Preferencje młodych użytkowników przestrzeni miejskiej Krakowa w zakresie wyboru alternatywnych form transportu

Autor

  • Monika Płaziak Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej
  • Anna Irena Szymańska Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.333.3

Słowa kluczowe:

alternatywny transport miejski, carsharing, ekonomia współdzielenia, mobilna aplikacja, pokolenie cyfrowe, pokolenie sieci, pokolenie Y

Abstrakt

W dużych miastach obserwujemy rozwój transportu alternatywnego, towarzyszącego indywidualnemu transportowi samochodowemu, motocyklowemu, motorowerowemu i rowerowemu oraz zbiorowej komunikacji miejskiej i tradycyjnym przedsiębiorstwom taksówkowym. Do alternatywnych form transportu zaliczamy następujące usługi transportowe: zbliżone do usług taksówkowych, jednakże tańsze i odmienne w porównaniu z tradycyjnymi formami w sposobie realizacji zamówienia, które odbywają się przez aplikację, wynajem samochodów (będących własnością danego przedsiębiorstwa lub prywatnych właścicieli) na minuty lub godziny, co określamy mianem carsharingu, oraz wypożyczanie rowerów w ramach publicznego systemu wynajmu. Ze względu na specyfikę realizacji zamówienia, do czego potrzebny jest dostęp do komputera lub mobilnego urządzenia oraz internetu lub specjalnej aplikacji, z oferty firm świadczących usługi w ramach transportu alternatywnego korzystają najczęściej ludzie młodzi. Popularności tego transportu wśród przedstawicieli tego pokolenia sprzyja również wiele cech charakteryzujących młode pokolenie cyfrowe (sieci, Y). Przykładowe z tych cech to: pragnienie wolności, personalizacja, uważna obserwacja, czułość na wiarygodność i otwartość (wrażliwość?), pragnienie rozrywki, wspólne działania i nawiązywanie kontaktów, potrzeba prędkości, innowacyjność. Przytoczone badania zostały przeprowadzone wśród przedstawicieli młodszego pokolenia Y, czyli osób w wieku 19-24 lata. Ankietowani bardzo chętnie korzystają z transportu alternatywnego, w przyszłości również planują z niego korzystać i będą do tego zachęcać innych. Najważniejszymi powodami, które nimi kierują przy wyborze tego rodzaju transportu, są: dowolność w czasowym i przestrzennym korzystaniu z transportu, czyli fakt, że można z pojazdu skorzystać właściwie o dowolnej porze i w dowolnym miejscu. Natomiast czynnik finansowy ma dla nich pewne znaczenie, jednakże nie jest on decydujący wobec innych korzyści. Także czynniki ekologizacji i współpracy kolaboratywnej w kontekście wyboru transportu alternatywnego, na podstawie wypowiedzi badanych osób, nie zostały potwierdzone.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Monika Płaziak - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Monika Płaziak, dr, adiunkt w Zakładzie Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej, Instytutu Geografii, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Członek Polskiego Towarzystwa Geograficznego. Praca magisterska i doktorska w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej zostały obronione w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka zajmuje się problematyką poziomu i jakości życia ludności, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich miast Polski oraz zagadnieniami przemian funkcjonalnych osiedli mieszkaniowych i centrów miast Polsce. Jej zainteresowania badawcze dotyczą również przedsiębiorczości i innowacyjności ludzi młodych

Anna Irena Szymańska - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Anna Irena Szymańska, dr, adiunkt w Katedrze Handlu i Instytucji Rynkowych, Wydziału Zarządzania, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Zainteresowania badawcze autorki oscylują wokół problematyki potrzeb, preferencji i zachowań rynkowych konsumentów, konsumpcji kolaboratywnej i innych form alternatywnego dostępu do dóbr, nowych trendów w konsumpcji oraz ich implikacji dla strategii biznesowych przedsiębiorstw. Ponadto zajmuje się problematyką przedsiębiorczości i innowacyjności przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP oraz gospodarki cyrkularnej.

Bibliografia

`"4mobility" (2019, 3 kwietnia). Pozyskano z https://4mobility.pl/

Banaszek, M. (2016). Ekonomia współdzielenia jako alternatywny kierunek rozwoju miast. Ekonomia Społeczna, 1, 51–59. doi: 10.15678/ES.2016.1.04

Bikeu (2019, 4 kwietnia). Pozyskano z http://bikeu.pl/

Bolt (2019, 3 kwietnia). Pozyskano z https://bolt.eu/pl/business/

Brychcy, M., Przybyłowski, A. (2018). Funkcjonowanie i rola carsharingu w równoważeniu mobilności na przykładzie Trójmiasta. Kolegium Zarządzania i Finansów. Zeszyt Naukowy, 169, 43–56.

Dorda, K. (2015). Sharing economy – wspólnotowa strategia rozwoju miast. Magazyn Miasta, 1(9).

Gajewski, P. (2018). Transport towarów w mieście z wykorzystaniem założeń ekonomii współdzielenia. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i zarządzanie, 117, 144–153.

Górska, K., Kisielewski, P. (2017). Analiza porównawcza nowych systemów miejskiego transportu indywidualnego. Autobusy, 6, 1203–1207.

