Restrukturyzacja polskiego przemysłu środków transportu szynowego na przykładzie przedsiębiorstwa Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA

Autor

  • Marek Chmurski Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Zakład Geografii Miast i Organizacji Przestrzennej
  • Andrzej Wieloński Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Zakład Geografii Miast i Organizacji Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.14.7

Słowa kluczowe:

restrukturyzacja, przemysł środków transportu,

Abstrakt

This paper deals with the problem of restructuring the Polish rolling stock industry, presented on the example of PESA Bydgoszcz SA. In the previous economic system, the company was one of several dozen Polish State Enterprise Rolling Stock Repair Factories, strictly dependent on Polish National Railways (PKP). The main objective of its activity was repair of steam and diesel locomotives and freight cars, only for PKP. In result of technological, organizational and ownership transformations, the company has become the main Polish manufacturer of passenger rolling stock, especially rail-buses, electric units and trams. Moreover, PESA has improved its position in the Polish rolling stock repair and modernization market, by expanding the offer related to electric units and passenger cars. Achieving the leading position in Poland became a component of the strategy, based on entering European markets.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Bibliografia

Biega S., Majewski J., 2004, Samorządowe autobusy szynowe. Podsumowanie pierwszego roku eksploatacji, Rynek Kolejowy, nr 4, s. 40–44.

Faryna P., 2004, Grzech główny – brak polityki transportowej. Rozmowa z prezesem zarządu PESA SA Tomaszem Zaboklickim, Rynek Kolejowy, nr 4, s. 3–5.

Grzegorzewicz K., 2006, Odtworzyć przemysł taborowy. Rozmowa z prezesem zarządu Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Tomaszem Zaboklickim, Rynek Kolejowy, nr 5, s. 8–9.

Klimkiewicz J., 2008, PESA wygrywa europejskie zamówienia, Rynek Kolejowy, nr 1, s. 38–39.

Małachowski K., 2006, Polskie szynobusy jako alternatywa dla kolei lokalnych, Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, nr 12, Warszawa–Rzeszów, s. 149–162.

Pełka B., 1992, Polityka przemysłowa, strategia i restrukturyzacja przedsiębiorstwa, IOiZwP Orgmasz, Warszawa.

Rydzyński P., Klimkiewicz J., 2005, Producenci i zakłady naprawy taboru kolejowego w Polsce. Raport, Rynek Kolejowy, nr 1, s. 16–28.

Rydzyński P., 2008, Elektryczne zespoły trakcyjne i autobusy szynowe w Polsce 2008. Raport, Rynek Kolejowy, nr 6, s. 10–32.

Stryjakiewicz T., 2001, Orientacje teoretyczno-metodologiczne w geografii przemysłu a transformacja gospodarki, [w:] Z. Zioło red., Problemy przemian struktur przemysłowych w procesie wdrażania reguł gospodarki rynkowej, Warszawa–Kraków–Rzeszów, s. 13–27.

Wielądek A., 2008, PESA – Pewna Ekstra Spółka Akcyjna, Rynek Kolejowy, nr 6, s. 44.

Zaboklicki T., 2005, Złośliwe blokowanie przetargów?, Rynek Kolejowy, nr 9, s. 20.

www.inforail.pl; Orłowski K., 2007, Nowoczesny tabor: jakość na szynach,

www.wnp.pl, Wirtualny Nowy Przemysł: Portal Gospodarczy, artykuł z dnia 26.09.2007 (http://www.wnp.pl/artykuly/nowoczesny-taborjakosc-na-szynach,3900.html);

www.pesa.pl;

www.wikipedia.pl (pl.wikipedia.org) – hasła: „lista wagonów silnikowych PKP”, „lista zespołów trakcyjnych PKP”

Pobrania

Opublikowane

2009-01-01

Jak cytować

Chmurski, M., & Wieloński, A. (2009). Restrukturyzacja polskiego przemysłu środków transportu szynowego na przykładzie przedsiębiorstwa Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 14, 57–64. https://doi.org/10.24917/20801653.14.7

Inne teksty tego samego autora