Development conditions and characteristics of the spatial distribution of hairdressing services in Poland in the 21st century
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.391.3Keywords:
beauty, barbering, hairdressing, Poland, hair salon, personal services, hairAbstract
Hairdressing services are currently one of the fastest growing personal services in Poland. This is related to both the improvement of the living conditions of Poles and cultural conditions, including global trends glorifying the appearance of a person and their beauty. The article, based on data on the number of hairdressing salons, determines the dynamics of the development of hairdressing services and their spatial distribution. Hairdressing services are sensitive to changes in the economic situation. An important element is also the degree of urbanization and the age structure of society.
Downloads
Metrics
References
Adamczyk, M.D. (2023). Ciało i czas. W: D. Byczkowska-Owczarek (red.), Ciało i społeczeństwo. Socjologia ciała w badaniach i koncepcjach teoretycznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 341–368.
Alfonso, M., Richter-Appelt, H., Tosti, A., Viera, M.S., García, M. (2005). The psychosocial impact of hair loss among men: a multinational European study. Current medical research and opinion, 21(11), 1829–1836.
Aron, D.M. (2024). Hair Like an Alter Ego: „Tell Me Your Hair Color, and I Will Tell You Who You Are”. International Journal of Recent Innovations in Academic Research, 8(2), 59–73.
Bajgier-Kowalska, M. (2015). Funkcjonowanie ośrodków spa i wellness w Polsce na przykładzie obiektów komercyjnych i sanatoryjnych w Krynicy-Zdroju. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 9, 9–23.
Barak-Brandes, S., Kama, A. (2018). Feminist Interrogations of Women’s Head Hair. London: Routledge.
Barber, K. (2016). Sex and power. W: N.L. Fischer, S. Seidman, C. Meeks (red.) Introducing the New Sexuality Studies. London: Routledge, 544–548.
Black, P. (2002). ‘Ordinary people come through here’: locating the beauty salon in women’s lives. Feminist Review, 71(1), 2–17.
Black, P. (2004). The beauty industry: Gender, culture, pleasure. London: Routledge.
Bondyra, K., Dziekanowska, M., Herudziński, T. (2023). The Role of Crafts in the Development of Women’s Entrepreneurship in Rural Areas. Journal for Perspectives of Economic Political and Social Integration, 28(2), 67–88.
Brennan Kemmis, R., Ahern, S. (2010). Workforce Development for The Hair and Beauty Industry. W: VET Research: Leading and responding in turbulent times, 13th Annual AVETRA Conference, 1–10.
Busol, K. (2023). When the head of state makes rape jokes, his troops rape on the ground: conflict-related sexual violence in Russia’s aggression against Ukraine. Journal of Genocide Research, 25(3–4), 279–314.
Chivandi, A., Mlilo, T., Vafana, S. (2023). The Influence of Social Medial Innovation in Consumption of Hair Products. International Journal of Economics and Management Systems, 8, 21–42.
Chmielewska, B. (2018). Pozarolnicze źródła utrzymania rodzin na wsi a szara strefa. Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 46(2), 109–116.
Craig, V. (2020). „Does My Sassiness Upset You?”. An Analysis Challenging Workplace and School Regulation of Hair and its Connection to Racial Discrimination. Howard Law Journal, 64, 239.
Czarnecka, B. (2017). Włosy w kobiecych narracjach lagrowych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 42(4), 189–211.
Dejnaka, A. (2019). Sposoby odżywiania się przez konsumentów – nowe trendy. Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego, 153, 97–110.
Dorocki, S. (2013). Przedsiębiorczość w warunkach kryzysu gospodarczego. Przedsiębiorczość – Edukacja, 9. doi: https://doi.org/10.24917/20833296.9.0
Dwane, H.D. (2022). Female hairstyle of service workers as a stereotype trigger. Quarterly Review of Business Disciplines, 8(4), 325–344.
Fałczyńska, A., Grabarczyk, M., Głownia, A., Bachoń, E., Balak, A., Grzeszczak, R., Rotte K., Pękacka-Falkowska, K. (2020). Plica neuropathica – unraveling the mystery of Plica polonica. Medycyna Nowożytna, 2, 9–20.
