Preferencje i zachowania konsumentów w centrach handlowych w Polsce na przykładzie Krakowa

Autor

  • Anna Irena Szymańska Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej
  • Monika Płaziak Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.313.9

Słowa kluczowe:

centra handlowe, generacje centrów handlowych, Kraków, preferencje, typy centrów handlowych, zachowania konsumentów

Abstrakt

Przemiany społeczno-gospodarcze, które nastąpiły po 1989 roku, przyczyniły się do rozwoju gospodarki rynkowej, a co za tym idzie swobodnego powstawania oraz wycofywania się z rynku podmiotów gospodarczych stanowiących prywatną własność. Początkowo powstawały głównie małe prywatne przedsiębiorstwa handlowe, w których przeważał polski kapitał. Jednak cechy, którymi charakteryzował się polski rynek w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, czyli duży popyt konsumpcyjny, brak dużego krajowego kapitału wyspecjalizowanego w działalności handlowej, korzystne przepisy podatkowe, niskie ceny zakupu i dzierżawy nieruchomości oraz dostępność wykwalifikowanej siły roboczej, stanowiły zachętę dla zagranicznych firm handlowych o światowym zasięgu do inwestowania w rozwój sklepów wielkopowierzchniowych w Polsce. Do szybkiego rozwoju tej formy handlu w przyczynił się również duży kapitał oraz nowoczesna kadra zarządzająca, którymi firmy te dysponowały. W efekcie w Polsce powstało wiele wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (WHO) o powierzchni powyżej 400m2, takich jak: sklepy dyskontowe, superi hipermarkety oraz domy i centra handlowe, charakteryzujących się dużą powierzchnią sprzedaży i szerokim asortymentem towarów z wielu branż. Obecnie stanowią one istotny element przestrzeni miejskiej i jednocześnie poważną konkurencję dla pozostałych form handlu detalicznego. Możliwości, jakie dają WHO, czyli szeroka oferta produktowo-usługowa, akcje promocyjne i degustacyjne, duże własne parkingi i stacje benzynowe, jak również wiele różnych placówek znajdujących się na terenie kompleksu handlowego, skutecznie przyciągają klientów. W niniejszym opracowaniu skoncentrowano się głównie na analizie centrów handlowych działających w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem tych zlokalizowanych w Krakowie. Za centrum handlowe uznano „nieruchomość handlową, która została zaplanowana, zbudowana oraz jest zarządzana jako jeden podmiot handlowy, składający się ze sklepów oraz części wspólnych, o minimalnej powierzchni najmu 5 tys. m2 (GLA) i składa się z minimum 10 sklepów” (Mikołajczyk, 2009: 138-139). Celem niniejszego opracowania była diagnoza preferencji konsumentów w zakresie wyboru miejsc dokonywania zakupów oraz deklaracji dotyczących korzystania z dodatkowych funkcji oferowanych w ramach badanych podmiotów handlowo-usługowych, jak również identyfikacja pozahandlowych funkcji centrów handlowych, którymi szczególnie zainteresowani są potencjalni konsumenci. W artykule dokonano także charakterystyki profilu konsumenta deklarującego wybór centrum handlowego jako miejsca dokonywania zakupów i spędzania wolnego czasu. Wnioskowanie oparte zostało o analizę literatury przedmiotu oraz wyniki badań bezpośrednich przeprowadzonych przez autorki opracowania. Jako narzędzie badawcze zastosowano kwestionariusz ankiety. W badaniach uczestniczyło łącznie 1756 respondentów będących głównie mieszkańcami Krakowa.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Anna Irena Szymańska - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Anna Irena Szymańska, dr, absolwentka studiów z zakresu zarządzania i marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu (Katedra Analizy Rynku i Badań Rynkowych – Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie). Adiunkt w Zakładzie Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Zainteresowania badawcze oscylują wokół problematyki potrzeb, preferencji i zachowań rynkowych konsumentów, jak również zagadnień z obszaru przedsiębiorczości i innowacyjności przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP.

Monika Płaziak - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Monika Płaziak, dr, adiunkt w Zakładzie Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej, Instytutu Geografii, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Członek Polskiego Towarzystwa Geograficznego. Praca magisterska (2000) i doktorska (2005) w zakresie geografii społeczno-ekonomicznej zostały obronione w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zainteresowania badawcze autorki dotyczą zagadnień gospodarki przestrzennej w kontekście czynników lokalizacji przedsiębiorstw, szczególnie czynnika personalnego. Autorka zajmuje się także problematyką poziomu i jakości życia ludności, ze szczególnym uwzględnieniem małych i średnich miast Polski, oraz zagadnieniami przemian funkcjonalnych osiedli mieszkaniowych w miastach Polski.

Bibliografia

Almanach centrów handlowych 2013/14 (2017, 22 stycznia). Pozyskano z http://www.thecity.com.pl/Publikacje/Almanach-Centrow-Handlowych/Almanach-CH-2013-2014

Altkorn, J., Kramer, T. (red.) (1998). Leksykon marketingu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Bogdanov, D. (2002). Problemy lokalizacji wielkopowierzchniowych obiektów handlowych.W: J. Słodczyk (red.). Przemiany bazy ekonomicznej i struktury przestrzennej miast. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 383–388.

Celińska-Janowicz, D. (2011). Centra handlowe wobec miejskiej przestrzeni publicznej – nie tylko imitacja. W: I. Jażdżewska (red.). Człowiek w przestrzeni publicznej miasta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 149–156.

