Rola edukacji w budowaniu kapitału społecznego w Polsce

Autor

  • Mariola Tracz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Dydaktyki Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.23.10

Słowa kluczowe:

edukacja, kapitał ludzki, kapitał społeczny, społeczeństwo informacyjne

Abstrakt

W niniejszym opracowaniu ukazano elementy teorii kapitału społecznego w odniesieniu do rozwoju społecznego i gospodarczego oraz roli edukacji w jego budowaniu. W pierwszej części przedstawiono koncepcje podejścia do kapitału społecznego, typów kapitału i jego oddziaływania na rozwój gospodarczy. W drugiej części podjęto próbę określenia roli edukacji w rozwoju kapitału społecznego. Przedstawiono relacje pomiędzy edukacją a kapitałem społecznym na przykładzie zachodzących przemian strukturalnych i programowych w oświacie w ostatniej dekadzie w Polsce. Ponadto zwrócono uwagę na ujemne zjawiska zachodzące w edukacji, które mogą stanowić istotne ograniczenia w wypełnianiu przez szkoły zadań w budowaniu kapitału społecznego.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Mariola Tracz - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Dydaktyki Geografii

Mariola Tracz, dr, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Dydaktyki Geografii. Geograf, dydaktyk geografii, zainteresowania badawcze: funkcja edukacji w społeczeństwie, historia nauczania i dydaktyki geografii, cele, treści i osiągnięcia w nauczaniu geografii, przyrody oraz podstaw przedsiębiorczości.

Bibliografia

Borowiec, M., Dorocki, S., Jenner, B. (2011). Wpływ zasobów kapitału ludzkiego na kształtowanie społeczeństwa informacyjnego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 13, 95–109.

Coleman, J. (1990). Foundation of Social Theory. Cambrige: Harvard University Press.

Czapiński, J. Panek, M. (red.) (2011). Diagnoza społeczna 2011. Warunki i jakość życia Polsków. Raport. Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego.

Czapniewski, K. Janc, K. (2012). Rola wiedzy na wsi – edukacja a praca. W: W. Kamińska, K. Helfer (red.), Wiejskie rynki pracy – zasoby aktywizacja, nowe struktury. Warszawa: KPZK PAN, 278– 301.

Dolata, R. (2009). Cicha rewolucja w polskiej oświacie – proces różnicowania się gimazjów w dużych miastach. W: B. Niemierko, K. Szmigel (red.), Badania międzynarodowe i wzory zagraniczne w diagnostyce edukacyjnej. Kielce: PTDE, 111–123.

Dudzikowa, M. (2008). Erozja kapitału społecznego w szkole w kulturze nieufności. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie. T. 4. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dziennik Urzędowy MEN nr 7. (2012).Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Fukuyama, F. (2003). Kapitał społeczny. W: L.E Harrison, S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie. Poznań: Zyski S-ka.

GUS (1993). Rocznik statystyczny – demografia. Warszawa.

GUS (2006). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2005/06. Warszawa.

GUS (2012). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2011/12. Warszawa.

GUS (2012a). Rocznik demograficzny. Warszawa.

GUS (2012b). Rocznik statystyczny. Warszawa.

Juszczyk, K. (2007). Edukacja, wiedza i umiejętności jednostki w zmieniającym się świecie. Chowanna, 29, (2), 16–36.

Kamińska, W. Helfer, K. (red.), 2012, Wiejskie rynki pracy – zasoby, aktywizacja, nowe struktury. Warszawa: KPZK PAN.

Kastro, K. (2005). Kapitał społeczny w teorii ekonomicznej. Gospodarka Narodowa, 7–8.

Kożyczkowska, A. (2005). Problem pracy i braku pracy w kontekście zmiany rynku pracy. Konstatacja pedagoga. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 167–185.

Kwiatkowski, M. (2005). Kapitał społeczny. W: H. Kubiak (red.), Encyklopedia socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa Niemierko, B. (2011). Jak mierzyć kapitał ludzki i kapitał społeczny? Edukacyjne perspektywy operacjonalizacji pojęć ekonomicznych. Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 52, (4), 257–275.

Polska 2030 – Trzecia fala nowoczesności. Długookresowa Strategia Rozwoju kraju. (2012). Warszawa: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Putnam, R.D. (1995). Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech. Wydawnictwo Znak: Warszawa–Kraków.

Sierocińska, K. (2011). Kapitał społeczny, definiowanie, pomiar i typy. Studia Ekonomiczne (Economic Studies), 68, (1).

Tracz, M. Mróz, G. (2001). Szkolnictwo w województwie małopolskim. Folia Geographica Oeconomica, 30–31, 207–222.

Tracz, M. Borowiec, M. Mróz, G. (2009). Szkolnictwo w województwie podkarpackim. Folia Geographica Oeconomica, 32, 223–234 .

Węziak-Białowolska, D. (2010). Kapitał społeczny w Polsce – propozycje pomiaru i wyniki. Zeszyty Naukowe Instytutu Statystyki i Demografii SGH, 4, 1–28.

Wiktorzak, A. (2009). Kapitał społeczny szkoły. W: B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Badania zagraniczne i wzory międzynarodowe w diagnostyce edukacyjnej. Kraków: PTDE, 95–108.

Woolcock, M. (1998). The Place of Social Capital In Understanding Social and Economic Outcomes.

Pozyskano z http:/ocecd.org.dataoeced/5/13.1824913pdf Zajączkowska, J. (2009). Przemiany szkolnictwa w powiecie proszowickim pod wpływem transformacji społeczno-ekonomicznej Polski (maszynopis).

Zioło, Z. (2009). Rola przemysłu w procesie kształtowania społeczeństwa informacyjnego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 13, 95–109.

Pobrania

Opublikowane

2013-10-01

Jak cytować

Tracz, M. (2013). Rola edukacji w budowaniu kapitału społecznego w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 23, 134–145. https://doi.org/10.24917/20801653.23.10

Inne teksty tego samego autora