Rola hallyu wave w rozwoju turystyki kulturowej w Korei Południowej

Autor

  • Małgorzata Bajgier-Kowalska Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych
  • Mariola Tracz Polskie Towarzystwo Geograficzne Oddział w Krakowie
  • Kamila Wałach Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.313.2

Słowa kluczowe:

dyfuzja kulturowa, globalizacja, hallyu wave, koreańska pop-kultura, Korea Południowa, turystyka kulturowa

Abstrakt

Studium pokazuje przykład zachodzących w świecie procesów globalizacyjnych w obszarze kultury i powiązanych z nią usług turystycznych oraz podejmowanych lokalnie działań służących eksponowaniu wartości i odrębności kultury regionalnej w świecie. W pracy ukazano stan i rozwój turystyki kulturowej związanej bezpośrednio i pośrednio z koreańską kulturą masową, jej wpływ na ruch turystyczny i zyski koreańskiej gospodarki. Fenomen rozprzestrzeniania się koreańskiej kultury popularnej na świecie, zwany hallyu wave, czyli koreańska fala, można uznać za przejaw dyfuzji kulturowej. Najważniejszymi elementami składowymi hallyu są: koreańska muzyka popularna, nazywana K-popem, seriale, czyli K-dramy oraz koreańskie filmy. Odnoszą one ogromny sukces nie tylko w Azji i Stanach Zjednoczonych, ale również w Europie, przyczyniając się do zmniejszenia bariery kulturowej pomiędzy Koreą Południową a innymi krajami oraz do promocji kraju i zwiększenia liczby turystów. W latach 1980-2014 w Korei Południowej odnotowano wzrost liczby turystów o ponad 14 razy. Koreańska fala ma również duży wpływ na eksport koreańskich produktów. W 2015 roku, według danych Koreańskiej Agencji Promocji Handlu i Inwestycji, dochód z eksportu koreańskich dóbr związanych z kulturą wyniósł 2,8 miliarda dolarów. W pracy wykorzystano dane dostępne na oficjalnych portalach Koreańskiej Organizacji Turystyki, agencji rządowych i turystycznych oraz portalach bezpośrednio związanych ze sprzedażą usług powiązanych z hallyu. Dokonano także kwerendy literatury zagranicznej przedmiotu w celu analizy i oceny wpływu hallyu na rozwój wybranych branż gospodarki koreańskiej.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Małgorzata Bajgier-Kowalska - Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych

Małgorzata Bajgier-Kowalska, doktor, adiunkt, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych, Katedra Turystyki Międzynarodowej i Geografii Społecznej. Zainteresowania naukowo-badawcze i tematyka publikacji dotyczą problemów geomorfologicznych oraz zagadnień z zakresu geografii regionalnej. Badania autorki koncentrują się również na problematyce rozwoju turystyki i rekreacji, a głównie na zagadnieniach uwarunkowania rozwoju i funkcjonowania regionów turystycznych na świecie, analizie przestrzennego zróżnicowania zagospodarowania turystycznego oraz wielkości ruchu turystycznego.

Mariola Tracz - Polskie Towarzystwo Geograficzne Oddział w Krakowie

Mariola Tracz, doktor, geograf, dydaktyk geografii, członkini Polskiego Towarzystwa Geograficznego. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół dydaktyki geografii (programy nauczania, edukacja geograficzna a kształtowanie kompetencji, historia geografii i jej dydaktyka), geografia społeczno-gospodarcza (polityka edukacyjna państwa, edukacja a rozwój gospodarczy) oraz turystyki (agroturystyka, turystyka kulturowa).

Kamila Wałach - Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych

Kamila Wałach, magister, absolwentka Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych. Zainteresowania badawcze koncentrują się na turystyce międzynarodowej, w tym szczególnie na regionie Azji.

Bibliografia

Bajgier-Kowalska, M., Tracz, M., Wałach, K. (2016). Międzynarodowe uwarunkowania rozwoju turystyki medycznej w Korei Południowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(4), 119–132.

Bok-rae, K. (2015). Past, Present and Future of Hallyu (Korean Wave). American International Journal of Contemporary Research, 5(5), 154–160.

Castells, M. (2004). The network society: A cross-cultural perspective. Northampton, ME: Edward Elgar Publishing, Inc.

