Funkcjonowanie rejonów przeładunkowych na styku sieci kolejowych o rozstawie torów 1435 i 1520 mm w Europie
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.313.6Słowa kluczowe:
kolej, rejony przeładunkowe, suche porty, szerokie tory, terminaleAbstrakt
Przedmiotem badań była infrastruktura przeładunkowa na styku sieci kolejowych o rozstawie torów 1435 mm i 1520 mm. Celem pracy było zbadanie potencjału rejonów przeładunkowych. Zakres przestrzenny pracy objął kraje europejskie, gdzie stykały się badane systemy kolejowe. Szczegółowo przeanalizowano infrastrukturę na terenie krajów należących do Unii Europejskiej. Dokonano inwentaryzacji na podstawie informacji publikowanych przez operatorów terminali przeładunkowych, materiałów kartograficznych i badań terenowych. Zidentyfikowano łącznie 40 rejonów przeładunkowych (w tym 23 w krajach UE), w których funkcjonowały różnego rodzaju terminale. Najlepiej rozwinięte były rejony: Małaszewicze, Przemyśl i LHS w Polsce, Czerna na Słowacji i Zahony na Węgrzech. W obrębie części rejonów przeładunkowych znajdowały się duże miasta, takie jak Jassy i Galati w Rumunii, Koszyce na Słowacji, Kowno na Litwie oraz konurbacja górnośląska w Polsce - do której dochodziła linia LHS. Wykorzystanie badanej infrastruktury uzależnione było od wielkości wymiany handlowej oraz uwarunkowań geopolitycznych. Pomimo funkcjonowania systemów zmiany wózków i rozstawu kół wagonów większość ładunków była przeładowywana.Downloads
Metrics
Bibliografia
Barter: tranzyt przez przejście kolejowe w Kuźnicy czeka dynamiczny rozwój (2016, 26 września). Kurier Kolejowy. Pozyskano z http://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/28684/barer--tranzyt- przez-przejscie-kolejowe-w-kuznicy-czeka-dynamiczny-rozwoj.html
Bocheński, T. (2012). Transport kolejowy i intermodalny w Krajach Bałtyckich. Przegląd Komunikacyjny, 3, 28–31.
Bocheński, T. (2013). Rola kolei jako głównego elementu systemu transportu intermodalnego na Słowacji. Przegląd Komunikacyjny, 2, 11–14.
Bocheński, T. (2016). Przemiany towarowego transportu kolejowego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Rozprawy i Studia, t. 938. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Chwietkiewicz, T., Markiel, C. (2004, marzec). Wojskowy Rejon Przeładunkowy Braniewo. Pozyskano z http://www.starejuchy.pl/kolej/wrpbran/wrpbraniewo.htm
AGTC (1991). European Agreement on Important International Combined Transport Lines and Related Installations done at Geneva on 1 February 1991. United Nations. Economic Commission for Europe Inland Transport Committee. ECE/TRANS/88/Rev. 6.
GoogleMaps (2016, lipiec–sierpień). Pozyskano z https://www.google.pl/maps
Mapa obiektów infrastruktury usługowej i bocznic kolejowych (2016, wrzesień). Urząd Transportu Kolejowego. Pozyskano z http://www.utkgik.home.pl/mapa_obiektow_kolejowych/
Multifunktionshafen Sassnitz-Mukran, Sassnitz-Broschüre (2016, sierpień). Pozyskano z http:// www.sea-terminal-sassnitz.de/unternehmen/profil.html Openstreetmap (2016, lipiec–sierpień). Pozyskano z https://www.openstreetmap.org
Palmowski, T. (2015). Transport lądowy i lotniczy Obwodu Kaliningradzkiego. Logistyka, 3, 3692–3702.
Pastor, Ł. (2016, 28 marca). Rail Baltica na Litwie do poprawki. Rynek Kolejowy. Pozyskano z http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/rail-baltica-na-litwie-do-poprawki-75986.html
Piech, R. (2009, 6 październik). Który system zmiany rozstawu kół lepszy? InfoRail. Pozyskano z http://inforail.pl/ktory-system-zmiany-rozstawu-kol-lepszy-_more_61093.html
PKP CARGO Centrum Logistyczne Małaszewicze sp. z o.o. (2016, lipiec). Pozyskano z http:// www.clmalaszewicze.pl/oferta/profil-dzialalnosci.html
PKP CARGO Centrum Logistyczne Medyka-Żurawica sp. z o.o. (2016, lipiec). Pozyskano z http:// www.cl-medyka.pl/ PKP LHS (2016, listopad). Pozyskano z https://lhs.com.pl
Poliński, J. (2015, czerwiec). Technika przesuwnych kół taboru warunkiem usprawnienia przewozów na styku kolei 1435/1520 mm. Problemy Kolejnictwa, 167, 57–69.
Roro & Ferry Map. Baltic Transport Maps. Baltic Transport Journal (2016, listopad). Pozyskano z http://www.baltictransportmaps.com/rofemap.html#?z=1&x=0&y=0 Sijka, T. (2011, 6 lutego).
Zakarpacie. Pozyskano z http://iripk.pl/index.php?option=com_content& view=article&id=53:zakarpacie&catid=7:kolej&Itemid=111 WOC (2016, listopad). Gmina Terespol. Pozyskano z http://www.gminaterespol.pl/viewpage. php?page_id=21
Wojciechowski, I. (2001). Transsyberyjska magistrala. Spedycja i Transport, 12, 13–16.
Ministerul af Acerilor Interne. Biroul Planificare Evaluare Statistica. Dane o liczbie pociągów towarowych przekraczających granice Rumunii z Ukrainą i Mołdawią według przejść granicznych w latach 2011–2016.
Notatki z własnych badań terenowych na terenie Polski, Litwy, Słowacji, Węgier, Rumunii i Ukrainy.
PKP PLK. Dane o ruchu pociągów na sieci kolejowej w latach 2005 i 2010.
Rozmowa z ekspertami: H. Zielaskiewicz – PKP Cargo S.A. i A. Kuczek – Euroterminal Sławków Sp. z o.o. (2016, listopad).
Straż Graniczna RP. Dane o liczbie pociągów przekraczających wschodnią granicę Polski według przejść granicznych w latach 2005–2015.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).