Prospects for the development of seaports on the central coast in Poland

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.392.4

Keywords:

central coast, military, offshore, Poland, seaports

Abstract

The purpose of this article is to indicate the development prospects for ports located on the central coast of Poland. The article describes existing ports, discusses plans and concepts for their expansion, and their new functions related to the growing use of the Polish Exclusive Economic Zone. Three of the ports studied (Darłowo, Ustka, Władysławowo) have plans for the significant expansion of their outer areas. Ideas are also presented for the creation of a new port on Lake Jamno in Koszalin. An important rationale for investments in ports in the study area is to serve the maritime industry, including emerging offshore wind power, as well as to secure Polish interests in the waters of its territorial seas and the exclusive economic zone. The analysis shows that Ustka has the greatest opportunities for development and the expansion of this port is of strategic importance, due to the needs of the armed forces.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Tadeusz Bocheński, Uniwersytet Szczeciński

Tadeusz Bocheński, PhD, assistant professor at the Institute of Spatial Management and Socio‑Economic Geography of the University of Szczecin. He specialises in transport geography and researches the fields of railway operation and intermodal transport, the operation of seaports, and the links between industry and both railways and seaports. The range of his research covers primarily Poland, Central and Eastern Europe, as well as the Baltic Sea Region. His academic interests also include large and medium‑sized cities and the delimitation of functional regions within Poland.

References

Baltic Power. (2024). Pozyskano z: https://balticpower.pl/ (dostęp: 25.10.2024).

Baltica 2+3. (2024). Pozyskano z: https://baltica.energy/pl‑pl/baltica‑two‑and‑three (dostęp:25.10.2024).

BC‑Wind. (2024). Projekt BC‑Wind. Pozyskano z: https://www.bc‑wind.pl/o‑projekcie/(dostęp:25.10.2024).

Bilczak, M. (2024). The Economic Role of Baltic Sea Region Seaports in Changing Geopolitical

Conditions. Acta Scientiarum Polonorum, 23(4), 361–375. doi: https://doi.org/10.31648/aspal.10033

Biuro Bezpieczeństwa Narodowego. (2017). Strategiczna koncepcja bezpieczeństwa morskiego.(2017). Warszawa–Gdynia.

Bocheński, T. (2022). Małe porty morskie Polski – potencjał i perspektywy rozwoju. W: M. Połom i M. Pacuk, Warunki i czynniki rozwoju Pomorza. Wybrane problem. Regiony Nadmorskie. T. 30. Gdańsk–Pelplin: Uniwersytet Gdański i Wydawnictwo „Bernardinum” Sp. z o.o., 127–141.

Bocheński, T. (2024). Wykorzystanie i rozwój portów morskich na środkowym wybrzeżu dla potrzeb sił morskich RP. Rocznik Bezpieczeństwa Morskiego, XVIII, 323–342. doi: https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.8290

Czapigo‑Czapla, M., Brzeziński, D. (2024a). Ropa naftowa. Warszawa: Państwowy Instytut Geologiczny. Pozyskano z: https://www.pgi.gov.pl/surowce/energetyczne/ropa‑naftowa.html (dostęp: 21.10.2024).

Czapigo‑Czapla, M., Brzeziński, D. (2024b). Gaz ziemny. Warszawa: Państwowy Instytut Geologiczny. Pozyskano z: https://www.pgi.gov.pl/surowce/energetyczne/13932-gaz‑ziemny.html (dostęp: 21.10.2024).

Czerner, M. (1963). Projekt koszalińskiego portu sprzed 130 laty. Zapiski Koszalińskie, 6.

Forsal. (2024, 6 sierpnia). 30 lat Baltic Pipe. Tyle czasu Polska starała się o dostęp do norweskiego gazu. Pozyskano zhttps://forsal.pl/biznes/energetyka/artykuly/8554411,30-lat‑baltic‑pipe‑polska‑starala‑sie‑o‑dostep‑do‑norweskiego‑gazu.html / (dostęp: 25.10.2024).

