Rola hallyu wave w rozwoju turystyki kulturowej w Korei Południowej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.313.2Słowa kluczowe:
dyfuzja kulturowa, globalizacja, hallyu wave, koreańska pop-kultura, Korea Południowa, turystyka kulturowaAbstrakt
Studium pokazuje przykład zachodzących w świecie procesów globalizacyjnych w obszarze kultury i powiązanych z nią usług turystycznych oraz podejmowanych lokalnie działań służących eksponowaniu wartości i odrębności kultury regionalnej w świecie. W pracy ukazano stan i rozwój turystyki kulturowej związanej bezpośrednio i pośrednio z koreańską kulturą masową, jej wpływ na ruch turystyczny i zyski koreańskiej gospodarki. Fenomen rozprzestrzeniania się koreańskiej kultury popularnej na świecie, zwany hallyu wave, czyli koreańska fala, można uznać za przejaw dyfuzji kulturowej. Najważniejszymi elementami składowymi hallyu są: koreańska muzyka popularna, nazywana K-popem, seriale, czyli K-dramy oraz koreańskie filmy. Odnoszą one ogromny sukces nie tylko w Azji i Stanach Zjednoczonych, ale również w Europie, przyczyniając się do zmniejszenia bariery kulturowej pomiędzy Koreą Południową a innymi krajami oraz do promocji kraju i zwiększenia liczby turystów. W latach 1980-2014 w Korei Południowej odnotowano wzrost liczby turystów o ponad 14 razy. Koreańska fala ma również duży wpływ na eksport koreańskich produktów. W 2015 roku, według danych Koreańskiej Agencji Promocji Handlu i Inwestycji, dochód z eksportu koreańskich dóbr związanych z kulturą wyniósł 2,8 miliarda dolarów. W pracy wykorzystano dane dostępne na oficjalnych portalach Koreańskiej Organizacji Turystyki, agencji rządowych i turystycznych oraz portalach bezpośrednio związanych ze sprzedażą usług powiązanych z hallyu. Dokonano także kwerendy literatury zagranicznej przedmiotu w celu analizy i oceny wpływu hallyu na rozwój wybranych branż gospodarki koreańskiej.Downloads
Metrics
Bibliografia
Bajgier-Kowalska, M., Tracz, M., Wałach, K. (2016). Międzynarodowe uwarunkowania rozwoju turystyki medycznej w Korei Południowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(4), 119–132.
Bok-rae, K. (2015). Past, Present and Future of Hallyu (Korean Wave). American International Journal of Contemporary Research, 5(5), 154–160.
Castells, M. (2004). The network society: A cross-cultural perspective. Northampton, ME: Edward Elgar Publishing, Inc.
Charzyński, P., Podgórski, Z., Kamecka, A. (2016) (2016, 7 listopada). Potencjał rozwoju turystyki kulinarnej w Korei Południowej. Turystyka Kulturowa, 5, 131–144. Pobrano z www.turystykakulturowa.org
Cho, C. (2010). Korean wave in Malaysia and changes of the Korean Malaysia relations. Malaysian Journal of Media Studies, 12, 1–14.
Choi, M.S. (2012). The effects of Korean wave on Korea’s exportation. Interntional Commerce and Information Review, 14, 67–86.
Chua, B.H., Iwabuchi, K. (Eds.) (2008). East Asian pop culture: Analysing the Korean wave. Hong Kong: Hong Kong University Press.
Crane, D. (1999). Diffusion Models and Fashion: A Reassessment, The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 56(6), 13–24.
Doobo, S. (2006). Hybridity and the rise of Korean popular culture in Asia. Media, Culture & Society, 28(1), 25–44. doi:10.1177/0163443706059278
Furmanovsky, M. (2008). American Country Music in Japan: Lost Piece in the Popular Music History Puzzle. Popular Music and Society, 31(3), 357–372.
Han, H.Y.E., Lee, J.S. (2010). Study on the KBS TV Drama Winter Sonata and its impact on Korea’s Hallyu tourism development. Journal of Travel & Tourism Marketing, 24(2/3), 115–126.
Han, Y.K. (2012). The significance of Japan market on the Hanryu phenomenon: focused on the perspective of Korean media to Japan market. Waseda Review of Socio-Science,18, 129–44.
Hogarth, H.K. (2013). The Korean Wave: An Asian Reaction to Western-Dominated Globalization. Perspectives on Global Development and Technology, 12(1/2), 135–151.
Idol Family owned Restaurants & Cafes In Korea (2016, 18 grudnia). Pozyskano z http://www.trazy.com/theme/celeb_places Imagine your Korea (2016, 18 grudnia). Pozyskano z http://english.visitkorea.or.kr/enu/
Inglehart, R. (1999). Global trends: A glimpse ahead: Globalization and postmodern values. The Washington Quarterly, 23, 215–228.
Inglehart, R., Welzel, C. (2006). Modernization, cultural change, and democracy. New York, NY: Cambridge University Press.
Jin, D.Y. (2012) (2016, 26 listopada). Hallyu 2.0: The New Korean Wave in the Creative Industry. International Institute Journal,University of Michigan, (2)1, 3–7. Pozyskano z http://quod.lib.umich.edu/i/iij/11645653.0002.102/--hallyu-20-the-new-korean-wave-in-the-creativeindustry? rgn=main;view=fulltext Jiqing, W. (2004) (2016, 8 listopada).
