Elbląg as an industrial and port city

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.392.5

Keywords:

canal across the Vistula Spit, industrial zones, industry, seaports, Elblag

Abstract

The article is a case study in the development of an industrial‑port centre. The purpose of the research was to identify the key activities and areas of industrial plant concentration in the city and municipality of Elblag, as well as to identify opportunities for further development of its seaport. The rationale for the study was the ongoing investment, related to the construction of a new waterway connecting the port of Elblag through the Vistula Lagoon with the Gulf of Gdansk. As a result, the port will gain independent access to the sea from the Russian Federation. Elblag remains an industrial centre, with metal and furniture industries among the most developed, and one of the largest industrial zones in the city is located in the port area. Research has shown caution on the part of local entrepreneurs in planning to use the port in supply chains. The possibility of attracting the shipbuilding industry has been pointed out which would be a return to its historical traditions in Elblag.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Tadeusz Bocheński, Uniwersytet Szczeciński

Tadeusz Bocheński, PhD, assistant professor at the Institute of Spatial Management and Socio‑Economic Geography of the University of Szczecin. He specialises in transport geography and researches the fields of railway operation and intermodal transport, the operation of seaports, and the links between industry and both railways and seaports. The range of his research covers primarily Poland, Central and Eastern Europe, as well as the Baltic Sea Region. His academic interests also include large and medium‑sized cities and the delimitation of functional regions within Poland.

References

Adrjanowska, E. (1977). Morze jako czynnik lokalizacji przemysłu. Zeszyty Naukowe Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi Uniwersytetu Gdańskiego. Geografia, 7.

Bank Danych Lokalnych (2024). Główny Urząd Statystyczny. Pobrano z: https://bdl.stat.gov.pl/bdl/start

Bernacki, D. (2010). Zmiany strukturalne w polskiej gospodarce morskiej. W: H. Klimek, J. Dąbrowski (eds.), Kierunki rozwoju polskiego transportu morskiego – programy i rzeczywistość. Gdańsk: Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, 33–50.

Bocheński, T. (2019). Przemysł w portach morskich Regionu Morza Bałtyckiego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 33(4), 80-94.

Bocheński, T. (2020). Industry in seaports in Poland. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 34(4), 22-37.

Bocheński, T. (2022). Małe porty morskie Polski – potencjał i perspektywy rozwoju. W M. Połom i M. Pacuk, Warunki i czynniki rozwoju Pomorza—Wybrane problemy, Regiony Nadmorskie, t. 30 (s. 127–141). Gdańsk-Pelplin: Uniwersytet Gdański i Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o.

Boulos, J. (2016). Sustainable Development of Coastal Cities-Proposal of a Modelling Framework to Achieve Sustainable City-Port Connectivity. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 216, 974–985. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.12.094

Czapliński, P. (2011). Funkcjonowanie przemysłu przetwórstwa rybnego w Polsce w okresie kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 17, 114–128.

Czapliński, P. (2015). Przemysł offshore w Polsce – próba definicji, stan i możliwości rozwoju. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29(4), 103–111. doi:org/10.24917/2998

Czapliński, P. (2018). Przemiany w polskim przemyśle przetwórstwa rybnego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego [Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society], 32(2), 60–72. doi: 10.24917/20801653.322.4

Dajczak, K. (2008). Przemysł stoczniowy w Polsce i na świecie. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa, 10, 123–129.

Dimitrov, R. (2017, March 28). 167-tonowa turbina przypłynęła do Elektrowni Opole. Strefa Biznesu. Pobrano z: http://www.nto.pl/strefa-biznesu/wiadomosci/z-regionu/a/167tonowa-turbina-przyplynela-do-elektrowni-opole,11927081/

Dutkowski, M. (1983). Polaryzacja przestrzeni miejskiej aglomeracji gdańskiej. Maszynopis rozprawy doktorskiej. Gdynia: Wydział Biologii i Nauk o Ziemi Uniwersytetu Gdańskiego.

Elbląski Klaster Meblowy (2024). Pobrano z: https://klastermeblowy.com/ (dostęp 30.08.2024).

Elbląski Park Technologiczny. (2024). Pobrano z: https://ept.elblag.eu/ (dostęp 24.08.2024).

EPEC: podsumowanie modernizacji Ciepłowni Dojazdowa (2022, 1 sierpień). Elbląskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. Pobrano z: https://epec.pl/aktualnosci/epec-podsumowanie-modernizacji-cieplowni-dojazdowa-w-pierwszym-polroczu-2022-r/ (dostęp 09.10.2024)

Geoportal Krajowy (2024). Pobrano z: https://mapy.geoportal.gov.pl/imap/Imgp_2.html?gpmap=gp0 (dostęp 11.10.2024).