Gerlitz, L., Meyer, C. (2021). Small and Medium‑Sized Ports in the TEN‑T Network and Nexus of Europe’s Twin Transition: The Way towards Sustainable and Digital Port Service Ecosystems. Sustainability, 13(8), 4386. doi: https://doi.org/10.3390/SU13084386

Gerlitz, L., Meyer C., Henesey, L. (2024). Sourcing Sustainability Transition in Small and Medium‑Sized Ports of the Baltic Sea Region: A Case of Sustainable Futuring with Living Labs. Sustainability, 16(11), 4667. doi: https://doi.org/10.3390/su16114667

Gospodarka Morska. (2023, 16 lipca). MI zmienia plany: port w Ustce dostosowany do offshore wind. Pozyskano z: https://www.gospodarkamorska.pl/mi‑zmienia‑plany‑port‑w‑ustce‑dostosowany‑do‑offshore‑wind-72330 (dostęp: 16.10.2024).

Gospodarka Morska. (2024, 8 kwietnia). Port we Władysławowie poza KPO? Pozyskano z: https://www.gospodarkamorska.pl/port‑we‑wladyslawowie‑poza‑kpo-77377 (dostęp: 25.10.2024).

Gospodarka Morska. (2024, 27 czerwca). Port w Ustce kluczowym obiektem w przypadku konfliktu zbrojnego? Pozyskano z: https://www.gospodarkamorska.pl/port‑w‑ustce‑kluczowym‑obiektem‑w‑przypadku‑konfliktu‑zbrojnego-78895 (dostęp: 12.02.2025).

Gucma, L. (2021, 15 maja). Ekspertyza w sprawie przebudowy rampy na Nab. Koszalińskim w Kołobrzegu. Analiza nawigacyjna. 3GTech sp. z o.o., Szczecin.

GUS. (2025). Bank Danych Lokalnych GUS. Pozyskano z: https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/podgrup/tablica (dostęp: 4.06.2025).

Holma, E., Hunt, T., Lappalainen, A., Mustonen, M., Nõmmela, K., Portsmuth, R., Yliskylä‑Peuralahti, J. (2014). Five Baltic Ports Togehter: Forecasts, Trends and Recommendations. Pozyskano z: https://www.utupub.fi/handle/10024/94274 (dostęp: 25.10.2024).

Kamiński, R. (2024, 23 październik). Ministerstwo Infrastruktury ogłasza przetarg na przebudowę falochronu w Porcie Łeba. Gospodarka Morska. Pozyskano z: https://www.gospodarkamorska.pl/ministerstwo‑infrastruktury‑oglasza‑przetarg‑na‑przebudowe‑falochronu‑w‑porcie‑leba-81264 (dostęp: 23.10.2024).

Kobryński, M. (2024, 22 stycznia). Kołobrzeg: Skokowy wzrost przeładunków w porcie morskim. Rynek Infrastruktury. Pozyskano z: https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/intermodal‑i‑logistyka/kolobrzeg‑skokowy‑wzrost‑przeladunkow‑w‑porcie‑morskim-89428.html (dostęp: 10.10.2024).

Kosek, W. (2021). Wpływ małych portów na konkurencyjność gmin nadmorskich Pomorza Środkowego. Maszynopis rozprawy doktorskiej. Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin.

Kłoskowski, D., Kosek, W. (2024). Dual Development Direction of Small Sea Ports on The Example of the South Baltic Sea. Communications of International Proceedings. doi: https://doi.org/10.5171/2024.4326424

Kulig, W. (2020, 6 lipca). Ciekawe koncepcje przebudowy portu morskiego w Darłowie. Pozyskano z: https://darlowo.naszemiasto.pl/ciekawe‑koncepcje‑przebudowy‑portu‑morskiego‑w‑darlowie/ar/c1-7792960 (dostęp: 15.10.2024)

Kurier Kolejowy. (2020, 5 marca). Prace nad studium wykonalności dla modernizacji linii między Trójmiastem, Słupskiem, Koszalinem a Szczecinem. Pozyskano z: https://kurier‑kolejowy.pl/aktualnosci/35876/prace‑nad‑studium‑wykonalnosci‑dla‑modernizacji‑linii‑miedzy‑trojmiastem--slupskiem-- koszalinem‑a‑sz.html (dostęp: 8.06.2024).

