Czynniki kształtowania satysfakcji uczestnika questingu w przestrzeni miasta
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.383.4Słowa kluczowe:
gra miejska, questing, satysfakcja turysty, turystyka kulturowa, turystyka miejskaAbstrakt
Na polskim rynku usług turystycznych od dwóch dekad funkcjonuje zjawisko questingu. Przeprowadzone badania pozwoliły zidentyfikować czynniki wpływające na satysfakcję uczestników tej metody udostępniania dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego. W tym celu zweryfikowano teren i zawartość logbooków (notatników), a także sklasyfikowano oceny i opinie zawarte na stronach internetowych questów opracowanych dla miast województwa małopolskiego. Komentarze pozostawione przez turystów, odwiedzających i mieszkańców w zdecydowanej większości są pozytywne – stanowią głównie wypadkową obecności, lokalizacji i formy tzw. skarbu. Uczestnicy questingu podkreślili również istotność walorów kulturowych terenu, przez który przebiega trasa, poznawcze motywacje do podjęcia tej aktywności oraz kontekst spacerowy, rekreacyjny. Znaczący udział rad, pozdrowień i poleceń świadczy o poczuciu współodpowiedzialności za finalną jakość tej innowacyjnej usługi. W artykule wskazano też na różnice między komentarzami z logbooków i opiniami pozostawionymi na stronach internetowych opiekunów questów. W pierwszym przypadku klienci bardziej skupiają się na pozostawieniu śladu swojej obecności oraz na kontakcie z innymi uczestnikami questingu niż na samej ocenie jakości questu (jak dzieje się to w przypadku stron internetowych). Może to stanowić wskazówkę do dalszych badań nad atrakcyjnością questingu i nad czynnikami satysfakcji klientów.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Banasik, W., Fiszer, D. (2014). Gry miejskie i questing produktem turystycznym na przykładzie Warszawy. W: Z. Kruczek, W. Banasik (red.), Dynamika przemian rynku turystycznego. Warszawa: Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych, Stowarzyszenie Ekspertów Turystyki, 139–150.
Buczak, T., Zientalska, D. (2015). Badanie satysfakcji konsumentów usług turystycznych. W: E. Dziedzic (red.), Badania konsumentów usług turystycznych w regionach. Warszawa: POT, 110–138.
Clark, D., Glazer, S. (2004). Questing. A guide to creating community treasure hunts. University Press of New England, Lebanon, 27.
Crampton, J., Love, J.L. (1995). The predictive validity of alternative approaches to evaluating quality of a festival. Journal of Travel Research, 34, 1, 11–24.
Czarnecka, K. (2016). Quest, czyli edukacja przez zabawę. Próba wstępnej prezentacji gatunku. Język. Religia. Tożsamość, 1, 27–42.
Droba, G., Przepióra S. (2014). Potencjał gier miejskich i questingu jako narzędzie marketingu terytorialnego – analiza na przykładzie Rzeszowa. Modern Management Review, 19, 35–45.
Dzioban, K., Płoskonka, P., Likhtarovich, K. (2017). Edukacja leśna na terenie Kampinoskiego Parku Narodowego – opinie studentów Politechniki Warszawskiej na temat wykorzystania questu. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 19, 50, 45–50.
Gołoś, G. (2013). Questing i gry terenowe jako atrakcyjne rekreacyjno‑edukacyjne formy aktywności na terenach leśnych. Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 34, 1, 76–82.
Jachnis A., Terelak, J.F. (1998). Psychologia konsumenta ireklamy. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.
Jalinik, M. (2013). Questing as a modern form of tourist activity in rural areas. Economic and Regional Studies, 2, 61–64.
Kaganek, K., Kurek, A. (2016). Questing i inne formy nowoczesnego wymiaru poznawania. W: A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Współczesne oblicza krajoznawstwa. Warszawa: Wydawnictwo PTTK „Kraj”, 99–114.
Mączka, D., Kozak, A. (2017). Questing jako innowacyjny produkt turystyczny. Turystyka i Rozwój Regionalny, 7, 49–59.
Mikos von Rohrscheidt, A. (2014). Modern methods of guiding city tours. Analysis of guide’s competences and types of services. Turystyka Kulturowa, 1, 59–70.
Nowacki, M. (2013). The determinants of satisfaction of tourist atractions’ visitors. Poznań: Wydawnictwo Active.
Pawłowska, A. (2014). Questing jako innowacja w turystyce kulturowej. Turystyka Kulturowa, 1, 30–46.
Pokorna, M. (2024). Obraz funkcjonowania questingu w miastach województwa małopolskiego wynikający z opinii turystów. Praca licencjacka, IZiSS UKEN, Kraków.
Przysiężna, B., Rodziewicz, E., Kochańczyk, T. (2014). Questing jako nowa forma spędzania czasu wolnego. Rocznik Naukowy, Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, XXIV, 113–121.
Sławińska, M., Sapała, B. (2023). Książki questingowe Beaty Sarnowskiej jako narzędzie kształtowania dziecięcej wiedzy o dziedzictwie kulturowym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 3, 81–95.
Smalec, A. (2015). Gry miejskie oraz questing jako formy komunikacji i kreowania wizerunku regionu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 867, 193‒205.
Tabaczyńska, M., Herbert, J. (2014). The Twins bicykle city game, and quest: „Trail of Rzeszów National Memory Places” as new forms of cycle tourism as well as physical activity promotion among inhabitants of Rzeszów. Scientific Review of Physical Culture, 4, 226–233.
Warcholik, W. (2019a). Szlaki questingowe w obszarach miejskich na przykładzie Krakowa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 13, 97–110.
Warcholik, W. (2019b). Questing w Małopolsce – droga do odczytania genius loci?. Turystyka Kulturowa, 6, 34–45.
Warcholik, W. (2024). Questing in urban tourism – between innovation and waste potential. Turystyka Kulturowa, 131, 32–51.
Warczyńska, A. (2016). Questing – nowe oblicze krajoznawstwa. W: A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Współczesne oblicza krajoznawstwa. Warszawa: Wydawnictwo PTTK „Kraj”, 99–114.
Widawska‑Stanisz, A. (2018). Questing in city promotion on the example of the city of Częstochowa. Innovative Marketing, 14(1), 7–12.
Wcisło, M. (2024). Wykorzystanie questingu w turystyce miejskiej w Małopolsce. Praca licencjacka, IZiSS UKEN, Kraków.
Wojcieszak, M. (2017). Innowacyjne produkty turystyczne na obszarze metropolitalnym Krakowa – próba charakterystyki. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, 6, 165–178.
Zajadacz, A., Stroik, E. (2018). Satysfakcja mieszkańców Niemiec z oferty turystycznej Poznania. W: Z. Młynarczyk, A. Zajadacz (red.), Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki. Turystyka przyrodnicza i uwarunkowania jej rozwoju, t. 22: Społeczne aspekty turystyki. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 67–81.
Żyto, A. (2018). Gry turystyczne jako narzędzie promocji dziedzictwa militarnego Poznania. Turystyka Kulturowa, 126, 26–46.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).