Przemysł w portach morskich regionu Morza Bałtyckiego
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.334.5Słowa kluczowe:
porty morskie, porty przemysłowe, przemysł w portach, region Morza BałtyckiegoAbstrakt
Artykuł nawiązuje do badań nad uprzemysłowieniem portów. Współcześnie poza branżą offshore temat ten nie był szerzej poruszany w literaturze. Celem badań było sprawdzenie, jaka jest struktura branżowa zakładów produkcyjnych niezwiązanych ściśle z gospodarką morską, działających w portach morskich regionu Morza Bałtyckiego oraz próba oceny roli transportu morskiego w obsłudze poszczególnych zakładów. Z analizy wyłączono budownictwo morskie i okrętowe, w tym stocznie produkcyjne i remontowe oraz porty rybackie ze względu na ich specyfikę produkcyjną. Obszar badań to region Morza Bałtyckiego rozumiany jako dziewięć państw: Niemcy, Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Rosja, Finlandia, Szwecja, Dania.
Wyróżnić można porty przemysłowe, które stanowią części portów handlowych lub samodzielne porty stanowiące ważne ogniwo w przemysłowym łańcuchu produkcyjnym. Na badanym obszarze funkcjonowało około 270 portów przeładunkowych, z czego 2/5 miało znaczenie przemysłowe. Scharakteryzowano rodzaje przemysłu występujące w badanych ośrodkach portowych oraz uwarunkowania wykorzystania portów na potrzeby zlokalizowanych w nich zakładów przemysłowych. W strukturze zidentyfikowanych zakładów największą grupę stanowił przemysł drzewno-papierniczy, znaczna liczba zakładów reprezentowała także branże energetyczną, mineralną i metalurgiczną. Dostęp do transportu morskiego ma kluczowe znaczenie dla sektora paliwowo-energetycznego - stanowił on jedyną lub główną drogę dostaw surowców do produkcji dla części rafinerii i elektrowni.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Adrjanowska, E. (1977). Morze jako czynnik lokalizacji przemysłu. Zeszyty Naukowe Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi Uniwersytetu Gdańskiego, Geografia, 7.
Akzo Nobel (2018, 1 sierpnia). Pozyskano z https://www.akzonobel.com/
ArcelorMittal (2018, 1 października). Pozyskano z https://germany.arcelormittal.com/
Balcewicz, J. (2015). W cieniu dawnej elektrowni jądrowej, tam gdzie Gazociąg Północy wychodzi z morza na ląd. Energia Gigawat, 7. Pozyskano z http://gigawat.info/artykul/items/w-cieniu-dawnej-elektrowni-jadrowej-tam-gdzie-gazociag-polnocy-wychodzi-z-morza-na-lad.html
Baltic Bulk Map 2012 (b.d.). Baltic Transport Journal, Gdynia: Baltic Press.
Bird, J., (1973). Centrality and Cities. Routledge Taylor and Francis Group: London, 1–23.
Bocheński, T. (2019). Porty morskie w krajach nadbałtyckich. W: A. Cedro (red.). Polska geografia morza. Przyrodnicze i społeczno-ekonomiczne badania morza i obszarów nadmorskich. Szczecin: Volumina, 125–146.
Boulos, J. (2015). Sustainable Development of Coastal Cities-Proposal of a Modelling Framework to Achieve Sustainable City-Port Connectivity. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 216, 974–985. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.12.094
Denmark to be Coal-Free by 2030 (2017, 16 listopada), State of Green. Pozyskano z https://stateofgreen.com/en/partners/state-of-green/news/denmark-to-be-coal-free-by-2030/
Denmark: Shell Frederica Refinery Sold to Dansk Olieselskab ApS (2016, 16 września). Pozyskano z https://www.petrolworld.com/europe/item/25883-denmark-shell-frederica-refinery-sold-to-dansk-olieselskab-aps
Dutkowski, M. (1983). Polaryzacja przestrzeni miejskiej aglomeracji gdańskiej. Maszynopis rozprawy doktorskiej. Gdynia: Wydział Biologii i Nauk o Ziemi Uniwersytetu Gdańskiego.
Equinor Refinning Denmark A/S (2018, 1 października). Pozyskano z https://www.equinor.com/en/where-we-are/denmark.html
ESPON Baltic Sea Region (2018, 28 listopada). Pozyskano z http://bsr.espon.eu/opencms/opencms/Gallery/BSR-Background-Maps.html
European Union Strategy for the Baltic Sea Region (2009, 10 czerwca). Communication from the Commission to the European Parliament, The Council, The European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, COM(2009) 248 final, Brussels.
