Funkcjonowanie rejonów przeładunkowych na styku sieci kolejowych o rozstawie torów 1435 i 1520 mm w Europie

Autor

  • Tadeusz Bocheński Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Katedra Badań Miast i Regionów

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.313.6

Słowa kluczowe:

kolej, rejony przeładunkowe, suche porty, szerokie tory, terminale

Abstrakt

Przedmiotem badań była infrastruktura przeładunkowa na styku sieci kolejowych o rozstawie torów 1435 mm i 1520 mm. Celem pracy było zbadanie potencjału rejonów przeładunkowych. Zakres przestrzenny pracy objął kraje europejskie, gdzie stykały się badane systemy kolejowe. Szczegółowo przeanalizowano infrastrukturę na terenie krajów należących do Unii Europejskiej. Dokonano inwentaryzacji na podstawie informacji publikowanych przez operatorów terminali przeładunkowych, materiałów kartograficznych i badań terenowych. Zidentyfikowano łącznie 40 rejonów przeładunkowych (w tym 23 w krajach UE), w których funkcjonowały różnego rodzaju terminale. Najlepiej rozwinięte były rejony: Małaszewicze, Przemyśl i LHS w Polsce, Czerna na Słowacji i Zahony na Węgrzech. W obrębie części rejonów przeładunkowych znajdowały się duże miasta, takie jak Jassy i Galati w Rumunii, Koszyce na Słowacji, Kowno na Litwie oraz konurbacja górnośląska w Polsce - do której dochodziła linia LHS. Wykorzystanie badanej infrastruktury uzależnione było od wielkości wymiany handlowej oraz uwarunkowań geopolitycznych. Pomimo funkcjonowania systemów zmiany wózków i rozstawu kół wagonów większość ładunków była przeładowywana.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Tadeusz Bocheński - Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk o Ziemi Katedra Badań Miast i Regionów

Tadeusz Bocheński, dr, adiunkt w Katedrze Badań Miast i Regionów Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Szczecińskiego. Specjalizuje się w geografii transportu. Prowadzi badania z zakresu funkcjonowania kolei i transportu intermodalnego oraz ich powiązań z przemysłem. W polu jego zainteresowań znajduje się również delimitacja regionów funkcjonalnych.

Bibliografia

Barter: tranzyt przez przejście kolejowe w Kuźnicy czeka dynamiczny rozwój (2016, 26 września). Kurier Kolejowy. Pozyskano z http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/28684/barer--tranzyt- przez-przejscie-kolejowe-w-kuznicy-czeka-dynamiczny-rozwoj.html

Bocheński, T. (2012). Transport kolejowy i intermodalny w Krajach Bałtyckich. Przegląd Komunikacyjny, 3, 28–31.

Bocheński, T. (2013). Rola kolei jako głównego elementu systemu transportu intermodalnego na Słowacji. Przegląd Komunikacyjny, 2, 11–14.

Bocheński, T. (2016). Przemiany towarowego transportu kolejowego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Rozprawy i Studia, t. 938. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Chwietkiewicz, T., Markiel, C. (2004, marzec). Wojskowy Rejon Przeładunkowy Braniewo. Pozyskano z http://www.starejuchy.pl/kolej/wrpbran/wrpbraniewo.htm

AGTC (1991). European Agreement on Important International Combined Transport Lines and Related Installations done at Geneva on 1 February 1991. United Nations. Economic Commission for Europe Inland Transport Committee. ECE/TRANS/88/Rev. 6.

GoogleMaps (2016, lipiec–sierpień). Pozyskano z https://www.google.pl/maps

Mapa obiektów infrastruktury usługowej i bocznic kolejowych (2016, wrzesień). Urząd Transportu Kolejowego. Pozyskano z http://www.utkgik.home.pl/mapa_obiektow_kolejowych/

Multifunktionshafen Sassnitz-Mukran, Sassnitz-Broschüre (2016, sierpień). Pozyskano z http:// www.sea-terminal-sassnitz.de/unternehmen/profil.html Openstreetmap (2016, lipiec–sierpień). Pozyskano z https://www.openstreetmap.org

Palmowski, T. (2015). Transport lądowy i lotniczy Obwodu Kaliningradzkiego. Logistyka, 3, 3692–3702.

Pastor, Ł. (2016, 28 marca). Rail Baltica na Litwie do poprawki. Rynek Kolejowy. Pozyskano z http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/rail-baltica-na-litwie-do-poprawki-75986.html

Piech, R. (2009, 6 październik). Który system zmiany rozstawu kół lepszy? InfoRail. Pozyskano z http://inforail.pl/ktory-system-zmiany-rozstawu-kol-lepszy-_more_61093.html

PKP CARGO Centrum Logistyczne Małaszewicze sp. z o.o. (2016, lipiec). Pozyskano z http:// www.clmalaszewicze.pl/oferta/profil-dzialalnosci.html

PKP CARGO Centrum Logistyczne Medyka-Żurawica sp. z o.o. (2016, lipiec). Pozyskano z http:// www.cl-medyka.pl/ PKP LHS (2016, listopad). Pozyskano z https://lhs.com.pl

Poliński, J. (2015, czerwiec). Technika przesuwnych kół taboru warunkiem usprawnienia przewozów na styku kolei 1435/1520 mm. Problemy Kolejnictwa, 167, 57–69.

Roro & Ferry Map. Baltic Transport Maps. Baltic Transport Journal (2016, listopad). Pozyskano z http://www.baltictransportmaps.com/rofemap.html#?z=1&x=0&y=0 Sijka, T. (2011, 6 lutego).

Zakarpacie. Pozyskano z http://iripk.pl/index.php?option=com_content& view=article&id=53:zakarpacie&catid=7:kolej&Itemid=111 WOC (2016, listopad). Gmina Terespol. Pozyskano z http://www.gminaterespol.pl/viewpage. php?page_id=21

Wojciechowski, I. (2001). Transsyberyjska magistrala. Spedycja i Transport, 12, 13–16.

Ministerul af Acerilor Interne. Biroul Planificare Evaluare Statistica. Dane o liczbie pociągów towarowych przekraczających granice Rumunii z Ukrainą i Mołdawią według przejść granicznych w latach 2011–2016.

Notatki z własnych badań terenowych na terenie Polski, Litwy, Słowacji, Węgier, Rumunii i Ukrainy.

PKP PLK. Dane o ruchu pociągów na sieci kolejowej w latach 2005 i 2010.

Rozmowa z ekspertami: H. Zielaskiewicz – PKP Cargo S.A. i A. Kuczek – Euroterminal Sławków Sp. z o.o. (2016, listopad).

Straż Graniczna RP. Dane o liczbie pociągów przekraczających wschodnią granicę Polski według przejść granicznych w latach 2005–2015.

Pobrania

Opublikowane

2017-09-27

Jak cytować

Bocheński, T. (2017). Funkcjonowanie rejonów przeładunkowych na styku sieci kolejowych o rozstawie torów 1435 i 1520 mm w Europie. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(3), 80–94. https://doi.org/10.24917/20801653.313.6

Inne teksty tego samego autora