporacja rozwijała się w sposób szybki i stały, co przejawiało się zarówno w poziomie zatrudnienia, jak i w wynikach finansowych. Amazon.com, w przeciwieństwie do większości korporacji różnych branż, także informatycznej, nie pogorszył wyników swojej działalności z powodu kryzysu światowego.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Wioletta Kilar - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Wioletta Kilar, dr, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, InstytutGeografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej. Geograf ekonomiczny. Adiunktw Zakładzie Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznegow Krakowie. Jej zainteresowania badawcze ukierunkowane są przede wszystkim na procesykształtowania się i funkcjonowania ponadnarodowych korporacji, globalizacji, przemian struktur przestrzennychprzemysłu oraz problematykę nauczania przedsiębiorczości i geografii w szkole.

Bibliografia

Dorocki, S. (2010). Współczesne procesy internacjonalizacji produkcji i delokalizacji przemysłu samochodowego Francji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 125−136.

Flejterski, S. (2010). Globalny kryzys bankowo-finansowy. Geneza, aktorzy, konsekwencje. W: G.W. Kołodko (red.). Globalizacja, kryzys i co dalej? Warszawa: Wydawnictwo Poltext, 134−154.

Kalicki, K., Krześniak, A. (2010). Polityka pieniężna w strefie euro i USA a ceny aktywów w świetle doświadczeń kryzysu. W: G.W. Kołodko (red.). Globalizacja, kryzys i co dalej?. Warszawa: Wydawnictwo Poltext, 155−185.

Kilar, W. (2007). Zarys kształtowania się korporacji ponadnarodowej Microsoft. W: I. Kiniorska, S. Sala (red.). Rola Geografii Społeczno-Ekonomicznej w Badaniach Regionalnych. Nauki Geograficzne w Badaniach Regionalnych, tom II. Kielce: Instytut Geografii Akademii Świętokrzyskiej im. Jana Kochanowskiego w Kielcach, Oddział Kielecki Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 381−389.

Kilar, W. (2009). Rola korporacji Apple w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego. Przedsiębiorczość – Edukacja, 5, 48−56.

Kilar, W. (2010). Procesy kształtowania się korporacji Ericsson. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 153−168.

Kilar, W. (2011). Wpływ kryzysu na funkcjonowanie korporacji Panasonic. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 187−196.

Kutera, M., Surydykowska, S.T. (2009). Kryzysy gospodarcze a wiarygodność sprawozdań finansowych. Warszawa: Difin.

Michalski, R. (2010). Globalny kryzys finansowo-gospodarczy a zmiana układu sił w gospodarce i finansach świata. W: G.W. Kołodko (red.). Globalizacja, kryzys i co dalej? Warszawa: Wydawnictwo Poltext, 317−337.

Rachwał, T. (2009). Changes of industry in the countries of Central and Eastern Europe under conditions of economic transformation and european integration. W: J. Kitowski (red.). Geopolitical Studies, vol. 15. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, 133−164.

Raporty roczne Amazon.com z lat 1997−2011. Pozyskano z http://www.amazon.com

Rosati, D. (2010). Przyczyny i mechanizmy kryzysu finansowego w USA w latach 2007−2009. W: G.W. Kołodko (red.). Globalizacja, kryzys i co dalej? Warszawa: Wydawnictwo Poltext, 103−133.

Stodolak, S. (2009, 17 marca). Historia sukcesu sklepu Amazon.com. MamBiznes.pl. Pozyskano z http://mambiznes.pl/artykuly/czytaj/id/1090

Spector, R. (2000). Amazon.com. Historia przedsiębiorstwa, które stworzyło nowy model biznesu. Warszawa: K.E. Liber.

Wajda, E. (2003). Proces kształtowania się Motoroli jako firmy ponadnarodowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 5, 85−114.

Wajda, E. (2006). Rozwój i struktura przestrzenna działalności Nokii w latach 1997−2003. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 219−240.

Wajda, E., Zoričič-Wołek, M. (2003). Proces kształtowania się korporacji IBM. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 109−118.

Zioło, Z. (2008). Procesy transformacji przemysłowych układów przestrzennych na tle zmieniającego się otoczenia. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 11−22.

http://www.amazon.com

Pobrania

Opublikowane

2014-01-03

Jak cytować

Kilar, W. (2014). Funkcjonowanie korporacji Amazon.com w warunkach kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 27, 72–83. https://doi.org/10.24917/20801653.27.4

Inne teksty tego samego autora

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >>