Import of Rolling Stock to Poland
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.333.2Keywords:
production of rolling stock, rolling stock import, rolling stock in Poland, technology import for productionAbstract
The authors examined the role of rolling stock import and its elements in meeting the needs of the Polish rail market and the sources of the imported rolling stock. The time range of the research covered the years 1945-2017, but due to different economic conditions, the analysis was carried out for three periods: 1945-1989, 1990-2001 and 2002-2018. In the research, the steam locomotives were omitted, and the analysis covered electric and diesel rolling stock. Issues related to the import of technologies and components for rolling stock production in the country were also taken into account. The conditions of importing the rolling stock from abroad, the place of production of imported vehicles operated in Poland and the countries in which they were used, if they were imported as used, were indicated. Import of rolling stock in the PPR took place mainly within the frame of CMEA. A significant part of the diesel rolling stock came from import, and the electric rolling stock was largely produced in the country. Important were the purchase of licenses for the production of electric locomotives and components for its production in Western Europe. In the 1990s, the demand for rolling stock decreased significantly and this also included import. However, after the opening of the railway market in 2002, the demand for rolling stock increased and so did the imports - first used vehicles and later new rolling stock. Currently, locomotives and components for rolling stock production in the country were imported from abroad.
Downloads
Metrics
References
lat lokomotyw EU06 (2017, 9 lutego). InfoRail. Pozyskano z http://m.inforail.pl/55-lat-lokomotyw- eu06_more_91778.html
Baza wagonów kolejowych (2018, 15 listopada). Pozyskano z http://bazawagonow.pl/
Beria, P., Quinet, E., de Rus, G., Schulz, C. (2010). A comparison of rail liberalisation levels across four European countries. 12 WCTR, Lisbona.
Bocheński, T. (2012). Koleje regionalne w Polsce. W: S. Sitek (red.). Stare i nowe problemy badawcze w geografii społeczno-ekonomicznej, Sosnowiec: Polskie Towarzystwo Geograficzne, Oddział Katowicki i Uniwersytet Śląski Wydział Nauk o Ziemi, 37–50.
Bocheński, T. (2016). Przemiany towarowego transportu kolejowego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Bruckmann, D., Bomhauer-Beins, A., Weidmann, U. (2015). A Qualitative Model to Evaluate the Financial Effects of Innovations in the Rail Sector. Transportation Research Procedia, 10, 564–573. doi: 10.1016/j.trpro.2015.09.010
Chiżyński, J. (2011). Atlas przewoźników kolejowych Polski. Rybnik: Eurosprinter.
Ciechański, A. (2013. Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881–2010. Prace Geograficzne, 243.
Crozet, Y. (2017). Rail freidht development in Europe: how to deal with a doubly-imperfect competition? Transportation Research Procedia, 25, 425–442. doi: 10.1016/j.trpro.2017.05.420
Fiszer, K. (2017a, 26 stycznia). Czeskie 810 w SKPL. Do połączeń całorocznych. Rynek Kolejowy. Pozyskano https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/czeskie-810-w-skpl-do połaczen- -calorocznych-80018.html
Fiszer, K. (2017b, 10 kwietnia). SKPL: Dodatkowe kursy na Pleszewskiej KL. Rynek Kolejowy. Pozyskano https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/skpl-dodatkowe-kursy-na-pleszewskiej- kl-81171.html
Freightliner Pl (2018, 22 grudnia). Pozyskano z https://pl.freightliner.eu/pl/o-nas/nasz-tabor/
Fularz, A. (2004). LKR – Krótka historia pierwszej kolei samorządowej. Ekonomika Kolei, 1, 6–10.
Goździewicz, J. (2017, 23 grudnia). Kolej lat siedemdziesiątych w Polsce. Wspomnienia. Rynek Kolejowy. Pozyskano z https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/kolej-lat-siedemdziesiatych- w-polsce-wspomnienia-84978.html
Graff, M. (2007). Lokomotywy Bombardiera TRAXX F140 MS dla PKP Cargo. Technika Transportu Szynowego, 12, 18.
Graff, M. (2012a). Lokomotywy elektryczne serii E405/E412 kolei włoskich. Technika Transportu Szynowego, 1–2, 45–48.
Graff, M. (2012b). Spalinowe wagony silnikowe i zespoły trakcyjne serii DH1 i DH2. Technika Transportu Szynowego, 12, 43–46.
Graff, M. (2013). Spalinowe zespoły trakcyjne serii MR+MRD i Y. Technika Transportu Szynowego, 5, 30–33.