FN Steel (2018, 1 sierpnia). Pozyskano z https://www.fnsteel.eu/
Google Maps (2018, 2 stycznia). Pozyskano z https://www.google.pl
Groupe Vivescia Malteurop (2018, 1 października). Pozyskano z https://pl.malteurop.com/
Grzelakowski, A.S. (2017). Porty morskie jako przedmiot badań w naukach ekonomicznych.
Problemy Transportu i Logistyki, 1(37), 161–169. doi: 10.18276/ptl.2017.37-26
Hoyle, B.S. (1998). Citiesand ports: conceptsand issues. Journal of Vegueta, 3, 263–278.
Jamroż, M. (2013, 17 czerwca). Historia gdańskiego Lotosu. Dodatek do „Gazety Wyborczej”.
Jezierski, G. (2004, 26 maja). Energetyka jądrowa w Szwecji. Najlepsza w surowym klimacie.
Gigawat Energia. Pozyskano z http://gigawat.net.pl/article/articleprint/360/-1/41/
Klopott, M. (b.d.). The Baltic Sea as a model region for green ports and maritime transport. Gdynia–Tallin: Baltic Port Organization.
Koselnik, B. (1960). Niektóre problemy industrializacji polskich portów morskich. Szczecin, 4–5, 48–51.
Kuźma, L. (1968). Ekonomika portów morskich. Sopot: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej.
Kuźma, L., Sczepaniak, T. (1971). Porty morskie. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Lantmännen (2018, 1 października). Pozyskano z https://lantmannen.com/om- lantmannen/organization-och-verksamhet/
Liepaja Special Economic Zone (2019, 1 czerwca). Pozyskano z https://liepaja-sez.lv/en/lsez/teritorija
Niemcy rezygnują z elektrowni atomowych (2003, 15 listopada). Pozyskano z https://www.rmf24.pl/nauka/news-niemcy-rezygnuja-z-elektrowni-atomowych,nId,109685
Norcliffe, G., Basset, K., Hoare, T. (1996). The emergence of postmodernism on the urban waterfront. Geographical perspectives on changing relationships. Journal of Transport Geography, 4(2), 123–134.
Nordkalk (2018, 1 sierpnia). Pozyskano z http://www.nordkalk.pl/kontakt/lokalizacje/Ruotsi/
Nordregio (2018, 28 listopada). Pozyskano z http://archive.nordregio.se/en/Metameny/AboutNordregio/Modules-About-Nordregio/Geographical-scope-we-cover/Baltic-Sea-Region/index.html
NPM Silmet (2019, 1 czerwca). City of Sillmäe. Pozyskano z http://www.sillmae.ee/web/eng/molycorp-silmet
Open Street Map (2018, 2 stycznia). Pozyskano z https://www.openstreetmap.org
Orlen Lietuva (2018, 1 października). Pozyskano z https://www.orlenlietuva.lt/EN/Company/Ol/Pages/Terminal-and-Pipelines.aspx
Palmowski, T. (2013). Kaliningrad – szansa czy zagrożenie dla Europy Bałtyckiej. Gdańsk-Pelplin:Uniwersytet Gdański i Wydawnictwo Bernardinum.
Palmowski, T. (2017). Baltic Europe – 40 years of integration. Studia Regionalia, 52, 41–57.
Piskozub, A. (1982). Przesłanki teoretyczne lokalizacji przemysłu w aglomeracjach portowych. W: A. Piskozub (red.). Przemysł w aglomeracjach portowych Polski. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 9–52.
Russu, C. (2015). Industrial specialization of the European Union member countries. Economic Insights – Trends and Challenges, IV(LXVII), 63–73.
SSAB (2018, 1 sierpnia). Pozyskano z https://www.ssab.com/company/about-ssab/our-business/ssab-europe
Wiegmans, B.W., Louw, E. (2011). Changing port–city relations at Amsterdam: A new phase at the interface? Journal of Transport Geography, 19, 575–583.
VASAB (2019, 1 czerwca). Pozyskano z https://vasab.org/
Ventspils Free Port (2019, 1 czerwca). Pozyskano z http://www.portofventspils.lv/en/invest-inventspils/industrial-clients/
VK Terminal (2019, 1 czerwca). Pozyskano z http://www.vktranzits.lv/en/venta/services/
Zaremba, P. (1962). Urbanistyka miast portowych. Szczecin.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).