Zachowania konsumenckie Polaków korzystających z oferty polsko-egipskich biur podróży w Szarm el-Szejk

Autor

  • Kamila Ziółkowska-Weiss Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.304.8

Słowa kluczowe:

biura podróży, Egipt, Szarm el-Szejk, turystyka międzynarodowa, wycieczka

Abstrakt

Egipt jest coraz popularniejszy wśród polskich turystów. Wyjazdom do tego państwa sprzyja niezwykle korzystna cena wycieczek w porównaniu z ofertami innych nadmorskich krajów. Jedną z przyczyn tego stanu jest fakt, że Egipt stanowi jedną z tzw. destynacji dolarowych. W sytuacji, gdy kurs dolara w stosunku do euro jest niższy, a złotówka ma silną pozycję wobec obu tych walut, wycieczki do Egiptu mają bardzo atrakcyjne ceny. Główny cel przyjazdu do Egiptu to: turystyka wypoczynkowa (piękne plaże), kursy nurkowania, snorkeling, windsurfing, żeglarstwo, jachting, wędkarstwo, golf oraz turystyka poznawcza. Intensywność zainteresowania oraz możliwości finansowe potencjalnych turystów spowodowały powstanie lokalnych biur podroży, które zajęły się zaspokajaniem nowych potrzeb - przygotowaniem ofert turystyki i wypoczynku. Co roku do Egiptu przybywa duża liczba polskich turystów, którzy pragną poznać i zwiedzić ten kraj. W związku z tym w egipskich kurortach powstają polsko-egipskie biura podróży oferujące turystom lokalne, fakultatywne wycieczki. W artykule omówiono działalność największych polsko-egipskich biur podróży w Szarm el-Szejk (ang. Sharm el-Sheikh), takich jak: E-Sharm.Pl, Słoneczny Sharm, PolSharm, czy Esti Tours. Autorka przedstawia wyniki badań, które przeprowadziła w sierpniu 2015 roku w Szarm el-Szejk wśród polskich turystów, którzy korzystali z usług lokalnych biur podróży. Zaprezentowano dane o tym, jaką formę turystyki i wypoczynku preferują ankietowani w Egipcie, co skłoniło ich do skorzystania z usług danego biura podróży, jak dowiedzieli się o jego istnieniu, w ilu fakultatywnych wycieczkach uczestniczyli, czym kierowali się przy wyborze lokalnego biura oraz ile pieniędzy wydali w polsko-egipskich biurach podróży działających w Szarm el-Szejk. Dokonano również analizy najczęściej wybieranych przez polskich turystów wycieczek fakultatywnych oraz oceny ich organizacji.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Kamila Ziółkowska-Weiss - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

Kamila Ziółkowska-Weiss, dr, absolwentka kulturoznawstwa z historią sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz geografii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Ukończyła podyplomowe studia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie na kierunku zarządzanie turystyką międzynarodową. Od 2012 roku pracownik naukowy na stanowisku asystent w Zakładzie Turystyki i Badań Regionalnych Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Czynny pilot wycieczek. Autorka kilkunastu publikacji naukowych. Główne zainteresowania naukowe to turystyka kulturowa, mniejszości narodowe i grupy etniczne w Małopolsce oraz Polonia w USA.

Bibliografia

Abdou, D.S., Zaazou, Z. (2013). The Egyptian Revolution and post Socio-economic impact. Topics in Middle Eastern and African Economies, 15, 92–115.

Al Hamarneh, A. (2006). Economic growth, social development and international tourism – cases from the Arab World. Imagine there is no countries – Inequality and Growth in Age of Tourism, 5th Interanational Symposium on Tourism and Sustainability, conference handbook.

Campas (2015, 12 grudnia). Pozyskano z www.capmas.gov.eg

Cook, S., Perry, T., Ward, G. (2008). USA część zachodnia, praktyczny przewodnik. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Pascal.

Dziedzic, T., Łopaciński, K., Saja, A., Szegidewicz, J. (2009). Wpływ światowego kryzysu gospodarczego na stan i perspektywy rozwoju sektora turystyki w Polsce. Warszawa: Departament Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki.

Fiedler, R. (2014). Arabska Wiosna – szanse i wyzwania dla polityki USA wobec Bliskiego Wschodu. Przegląd Politologiczny, 1, 33–49.

Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.

Gotowt-Jeziorska, A., Łopaciński, K. (red.) (2011). Turystyka w Polsce w okresie kryzysu. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie Turystyki.

Gray, M. (1998). Economic reform, privatization and tourism in Egypt. Middle Eastern Studies, 34(2), 91–112.

Hanna, M.S. (2013). The Tourism Crisis in post January 25th Egypt. Kair: The American University in Cairo.

Jemielniak, D. (2012). Czym są badania jakościowe? W: D. Jemielniak (red.). Badania jakościowe: Podejścia i teorie. Warszawa: PWN.

Kurek, S., Wacławik, P. (2013). Zróżnicowanie zagranicznej turystyki przyjazdowej w Unii Europejskiej w czasie kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 24, 9–24.

Marciniak, M., Dłużewska, A. (2015). Wpływ Wiosny Arabskiej na turystykę w Egipcie. Turystyka Kulturowa, 9.

Mazurek-Łopacińska, K. (2005). Badania marketingowe. Warszawa: PWN.

Mika, M., Faracik, R. (2008). Międzynarodowy ruch turystyczny. W: W. Kurek (red.). Turystyka. Warszawa: PWN, 66–120.

Sattin, A., Franquet, S. (2003). Przewodnik po Egipcie. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Pascal.

Silverman, D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN.

Tohamy, S., Swinscoe, A. (2000). The economic impact of tourism in Egypt. The Egyptian Center for Economic Studies, 40.

UNWTO (2013). Tourism Highlights.

Zdanowski, J. (2013). Znaczenie Arabskiej Wiosny. Krakowskie Studia Bliskowschodnie, 3, 13–32.

Zdon-Korzeniowska, M., Rachwał, T. (2011). Turystyka w warunkach światowego kryzysu. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 18, 116–128.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-06

Jak cytować

Ziółkowska-Weiss, K. (2016). Zachowania konsumenckie Polaków korzystających z oferty polsko-egipskich biur podróży w Szarm el-Szejk. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(4), 102–118. https://doi.org/10.24917/20801653.304.8

Inne teksty tego samego autora