Oferta Kraków Airport w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Przykład zmian w infrastrukturze transportowej – implikacje dla rozwoju turystyki

Autor

  • Kamila Ziółkowska-Weiss Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.24.6

Słowa kluczowe:

Kraków, lotnisko, samolot, podróże

Abstrakt

Dzięki rozwojowi techniki nastąpił szybki rozwój transportu lotniczego w XX w., cospowodowało wzrost mobilności społeczeństwa, ułatwiło i przyspieszyło zmianę miejsca pobytu.Postęp ten wywołał wzrost liczby samolotów i linii lotniczych, zwiększył dostępność, szybkość, komfortprzelotu, bezpieczeństwo podróży oraz obniżenie kosztów. Budowa nowych regionalnych lotniski modernizacja istniejących skraca czas podróży i wydłuża wypoczynek. Rozwój portów lotniczychpociąga za sobą powstawanie wielu obiektów towarzyszących, świadczących usługi pasażerom.Kraków Airport to drugie co do wielkości lotnisko w Polsce. Jest skomunikowane z 90 miastami w 28krajach. Rocznie obsługuje około 3 milionów pasażerów. W pierwszym półroczu 2012 roku na krakowskimlotnisku obsłużono 1 606 861 osób. Jest to wynik o 18% lepszy niż w pierwszym półroczu2011 roku.Celem artykułu jest pokazanie - na przykładzie lotniska Kraków Airport - jak zmieniało się znaczeniei funkcje lotnisk regionalnych w Polsce i jak obecne zmiany w infrastrukturze transportu lotniczegomogą przyczynić się do rozwoju turystyki. Celem artykułu jest także przedstawienie liczby pasażerówkorzystających z lotniska, aktualnych kierunków połączeń krajowych, europejskich oraz czarterowych.Lotnisko w Balicach ukazane zostanie na tle innych polskich portów regionalnych. Prezentacja obejmierównież prognozy i plany rozbudowy. W podsumowaniu znajdzie sie omówienie implikacji dlarozwoju turystyki.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Kamila Ziółkowska-Weiss - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

Kamila Ziółkowska-Weiss, mgr, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut GeografiiAbsolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz geografii na UniwersyteciePedagogicznym w Krakowie. Ukończyła podyplomowe studia na Uniwersytecie Ekonomicznymw Krakowie na kierunku zarządzanie turystyką międzynarodową. Od 2011 doktorantka naUniwersytecie Pedagogicznym na kierunku geografia. Od 2012 pracownik naukowy na stanowiskuasystent w Zakładzie Turystyki i Badań Regionalnych Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.Czynny pilot wycieczek. Autorka kilku publikacji naukowych. Główne zainteresowania naukowe toturystyka kulturowa oraz mniejszości narodowe i grupy etniczne w Małopolsce.

Bibliografia

Alejziak, W. (2000). Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo Albis.

Chądzyński, W. (2006). Wędrówki po Dolnym Śląsku i jego stolicy. Wrocław: Wydawnictwo I-Bis.

Creaton, S. (2004). How a Small Irish Airline Conquered Europe. London: Aurum Press.

Dziedzic, T. (2009). Rynek lotniczy 2006 (dodatek do „Wiadomości Turystycznych”). Warszawa: Instytut Turystyki.

Grzywacz, W., Wojewódzka-Król, K., Rydzykowski, W. (red.). (2003). Polityka transportowa. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Milewski, D. (2008). Przewozy turystyczne. W: A. Panasiuk (red.). Gospodarka turystyczna. Warszawa: PWN, 147–163.

Pawlusińki, R. (2007). Transport w turystyce. W: W. Kurek (red.). Turystyka. Warszawa: PWN, 169– 175.

Rettinger, R., Staszak, P. (2010). Europejskie połączenia lotnicze głównych regionów turystycznych Azji Południowo-Wschodniej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 6, 462–470.

Ruciński, A. (2006). Transport lotniczy. W: W. Rydzykowski, K. Wojewódzka-Król (red.). Transport. Warszawa: PWN.

Rydzykowski, W., Wojewódzka-Król, K. (red.) (2009). Transport. Warszawa: PWN.

Wójtowicz, M. (2005). Rozwój międzynarodowych powiązań lotniczych głównych polskich metropolii. W: Biuletyn KPZK PAN, Warszawa, 222.

Pobrania

Opublikowane

2013-10-01

Jak cytować

Ziółkowska-Weiss, K. (2013). Oferta Kraków Airport w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy. Przykład zmian w infrastrukturze transportowej – implikacje dla rozwoju turystyki. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 24, 91–105. https://doi.org/10.24917/20801653.24.6

Inne teksty tego samego autora