Lesner, W. (2025, 18 stycznia). Pomorze Środkowe kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. MON planuje zainwestować miliardy złotych w rozwój infrastruktury w regionie. Głos Pomorza 24. Pozyskano z: https://gp24.pl/pomorze‑srodkowe‑kluczowe‑dla‑bezpieczenstwa‑kraju‑mon‑planuje‑zainwestowac‑miliardy‑zlotych‑w‑rozwoj‑infrastruktury‑w‑regionie/ar/c1-19043270 (dostęp: 12.02.2025).

Luks, K. (2011). Strategia aktywizacji nadbałtyckich regionów peryferyjnych wobec zjawiska marginalizacji małych portów w Polsce. Problemy Transportu i Logistyki, 15, 193–209.

Mapy.cz. (2024). Sezam. Pozyskano z: https://pl.mapy.cz/ (dostęp: 30.09.2024).

Meyer, C. (2021). Integration of Baltic Small and Medium‑Sized Ports in Regional Innovation Strategies on Smart Specialisation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(3), 184. doi: https://doi.org/10.3390/JOITMC7030184

Miasto Ustka. (2014). Układ stref w granicach Miasta i obszaru Gminy Ustk. Operat uzdrowiska Ustka.

Michalski, T. (2020). Czy mamy do czynienia z regresem małych polskich portów i przystani morskich? Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 23(5), 61–72.

Minister Klimatu i Środowiska. (2021). Polityka Energetyczna Polski do 2040 roku. Pozyskano z: https://www.gov.pl/web/klimat/polityka‑energetyczna‑polski (dostęp: 28.11.2024).

Mordal, E. (2024, 23 września). Kolejna baza serwisowa w usteckim porcie. Pozyskano z: https://www.ustka.pl/pl/news/content/9935 (dostęp: 25.10.2024).

Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa. (2024). Pozyskano z: https://www.sar.gov.pl/pl/location/gdynia/ (dostęp: 30.09.2024).

Morskie mapy nawigacyjne. (2023). Pozyskano z: https://bhmw.gov.pl/pl/pages/morskie‑mapy‑nawigacyjne-2018-09-20-v/ (dostęp: 17.12.2023).

Muzeum w Koszalinie. (2010). Koszalin od średniowiecza do współczesności. Katalog wystawy (2010). Koszalin: Muzeum w Koszalinie. Pozyskano z: https://bibliotekacyfrowa.eu/Content/6804/Image00001.pdf (dostęp 31.01.2025).

Open Street Map. (2024). Pozyskano z: https://www.openstreetmap.org/ (dostęp: 25.10.2024).

Orlen. (2024, 26 stycznia). Ruszyła budowa bazy serwisowej morskiej farmy wiatrowej w Łebie. Pozyskano z: https://www.orlen.pl/pl/o‑firmie/media/komunikaty‑prasowe/2024/styczen-2024/Ruszyla‑budowa‑bazy‑serwisowej‑morskiej‑farmy‑wiatrowej‑w‑Lebie-(dostęp: 25.10.2024).

Pac, B. (2022), Planowanie rozwoju sił morskich Rzeczypospolitej Polskiej. Przegląd Geopolityczny, 39, 130–158.

Pacuk, M., Michalski, T. (2002). Problemy funkcjonowania małych portów morskich na przykładzie Ustki. W: J. Wendt (red.), Wybrane zagadnienia geografii transport. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, Zakład Geografii Społecznej i Turyzmu, Zakład Geografii Ekonomicznej Morza, 143–158.

Palmowski, T. (1995). Małe porty polskiego wybrzeża i ich funkcje. W: C. Ciesielski (red.), Ku wspólnocie Europy Bałtyckiej. Gdańsk: Instytut Bałtycki.

Parus, W. (2022). Możliwości wykorzystania portów środkowego wybrzeża w aspekcie potrzeb sił morskich. Rocznik Bezpieczeństwa Morskiego, XVI, 219–250.

