Gwarancje komercyjne jako narzędzie ochrony konsumenta

Autor

  • Paweł Nowak Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Politologii Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.304.15

Słowa kluczowe:

gwarancje, jakość produktu, ochrona konsumenta, rękojmia

Abstrakt

Efektywna  alokacja  zasobów  wymaga  racjonalnych  decyzji  konsumenckich.  Konsumenci w sposób pośredni i bezpośredni decydują o tym, co i ile w gospodarce jest wytwarzane. Racjonalność wyborów konsumenckich jest często niska, ponieważ decyzje podejmowane są w warunkach nierównowagi pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Prowadzi to do utraty, przynajmniej części, korzyści przez konsumentów i obniżenia społecznego dobrobytu. Interesy konsumentów w krajach UE są chronione w sposób obligatoryjny i fakultatywny. Obligatoryjnym narzędziem ochrony konsumenta w sprzedaży konsumenckiej jest ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady towaru. Niektórzy przedsiębiorcy oferują konsumentom dodatkowo komercyjne gwarancje. W artykule porównano ochronę konsumenta z tytułu ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy z ochroną z tytułu komercyjnych gwarancji w Polsce na tle innych krajów UE. W ocenie wykorzystano głównie przepisy ustawy o prawach konsumenta, informacje pochodzące z dokumentów gwarancyjnych wybranych urządzeń gospodarstwa domowego oraz wyniki badań przeprowadzonych przez sieć Europejskich Centrów Konsumenckich. Z badania wynika, że ustawowa ochrona konsumenta przewyższa ochronę z tytułu komercyjnych gwarancji, dlatego konsumenci powinni przede wszystkim realizować swoje uprawnienia, korzystając z rękojmi.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Paweł Nowak - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Politologii Katedra Ekonomii i Polityki Gospodarczej

Paweł Nowak, doktor nauk ekonomicznych w zakresie ekonomii (tytuł uzyskany na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie). Obecnie zatrudniony na stanowisku adiunkta w Katedrze Ekonomii i Polityki Gospodarczej w Instytucie Politologii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Zainteresowania naukowe: mikroi makroekonomia, polityka gospodarcza i społeczna, przedsiębiorczość, integracja i globalizacja, niepewność i prawa konsumenta, innowacyjna gospodarka.

Bibliografia

Barlow, J., Møller, C. (2001). Reklamacja czyli prezent. Strategia korzystania z informacji od klienta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Commercial warranties. Are they worth the money? ECC-Net (2015, 5 grudnia). Pozyskano z: www. konsument.gov.pl/pl/baza-wiedzy.html Cooper, R., Ross, T.W. (1985). Product Warranties and Double Moral Hazard. Rand Journal of Economics, 16, 103–113.

Forlicz, S. (2001). Niedoskonała wiedza podmiotów rynkowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gnela, B. (red.) (2012). Prawo handlowe dla ekonomistów. Warszawa: Wolters Kluwer.

Grossman, S.J. (1981). The Informational Role of Warranties and Private Disclosure about Product Quality. Journal of Law and Economics, 24, 461–483.

Hart, C.W. (1993). Extraordinary Guarantees. New York: American Marketing Association.

Hart, C.W. (2005). Bezwarunkowa gwarancja jakości: potężna broń konkurencyjna dla dostawców usług. Harvard Business Review Polska, 34, 15–25.

Heal, G. (1977). Guarantees and Risk Sharing. Review of Economic Studies. 44, 549–560.

Kendall, C.L., Frederick, A.R. (1975). Warranty and Complaint Policies: An Opportunity for Marketing Management. Journal of Marketing, 39, 36–43.

Lutz, N.A. (1989). Warranties as Signals under Consumer Moral Hazard. Rand Journal of Economics, 20, 239–255.

Łętowska, E. (2002). Prawo umów konsumenckich. Warszawa: C.H. Beck.

Mazurek-Łopacińska, K. (2003). Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Menezes, M.A.J., Quelch, J.A. (1990). Leverage Your Warranty Program. Sloan Management Review, 31, 72.

Namysłowska, M., Lubasz, D. (red.) (2015). Ustawa o prawach konsumenta. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Nelson, P. (1970). Information and Consumer Behavior. Journal of Political Economy, 78, 311–329.

Nowak, P. (2003). Ochrona konsumenta w warunkach asymetrii informacji. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 594, 91–100.

Ostrom, A.L., Iacobucci, D. (1998). The Effect of Guarantees on Consumers’ Evaluation of Service. The Journal of Service Marketing, 12, 262–278.

Priest, G.L. (1981). Theory of the Consumer Product Warranty. The Yale Law Journal, 90, 1297– 1352.

Rokicka, G. (2004). Pozycja konsumentów na polskim rynku artykułów gospodarstwa domowego. Wyniki konsumenckiego badania ankietowego. Warszawa: Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Roselius, T. (1971). Consumer Rankings of Risk Reduction Method. Journal of Marketing, 35, 56–61.

Spence, M. (1977). Consumer Misperception, Product Failure and Product Liability. Review of Economic Studies, 44, 561–572.

Stigler, G.J. (1970). The Optimum Enforcement of Laws. Journal of Political Economy, 78, 526–536.

Tyszka, T., Zaleśkiewicz, T. (2001). Racjonalność decyzji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Ustawa Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Dz.U. z 2014 r., poz. 827 z późn. zm.). Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 r. (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Wiener, J.L. (1985). Are Warranties Accurate Signals of Product Reliability? Journal of Consumer Research, 12, 245–250.

Williams, C.A., Smith, M.L., Young, P.C. (2002). Zarządzanie ryzykiem a ubezpieczenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-06

Jak cytować

Nowak, P. (2016). Gwarancje komercyjne jako narzędzie ochrony konsumenta. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(4), 198–210. https://doi.org/10.24917/20801653.304.15

Inne teksty tego samego autora