Import taboru kolejowego do Polski

Autor

  • Tadeusz Bocheński Uniwersytet Szczeciński
  • Sebastian Wojtkiewicz Uniwersytet Szczeciński Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.333.2

Słowa kluczowe:

import taboru kolejowego, import technologii do produkcji, produkcja taboru kolejowego, tabor kolejowy w Polsce

Abstrakt

Autorzy postanowili zbadać, jaka była rola importu taboru kolejowego i jego elementów w zaspokojeniu potrzeb polskiego rynku kolejowego oraz skąd pochodził importowany tabor. Zakres czasowy badań objął lata 1945-2017, ale ze względu na różne uwarunkowania gospodarcze analizę przeprowadzono w trzech okresach: 1945-1989, 1990-2001 i 2002-2018. W badaniach pominięto tabor parowy oraz wagony, a skupiono się na elektrycznych i spalinowych jednostkach trakcyjnych. Uwzględniono także kwestie związane z importem technologii i podzespołów do produkcji tego rodzaju taboru na terenie Polski. Wskazano uwarunkowania sprowadzania taboru z zagranicy, miejsce produkcji importowanych pojazdów eksploatowanych w Polsce oraz kraje, w których były one użytkowane, jeśli sprowadzono je jako używane. W okresie PRL import taboru odbywał się głównie w ramach RWPG. Z importu pochodziła znaczna część taboru spalinowego, zaś tabor elektryczny produkowano głównie w kraju. Istotne znaczenie miał zakup licencji na produkcję podzespołów i lokomotyw elektrycznych w Europie Zachodniej. W latach dziewięćdziesiątych XX wieku znacząco spadło zapotrzebowanie na tabor, w tym także na jego import. Natomiast po otwarciu rynku kolejowego w 2002 roku zapotrzebowanie na tabor istotnie wzrosło, co przełożyło się także na zwiększony import - najpierw używanego, a potem nowego taboru. Współcześnie sprowadzano z zagranicy przede wszystkim lokomotywy oraz podzespoły do produkcji taboru w kraju - głównie z Niemiec.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Tadeusz Bocheński - Uniwersytet Szczeciński

Tadeusz Bocheński, dr, adiunkt w Instytucie Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w geografii transportu. Prowadzi badania z zakresu: funkcjonowania kolei i transportu intermodalnego, funkcjonowania portów morskich oraz powiązań między przemysłem a koleją i portami morskimi. Obszar badań obejmuje przede wszystkim Polskę, Europę Środkowo- -Wschodnią i Region Morza Bałtyckiego. W polu jego zainteresowań znajduje się również delimitacja regionów funkcjonalnych w Polsce.

Sebastian Wojtkiewicz - Uniwersytet Szczeciński Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej

Sebastian Wojtkiewicz, mgr inż., doktorant w Instytucie Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w geografii transportu. Prowadzi badania m.in. z zakresu funkcjonowania kolei oraz komunikacji miejskiej. W polu jego zainteresowań znajdują się również przemiany przestrzenne w miastach.

Bibliografia

lat lokomotyw EU06 (2017, 9 lutego). InfoRail. Pozyskano z http://m.inforail.pl/55-lat-lokomotyw- eu06_more_91778.html

Baza wagonów kolejowych (2018, 15 listopada). Pozyskano z http://bazawagonow.pl/

Beria, P., Quinet, E., de Rus, G., Schulz, C. (2010). A comparison of rail liberalisation levels across four European countries. 12 WCTR, Lisbona.

Bocheński, T. (2012). Koleje regionalne w Polsce. W: S. Sitek (red.). Stare i nowe problemy badawcze w geografii społeczno-ekonomicznej, Sosnowiec: Polskie Towarzystwo Geograficzne, Oddział Katowicki i Uniwersytet Śląski Wydział Nauk o Ziemi, 37–50.