Farrell, J., Brady, D., Ryan, M., Delaney, Y., Kennedy, S. (2022). Investigating the Development and Implementation of an Accredited Continuous Professional Development Framework within the Hair and Beauty Sector. doi: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.18715.34089
Figiel, A. (2017). Symbolika włosów w polskiej kulturze ludowej. Zeszyty Wiejskie, 23, 125–137.
Flaszyńska, E. (2023). Umiejętności na zmieniającym się rynku pracy XXI wieku. Rynek Pracy, 185(2), 71–89.
Fundowicz, J., Łapiński, K., Wyżnikiewicz, B., Wyżnikiewicz, D. (2021). Szara strefa 2020. Warszawa: Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych.
Głażewska, E. (2010). Owłosiony mężczyzna (?) i bezwłosa kobieta, czyli dokąd zmierzamy?. W: M. Dąbrowska, A. Radomski (red.), Męskość jako kategoria kulturowa. Praktyki męskości. Lublin: Wydawnictwo Portalu Wiedza i Edukacja, 42–54.
Hamamra, B., Alzaghal, N., Mleitat, A., Veronese, G. (2024). Hair cutting as resistance: Gazan women and the failures of global feminism. Journal for Cultural Research, 1–15.
Homel, K. (2022). Agency and social relations in the search for a better life: Female migrant entrepreneurs in Poland. Central and Eastern European Migration Review, 11(2), 33–52.
Howell, J.P., (2004). Hair: Untangling a Social History. Art History Faculty Scholarship, 8. Pozyskano z: https://creativematter.skidmore.edu/art_his_fac_schol/8 (dostęp: 30.12.2024).
Iwankiewicz-Rak, B., Rak, A. (2017). Usługi rekreacyjne fitness–cechy usług jako wartości dla klienta. Marketing i Zarządzanie, 48, 347–355.
Jarco, M. (2020). Na co czekamy po pandemii? Na fryzjera. Bankier.pl. Pozyskano z: https://www. bankier.pl/wiadomosc/Na-co-czekamy-po-pandemii-Na-fryzjera-7874132.html (dostęp: 30.12.2024).
Kajdanek, K. (2014). Współpraca miejsko-wiejska w kontekście procesów suburbanizacji w Polsce. W: M. Dej, K. Janas, O. Wolski (red.), Współpraca miejsko‑wiejska w Polsce. Uwarunkowania i potencja. Kraków: Instytut Rozwoju Miast, 73–84.
Kawińska, M. (2020). Kobiety i mężczyźni wobec starości i starzenia się. W: O. Kotowska-Wójcik,
K. Uklańska (red.), Kobiece i męskie konteksty życia. Dopiewo: Wydawnictwo Rys, 81–104. doi: https://doi.org/10.48226/978-83-66666-14-6_06
Kisiel, R., Wiśniewska, D. (2016). The service sector in Poland as the affecting factor to the growth in the economy. Olsztyn Economic Journal, 11(3), 227–240.
Knight, D.M. (2015). Opportunism and diversification: entrepreneurship and livelihood strategies in uncertain times. Ethnos, 80(1), 117–144.
Kozek, W. (2013). Tradycyjny zawód w nowych odsłonach. Problemy humanizacji w warunkach rynku. Humanizacja pracy, 3(273), 105–120.
Kramkowska, E. (2020). Simmlowska koncepcja mody a ubiór współczesnych seniorek i seniorów. Podejście badawcze. Kultura i Społeczeństwo, 64(4), 153–180.
Kratochvíl, P., O’Sullivan, M. (2023). A war like no other: Russia’s invasion of Ukraine as a war on gender order. European Security, 32(3), 347–366.
Krishna, D. (2017). Woman and Hair: Unveiling the Semiotics of the Feminine Hair. A journal of english studies, 11, 136–155.
Kuflewska, W., Lichaczewska-Ziemba, M. (2021). Program „Rodzina 500+” w opinii mieszkańców województwa lubelskiego. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 14, 65–75.
Kulczycki, A. (2017). Kryzys instytucji rodziny i jej przemiany w XX wieku. W: B. Szluz (red.), Problemy i zagrożenia współczesnej rodziny. Teoria i badania, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 11–21.