Graff, M. (2014a). Spalinowe zespoły trakcyjne GTW Stadlera na sieci PKP PLK. Technika Transportu Szynowego, 1–2, 45–47.
Graff, M. (2014b). Pojazdy z napędem spalinowym dla ruchu regionalnego w Polsce. Technika Transportu Szynowego, 4, 25–34.
Graff, M. (2017). Przemysł taboru szynowego w Polsce. Technika Transportu Szynowego, 9, 17–34.
Gravita 10BB z certyfikatem UTK (2012, 31 maja). Kurier Kolejowy. Pozyskano z https://kurierkolejowy.eu./aktualności/8248/gravita-10bb-z-certyfikatem-utk.html
Informacja o wynikach kontroli prawidłowości przeprowadzenia przez Przedsiębiorstwo Państwowe Polskie Koleje Państwowe przetargów na wybór dostawy składów szybkich pociągów z wychylnym nadwoziem (2000, 19 stycznia). Warszawa: Departament Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności NIK.
Irteński, T. (2013). Lokomotywy. Polskie konstrukcje. Warszawa: Wydawnictwo SBM.
Joint locomotive pool and maintenance strategy (2013, kwietnia). COSMOS, Good Practice, 10. Pozyskano z http://www.intermodal-cosmos.eu/content/e4/e251/e259/e268/COSMOS_ WP1_Good-Practice-Manual_10_Joint-locomotive-pool_LM-HC_20130430_eng.pdf
Koclega, G. (2009, 6 lipca). Lokomotywa Voith Maxima 40 CC w Lotos Kolej. Rynek Kolejowy. Pozyskano z: https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/lokomotywa-voith-maxima- -40-cc-w-lotos-kolej-61088.html
Koleje Mazowieckie (2017, 15 grudnia). Pozyskano z http://www.mazowieckie.com.pl/
Komplet Vectronów w PKP CARGO, pora na PKP Intercity? (2017, 5 maja). InfoRail. Pozyskano z: http://inforail.pl/komplet-vectronow-w-pkp-cargo-pora-na-pkp-intercity-_more_94131.html
Korcz, P. (2006). Atlas wąskotorówek. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych.
Kroma, R. (1995). Lokomotywa elektryczna EP03. Świat Kolei, 1, 31.
Lokomotywy spalinowe serii SM40 i SM41 (2018, 15 grudnia). Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce. Pozyskano z https://www.parowozy.pl/ekspozycja/spalinowe/sm40-sm41/
LOTOS Kolej rozpoczyna eksploatację pierwszej lokomotywy TRAXX F140 DE (2011, 1 lipca). Pozyskano z http://www.lotos.pl/322/p,174,n,3406/grupa_kapitalowa/centrum_prasowe/ aktualnosci/lotos_kolej_rozpoczyna_eksploatacje_pierwszej_lokomotywy_traxx_f140_ de
Madrjas, J. (2018a, 11 stycznia). SKPL przemaluje składy kupione z GPW. Ale jeszcze nie wiadomo, gdzie pojadą. Rynek Kolejowy. Pozyskano z https://www.rynek-kolejowy.pl/wia34 domosci/skpl-przemaluje-sklady-kupione-z-gpw-ale-jeszcze-nie-wiadomo-gdzie-pojada- 85225.html
Madrjas, J. (2018b, 19 stycznia). Jakie (jeszcze) pociągi muszą sprzedać wodociągi? Rynek Kolejowy. Pozyskano z https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/jakie-jeszcze-pociagi- -musza-sprzedac-wodociagi-85374.html
Madrjas, J. (2018c, 9 kwietnia). FPL: Do Polski jadą kolejne lokomotywy Class 66. Rynek Kolejowy. Pozyskano z https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/fpl-do-polski-jada-kolejne-lokomotywy- class-66-86113.html
Piech, R. (2008, 18 lutego). Zespoły MR MRD Arriva PCC z dopuszczeniem do ruchu. InfoRail. Pozyskano z http://inforail.pl/zespoly-mr-mrd-arrivapcc-z-dopuszczeniem-do-ruchu_ more_65950.html
Pierwsza polska wielosystemowa lokomotywa zakończyła testy (2013, 14 sierpnia). Nowy Przemysł. Pozyskano z https://logistyka.wnp.pl/pierwsza-polska-wielosystemowa-lokomotywa- zakonczyla-testy,204433_1_0_0.html
Push-pulle z Bombardiera dla Kolei Mazowieckich (2017, 15 grudnia). Railway Busines Forum. Pozyskano z http://www.rbf.net.pl/wiecej,Push-pulle-z-Bombardiera-dla-Kolei-Mazowieckich
Rail Polska Sp. z o.o. (2017, 15 grudnia). Pozyskano z http://www.railpolska.pl/ztk.html
Rocznik statystyczny handlu zagranicznego 2016 (2016). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
Rudziński, A. (2009). Koleje Górnicze KWB Konin. Technika Transportu Szynowego, 4–5, 78–83.
