Współczesne uwarunkowania rozwoju hotelarstwa sieciowego w Polsce – wprowadzenie do problematyki funkcjonowania dużych przedsiębiorstw turystycznych

Autor

  • Krzysztof Sala Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Daniel Szostak Uniwersytet Szczeciński

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.381.2

Abstrakt

Hotelarstwo jest jednym z najstarszych sektorów usługowych na świecie – działa ono nieprzerwanie od czasów starożytności i wczesnego średniowiecza. Przedsiębiorstwa hotelarskie, podobnie jak podmioty innych sektorów gospodarki, mogą funkcjonować – i bardzo często funkcjonują – samodzielnie lub w ramach sieci, które wyzwalają efekty synergiczne. Celem artykułu jest przedstawienie nie tylko bieżącej sytuacji hotelarstwa sieciowego w Polsce, lecz także prognoz na przyszłość w kontekście m.in. konfliktu w Ukrainie oraz okresu postpandemicznego. W publikacji uwzględniono zagraniczne i krajowe sieci hotelarskie, jak również operatorów hotelarskich działających na polskim rynku turystycznym. Hipoteza badawcza brzmi następująco: hotelarstwo sieciowe w Polsce rozwija się w sposób ciągły, mimo niekorzystnych czynników zewnętrznych mających wpływ na wielkość ruchu turystycznego (krajowego i przyjazdowego). Do wspomnianych czynników należy zaliczyć skutki pandemii, recesję gospodarczą, inflację oraz znaczny napływ imigrantów w związku z wojną w Ukrainie. Zastosowane metody badawcze to analiza danych zastanych i krytyka piśmiennicza. W artykule wykorzystano materiały zwarte, dane statystyczne oraz netografię. Wyniki badań pozytywnie weryfikują postawioną hipotezę. Motywem wyboru tematyki były osobiste zainteresowania naukowe autorów oraz istotna luka w literaturze przedmiotu w tym zakresie.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Krzysztof Sala - Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Krzysztof Sala, dr, adiunkt, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Prawa, Ekonomii i Administracji, Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji Społecznych. Absolwent między- narodowych stosunków gospodarczych (specjalność: studia europejskie) na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie (studia magisterskie) zakończonych dyplomem, podyplomowych studiów w zakresie zarządzania jakością i ochroną środowiska w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości w Krakowie oraz Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie zakończonych uzyskaniem tytułu doktora nauk ekonomicznych. Ma wieloletnie doświadczenie w praktyce gospodarczej na różnych stanowiskach zawodowych, w tym na stanowiskach menedżerskich. Trener na szkoleniach finansowanych z budżetu UE w ramach programu ,,Kapitał Ludzki”. Do głównych obszarów zainteresowań autora należą: polityka gospodarcza i turystyczna Polski i Unii Europejskiej, przedsiębiorczość w sektorze małych i średnich firm oraz zarządzanie strategiczne

 

Daniel Szostak - Uniwersytet Szczeciński

Daniel Szostak, dr, nauk ekonomicznych, Uniwersytet Szczeciński, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno-Ekonomicznej, specjalność: ekonomika usług, marketing w turystyce; jego praca doktorska dotyczyła zastosowania usług telekomunikacyjnych w działaniach marketingowych przedsiębiorstw hotelarskich. Wykładowca wielu szczecińskich uczelni wyższych: Uniwersytetu Szczecińskiego, Wyższej Szkoły Integracji Europejskiej, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Wyższej Szkoły Administracji Publicznej, Wyższej Szkoły Bankowej w Szczecinie. Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie w konsultingu i doradztwie w zakresie funkcjonowania turystyki i hotelarstwa w województwie zachodniopomorskim oraz jako nauczyciel akademicki w zakresie turystyki i hotelarstwa. Wykładowca m.in. następujących przedmiotów akademickich: marketing usług turystycznych, funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego, hotelarstwo, zarządzanie hotelem, sieci i systemy hotelowe, planowanie i finansowanie rozwoju turystyki, kreowanie produktów turystycznych, zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne. Autor kilkudziesięciu artykułów, publikacji i podręczników z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw hotelarskich, branży hotelarskiej, planowania przestrzennego w turystyce. Przez kilka lat pracował jako specjalista ds. oceny wniosków związanych z dofinansowaniem ze środków unijnych inwestycji turystycznych i hotelowych w Zachodniopomorskim Urzędzie Marszałkowskim. Poza tym autor i współautor wielu opracowań dotyczących planowania rozwoju turystyki na poziomie lokalnym i regionalnym (gmin, powiatów i województwa). Aktywny uczestnik wielu spotkań branżowych, seminariów i konferencji z zakresu turystyki.

 

Bibliografia

Andrzejczyk, R. (2022). Ekspansja międzynarodowych sieci hotelarskich w Polsce. Zarys głównych trendów (1989–2018). W: P. Grata (red.), Modernizacja gospodarki dawnej transformacji us- trojowej, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Danilewicz, D. (2020). Wyzwania zarządzania w branży hotelarskiej w obliczu zmian społecznych i technologicznych. W: M. Urbaniak, A. Tomaszewski (red.), Wyzwania społeczne i techno- logiczne a nowe trendy w zarządzaniu współczesnymi organizacjami. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Dominik, P. (2015). Zarządzanie hotelem. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin.

Firlej, K., Spychalska, B. (2015). Wybrane uwarunkowania branży hotelarskiej w Polsce. Roczniki Ekonomiczne Kujawsko‑Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 8, 202–221.

Gheribi, S.E., Bonadonna, A. (2019). The International Hotels Groups on the Polish Market – Competition Strategies of Selected Examples. Quality – Access to Success, 20(171), 49–55.