Bocheński, T. (2016). Przemiany towarowego transportu kolejowego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Bruckmann, D., Bomhauer-Beins, A., Weidmann, U. (2015). A Qualitative Model to Evaluate the Financial Effects of Innovations in the Rail Sector. Transportation Research Procedia, 10, 564–573. doi: 10.1016/j.trpro.2015.09.010

Chiżyński, J. (2011). Atlas przewoźników kolejowych Polski. Rybnik: Eurosprinter.

Ciechański, A. (2013. Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881–2010. Prace Geograficzne, 243.

Crozet, Y. (2017). Rail freidht development in Europe: how to deal with a doubly-imperfect competition? Transportation Research Procedia, 25, 425–442. doi: 10.1016/j.trpro.2017.05.420

Fiszer, K. (2017a, 26 stycznia). Czeskie 810 w SKPL. Do połączeń całorocznych. Rynek Kolejowy. Pozyskano https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/czeskie-810-w-skpl-do połaczen- -calorocznych-80018.html

Fiszer, K. (2017b, 10 kwietnia). SKPL: Dodatkowe kursy na Pleszewskiej KL. Rynek Kolejowy. Pozyskano https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/skpl-dodatkowe-kursy-na-pleszewskiej- kl-81171.html

Freightliner Pl (2018, 22 grudnia). Pozyskano z https://pl.freightliner.eu/pl/o-nas/nasz-tabor/

Fularz, A. (2004). LKR – Krótka historia pierwszej kolei samorządowej. Ekonomika Kolei, 1, 6–10.

Goździewicz, J. (2017, 23 grudnia). Kolej lat siedemdziesiątych w Polsce. Wspomnienia. Rynek Kolejowy. Pozyskano z https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/kolej-lat-siedemdziesiatych- w-polsce-wspomnienia-84978.html

Graff, M. (2007). Lokomotywy Bombardiera TRAXX F140 MS dla PKP Cargo. Technika Transportu Szynowego, 12, 18.

Graff, M. (2012a). Lokomotywy elektryczne serii E405/E412 kolei włoskich. Technika Transportu Szynowego, 1–2, 45–48.

Graff, M. (2012b). Spalinowe wagony silnikowe i zespoły trakcyjne serii DH1 i DH2. Technika Transportu Szynowego, 12, 43–46.

Graff, M. (2013). Spalinowe zespoły trakcyjne serii MR+MRD i Y. Technika Transportu Szynowego, 5, 30–33.

Graff, M. (2014a). Spalinowe zespoły trakcyjne GTW Stadlera na sieci PKP PLK. Technika Transportu Szynowego, 1–2, 45–47.

Graff, M. (2014b). Pojazdy z napędem spalinowym dla ruchu regionalnego w Polsce. Technika Transportu Szynowego, 4, 25–34.

Graff, M. (2017). Przemysł taboru szynowego w Polsce. Technika Transportu Szynowego, 9, 17–34.

Gravita 10BB z certyfikatem UTK (2012, 31 maja). Kurier Kolejowy. Pozyskano z https://kurierkolejowy.eu./aktualności/8248/gravita-10bb-z-certyfikatem-utk.html

Informacja o wynikach kontroli prawidłowości przeprowadzenia przez Przedsiębiorstwo Państwowe Polskie Koleje Państwowe przetargów na wybór dostawy składów szybkich pociągów z wychylnym nadwoziem (2000, 19 stycznia). Warszawa: Departament Transportu, Gospodarki Morskiej i Łączności NIK.

Irteński, T. (2013). Lokomotywy. Polskie konstrukcje. Warszawa: Wydawnictwo SBM.