PGE. (2024). Morskie farmy wiatrowe. Pozyskano z: https://www.gkpge.pl/grupa‑pge/innowacje/innowacyjne‑pge/morskie‑farmy‑wiatrowe (dostęp: 25.10.2024)

Philipp, R., Prause, G., Meyer, C. (2020). Blue Growth Potential in South Baltic Sea Region. Transport and Telecommunication Journal, 21(1), 69–83. doi: https://doi.org/10.2478/TTJ-2020-0006

Polechoński, P. (2024, 9 maja). Rok 1980: Koszalin ma port. Rok 1990: jest nas 200 tysięcy. Takie to były plan… Pozyskano z : https://gk24.pl/rok-1980-koszalin‑ma‑port‑rok-1990-jest‑nas-200-tysiecy‑takie‑to‑byly‑plany/ar/c15-18520317 (dostęp: 24.01.2025).

Polenergia.pl. (2024). Morskie farmy wiatrowe. Pozyskano z: https://www.polenergia.pl/nasze‑aktywa/wytwarzanie/farmy‑wiatrowe‑na‑morzu‑offshore/(dostęp: 25.10.2024).

Portal Morski. (2023, 31 stycznia). MFW Baltic Power z pierwszym pozwoleniem na budowę. Pozyskano z: https://www.portalmorski.pl/offshore/52779-mfw‑baltic‑power‑z‑pierwszym‑pozwoleniem‑na‑budowe(dostęp: 16.10.2024).

Portal Morski. (2023, 20 lipca). Powstanie pirs przy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Pozyskano z: https://www.portalmorski.pl/porty‑logistyka/53835-powstanie‑pirs‑przy‑pierwszej‑elektrowni‑jadrowej‑w‑polsce (dostęp: 31.01.2025).

Radio Gdańsk. (2024, 17 grudnia). MON zainwestuje w Pomorze. Możliwa rozbudowa portu w Ustce i ekspresówka do Bydgoszczy. Pozyskano z: https://radiogdansk.pl/wiadomosci/region/slupsk/2024/12/17/mon‑zainwestuje‑w‑pomorze‑mozliwa‑rozbudowa‑portu‑w‑ustce‑i‑ekspresowka‑do‑bydgoszczy/ (dostęp: 31.01.2025).

Radtke, G., Wawrzonkoski, W. (2019). „Szkuner” Sp. z o.o. Koncepcja rozwoju Portu Władysławowo.

Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2020. (2020). Warszawa–Szczecin: Główny Urząd Statystyczny.

Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2022. (2022). Warszawa–Szczecin: Główny Urząd Statystyczny.

Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej 2024. (2024). Warszawa–Szczecin: Główny Urząd Statystyczny.

Rwe.com. (2024). Offshore. RWE w drodze do transformacji energetycznej w Polsce. Pozyskano z: https://pl.rwe.com/offshore/ (dostęp: 25.10.2024).

Rzeczkowska, B. (2022, 21 marca). Rozbudowa usteckiego portu. Jakie będą jego główne funkcje? Pozyskano z: https://ustka.naszemiasto.pl/rozbudowa‑usteckiego‑portu‑jakie‑beda‑jego‑glowne‑funkcje/ar/c1-8733183 (dostęp: 16.10.2024).

Scispace. (2025). Pozyskano z: https://scispace.com/ (dostęp: 22.05.2025).

Senat RP. (2022). Inwestycje Urzędu Morskiego w Gdyni dla morskiej energetyki wiatrowej. Pozyskano z: https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k10/komisje/2022/ks/220308/urzad_morski_w_gdyni.pdf (dostęp: 16.10.2024).

Słupska Specjalna Strefa Ekonomiczna. (2025). Podstrefy SSSE Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Pozyskano z: https://sse.slupsk.pl/podstrefy‑ssse/ (dostęp: 4.06.2025).

Skłodowska, M. (2023, październik 27). Polskie porty szykują się do obsługi farm wiatrowych na Bałtyku. Pozyskano z: https://wysokienapiecie.pl/93313-polskie‑porty‑szykuja‑sie‑do‑obslugi‑farm‑wiatrowych‑na‑baltyku/ (dostęp: 16.10.2024).

Szczepańska E. (2023, 18 września). Jednostki pływające Straży Granicznej na stałe w gazoporcie. Pozyskano z: https://strazgraniczna.pl/pl/aktualnosci/12314,Jednostki‑plywajace‑Strazy‑Granicznej‑na‑stale‑w‑gazoporcie. html (dostęp: 23.01.2024).