Ivanova, M., Ivanov, S. (2015). The naure of hotels chains: An integrative framework. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 16(2), 122–142.

Jokelainena, J., Garrod, B., Sthapit, E., Pesonen, J. (2023). The role of experiential familiarity in shaping hotel – chains conpetetiveness. International Journal of Contemporary Hospitality Management, December.

Kociszewski, P., Sala, K. (2022). Funkcjonowanie sieci hotelowej Arche – koncept kolekcji hoteli w przestrzeniach historycznych. W: J. Żylińska, J. Telep (red.), Współczesne wyzwania zarządzania, bezpieczeństwa i nowoczesnej inżynierii. Warszawa: Uczelnia Techniczno-Handlowa im. Heleny Chodkowskiej.

Milewska, M., Włodarczyk, B. (2018). Hotelarstwo. Organizacja i funkcjonowanie obiektów nocle- gowych. Warszawa: PWE.

Największe sieci i marki hotelarskie na świecie. (2023, 20 lipca). Pozyskano z: https://www.e-hotelarz.pl/artykul/45513/najwieksze-sieci-i-marki-hotelarskie-na-swiecie/ (dostęp: 10.11.2023).

Napierała, T. (2013). Charakterystyka rozmieszczenia hoteli sieciowych w Polsce. W: K. Borówka, A. Cedro, I. Kavetskyy (red.), Współczesne problemy badań geograficznych.. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, Wydział Nauk o Ziemi, 187–196.

Obszary tematyczne. Kultura. Turystyka. Sport. Turystyka. (2023, 10 grudnia). Pozyskano z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/turystyka/ (dostęp: 10.12.2023).

Panasiuk, A. (2021). Ekonomika turystyki i rekreacji. Warszawa: PWN.

Panasiuk, A., Szostak, D. (2008). Hotelarstwo. Usługi – Eksploatacja – Zarządzanie. Warszawa: PWN.

Popsa, R. (2021). Conceptualizing business models of international hotel chains. Revista Economica, 73, 2, 89–97.

Puciato, D. (2016). Przedsiębiorstwo hotelowe. Aspekty ekonomiczne, finansowe i organizacyjne. Warszawa: Difin.

Raport z Rynku Hotelarskiego i Gastronomicznego 2023. (2023, 10 lipca). Pozyskano z: https://www.e-hotelarz.pl/artykul/92376/raport-z-rynku-hotelarskiego-i-gastronomicznego-2023-pelna-wersja-online/ (dostęp: 10.11.2023).

Richard, B. (2017). Hotel chains: Survival strategies for a dynamic future. Journal of Tourism Futures, 3(1), 56–65.

Rynek Hotelarski w Polsce – RAPORT 2023. (2023, 12 października). Pozyskano z: https://www.horecanet.pl/rynek-hotelarski-w-polsce-raport-2023-dostepny/ (dostęp: 10.11.2023).

Sala, J. (2019). Hotelarstwo. Usługi, Zarzadzanie, Procesy koncentracji. Warszawa: PWE.

Sala, K. (2019). Praktyczne wykorzystanie obiektów poprzemysłowych w Polsce na przykładzie hotelarstwa hard loftowego. W: Z. Zioło, J. Piontek (red.), Problematyka 35. Jubileuszowej Międzynarodowej Konferencji Naukowej nt. „Funkcje przemysłu i usług w rozwoju społeczno‑ekonomicznym układów przestrzennych”. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.

Sala, K. (2021). Hotelarstwo unikatowe. Uwarunkowania rozwoju. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Sala, K. (2023). Współczesne trendy w hotelarstwie sieciowym – studium przypadku Polski. W: K. Huczek, M. Ścigała, J. Żylińska, K. Gawkowski, P. Przybylski (red.), Współczesne proble- my prawa, zarządzania, bezpieczeństwa i nowoczesnej inżynierii. Warszawa: Wydawnictwo Uczelni Techniczno-Handlowej im. Heleny Chodkowskiej.

Sidorkiewicz, M., Pawlicz, A. (2015). Propedeutyka hotelarstwa. Ujęcie ekonomiczne. Warszawa: Difin.

Szostak, D. (2004). Podstawy hotelarstwa. Materiały do ćwiczeń i wykładów. Szczecin: WNUS.

Szykina, O. (2018). The dynamics of the international hotel industry development on the example of hotel chains. Actual Problems of the Economics, 12(210).

Tapiki, S. (2013). Evaluating economic viability of the lodging industry. Independent vs chain ho- tel. International Conference „Contemporary Trends in Tourism and Hospitality”, September 2013, 287–297. Pozyskano z: https://ssrn.com/abstract=2332716 (dostęp: 10.11.2023).

The world’s top 10 hotel groups in 2023. (2023, 30 czerwca). Pozyskano z: https://www.bowo.fr/en/blog/the-worlds-top-10-hotel-groups-in-2020 (dostęp: 10.11.2023).

Tulibacki, T. (2000). Międzynarodowe systemy hotelowe w Polsce. Warszawa: WSHGiT. Turkowski, M. (2010). Marketing usług hotelarskich. Warszawa: PWE.

Pobrania

Opublikowane

2024-03-27

Jak cytować

Sala, K., & Szostak, D. (2024). Współczesne uwarunkowania rozwoju hotelarstwa sieciowego w Polsce – wprowadzenie do problematyki funkcjonowania dużych przedsiębiorstw turystycznych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 38(1), 27–42. https://doi.org/10.24917/20801653.381.2

Inne teksty tego samego autora