Rusak, R. (2008a). Pojazdy trakcyjne przewoźników prywatnych – lokomotywy elektryczne. Technika Transportu Szynowego, 3, 13–21.
Rusak, R. (2008b). Pojazdy trakcyjne przewoźników prywatnych – lokomotywy spalinowe. Technika Transportu Szynowego, 4, 31–45.
Sato, Y. (2005). Global market of rolling stock manufacturing: present situation and future potential. Japan Railway & Transport Review, 41, 4–13.
Skodlarski, J. (1987). Stosunki handlowe Polski z krajami kapitalistycznymi (1945–1949). Kwartalnik Historyczny, 94(3), 125–144.
Szybciej, bezpieczniej i wygodniej – nowe pociągi z Programu Infrastruktura i Środowisko dla Intercity (2011, 23 sierpnia). Pozyskano z https://www.funduszeeuropejskie.2007-2013.gov.pl/wiadomosci/strony/20110822_intercity_rozwoj_transportu_kolejowego_pois.aspx
Szymajda, M. (2015, 24 grudnia). SD80. Czy dla unikalnego pojazdu jest jeszcze ratunek?, Rynek Kolejowy. Pozyskano z https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/sd80-czy-dla-unikalnego- pojazdu-jest-jeszcze-ratunek-73824.html
Szymajda, M. (2018, 15 czerwca). SN84 „Mucha” w barwach SKPL już w Bieszczadach. Wkrótce zabierze pasażerów. Rynek Kolejowy. Pozyskano z https://www.rynek-kolejowy.plwiadomosci/ sn84-mucha-w-barwach-skpl-juz-w-bieszczadach-wkrotce-zabierze-pasazerow- 87460.html.
Taylor, Z., Ciechański, A. (2017). Deregulacja i przekształcenia przedsiębiorstw transportu lądowego w Polsce na tle polityki spójności UE. Prace Geograficzne, 257.
Terczyński, P. (1999). Spalinowe wagony silnikowe na Polskich Kolejach Państwowych. Technika Transportu Szynowego, 12, 19–29.
Terczyński, P. (2007). Atlas lokomotyw 2007. Poznań: Poznański Klub Modelarzy.
Terczyński, P. (2010). Elektryczne zespoły trakcyjne w Polsce – stan obecny i bliska perspektywa. Technika Transportu Szynowego, 5–6, 13–20.
Trakcja elektryczna (2018, 15 grudnia). Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce. Pozyskano z https://www.parowozy.pl/ekspozycja/elektryczne/
Wach, K. (2014, 22 kwietnia). GAMY dla PKP IC z silnikami MTU serii 4000. InfoRail. Pozyskano z http://m.inforail.pl/gamy-dla-pkp-ic-z-silnikami-mtu-serii-4000_more_40549.html
Warszawa: Husarz PKP Intercity (2008, 11 grudnia). InfoRail. Pozyskano z http://www.inforail.pl/warszawa-husarz-pkp-intercity_more_63720.html
Wojtkiewicz, S., Bocheński, T. (2018). Rozwój przemysłu taboru kolejowego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 32(3), 157–173. doi: 10.24917/20801653.323.10
Wróblewski, P. (2018, 15 grudnia). Historia i dzień dzisiejszy Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Pobrano z https://www.skm.pkp.pl/en/o-nas/nasza-historia/
Za nieco ponad trzy tygodnie SP32 zakończą służbę (2017, 5 grudnia). InfoRail. Pozyskano z http://inforail.pl/za-nieco-ponad-trzy-tygodnie-sp32-zakoncza-sluzbe_more_100936.html
Zajfert, M. (2013). Dostęp do taboru kolejowego barierą rozwoju rynku przewozów pasażerskich w Polsce. Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, 4(2), 89–109.
Zintel, K. (2003). Wąskotorowe lokomotywy elektryczne na tor 900 mm w kopalniach węgla brunatnego. Świat Kolei, 6, 30–35.
Zintel, K. (2005). Lokomotywy elektryczne typu EL2. Świat kolei, 1, 14–21.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).