Hulaj (2019, 24 września). Pozyskano z https://hulaj.eu/

Jabłońska, M.R. (2018). Człowiek w cyberprzestrzeni. Wprowadzenie do psychologii Internetu. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Jaroszyński, J., Chłąd, M. (2015). Koncepcje logistyki miejskiej w aspekcie zrównoważonego rozwoju. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 249, 164–171.

Jastrzębska, E., Legutko-Kobus, P. (2017). Ekonomia współpracy – definicje, klasyfikacje i dobre praktyki. Zarządzanie Publiczne, 4(40), 443–461. doi: 10.4467/20843968ZP.17.034.8018

Kamińska, M. (2017). Gospodarka współdzielenia w Polsce – rezygnacja z posiadania na rzecz konsumpcji opartej na dostępie. Quarterly Journal, 3(22), 165–177.

Kauf, S. (2018). Ekonomia współdzielenia (sharing economy) jako narzędzie kreowania smart city. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i zarządzanie, 120, 141–151.

Korneć, R. (2018). System transportu miejskiego wobec zrównoważonego rozwoju. Studia Miejskie, 30, 71–84. doi: 10.25167/sm2018.030.05

Kozłowska, M., Abramowicz, A. (2017). Transport pasażerski w Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 7–8, 22–30.

Lu, X., Pas, E.I. (1999). Socio-demographics, activity participation and travel behavior, Transportation. Transportation Research. Part A: Policy and Practice, 33(1).

Mitręga, M., Witczak, O. (2012). Prosumpcja jako przejaw przedsiębiorczości konsumenckiej. Ekonomiczne Problemy Usług, 97(724), 432–444.

Panekcs (2019, 3 kwietnia). Pozyskano z https://panekcs.pl/

Parysek, J. (2016). Dla kogo miasto? Dla ludzi czy dla samochodów. Studia Miejskie, 23, 9–27.

Plechawska-Wójcik, M., Miłosz, M., Michalczyk, M. (2014). Opracowanie modeli biznesowych i budowa prototypu usługi CarSharingu. Logistyka, 3, 5156–5164.

Płaziak, M., Szymańska, A.I. (2015). Postawy ludzi młodych wobec innowacji a prosumeryzm. Na przykładzie studentów uczelni krakowskich. Logistyka, 2, 1028–1038.

Radzimski, A. (2011). Transport zbiorowy oraz car sharing jako elementy systemu zrównoważonego transportu miejskiego w Kopenhadze. Transport Miejski i Regionalny, 12, 18–26.

Sierpiński, G. (2012). Zachowania komunikacyjne osób podróżujących a wybór środka transportu w mieście. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, 84, 93–106.

Słownik pojęć strategii rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) (2019, 3 kwietnia). Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Pozyskano z https://www.gov.pl/documents/905843/1047987/Strategia_Rozwoju_Transportu_

do_2020_roku.pdf/ead3114a-aac7-3cdd-c71d-7f88267ce596

Słupińska M. (2015) (2019, 29 czerwca). Ekonomia dzielenia się? Między racjonalnym wyborem a towarzyskością. Próby socjologicznych interpretacji zjawiska „wspólnych przejazdów”. Studia Socjologiczne, 3. Pozyskano z http://www.studiasocjologiczne.pl/pliki/m.slupinska_ekonomia_dzielenia

Stangel, M. (2013). Kształtowanie współczesnych obszarów miejskich w kontekście zrównoważonego rozwoju. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.

Szołtysek, J. (2011). Kreowanie mobilności mieszkańców miast. Warszawa: Wolters Kluwer Business.

Szołtysek, J. (2016). Ekonomia współdzielenia a logistyka miasta – rozważania o związkach. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 11, 2–9.

Szul, E. (2013). Prosumpcja jako aktywność współczesnych konsumentów – uwarunkowania i przejawy. W: M.G. Woźniak (red.). Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Rzeszów: Uniwersytet Rzeszowski, 347–358.

Szymańska, A.I. (2017). Sharing economy jako nowy trend w zachowaniach konsumentów. Marketing i Rynek, 9, 417–425.

Tapscott, D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Toffler, A. (2006). Trzecia fala. Poznań: Wydawnictwo Kurpisz.

Traficar (2019, 4 kwietnia). Pozyskano z https://www.traficar.pl/

Tundys, B. (2013). Logistyka miejska. Teoria i praktyka. Warszawa: Difin.

Uber (2019, 3 kwietnia). Pozyskano z https://www.uber.com/pl/pl/

Wavelo (2019, 4 kwietnia). Pozyskano z https://wavelo.pl/

Wesołowski, J. (2008). Miasto w ruchu. Dobre praktyki w organizowaniu transportu miejskiego. Łódź: Instytut Praw Obywatelskich.

Pobrania

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Płaziak, M., & Szymańska, A. I. . (2019). Preferencje młodych użytkowników przestrzeni miejskiej Krakowa w zakresie wyboru alternatywnych form transportu. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 33(3), 36–57. https://doi.org/10.24917/20801653.333.3

Inne teksty tego samego autora

<< < 1 2