Kurek, S. (2008). Typologia starzenia się ludności Polski w ujęciu przestrzennym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Kurek, S., Gałka, J., Wójtowicz, M. (2015). Wpływ procesów suburbanizacji na przemiany demograficzne Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego. Studia Ekonomiczne, 223, 206–222.
Kurtys, J. (2023). Wpływ radioterapii na jakość życia pacjentek w trakcie leczenia nowotworu piersi w zakładzie radioterapii we Włocławku. Innowacje w Pielęgniarstwie i Naukach o Zdrowiu, 8(3), 7–28.
Kwiatek, M., Villares-Varela, M. (2022). Migrant women entrepreneurs and value creation: narratives of household and community contribution in the British ethnic economy. W: S. Yousafzai,
C. Henry, M. Boddington, S. Sheikh, A. (red.), Fayoll Research Handbook of Women’s Entrepreneurship and Value Creation. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 194–210.
Kwiek, M. (2024). Zrównoważony rozwój w branży kosmetycznej: świadomość i praktyki gabinetów kosmetycznych w Tarnowie. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 38(3), 67–81.
Lee, S. (2024). “I Had My Hair Cut Today to Share# Women_Short Cut_Campaign”: Feminist Selfies Protesting Misogyny. Social Media+ Society, 10(3).
Liyuan, W. (2023). Cosmetic Industry Sales During and After Covid-19. Higher Education and Oriental Studies, 3(3), 24–37.
Łopaciuk, A., Łoboda, M. (2013). Global beauty industry trends in the 21st century. Management, knowledge and learning international conference, 19–21. Pozyskano z: https://toknowpress. net/ISBN/978-961-6914-02-4/papers/ML13-365.pdf (dostęp: 30.12.2024).
Madej, M. (2023). Kobiety vs media społecznościowe – jak Internet oddziałuje na ich życie. Ogrody Nauk i Sztuk, 13, 87–98.
Magda, I., Brzeziński, M., Chłoń-Domińczak, A., Kotowska, I. E., Myck, M., Najsztub, M., Tyrowicz, J. (2019). „Rodzina 500+” – ocena programu i propozycje zmian. Warszawa: Forum Obywatelskiego Rozwoju.
Maj, A. (2013). Ciało jako ponowoczesny „projekt estetyczny”. Estetyka i Krytyka, 28(1), 83–92.
Makles, P. (2023). Uzależnienie od Internetu – wyzwania i strategie radzenia sobie z cyfrową zależnością. Pedagogika. Studia i Rozprawy, 32, 205–217.
Mancewicz, S. (2017). O fryzjerach. Tygodnik Powszechny, 38. Pozyskano z: https://www.tygodnikpowszechny.pl/o-fryzjerach-149687 (dostęp: 30.12.2024).
Manning, J. (2010) The Sociology of Hair: Hair Symbolism Among College Students. Social Sciences Journal, 10(1). Pozyskano z: https://repository.wcsu.edu/ssj/vol10/iss1/11 (dostęp: 30.12.2024).
Massey, C.S. (2004). Wielokierunkowe badanie oceniające skuteczność i akceptowalność Systemu Chłodzenia Paxman zapobiegającego utracie włosów u pacjentów leczonych metodą chemioterapii. European Journal of Oncology Nursing, 8, 121–130.
Minero, M.C.R. (2014). Locks of Hair/Locks of Shame?: Women, Dissidence, and Punishment during Francisco Franco’s Dictatorship. W: A.G. Morcillo (red.), Memory and Cultural History of the Spanish Civil War. Brill, 401–435.
Moronta, G. (2021). Why Do You Care About My Hair?: A Proposal for Remedying Hair Discrimination in the Workplace on a Federal Level. Cardozo Law Review, 43, 1715.
Mpiti, N., Rambe, P. (2017). Impact of public funding on SMMEs’ acquisition of technology: a hair salon business perspective. Unit for Enterprise Studies, Faculty of Management Sciences, Central University of Technology, Free State Hosted at the Hotel School, 212–226.
Nieradko, A., Borzęcki, A. (2017). The Importance Of Piercings In The Cultures Of The World. Journal of Education, Health and Sport, 7(8), 1040–1046
Nkimbeng, M., Malaika Rumala, B.B., Richardson, C.M., Stewart-Isaacs, S.E., Taylor, J.L. (2023). The person beneath the hair: Hair discrimination, health, and well-being. Health Equity, 7(1), 406–410.
