Powiązania kolei z przemysłem w Polsce w drugiej dekadzie XXI wieku

Autor

  • Tadeusz Bocheński Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Katedra Badań Miast i Regionów

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.304.4

Słowa kluczowe:

bocznice kolejowe, koleje przemysłowe, logistyka, transport kolejowy

Abstrakt

Celem pracy była analiza roli transportu kolejowego w obsłudze zakładów przemysłowych w Polsce oraz funkcjonowania branż przemysłowych prowadzących działalność na rzecz kolei. Analizy dokonano w podziale na sektory gospodarcze, wydzielone na podstawie głównej grupy towarowej przewożonej koleją między zakładami w obrębie danego sektora. Zbadano dostępność sieci kolejowej dla zakładów przemysłowych, uwzględniono koleje przemysłowe, bocznice kolejowe i towarowych przewoźników kolejowych. Zidentyfikowano ponad 1,5 tys. bocznic kolejowych oraz ponad 30 sieci kolei przemysłowych. Zestawiono strukturę sektorową użytkowników bocznic ze strukturą towarową kolejowych przewozów towarowych. Ponadto zdefiniowano pojęcie „przemysłowy przewoźnik kolejowy”, których na polskim rynku kolejowym zidentyfikowano ponad 40. Istotne znaczenie mają przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe obsługujące kolej. Wydzielony odrębnie tzw. sektor kolejowy obejmował ok. 400 przedsiębiorstw różnych branż, w tym przemysł kolejowy, zarządców infrastruktury i przewoźników.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Tadeusz Bocheński - Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Katedra Badań Miast i Regionów

Tadeusz Bocheński, dr, adiunkt, Katedra Badań Miast i Regionów, Wydział Nauk o Ziemi, Uniwersytet Szczeciński. Zainteresowania naukowe związane z geografią transportu, a szczególnie z koleją i jej rolą w gospodarce.

Bibliografia

Bocheński, T. (2014a). Przemiany towarowego transportu kolejowego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Rozprawa doktorska. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.

Bocheński, T. (2014b). Rola kolei w obsłudze centrów logistycznych i transportu intermodalnego w Polsce. Problemy Transportu i Logistyki, 28, 21–35.

Bocheński, T., Palmowski, T. (2015). Polskie porty morskie i rola kolei w ich obsłudze na przełomie XX i XXI wieku. Regiony Nadmorskie, 23.

Brzozowski, A. (2011, 9 marca). Pieniądze leżą na bocznicy – analiza. Kurier Kolejowy. Pozyskano z http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/3553/Pieniadze-leza-na-bocznicy-analiza.html

Ciechański, A. (2013). Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881–2010. Prace Geograficzne Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk, 243.

Firmy zrzeszone w Polskiej Izbie Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei (2015, grudzień). Pozyskano z http://izbakolei.pl/pl/firmy-zrzeszone-w-izbie

Gawor, Ł., Warcholik, W., Dolnicki, P. (2014). Możliwości eksploatacji złóż wtórnych (zwałowisk pogórniczych) jako przykład zmian w sektorze przemysłu wydobywczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 27, 256–266.

Jankowski, T. (2008). Na torfowiskach. Wąskie Tory, 1, 47–49.

Kolejowe przewozy towarowe w Polsce – wzrost w trybie warunkowym (2013, 19 lipca). Pozyskano z http://www.utk.gov.pl/pl/aktualnosci/3230,KOLEJOWE-PRZEWOZY-TOWAROWE-W- -POLSCE-WZROST-W-TRYBIE-WARUNKOWYM-RAPORT.html

Madrjas, J. (2016, 24 czerwca). PKP Cargo nie kupi spółek przewozowych Orlenu. Rynek Kolejowy. Pozyskano z http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-cargo-nie-wykupi-konku- rencji-od-orlenu-77128.html

Mapa bocznic kolejowych (2015, lipiec). Urząd Transportu Kolejowego. Pozyskano z http:// www.utkgik.home.pl/mapa_bocznic/Stankiewicz, R., Stiasny, M. (2010). Atlas linii kolejowych Polski 2010. Rybnik: Eurosprinter.

Stefaniak, P. (2012, 17 października). Dynamicznie rośnie w Polsce przemysł kolejowy. Nowy Przemysł. Pozyskano z http://logistyka.wnp.pl/dynamicznie-rosnie-w-polsce-przemysl-ko- lejowy,181391_1_0_0.html

Taylor, Z., Ciechański, A. (2010). Niedawne przekształcenia organizacyjno-własnościowe przedsiębiorstw transportu kolejowego w Polsce – część I. Przegląd Geograficzny, 82, 549–571.

Transport. Wyniki działalności (2012). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Wiedermann, K. (2004). Wybrane problemy kształtowania się nowej struktury przemysłowej na obszarze GOP. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 7, 53–61.

Wykaz licencjonowanych przewoźników kolejowych – stan na 11 września 2015 roku (2015). Urząd Transportu Kolejowego. Pozyskano z http://www.utk.gov.pl/pl/licencjonowanie/ licencjonowani-przewoz/245,Wykaz-licencjonowanych-przewoznikow-kolejowych.html

Wykaz odległości do terminali towarowych, punktów zaopatrzenia w paliwo, torów postojowych i punktów utrzymania pojazdów kolejowych. Załącznik 2.8 (2013). W: Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rjp 2013/2014. Warszawa: PKP PLK.

Zainteresowanie bocznicami nadal niewielkie (2015, 18 maja). Kurier Kolejowy. Pozyskano z http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/24347/zainteresowanie-bocznicami-nadal-niewielkie.html

Pobrania

Opublikowane

2016-12-05

Jak cytować

Bocheński, T. (2016). Powiązania kolei z przemysłem w Polsce w drugiej dekadzie XXI wieku. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(4), 50–64. https://doi.org/10.24917/20801653.304.4

Inne teksty tego samego autora