Korea’s Tourism Development and Its Economic Contribution. Pozyskano z http://congress.aks.ac.kr/korean/files/2_1358493328.pdf
Jung, M. (2016) (2016, grudnia). Exports Of Hallyu Content. Pozyskano z http://www.businesskorea.co.kr/english/news/money/14367-exports-hallyu-content-south-korea% E2%80%99s-hallyu-content-exports-reached-us282-billion
Jung, S., Shim, D. (2013). Social Distribution: K-Pop Fan Practices in Indonesia and the Gangnam Style in South Korea. International Journal of Cultural Studies, 17(5), 485–501.
Kaufman, J., Patterson, O. (2005). Cross-national Cultural Diffusion: The Global Spread of Cricket. American Sociological Review, 70(1), 82–110.
K-Drama: A New TV Genre with Global Appeal. (2011) (2016, 4 października). Korean Culture. Pozyskano z https://pl.scribd.com/document/76289099/K-Drama-A-New-TV-Genrewith- Global-Appeal
Kim, D., Kim, S. (2011). Hallyu from its origin to present: A historical overview. In: D. Kim, M. Kim (Eds.). Hallyu: Influence of Korean popular culture in Asia and beyond. Seoul: Seoul National University Press, 13–34.
Kim, S., Long, F., Robinson, M. (2009). Small Screen, Big Tourism: The Role of Popular Korean Television Dramas in South Korean Tourism. Tourism Geographies, 11(3), 308–333.
Kłoskowska, A. (2002). Kultury narodowe wobec globalizacji a tożsamość jednostki. Kultura i Społeczeństwo, 2, 162.
Ko, N.C., Kim, J.N., No, S.I., Simoes, R.G. (2014). The Korean Wave Hallyu in Looking at Escapism in Peruvian Society. Perspectives on Global Development and Technology, 13, 332–346.
Korea Tourism Organization (2016, 4 października). Pozyskano z https://kto.visitkorea.or.kr/ eng/tourismStatics/keyFacts/KoreaMonthlyStatistics/eng/inout/inoutkto Korea tours & activities (2016, 18 grudnia). Pozyskano z www.veltra.com/en/asia/korea/)
Korean Wave Boots Economic Growth (2016) (2016, 24 listopada). Pozyskano z https://tradepolicy.
wordpress.com/2016/04/15/korean-wave-boots-economic-growth/ Lee, Ch. (2013) (2016, 4 października). Hallyu Wave and Tourism. Korea Tourism Organization. Pobrano z http://www.aianta.org/uploads/FileLinks/d31c5344f48d4b35a8efd1a28e49c9c1 /WTC2013_KoreanPopCulture_CharmLee_1.pdf
Lee, E. (2014). The Effects of Hallyu on the Korean Transnationals in the United States. Asian Communication Research, 3(9), 5–21.
Lee, I.S., Arcodia, Ch., Joenglyeol, L. (2012). Multicultural festivals: a niche tourism product in South Korea, Tourism Review, 67(1), 34–41.
Lee, J., Kim, M. (2012) (2016, 18 grudnia). Korean Wave Seen through K-Pop and Drama Search Trends. Pozyskano z www.koreafocus.or.kr/design2/layout/content_print.asp?group_id= 105242
Lee, J.R. (2007). A governance approach to cultural relations: to expand “Hanryu“. Korean Soc. Public. Adm., 17, 123–44.
Marvel Studios and „The Avengers” in South Korea and Asia (2014, 8 kwietnia) (2016, 18 grudnia) Pozyakano z http://seoulbeats.com/2014/04/marvel-studios-avengers-south-korea-asia/
Oh, I. (2013). The Globalization of K-Pop: Korea’s Place in the Global Music Industry. Korea Observer, 44(3), 389–409.
Podsumowanie badania magazynu „Korea Focus” (2016, 18 grudnia). Pozyskano z http://www.koreafocus.or.kr/ Rogers, E.M. (2003). Diffusion of Innovations, Fifth Edition. New York: Free Press.
Ryoo, W. (2009). Globalization, or the logic of cultural hybridization: the case of the Korean wave. Asian Journal of Communication, 19(2), 137–151.
Shim, D. (2008). The growth of Korean cultural industries and the Korean Wave. W: C.B. Huat, K. Iwabuchi (Eds.). East Asian pop culture: Analyzing the Korean wave. Aberdeen, Hong Kong: Hong Kong University Press, 15–32.
Super Junior members appointed as honorary ambassadors of Swiss Tourism Board (2015, 4 marca) (2016, 18 grudnia). Pozyskano z http://onehallyu.com/topic/147172-super-junior- -members-appointed-as-honorary-ambassadors-of-swiss-tourism-board/
The Economist on K-Pop’s Role In Celebrity Endorsements (2012) (2016, 18 grudnia). The Grand Narrative. Pozyskano z http://thegrandnarrative.com/2012/08/23/k-pop-celebrity-endorsements/
Tomaszewska-Bolałek, M. (2015). Tradycje kulinarne Korei. Warszawa: Wydawnictwo Hanami.
Tuk, W. (2012) (2016, 25 października). The Korean wave: who are behind the success of Korean popular culture? Leiden University Repository. Pozyskano z https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/20142
UNWTO Tourism Highlights, 2015 Edition (2016, 4 października). Pozyskano z http://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284416899
UNWTO Tourism Highlights, 2016 Edition (2016, 4 października). Pozyskano z http://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284418145
Xu, W.W., Park, J.Y., Park, H.W. (2014).The Networked Cultural Diffusion of Korean Wave. Online Information Review, 39(1), 43–60.
Yu, H., Kim, C., Kim, H. (2012). Investigating Cosmetic Purchase of International Tourists in South Korea. International Journal of Management Cases, 14(1), 398–410.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).