Olcoń-Kubicka, M., Felczak, J., Posłuszny, Ł., Kubicki, P. (2021). Przemiany praktyk konsumpcyjnych w gospodarstwach domowych w pierwszych miesiącach pandemii COVID-19. W: K. Andrejuk, I. Grabowska, M. Olcoń-Kubicka, I. Taranowicz (red.), Zmiana społeczna, pandemia, kryzys. Konteksty empiryczne i teoretyczne. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN, 287–312.
Olejniczak, E. (2018). Stereotypy a wizerunki mężczyzn na przykładzie programu Droga do Ironmana. Humanistyka i Przyrodoznawstwo, 24, 105–120.
Olujic, M.B. (1998). Embodiment of terror: gendered violence in peacetime and wartime in Croatia and Bosnia-Herzegovina. Medical Anthropology Quarterly, 12(1), 31–50.
Osipova, Y., Kazmina, L. (2023). Small business as a factor of sustainable development of rural areas of the regions of Russia on the example of social service enterprises. E3S Web of Conferences. EDP Sciences, 381, 01087.
Ostrowska, J. (2018). Przemilczane. Warszawa: Marginesy.
Pandhi, D., Khanna, D. (2013). Premature graying of hair. Indian journal of dermatology, venereol‑ ogy and leprology, 79, 641. doi: https://doi.org/10.4103/0378–6323.116733
Park, Y.W., Hong, P. (2024). Transformation in Beauty: LG Life and Health’s Bold Marketing Evolution. In Cosmetics Marketing Strategy in the Era of the Digital Ecosystem: Revolutionizing Beauty in the New Market Frontier. Singapore: Springer Nature Singapore, 161–172.
Pergament, D. (1999). It’s not just hair: Historical and cultural considerations for an emerging technology. Chicago‑Kent Law Review, 75, 41–59.
Rabij, M. (2024). Polska fryzjerską potęgą. Tygodnik Powszechny, 21. Pozyskano z: https:// www.tygodnikpowszechny.pl/polska-fryzjerska-potega-na-jeden-zaklad-przypada-955- klientow-ale-nie-powod-do-dumy-187128 (dostęp: 30.12.2024).
Rams, P. (2020). Bitwa o młodych. Dyskursy władzy wobec przemian życia młodzieży w Polsce w latach 70. Teksty Drugie, 1, 320–336.
Rejter, M. (2018). Suburbanizacja po łódzku na przykładzie Starej Gadki zlokalizowanej w strefie podmiejskiej Łodzi. Studia Miejskie, 32, 85–98.
Revko, A., Bondarenko, M. (2021). Przedsiębiorczość społeczna i bezrobocie w warunkach Covid-19. Doświadczenie ukraińskich regionów. Rynek Pracy, 178(3–4), 21–30.
Roach, J. (2022). Alun Withey. Concerning Beards: Facial Hair, Health and Practice in England 1650–1900. The American Historical Review, 127(3), 1477–1478. doi: https://doi. org/10.1093/ahr/rhac115
Rudek, M. (2020). Męskość z brodą. Podróż do świata barberów i brodaczy. Śląskie Studia Polonistyczne, 15(1), 1–20.
Rudewicz, J. (2024). Dwusystemowy model życia Polaków po niemieckiej stronie oddziaływania Szczecina. Czasopismo Geograficzne, 95(1): 49–74. doi: https://doi.org/10.12657/czageo-95-03
Rutkowski, M. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na pomorski rynek pracy. Rocznik Gdański, 163–178. doi: https://doi.org/10.26881/rgtn.2020.07
Sadowska-Snarska, C. (2022). Ekonomiczne i społeczne determinanty wydłużenia okresu aktywności zawodowej osób w wieku okołoemerytalnym. Zabezpieczenie Społeczne. Teoria. Prawo. Praktyka, 11(16), 30–42.
Sakalauskaitė-Juodeikienė, E. (2020). Plica Polonica through Centuries: the Most „Horrible, Incur able, & Unsightly”. World Neurology. The Official News Letter of the World Federation of Neurology, 35(1), 6–7.