Szczepański, T. (2013). Kable powrotne w łączu Swepol Link. Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, 35, 39–44.

Szwankowska, B. (red.). (2010). Porty lokalne w strategii aktywizacji peryferyjnych regionów nadmorskich. Gdańsk: Zakład Wydawnictw Naukowych Instytutu Morskiego w Gdańsku.

Szymańska, W., Michalski, T. (2018). Przekształcenia funkcji polskich małych portów morskich. Prace Komisji Geografii Komunikacji Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 21(3), 70–77.

Świder, W. (2024, 30 stycznia). Equinor otrzymał pozwolenie na budowę bazy serwisowej dla morskich farm wiatrowych w Łebie. Pozyskano z: https://www.gospodarkamorska.pl/equinor‑otrzymal‑pozwolenie‑na‑budowe‑bazy‑serwisowej‑dla‑morskich‑farm‑wiatrowych‑w‑lebie-76083 (dostęp: 25.10.2024).

Uchwała nr IV/42/2019 Rady Gminy Choczewo z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie uchwalenia statutu i zmiany granic Sołectwa Jackowo. Dz.U. województwa pomorskiego, Gdańsk, 13 marca 2019 r., poz. 1246.

Uchwała nr XXXI/421/13 Rady Miasta Kołobrzeg z dnia 8 kwietnia 2013 r., załącznik nr 5: Mapa obszaru strefy ochrony uzdrowiskowej „C”.

Urząd Statystyczny w Rzeszowie. (2023). Turystyczne obiekty noclegowe na obszarach nadmorskich w lipcu i sierpniu 2021 r.

Urząd Morski w Gdyni. (2024). Plan rozwoju portu morskiego Łeba (2024, styczeń). Gdynia: Urząd Morski w Gdyni.

Ustawa z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej, Dz.U.2024.915 (stan z dnia 31.08.2024).

Ustka Nasze Miasto. (2021, 24 listopada). Trzecie molo w Ustce coraz krótsze. Poznaj jego historię. Pozyskano z: https://ustka.naszemiasto.pl/trzecie‑molo‑w‑ustce‑coraz‑krotsze‑poznaj‑jego‑historie/ar/c1-7614607 (dostęp: 11.02.2025).

Wniosek do planu Burmistrza Władysławowa na podstawie koncepcji wykonanej przez WUPROHYD Sp. z o.o. złożony w z dnia 19.03.2020 r.

Wojskopolskie.pl. (2024). Zadania. 3. Flotylla Okrętów w Gdyni. Pozyskano z: https://www.wojsko‑polskie.pl/3fo/zadania/ (dostęp: 30.09.2024).

Wójcicki, T. (2020). Celowość budowy głębokowodnego portu morskiego na środkowym Pomorzu Studium wstępne. Mazowsze Studia Regionalne, 34, 11–30.

Wykaz dróg powiatowych na terenie powiatu słupskiego. (b.d.). Zarząd Dróg Powiatowych w Słupsku. Pozyskano z: https://bip.zdp.slupsk.pl/414.html?file=1095 (dostęp:11.02.2025).

Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg Sp. z o.o. (2019). Master plan Portu Morskiego Kołobrzeg.

Zarządzenie nr 13 Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 10 września 2020 r. w sprawie zmiany przepisów portowych, Dz.U. Województwa Pomorskiego, poz. 3893.

Zarządzenie nr 3 Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie z dnia 6 kwietnia 2023 r. Przepisy Portowe, Dz.U. Województwa Zachodniopomorskiego, Szczecin, dnia 11 kwietnia 2023 r.

Poz. 2321.

Zarządzenie nr 3/2022 Dyrektora Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Koszalinie z dnia 20 stycznia 2022 roku w sprawie nadania numerów drogom powiatowym i gminnym na terenie województwa zachodniopomorskiego.

Zaucha, J. (2018). Gospodarowanie przestrzenią morską. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.

Published

2025-06-28

How to Cite

Bocheński, T. (2025). Prospects for the development of seaports on the central coast in Poland. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 39(2), 81–102. https://doi.org/10.24917/20801653.392.4

Most read articles by the same author(s)