Joint locomotive pool and maintenance strategy (2013, kwietnia). COSMOS, Good Practice, 10. Pozyskano z http://www.intermodal-cosmos.eu/content/e4/e251/e259/e268/COSMOS_ WP1_Good-Practice-Manual_10_Joint-locomotive-pool_LM-HC_20130430_eng.pdf

Koclega, G. (2009, 6 lipca). Lokomotywa Voith Maxima 40 CC w Lotos Kolej. Rynek Kolejowy. Pozyskano z: https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/lokomotywa-voith-maxima- -40-cc-w-lotos-kolej-61088.html

Koleje Mazowieckie (2017, 15 grudnia). Pozyskano z http://www.mazowieckie.com.pl/

Komplet Vectronów w PKP CARGO, pora na PKP Intercity? (2017, 5 maja). InfoRail. Pozyskano z: http://inforail.pl/komplet-vectronow-w-pkp-cargo-pora-na-pkp-intercity-_more_94131.html

Korcz, P. (2006). Atlas wąskotorówek. Poznań: Poznański Klub Modelarzy Kolejowych.

Kroma, R. (1995). Lokomotywa elektryczna EP03. Świat Kolei, 1, 31.

Lokomotywy spalinowe serii SM40 i SM41 (2018, 15 grudnia). Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce. Pozyskano z https://www.parowozy.pl/ekspozycja/spalinowe/sm40-sm41/

LOTOS Kolej rozpoczyna eksploatację pierwszej lokomotywy TRAXX F140 DE (2011, 1 lipca). Pozyskano z http://www.lotos.pl/322/p,174,n,3406/grupa_kapitalowa/centrum_prasowe/ aktualnosci/lotos_kolej_rozpoczyna_eksploatacje_pierwszej_lokomotywy_traxx_f140_ de

Madrjas, J. (2018a, 11 stycznia). SKPL przemaluje składy kupione z GPW. Ale jeszcze nie wiadomo, gdzie pojadą. Rynek Kolejowy. Pozyskano z https://www.rynek-kolejowy.pl/wia34 domosci/skpl-przemaluje-sklady-kupione-z-gpw-ale-jeszcze-nie-wiadomo-gdzie-pojada- 85225.html

Madrjas, J. (2018b, 19 stycznia). Jakie (jeszcze) pociągi muszą sprzedać wodociągi? Rynek Kolejowy. Pozyskano z https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/jakie-jeszcze-pociagi- -musza-sprzedac-wodociagi-85374.html

Madrjas, J. (2018c, 9 kwietnia). FPL: Do Polski jadą kolejne lokomotywy Class 66. Rynek Kolejowy. Pozyskano z https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/fpl-do-polski-jada-kolejne-lokomotywy- class-66-86113.html

Piech, R. (2008, 18 lutego). Zespoły MR MRD Arriva PCC z dopuszczeniem do ruchu. InfoRail. Pozyskano z http://inforail.pl/zespoly-mr-mrd-arrivapcc-z-dopuszczeniem-do-ruchu_ more_65950.html

Pierwsza polska wielosystemowa lokomotywa zakończyła testy (2013, 14 sierpnia). Nowy Przemysł. Pozyskano z https://logistyka.wnp.pl/pierwsza-polska-wielosystemowa-lokomotywa- zakonczyla-testy,204433_1_0_0.html

Push-pulle z Bombardiera dla Kolei Mazowieckich (2017, 15 grudnia). Railway Busines Forum. Pozyskano z http://www.rbf.net.pl/wiecej,Push-pulle-z-Bombardiera-dla-Kolei-Mazowieckich

Rail Polska Sp. z o.o. (2017, 15 grudnia). Pozyskano z http://www.railpolska.pl/ztk.html

Rocznik statystyczny handlu zagranicznego 2016 (2016). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Rudziński, A. (2009). Koleje Górnicze KWB Konin. Technika Transportu Szynowego, 4–5, 78–83.

Rusak, R. (2008a). Pojazdy trakcyjne przewoźników prywatnych – lokomotywy elektryczne. Technika Transportu Szynowego, 3, 13–21.

Rusak, R. (2008b). Pojazdy trakcyjne przewoźników prywatnych – lokomotywy spalinowe. Technika Transportu Szynowego, 4, 31–45.