Google Maps. (2024). Pobrano z: https://www.google.pl/maps/preview (dostęp 15.09.2024)

Kapusta, F. (2014). Ryby i ich przetwórstwo w Polsce na początku XXI wieku. Nauki Inżynierskie i Technologie, 1, 59–71. doi: 10.15611/nit.2014.1.04

Kieliszewska, M. (2016). Charakterystyka przetwórstwa rybnego w Polsce w latach 2006–2014 na podstawie kwestionariuszy statystycznych RRW-20. W: I. Psuty (red.), 95-lecie Morskiego Instytutu Rybackiego: aktualne tematy badań naukowych (Vol. 3). Produkty i przetwórstwo rybne. Gdynia: Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut Badawczy, 7–18.

Koselnik, B. (1960). Niektóre problemy industrializacji polskich portów morskich. Przegląd Zachodniopomorski, 4–5, 48–51

Łangowski, R. (1982). Uprzemysłowienie aglomeracji szczecińskiej. In: A. Piskozub (ed.), Przemysł w aglomeracjach portowych Polski. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 92.

Na nowe nabrzeże jeszcze poczekamy (2024, 5 lipca). PortEl.pl. Pobrano z: https://www.portel.pl/gospodarka/na-nowe-nabrzeze-jeszcze-poczekamy/140099 (dostęp 11.10.2024).

Open Street Map. (2024). Pobrano z: https://www.openstreetmap.org/ (dostęp 15.09.2024)

Palmowski, T., Tarkowski, M. (2016). Wsparcie przedsiębiorczości w procesie restrukturyzacji przemysłu okrętowego – przykład Bałtyckiego Portu Nowych Technologii. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(3), 159–172.

Piskozub, A. (1982). Przesłanki teoretyczne lokalizacji przemysłu w aglomeracjach portowych. In: A. Piskozub (ed.), Przemysł w aglomeracjach portowych Polski. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 9–52.

Port Elbląg z podejściem (2021). Mapy portowe, Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej. Pobrano z: https://bhmw.gov.pl/pl/pages/mapy-portowe-harbour-charts-2018-10-12-l/ (dostęp 15.12.2023).

Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2024 (2024). Główny Urząd Statystyczny, Warszawa-Szczecin.

Przygotowania do budowy ostatniego odcinka drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną (2025, 6 stycznia). Gospodarka Morska. Pobrano z: https://www.gospodarkamorska.pl/przygotowania-do-budowy-ostatniego-odcinka-drogi-wodnej-przez-mierzeje-wislana-82566 (dostęp 14.02.2025)

Strategia rozwoju portu morskiego w Elblągu (2019, wrzesień). Elbląska Uczelnia Humanistyczno – Ekonomiczna, Elbląg.

Struktura przeładunków w porcie Elbląg (2025). Pobrano z: https://port.elblag.pl/przeladunki (dostęp 14.02.2025).

Szostak, S., Drożdż, J. (2017). Przetwórstwo. Rynek Ryb – Stan i Perspektywy, 24–27.

Szwankowski, A. (1982). Uprzemysłowienie aglomeracji gdańskiej In: A. Piskozub (ed.), Przemysł w aglomeracjach portowych Polski. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 53–91.

Uchwała Nr 100 Rady Ministrów z dnia 17 września 2019 r. w sprawie przyjęcia programu pod nazwą „Program rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku”, M.P. 2019 poz. 1016.

Urząd Miasta w Elblągu o strukturze własnościowej terenów w porcie: 46 proc. należy do przedsiębiorców prywatnych. (2023, 5 maja). Portal Morski. Pobrano z: https://www.portalmorski.pl/porty-logistyka/53336-urzad-miasta-w-elblagu-o-strukturze-wlasnosciowej-terenow-w-porcie-46-proc-nalezy-do-przedsiebiorcow-prywatnych

Wiegmans, B. W., Louw, E. (2011). Changing port-city relations at Amsterdam. A new phase at the interface? Journal of Transport Geography, 19(4), 575–583.

Witoński, M. (2013). Uwarunkowania rozwoju przemysłu morskiego na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej – doświadczenia zagraniczne i polskie. In: Morska energetyka kołem zamachowym rozwoju przemysłu i regionów nadmorskich. Słupsk: Słupski Inkubator Technologiczny.

Wystąpienie pokontrolne LOL.410.021.01.2017. (21.01.2017). P/17/067 Rozwój średnich i małych portów morskich, Najwyższa Izba Kontroli Delegatura w Olsztynie.

Zaremba, P. (1962). Urbanistyka miast portowych. Szczecin: Szczecińskie Towarzystwo Naukowe.

Zarząd Portu Morskiego Elbląg. (2024, 30 sierpnia). Pobrano z: https://port.elblag.pl/ (dostęp 30.08.2024)

Published

2025-06-28

How to Cite

Bocheński, T. (2025). Elbląg as an industrial and port city. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 39(2), 103–123. https://doi.org/10.24917/20801653.392.5

Most read articles by the same author(s)