Schuster, J.M. (1993). When She Learns Her Son Is Gay. The Iowa Review, 94–109.
Shin, E.J. (2023). Trends and Sustainable Development of the Hair Care Market. Journal of Industrial Distribution & Business, 14(9), 1–11.
Siek-Smoczyńska, D. (2024). Zgodność z Konstytucją RP unormowań prawnych dotyczących świadczeń medycyny estetycznej. Przegląd Prawa Konstytucyjnego, 1(77), 223–233.
Skrętkowicz, M. (2013) Przemiany męskości w ponowoczesnym świecie. W: A. Jawor (red.), Paradoksy ponowoczesności. O starciach płci, religii, tożsamości, norm i kultur. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 45–67
Sobczyk, G. (2021). The Impact of the Economic Situation on Individual Consumption in Poland in 2015–2019. Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska. Sectio H: Oeconomia, 55(3), 101–115.
Sokolova, K., Kefi, H., Dutot, V. (2022). Beyond the shallows of physical attractiveness: Perfection and objectifying gaze on Instagram. International Journal of Information Management, 67, 102546.
Stenn, K. (2016). Hair: A human history. Simon and Schuster.
Stiles, K. (1993). Shaved heads and marked bodies: Representations from cultures of trauma. Talking Gender: Public Images, Personal Journeys, and Political Critiques, 36–64.
Szczurek-Boruta, A. (2023). Rodzina i konstrukcje tożsamości młodzieży w warunkach pogranicza. Studia Paedagogica Ignatiana, 26(1), 19–46.
Szluz, B. (2024). Rozwój usług społecznych w województwie podkarpackim. Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 46(2), 109–116.
Ślęzak-Niedbalska, I. (2016). Niuanse atrakcyjności. Co to znaczy być atrakcyjną według pracownic agencji towarzyskich?. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 58, 103–117.
Teklik, J. (2010). Balansując na krawędzi słowa: specyfika kobiecych świadectw obozowych (Delbo, Millu, Szmaglewska, Żywulska). Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka, 17, 249–262.
Thanikachalam, S., Sanchez, N., Maddy, A.J. (2019). Long hair throughout the ages. Dermatology, 235(3), 260–262.
Tillmar, M., Sköld, B., Ahl, H., Berglund, K., Pettersson, K. (2022). Women’s rural businesses: for economic viability or gender equality? – a database study from the Swedish context. International Journal of Gender and Entrepreneurship, 14(3), 323–351.
Townsend, E. (1997). Occupation: Potential for personal and social transformation. Journal of occupational Science, 4(1), 18–26.
Trusty, J., Ward, D. A., Good-Perry Ward, M., He, M. (2023). Hair bias in the workplace: A critical human resource development perspective. Advances in Developing Human Resources, 25(1), 5–26.
Walmsley, C. (2021). Victims, perpetrators and bystanders: reconceptualising head shaving in Liberation France and Civil War Spain as gender‑based violence. Doctoral dissertation, Cardiff University. Pozyskano z: https://orca.cardiff.ac.uk/id/eprint/140410/ (dostęp: 30.12.2024).
Watson, R. (2022). Appearance-focused social media use, unrealistic beauty ideals, and body image dissatisfaction. Journal of Research in Gender Studies, 12(1), 114–129.
Winterich, J.A. (2007). Aging, femininity, and the body: What appearance changes mean to women with age. Gender Issues, 24, 51–69.
Wojcieszak, M. (2019). Przedsiębiorczość kobiet na obszarach wiejskich (przykład województwa wielkopolskiego). Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 21(3), 512–521.
Wiśniewska, A. (2024). Success factors of entrepreneurial women in the beauty industry – case study. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization & Management [Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Organizacji i Zarzadzanie], 209, 519–529.
Yeadon-Lee, T. (2012). Doing identity with style: Service interaction, work practices and the construction of ‘expert’status in the contemporary hair salon. Sociological research online, 17(4), 56–66.
Zyzik, R., Baszczak, Ł., Rozbicka, I., Wielechowski, M. (2023), Uchodźcy z Ukrainy na polskim rynku pracy: możliwości i przeszkody. Warszawa: Polski Instytut Ekonomiczny.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).