Rola nowoczesnych czynników lokalizacji w procesie decyzyjnym przedsiębiorstw na przykładzie firm sektora budowlanego

Autor

  • Monika Płaziak Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej
  • Anna Irena Szymańska Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.28.9

Słowa kluczowe:

czynniki lokalizacji przedsiębiorstw, klimat inwestycyjny, podejście behawioralne

Abstrakt

Decyzje dotyczące lokalizacji przedsiębiorstw są złożonym procesem i wymagają wnikliwej analizy wielu czynników. Okazuje się, że czynniki tradycyjne, utożsamiane często z kosztowymi, nie decydują zazwyczaj lub wyłącznie o wyborze lokalizacji przedsiębiorstwa. Wraz z postępem technologicznym i rozwojem społeczeństwa pojawiają się ciągle nowe czynniki, określane mianem nowoczesnych, które towarzyszą powstawaniu nowych działalności gospodarczych będących odpowiedzią na współczesne potrzeby konsumenckie, kreujące nowe produkty i usługi. Z reguły na decyzję lokalizacyjną wpływa szereg czynników zaliczanych zarówno do tradycyjnych (klasycznych), jak też nowoczesnych. W literaturze przedmiotu można spotkać również podział na czynniki „twarde” i „miękkie”, czyli wymierne i niewymierne, których udział w procesie decyzyjnym ma różną wagę, a zależy od rodzaju działalności i wielkości przedsiębiorstwa oraz etapu decyzyjnego. W procesie decyzyjnym zazwyczaj istotne znaczenie ma trudno mierzalny czynnik ludzki, odnoszący się do cech i motywów decydenta. Niniejsze opracowanie dotyczy omówienia i identyfikacji istotności współczesnych czynników, ze szczególnym zwróceniem uwagi na aspekt personalny podejmowania decyzji lokalizacyjnych.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Monika Płaziak - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Monika Płaziak, dr, Uniwersytet Pedagogiczny, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej. Adiunkt w Zakładzie Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej, Instytut Geografii, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Studia magisterskie i doktoranckie ukończyła w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zainteresowania badawcze autorki dotyczą zagadnień gospodarki przestrzennej w kontekście zrównoważonego rozwoju – miast zrównoważonych społecznie i miast energooszczędnych, a także lokalizacji przedsiębiorstw, zwłaszcza przemysłowych i budowlanych. Prace badawcze odnoszą się również do zagadnień współpracy jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych z sektorem MŚP, głównie w zakresie wdrażania nowych technologii i materiałów, w tym dotyczących budownictwa energooszczędnego i pasywnego. Ponadto autorka zajmuje się problematyką poziomu i jakości życia ludności, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich miast Polski.

Anna Irena Szymańska - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Anna Irena Szymańska, dr, Uniwersytet Pedagogiczny, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczościi Gospodarki Przestrzennej.Absolwentka studiów z zakresu zarządzania i marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie,doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu (Katedra Analizy Rynku i BadańRynkowych – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie). Adiunkt w Zakładzie Przedsiębiorczościi Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Zainteresowania badawczeoscylują wokół problematyki potrzeb, preferencji i zachowań rynkowych konsumentów, jak równieżzagadnień z obszaru przedsiębiorczości i innowacyjności przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniemsektora MŚP.

Bibliografia

Budner, W. (2003). Lokalizacja przedsiębiorstw. Aspekty ekonomiczno-przestrzenne i środowiskowe. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Domański, R. (2011). Gospodarka przestrzenna. Podstawy teoretyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dziemianowicz, W. (1997). Kapitał zagraniczny a rozwój regionalny i lokalny w Polsce. Studia Regionalne i Lokalne, 21 (54). Warszawa: Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego i Lokalnego UW.

Dziemianowicz, W. (1998). Rola władz samorządowych w stymulowaniu napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych. W: Z. Olesiński (red.). Bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Warszawa: PWE.

Fabińska, M., Piasecki T. (2007). Benchmarking regionalny. Łódź: Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi.

Fierla, I. (1987). Lokalizacja przemysłu. Warszawa: PWE.

Fierla, I. (1998). Lokalizacja przedsiębiorstw: wybrane zagadnienia. Ostrowiec Świętokrzyski: Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju WSBiP.

Hoover, E.M. (1948). The Location of Economic Activity. New York: McGraw-Hill.

Isard, W. (1956). Location and Space-economy. New York: J. Wiley and Sons.

Karlsson, Ch., Johansson, B., Stough, R.R. (2005). Industrial Clusters and Inter-firm Networks: An Introduction. W: Ch. Karlsson, B. Johansson, R.R. Stough (red.). Industrial Clusters and Inter-firm Networks.

Cheltenham, Northampton: Edward Elgar Publishing.

Krugman, P. (1991). Geography and Trade. Cambridge: MIT Press.

Lösch, A. (1940). Die räumliche Ordnung der Wirtschaft. Jena: Gustav Fischer.

Marshall, A. (1932). Elements of Economics. London: MacMillan.

McCann, P. (2001). Urban and Regional Economics. Oxford: Oxford University Press.

Ohlin, B.G. (1933). Inter-regional and International Trade. Harvard: Harvard University Press.

Płaziak, M., Szymańska, A.I. (2014). Importance of personal factor in decisions on locating enterprises. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 110, 373–380.

Pred, A.R. (1967). Behaviour and Location: Foundations for a Geographic Dynamic Location Theory. Part 1. Lund 1967, Studies in Geography. Series B. 27.

Rachwał, T. (2012). Innowacyjność przedsiębiorstw przemysłowych jako czynnik rozwoju miast. Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN. 141, 135–152.

Szymańska, A.I., Płaziak, M. (2014). Factors considered in location of construction enterprises in the Małopolska Region. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 110, 381–389.

Tobolska, A. (2011). Czynniki lokalizacji fabryk wybranych korporacji międzynarodowych w Polsce. W: M. Wdowicka, L. Mierzejewska (red.). Problemy rozwoju lokalnego i regionalnego na początku XXI wieku. Biuletyn Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM. Seria Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 15, Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Törnqvist, G.E. (1977). The Geography of Economic Activities: Some Critical Viewpoints on Theory and Application. Economic Geography, 53, 153–62.

Wach, K. (2008). Regionalne otoczenie małych i średnich przedsiębiorstw. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 67, 45–73.

Walmsley, D.J., Lewis G. (1984). Human Geography: Behavioural Approaches. London: Longman Group.

Wieloński, A. (2004). Lokalizacja działalności gospodarczej. Teoretyczne podstawy. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Pobrania

Opublikowane

2014-01-03

Jak cytować

Płaziak, M., & Szymańska, A. I. (2014). Rola nowoczesnych czynników lokalizacji w procesie decyzyjnym przedsiębiorstw na przykładzie firm sektora budowlanego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 28, 144–161. https://doi.org/10.24917/20801653.28.9

Inne teksty tego samego autora

<< < 1 2