Wpływ pandemii COVID-19 na zarządzanie jakością w historycznych obiektach hotelarskich w Polsce

Autor

  • Krzysztof Sala Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
  • Wojciech Sadkowski Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.362.13

Słowa kluczowe:

ceny, koszty, ograniczenia, współpraca, zarządzanie jakością

Abstrakt

Problematyka jakości jest kluczowym elementem gospodarki rynkowej. Zapewnienie odpowiedniego poziomu jakości dóbr i usług, jak również jego trwałego utrzymania stanowi obszar zainteresowania nauk związanych z zarządzaniem jakością. Pandemia COVID-19 wywołała powszechny kryzys gospodarczy, który wyjątkowo silnie wpłynął na sektor usług, zwłaszcza na obiekty hotelarskie, a także na zarządzanie jakością w tym sektorze. Celem niniejszej publikacji jest przedstawienie wpływu pandemii COVID-19 na jakość zarządzania historycznymi obiektami hotelarskimi w Polsce. W części teoretycznej autorzy wskazali na specyfikę hotelarstwa historycznego w Polsce oraz omówili podstawowe pojęcia związane z zarządzaniem jakością. Autorzy przeprowadzili badania w formie wywiadu osobistego z losowo wybraną grupą właścicieli i managerów obiektów hotelarskich na terenie całej Polski. W części empirycznej przedstawiono wyniki przeprowadzonych badań. Hipoteza badawcza opiera się na założeniu, że pandemia wpłynęła na wdrożenie nowych procedur i standardów w obsłudze hotelarskiej, wzrost kosztów funkcjonowania obiektów oraz wzrost cen. Publikacja została napisana z wykorzystaniem materiałów zwartych, publikacji naukowych, danych statystycznych i netograficznych oraz danych pozyskanych za pośrednictwem wywiadu osobistego.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Krzysztof Sala - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie


Krzysztof Sala, dr, adiunkt, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Wydział Politologii, Instytut Prawa i Ekonomii, Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji Społecznych. Absolwent Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych (specjalność: Studia Europejskie) na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie (studia magisterskie) zakończonych dyplomem, podyplomowych studiów w zakresie zarządzania jakością i ochroną środowiska w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości w Krakowie oraz Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, zakończonych uzyskaniem tytułu doktora nauk ekonomicznych. Wieloletnie doświadczenie w praktyce gospodarczej na różnych stanowiskach zawodowych, w tym stanowiskach menedżerskich. Doświadczenie w pracy naukowo­‑dydaktycznej zdobyte na uczelniach publicznych i prywatnych. Tener na szkoleniach finansowanych z budżetu UE w ramach programu ,,Kapitał Ludzki”. Do głównych obszarów zainteresowań autora należą: polityka gospodarcza i turystyczna Polski i Unii Europejskiej, przedsiębiorczość w sektorze małych i średnich firm oraz zarządzanie strategiczne.

Wojciech Sadkowski - Uniwersytet Jagielloński

Wojciech Sadkowski, PhD, a researcher and lecturer in the Department of Finance and International Economics at the Jagiellonian University. His interests, research and publications focus on issues related to quality costing, managerial accounting, and quality management.

Bibliografia

Bayart, D. (2005). “Economic control of quality of manufactured product” in Grattan­‑Guinness, I., ed., Landmark Writings in Western Mathematics 1640–1940. Amsterdam: Elsevier.

Biadacz, R. (2020). Quality cost management in the SMEs of Poland. The TQM Journal, 33, 7. doi: https://doi.org/10.1108/TQM-09-2019-0223

Ciesielska O., Rouba R., Stasiak A. (2006). Hotelarstwo w zabytkach – grupy markowe. Turystyka i Hotelarstwo, 9.

Deming, W.E. (2012). The Essential Deming: Leadership Principles from the Father of Quality. New York: McGraw Hill Professional.

Drogoń, W., Granecka­‑Wrzosek, B. (2018). Podstawy hotelarstwa i usługi dodatkowe. Podręcznik. Warszawa: WSiP.

Harwood, W.B. (1993). „Zero defektów wymyślono tutaj”. Wznieś niebo i ziemię: historia ludzi Martina Marietty i ich pionierskich osiągnięć. Nowy Jork: Simon & Schuster.

Jędrzejczyk, I. (2003). Jakość jako czynnik budowy przewagi konkurencyjnej na rynku turystycznym. W: G. Gołembski, Kierunki badań naukowych w turystyce. Warszawa: PWN.

Juran, J.M. (1999). How to manage for quality: The Juran Trilogy. “Juran’s Quality Handbook”. New York: McGraw­‑Hill.

Kachniewska, M. (2002). Zarządzanie jakością usług turystycznych. Warszawa: Difin.

Kakkar, S. (2021). The outbreak of SARS­‑CoV-2 (COVID-19): impact on international tourism. Journal of Globalization Studies, 12(1), 145–158.

Kaniewska, B. (2007). Polska: Noclegi w zabytkach, Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Kaniewska, B., (2009). Bedeker hoteli historycznych, Warszawa: Globalna Wioska.

Kenneth, R.H. (2005). Zarządzanie jakością projektu: dlaczego, co i jak . Fort Lauderdale, Floryda: J. Ross Publishing.

Kwintowski, A. (2013). Praktyczne odzwierciedlenie wiedzy o kosztach jakości. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo­‑Humanistycznego w Siedlcach, 97.

Morris, C. (2016). The World’s Oldest Hotel Has Been a Family Business for 1,300 Years Archived. 14 August 2016 at the Wayback Machine Fortune.

Panasiuk, A. (2021). Ekonomika turystyki i rekreacji. Warszawa: PWN.

Rouba, R. (2001). Hotelarstwo w zabytkowych rezydencjach jako czynnik modyfikujący otoczenie. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie.

Rudawska, I. (red.). (2009). Usługi w gospodarce rynkowej. Warszawa: PWE.

Savan, E.E., Bode, O.R., Gori, M. (2020). The travel and tourism industry prior and during covid-19 pandemic – from a main global economic engine to its decline. Studia UBB Negtotia, LXV(3), 7–29.

Stojczew, K. (2021). Ocena wpływu pandemii koronawirusa na branżę turystyczna w Polsce. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 65, 1.

Walaszczyk, A., Jędrzejczyk, M. (2016). Identyfikacja kosztów jakości w przedsiębiorstwach i problemy z tym związane. Przedsiębiorstwo & Finanse, 14.

Wawak, S. (2006). Zarzadzanie jakością. Teoria i praktyka, Gliwice: Helion.

Pobrania

Opublikowane

2022-06-29

Jak cytować

Sala, K., & Sadkowski, W. . (2022). Wpływ pandemii COVID-19 na zarządzanie jakością w historycznych obiektach hotelarskich w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 36(2), 203–214. https://doi.org/10.24917/20801653.362.13

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>