Możliwości wykorzystania transportu kolejowego i intermodalnego w obsłudze stref przemysłowych w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.321.2Słowa kluczowe:
parki technologiczne, specjalne strefy ekonomiczne, strefy przemysłowe, transport intermodalnyAbstrakt
Celem pracy było zbadanie rozmieszczenia współczesnych stref przemysłowych w stosunku do lokalizacji terminali intermodalnych (kontenerowych) oraz wskazanie rekomendacji w zakresie zwiększenia wykorzystania transportu kolejowego i intermodalnego. Do analizowanych stref przemysłowych autor zaliczył specjalne strefy ekonomiczne oraz parki przemysłowe i technologiczne. Przedstawiono także różnice pomiędzy deklarowaną a rzeczywistą polityką transportową i przemysłową państwa. Artykuł stanowi diagnozę uwarunkowań wykorzystania kolei i transportu intermodalnego przez przedsiębiorstwa działające w strefach przemysłowych. Uwzględniono procesy zachodzące od początku transformacji ustrojowej w zakresie rozwoju stref przemysłowych i transportu intermodalnego w Polsce. Jak wynika z przeprowadzonych badań, dostęp stref przemysłowych do terminali intermodalnych był ograniczony. Przy lokalizacji stref przemysłowych w małym stopniu brano pod uwagę możliwość doprowadzenia bocznicy kolejowej czy też odległość od terminali kontenerowych. Stanowiło to barierę w rozwoju transportu intermodalnego w Polsce oraz wpływało na zwiększenie kosztów zewnętrznych transportu i jego negatywnego wpływu na środowisko.Downloads
Metrics
Bibliografia
Badya, A. (2010). Zagrożenia środowiskowe ze strony transportu. Nauka, 4, 115–125.
Biała księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu (2011, 28 marca). Komisja Europejska, KOM(2011) 144 wersja ostateczna.
Blachownia Holding S.A. (2017, październik). Pozyskano z: http://www.jpmholding.pl/historia
Bocheński, T. (2016). Przemiany towarowego transportu kolejowego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Rozprawy i Studia, 938. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Bocheński, T. (2017). Rozwój transportu intermodalnego z wykorzystaniem kolei w Polsce. Praca końcowa na studiach podyplomowych logistyka i spedycja w transporcie kolejowym, Katedra Transportu Szynowego w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
Brezdeń, P., Spallek, W. (2008). Specjalne strefy ekonomiczne w przestrzeni gospodarczej w województwie dolnośląskim. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 217–229.
Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny (2018, luty). Pozyskano z: http://www.bppt.pl/ Czermański, E. (2011). Zagadnienia terminologiczne transportu wielogałęziowego. Współczesna Gospodarka, 2(2), 47–53.
Dej M. (red.) (2016). Raport o stanie polskich miast 2016. Rozwój gospodarczy. Kraków: Instytut Rozwoju Miast.
„Dolina Lotnicza” (2017, październik). Stowarzyszenie Grupy Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego „Dolina Lotnicza”. Pozyskano z: http://www.dolinalotnicza.pl/
Dozamel Sp. z o.o. – Wrocławski Park Przemysłowy (2017, październik). Pozyskano z: http:// dozamel.pl
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, Dz.U. UE L 343/32 Euro-Park Mielec Specjalna Strefa Ekonomiczna Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (2017, październik). Pozyskano z: https://europark.arp.pl
Euro-Park Wisłosan. Tarnobrzeska Specjalna Strefa Ekonomiczna Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (2017, październik). Pozyskano z: https://tsse.arp.pl/
Google Maps (2018, styczeń). Pozyskano z: https://www.google.pl
Gorynia, M. (1996). Koncepcja liberalno-instytucjonalnej polityki przemysłowej. Gospodarka Narodowa, 1–2.
Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju sp. z o.o. – GAPR (2017, 30 października). Pozyskano z: http://www.gapr.pl/
Informacja o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Stan na 31 grudnia 2015 r. (2016). Warszawa: Ministerstwo Rozwoju.