Sato, Y. (2005). Global market of rolling stock manufacturing: present situation and future potential. Japan Railway & Transport Review, 41, 4–13.

Skodlarski, J. (1987). Stosunki handlowe Polski z krajami kapitalistycznymi (1945–1949). Kwartalnik Historyczny, 94(3), 125–144.

Szybciej, bezpieczniej i wygodniej – nowe pociągi z Programu Infrastruktura i Środowisko dla Intercity (2011, 23 sierpnia). Pozyskano z https://www.funduszeeuropejskie.2007-2013.gov.pl/wiadomosci/strony/20110822_intercity_rozwoj_transportu_kolejowego_pois.aspx

Szymajda, M. (2015, 24 grudnia). SD80. Czy dla unikalnego pojazdu jest jeszcze ratunek?, Rynek Kolejowy. Pozyskano z https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/sd80-czy-dla-unikalnego- pojazdu-jest-jeszcze-ratunek-73824.html

Szymajda, M. (2018, 15 czerwca). SN84 „Mucha” w barwach SKPL już w Bieszczadach. Wkrótce zabierze pasażerów. Rynek Kolejowy. Pozyskano z https://www.rynek-kolejowy.plwiadomosci/ sn84-mucha-w-barwach-skpl-juz-w-bieszczadach-wkrotce-zabierze-pasazerow- 87460.html.

Taylor, Z., Ciechański, A. (2017). Deregulacja i przekształcenia przedsiębiorstw transportu lądowego w Polsce na tle polityki spójności UE. Prace Geograficzne, 257.

Terczyński, P. (1999). Spalinowe wagony silnikowe na Polskich Kolejach Państwowych. Technika Transportu Szynowego, 12, 19–29.

Terczyński, P. (2007). Atlas lokomotyw 2007. Poznań: Poznański Klub Modelarzy.

Terczyński, P. (2010). Elektryczne zespoły trakcyjne w Polsce – stan obecny i bliska perspektywa. Technika Transportu Szynowego, 5–6, 13–20.

Trakcja elektryczna (2018, 15 grudnia). Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce. Pozyskano z https://www.parowozy.pl/ekspozycja/elektryczne/

Wach, K. (2014, 22 kwietnia). GAMY dla PKP IC z silnikami MTU serii 4000. InfoRail. Pozyskano z http://m.inforail.pl/gamy-dla-pkp-ic-z-silnikami-mtu-serii-4000_more_40549.html

Warszawa: Husarz PKP Intercity (2008, 11 grudnia). InfoRail. Pozyskano z http://www.inforail.pl/warszawa-husarz-pkp-intercity_more_63720.html

Wojtkiewicz, S., Bocheński, T. (2018). Rozwój przemysłu taboru kolejowego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 32(3), 157–173. doi: 10.24917/20801653.323.10

Wróblewski, P. (2018, 15 grudnia). Historia i dzień dzisiejszy Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Pobrano z https://www.skm.pkp.pl/en/o-nas/nasza-historia/

Za nieco ponad trzy tygodnie SP32 zakończą służbę (2017, 5 grudnia). InfoRail. Pozyskano z http://inforail.pl/za-nieco-ponad-trzy-tygodnie-sp32-zakoncza-sluzbe_more_100936.html

Zajfert, M. (2013). Dostęp do taboru kolejowego barierą rozwoju rynku przewozów pasażerskich w Polsce. Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny, 4(2), 89–109.

Zintel, K. (2003). Wąskotorowe lokomotywy elektryczne na tor 900 mm w kopalniach węgla brunatnego. Świat Kolei, 6, 30–35.

Zintel, K. (2005). Lokomotywy elektryczne typu EL2. Świat kolei, 1, 14–21.

Pobrania

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Bocheński, T. ., & Wojtkiewicz, S. . (2019). Import taboru kolejowego do Polski. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 33(3), 17–35. https://doi.org/10.24917/20801653.333.2

Inne teksty tego samego autora