Charzyński, P., Podgórski, Z., Kamecka, A. (2016) (2016, 7 listopada). Potencjał rozwoju turystyki kulinarnej w Korei Południowej. Turystyka Kulturowa, 5, 131–144. Pobrano z www.turystykakulturowa.org

Cho, C. (2010). Korean wave in Malaysia and changes of the Korean Malaysia relations. Malaysian Journal of Media Studies, 12, 1–14.

Choi, M.S. (2012). The effects of Korean wave on Korea’s exportation. Interntional Commerce and Information Review, 14, 67–86.

Chua, B.H., Iwabuchi, K. (Eds.) (2008). East Asian pop culture: Analysing the Korean wave. Hong Kong: Hong Kong University Press.

Crane, D. (1999). Diffusion Models and Fashion: A Reassessment, The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 56(6), 13–24.

Doobo, S. (2006). Hybridity and the rise of Korean popular culture in Asia. Media, Culture & Society, 28(1), 25–44. doi:10.1177/0163443706059278

Furmanovsky, M. (2008). American Country Music in Japan: Lost Piece in the Popular Music History Puzzle. Popular Music and Society, 31(3), 357–372.

Han, H.Y.E., Lee, J.S. (2010). Study on the KBS TV Drama Winter Sonata and its impact on Korea’s Hallyu tourism development. Journal of Travel & Tourism Marketing, 24(2/3), 115–126.

Han, Y.K. (2012). The significance of Japan market on the Hanryu phenomenon: focused on the perspective of Korean media to Japan market. Waseda Review of Socio-Science,18, 129–44.

Hogarth, H.K. (2013). The Korean Wave: An Asian Reaction to Western-Dominated Globalization. Perspectives on Global Development and Technology, 12(1/2), 135–151.

Idol Family owned Restaurants & Cafes In Korea (2016, 18 grudnia). Pozyskano z http://www.trazy.com/theme/celeb_places Imagine your Korea (2016, 18 grudnia). Pozyskano z http://english.visitkorea.or.kr/enu/

Inglehart, R. (1999). Global trends: A glimpse ahead: Globalization and postmodern values. The Washington Quarterly, 23, 215–228.

Inglehart, R., Welzel, C. (2006). Modernization, cultural change, and democracy. New York, NY: Cambridge University Press.

Jin, D.Y. (2012) (2016, 26 listopada). Hallyu 2.0: The New Korean Wave in the Creative Industry. International Institute Journal,University of Michigan, (2)1, 3–7. Pozyskano z http://quod.lib.umich.edu/i/iij/11645653.0002.102/--hallyu-20-the-new-korean-wave-in-the-creativeindustry? rgn=main;view=fulltext Jiqing, W. (2004) (2016, 8 listopada).

Korea’s Tourism Development and Its Economic Contribution. Pozyskano z http://congress.aks.ac.kr/korean/files/2_1358493328.pdf

Jung, M. (2016) (2016, grudnia). Exports Of Hallyu Content. Pozyskano z http://www.businesskorea.co.kr/english/news/money/14367-exports-hallyu-content-south-korea% E2%80%99s-hallyu-content-exports-reached-us282-billion

Jung, S., Shim, D. (2013). Social Distribution: K-Pop Fan Practices in Indonesia and the Gangnam Style in South Korea. International Journal of Cultural Studies, 17(5), 485–501.

Kaufman, J., Patterson, O. (2005). Cross-national Cultural Diffusion: The Global Spread of Cricket. American Sociological Review, 70(1), 82–110.

K-Drama: A New TV Genre with Global Appeal. (2011) (2016, 4 października). Korean Culture. Pozyskano z https://pl.scribd.com/document/76289099/K-Drama-A-New-TV-Genrewith- Global-Appeal

Kim, D., Kim, S. (2011). Hallyu from its origin to present: A historical overview. In: D. Kim, M. Kim (Eds.). Hallyu: Influence of Korean popular culture in Asia and beyond. Seoul: Seoul National University Press, 13–34.

Kim, S., Long, F., Robinson, M. (2009). Small Screen, Big Tourism: The Role of Popular Korean Television Dramas in South Korean Tourism. Tourism Geographies, 11(3), 308–333.

Kłoskowska, A. (2002). Kultury narodowe wobec globalizacji a tożsamość jednostki. Kultura i Społeczeństwo, 2, 162.

Ko, N.C., Kim, J.N., No, S.I., Simoes, R.G. (2014). The Korean Wave Hallyu in Looking at Escapism in Peruvian Society. Perspectives on Global Development and Technology, 13, 332–346.