Jankowiak, A.H. (2016). Branżowe specjalizacje specjalnych stref ekonomicznych w kontekście tworzenia klastrów i inicjatyw klastrowych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 448, 131–142.
Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (2017, październik). Pozyskano z: http://ksse.com.pl/
Kolej na trasie Ostrołęka–Chorzele będzie uruchomiona (2017, 18 stycznia). Powiat Przasnyski. Pozyskano z: http://www.powiat-przasnysz.pl
Koncepcja horyzontalnej polityki przemysłowej w Polsce (2007, 19 lutego). Warszawa: Ministerstwo Gospodarki.
Kostrzyńsko-Słubicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (2017, październik). Pozyskano z: http:// kssse.pl/
Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. (2017, październik). Pozyskano z: http://lsse.eu/
Logistyka transportu towarowego w Europie – klucz do zrównoważonej mobilności (2006, 28 czerwca). Dodatek do załącznika do komunikatu Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Bruksela, SEC(2006)820.
Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna (2017, październik). Pozyskano z: http://sse.lodz.pl/
Nowosielski, L. (2006). Transport kolejowy w polityce transportowej Polski. Problemy Kolejnictwa, 142, 5–16.
Poliński, J. (2015). Rola kolei w transporcie intermodalnym. Warszawa: Instytut Kolejnictwa.
Polityka transportowa państwa na lata 2006–2025 (2005, 27 czerwca). Warszawa: Ministerstwo Infrastruktury.
Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A. – PAIH (2017, luty). Pozyskano z: http://www.paiz.gov.pl
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna (2017, październik). Pozyskano z: http://www.strefa.gda.pl/
Radło, M.J., Spałek, P. (2017). Deklarowana i rzeczywista polityka przemysłowa Polski w świetle danych o pomocy publicznej w latach 2007–2014. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(1), 7–23.
Słupska Specjalna Strefa Ekonomiczna (2017, październik). Pozyskano z: https://www.sse.slupsk.pl
Stankiewicz, R., Stiasny, M. (2014). Atlas linii kolejowych Polski 2014. Rybnik: Wydawnictwo Eurosprinter.
Strefa gospodarcza w Chorzelach praktycznie sprzedana. Strefa w Przasnyszu ponownie zablokowana (2017, 21 marca). Gazeta w Przasnyszu, 3.
Szczeciński Park Przemysłowy Sp. z o.o. (2017, 25 października). Pozyskano z: http://szczecinpark.pl
Śleziona, K. (2010, 1 grudnia). Dzisiaj biznes kręci się wokół miasta Żory. Nasze Miasto Żory.Pozyskano z: http://zory.naszemiasto.pl/
Ślusarczyk, B. (2016). Wspieranie konkurencyjności polskiego przemysłu w świetle założeń nowej polityki przemysłowej. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 22, 7–22.
Tarnowski Klaster Przemysłowy (2017, październik). Pozyskano z: http://www.tkp.com.pl/
Terminology on combined transport (2001). Nowy Jork–Genewa: Economic Commission for Europe, United Nations.
Transport. Wyniki działalności (1995–2015). Warszawa: GUS.
Trojak, A., Wiederman, K. (2009). Specjalne strefy ekonomiczne i strefy przemysłowe w kształtowaniu rozwoju gospodarczego regionów na przykładzie Polski i Czech. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 12, 133–143.
Ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1010).
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 2200, z późn. zm).
Ustawa z dnia 20 marca 2002 r. o finansowym wspieraniu inwestycji (Dz.U. z 2006 r. nr 66, poz.472).
Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 2361, z późn. zm).
Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna Inwest Park (2017, paździenik). Pozyskano z: https:// invest-park.com.pl/
Wiedermann, K. (2016). Współczesne modele uprzemysłowienia a kształtowanie się struktur społecznych i gospodarczych. Prace Monograficzne, 775. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Zastal S.A. (2017, październik). Pozyskano z: http://www.zastal.pl/
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).