Czynniki ekonomiczne warunkujące aktywność i destynacje turystyczne chicagowskiej Polonii
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.313.3Słowa kluczowe:
aktywność i destynacje turystyczne, Chicago, Polonia, turystykaAbstrakt
Czas wolny od nauki i pracy powoduje wzrost popytu na dobra i usługi turystyczne, ale istotnym czynnikiem popytu zrealizowanego, a nie takiego, który pozostaje tylko w sferze marzeń, jest siła nabywcza ludności (Gaworecki, 2007). O konsumpcji dóbr i usług turystycznych w dużym stopniu decydują warunki ekonomiczne, co często podkreślają różni autorzy zajmujący się tą problematyką, np. R. Brudnicki (2006). Należy tutaj dodać, że uprawianie turystyki nie musi być związane z ogromnymi wydatkami, szczególnie gdy turystą jest student, a standard usług nie jest wysoki. Analizy prowadzone na poziomie makroekonomicznym wykazują jednak, że istnieje korelacja między wysokim poziomem rozwoju ekonomicznego w danym kraju a dużą aktywnością turystyczną jego obywateli. Wysoka aktywność turystyczna stanowi jedną z podstawowych cech rozwiniętych gospodarczo społeczeństw. Głównym celem artykułu jest przedstawienie czynników ekonomicznych warunkujących aktywność oraz destynacje turystyczne chicagowskiej Polonii. Wśród tych czynników wyróżniono takie aspekty, jak: poziom dochodów badanych osób, ich wydatki na podróże, ich własna ocena sytuacji materialnej oraz sytuacja zawodowa. Celem badania było również sprawdzenie, czy cena, koszt wyjazdu jest ważnym wskaźnikiem dla Polonii chicagowskiej, który wpływa na jej aktywność turystyczną oraz wybór destynacji turystycznej. Główną metodą badań była metoda ilościowo-jakościowa. W artykule zaprezentowana zostanie metoda sondażu diagnostycznego w postaci badań ankietowych wśród Polonii w liczbie 1014 (w tym ankieta internetowa online - 347, tzw. CASI), w języku polskim i angielskim. W opracowaniu zostaną przedstawione wyniki badań, które mówią o tym, że wraz z miesięcznym wzrostem dochodów zwiększa się ilość pieniędzy wydawanych na podróże, częstotliwość wyjazdów w ciągu roku oraz długość trwania wypoczynku turystycznego, natomiast wzrost miesięcznych dochodów nie wpływa na wybór destynacji turystycznej chicagowskiej Polonii.Downloads
Metrics
Bibliografia
Yearbook of Immigration Statistic (2014, sierpnień) (2016, 31 grudnia). Pozyskano z 2013 Yearbook of Immigration Statistic
Alejziak, W. (2009). Determinanty i zróżnicowanie społeczne aktywności turystycznej. Kraków: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
Andrykiewicz-Feczko, Z. (1986). Psychospołeczne podstawy wartościowania cech jakości produktu. Raport nr 111.41 z badań na temat „Relacje między jakością towarów rynkowych a potrzebami konsumentów”, Kraków.
Berlińska-Dzikowska, R., Majewska-Śliwa, M., Bosiacki, S. (1987). Wyjazdy turystyczne ludności Polski w 1985 roku i związane z nimi wydatki. Warszawa: Instytut Turystyki.
Blalock, H.M. (1987). Statystyka dla socjologów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bomirska, L., Gawlak-Kica, G., Kraśnicki, E. (1988). Społeczno-ekonomiczne bariery uczestnictwa młodzieży szkolnej i studiującej w turystycznych formach rekreacji. W: S. Wykrętowicz (red.). Wyznaczniki i bariery uczestnictwa w turystycznych formach rekreacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego.
Bosiacki, S. (1987). Konsumpcja dóbr i usług turystycznych w gospodarstwach domowych. Warszawa: Instytut Turystyki.
Brudnicki, R. (2006). Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania zachowań turystycznych mieszkańców Torunia. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Cooper, C. (1999). The European school travel market. Travel & Tourism Analyst, 5.
Crompton, J. (1997). Motivations for pleasure travel. Annual of Tourism Research, 6, 408–424.
Gaworecki, W. (2007). Turystyka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Jedlińska, M. (2006). Specyfika zachowań konsumenckich na rynku turystycznym. W: A. Nowakowska, M. Przydział (red.). Turystyka w badaniach naukowych. Rzeszów: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania.
Kozak, M. (2002). Comparative analysis of tourist motivations by nationality and destinations. Tourism Management, 23, 221–232.
Krzymowska-Kostrowicka, A. (1999). Geoekologia turystyki i wypoczynku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mili, R., Morrison, A. (1999). The Tourist System.An Introductory Text, Third Edition. Dubuąue, Iowa: Kend- all/Hunt Publisching Company.
Nowakowska, A. (1989). Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania ruchu turystycznego w układach przestrzennych. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 88.
Różycki, P. (2006). Determinanty aktywności turystycznej młodzieży. Problemy Turystyki, 1–4.
Senyszyn, J. (1998). Koszty okołokonsumpcyjne i ekonomiczna efektywność konsumpcji turystycznej. W: Turystyka w środowisku społecznym i gospodarczym. Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego.
Sojka, E. (2003). Statystyka w przykładach i zadaniach. Tychy: Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych.
Urry, J. (2007). Spojrzenie turysty. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
U.S. Census Bureau (2016, 31 grudnia). Pozyskano z https://www.census.gov/ Uysal, M., Hagan, L.R. (1993). Motivation of pleasure to travel and tourism. In: M. Khan, M. Olsen, T. Var (Eds.). Encyclopedia of hospitality and tourism. New York: Van Nostrand Reinhold, 798–810.
Wartecka-Ważyńska, A. (2007). Turystyka młodzieży i jej uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Wasiak, H. (1978). Czynniki kształtujące konsumpcję w dziedzinie turystyki, wypoczynku i innych form rekreacji w układach regionalnych. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 130.
Yavuz, N., Baloglu, S., Uysal, M. (1998). Market segmentation of European and Turkish travelers to North Cyprus. An International Journal of Tourism and Hospitality, 9(1), 4–18.
Zawadzki, M. (1993). Metody badania uczestnictwa mieszkańców Polski w podróżach. Problemy Turystyki, 3.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).