Korea Tourism Organization (2016, 4 października). Pozyskano z https://kto.visitkorea.or.kr/ eng/tourismStatics/keyFacts/KoreaMonthlyStatistics/eng/inout/inoutkto Korea tours & activities (2016, 18 grudnia). Pozyskano z www.veltra.com/en/asia/korea/)

Korean Wave Boots Economic Growth (2016) (2016, 24 listopada). Pozyskano z https://tradepolicy.

wordpress.com/2016/04/15/korean-wave-boots-economic-growth/ Lee, Ch. (2013) (2016, 4 października). Hallyu Wave and Tourism. Korea Tourism Organization. Pobrano z http://www.aianta.org/uploads/FileLinks/d31c5344f48d4b35a8efd1a28e49c9c1 /WTC2013_KoreanPopCulture_CharmLee_1.pdf

Lee, E. (2014). The Effects of Hallyu on the Korean Transnationals in the United States. Asian Communication Research, 3(9), 5–21.

Lee, I.S., Arcodia, Ch., Joenglyeol, L. (2012). Multicultural festivals: a niche tourism product in South Korea, Tourism Review, 67(1), 34–41.

Lee, J., Kim, M. (2012) (2016, 18 grudnia). Korean Wave Seen through K-Pop and Drama Search Trends. Pozyskano z www.koreafocus.or.kr/design2/layout/content_print.asp?group_id= 105242

Lee, J.R. (2007). A governance approach to cultural relations: to expand “Hanryu“. Korean Soc. Public. Adm., 17, 123–44.

Marvel Studios and „The Avengers” in South Korea and Asia (2014, 8 kwietnia) (2016, 18 grudnia) Pozyakano z http://seoulbeats.com/2014/04/marvel-studios-avengers-south-korea-asia/

Oh, I. (2013). The Globalization of K-Pop: Korea’s Place in the Global Music Industry. Korea Observer, 44(3), 389–409.

Podsumowanie badania magazynu „Korea Focus” (2016, 18 grudnia). Pozyskano z http://www.koreafocus.or.kr/ Rogers, E.M. (2003). Diffusion of Innovations, Fifth Edition. New York: Free Press.

Ryoo, W. (2009). Globalization, or the logic of cultural hybridization: the case of the Korean wave. Asian Journal of Communication, 19(2), 137–151.

Shim, D. (2008). The growth of Korean cultural industries and the Korean Wave. W: C.B. Huat, K. Iwabuchi (Eds.). East Asian pop culture: Analyzing the Korean wave. Aberdeen, Hong Kong: Hong Kong University Press, 15–32.

Super Junior members appointed as honorary ambassadors of Swiss Tourism Board (2015, 4 marca) (2016, 18 grudnia). Pozyskano z http://onehallyu.com/topic/147172-super-junior- -members-appointed-as-honorary-ambassadors-of-swiss-tourism-board/

The Economist on K-Pop’s Role In Celebrity Endorsements (2012) (2016, 18 grudnia). The Grand Narrative. Pozyskano z http://thegrandnarrative.com/2012/08/23/k-pop-celebrity-endorsements/

Tomaszewska-Bolałek, M. (2015). Tradycje kulinarne Korei. Warszawa: Wydawnictwo Hanami.

Tuk, W. (2012) (2016, 25 października). The Korean wave: who are behind the success of Korean popular culture? Leiden University Repository. Pozyskano z https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/20142

UNWTO Tourism Highlights, 2015 Edition (2016, 4 października). Pozyskano z http://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284416899

UNWTO Tourism Highlights, 2016 Edition (2016, 4 października). Pozyskano z http://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284418145

Xu, W.W., Park, J.Y., Park, H.W. (2014).The Networked Cultural Diffusion of Korean Wave. Online Information Review, 39(1), 43–60.

Yu, H., Kim, C., Kim, H. (2012). Investigating Cosmetic Purchase of International Tourists in South Korea. International Journal of Management Cases, 14(1), 398–410.

Pobrania

Opublikowane

2017-09-26

Jak cytować

Bajgier-Kowalska, M., Tracz, M., & Wałach, K. (2017). Rola hallyu wave w rozwoju turystyki kulturowej w Korei Południowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(3), 17–31. https://doi.org/10.24917/20801653.313.2

Inne teksty tego samego autora