Centrum Handlowe Panorama (2017, 22 stycznia). Pozyskano z http://najlepszegalerie.pl/warszawa/ centrum,handlowe,panorama

Chaberko, T., Ciechowski, M., Kretowicz, P. (2013). Funkcjonowanie wielkiego centrum handlowego w ujęciu przestrzennym i czasowym (na przykładzie Bonarka City Center w Krakowie). Ekonomia / Uniwersytet Warszawski, 32, 121–13.

Chebat, J.C., Sirgy, J.M., Grzeskowiak, S. (2010). How can shopping mall management best capture mall image? Journal of Business Research, 63(7).

Chomuntowska, D. (2017, 22 stycznia). Obiekty nowej generacji. Pozyskano z http://www.poradnikbiznesu.info/edukator-przedsiebiorcy/nieruchomosci-komercyjne/rynek-handlowy- obiekty-nowej-generacji

Chudzik, D. (2006). Wizerunek klienta supermarketów. Handel Wewnętrzny, 4–5, 63–66.

Ciechomski, W. (2010). Koncentracja handlu w Polsce i jej implikacje dla strategii konkurowania przedsiębiorstw handlowych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.

Colliers International. Raport roczny 2016 (2017, 22 stycznia). Pozyskano z http://www.colliers.

com/-/media/files/emea/poland/reports/2016/colliers_international_raport_roczny_ 2016.pdf?la=pl-pl Czekamy na centra handlowe piątej generacji (2008, 18 lutego) (2017, 22 stycznia). Pozyskano z http://www.rp.pl/artykul/94191-Czekamy-na-centra-handlowe-piatej-generacji.html# ap-9

Dietl, J. (1992). Handel we współczesnej gospodarce. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Domański, T. (2005). Strategie rozwoju handlu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Dudek-Mańkowska, S., Fuhrmann, M., (2009). Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkty turystyczne. W: A. Stasiak (red.). Kultura i turystyka – wspólnie zyskać. Łodź: Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa, 269–282.

Dzieciuchowicz, J. (2012). Wielkie centrum handlowe w przestrzeni miejskiej i podmiejskiej. Manufaktura w Łodzi i Ptak w Rzgowie. Łodź: Uniwersytet Łodzki.

Generacja centrum handlowego (2017, 22 stycznia). Pozyskano z http://galeria777.pl/generacjacentrum- handlowego

Hefner, K., Twardzik, M. (2013). Społeczne oddziaływanie nowoczesnych centrów handlowo- -usługowych na małe miasta w zewnętrznej strefie aglomeracji śląskiej. Studia Ekonomiczne, 144, 95–108.

Jałowiecki, B. (2005). Społeczny język architektury od gotyckiej katedry do hipermarketu. W: W. B. Jałowiecki, A. Majer, M.S. Szczepański, (red.). Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa. Warszawa: Scholar, 21–36.

Jarczewski, W., Huculak, M. (2010). Wpływ rewitalizacji terenów poprzemysłowych na rynek pracy w woj. śląskim. Problemy Rozwoju Miast, 4, 34–42.

Kaczmarek, T. (2010). Struktura przestrzenna handlu detalicznego: od skali globalnej do lokalnej. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Kłosiewicz-Górecka, U. (2005). Wielkopowierzchniowe obiekty handlowe jako kluczowy czynnik rozwoju handlu detalicznego w Polsce. Handel Wewnętrzny, 6.

Kłosowski, F. (2002). Hipermarkety w przestrzeni handlowej miast aglomeracji katowickiej. W: J. Słodczyk (red.). Przemiany bazy ekonomicznej i struktury przestrzennej miast. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 373–381.

Knecht-Tarczewska, M. (2011). Centrum handlowe jako nowoczesny produkt handlowo-usługowy. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego, 175, 293–303.

Kochaniec, A. (2011) (2017, 22 stycznia). Kreowanie wizerunku miasta. W: A. Grzegorczyk, A. Kochaniec (red.). Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji. Pozyskano z http://www.wsp.pl/ file/739_481591509.pdf

Krakowski Rynek Nieruchomości 2014 (2015) (2017, 22 stycznia). Pozyskano z www.krakow.pl/ zalacznik/226583

Lambert, J. (2006). One Step Closer to a Pan-European Shopping Center Standard. Research Review, 13(2).

Mall of America (2017, 22 stycznia). Pozyskano z http://www.mallofamerica.com/about/moa/ facts Mall of the Emirates (2017, 22 stycznia). Pozyskano z http://www.malloftheemirates.com

Mikołajczyk, J. (2009). Rozwój centrów handlowych w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 30, 138–139.

Mikołajczyk, J. (2012). Kreowanie wartości centrum handlowego – perspektywa interesariuszy. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Mikołajczyk, J. (2015). Centra handlowe w Polsce – stan aktualny i tendencje rozwoju. W: Handel wewnętrzny w Polsce w latach 2010–2015. Warszawa: Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

Płaziak, M., Szymańska, A.I. (2017). Regres czy rozwój lokalnej działalności handlowo-usługowej w najstarszej części Nowej Huty? Przedsiębiorczość – Edukacja, 13.

Pokorska, B., Maleszyk, E. (2002). Koncentracja i integracja w handlu wewnętrznym. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

PRCH Retail Research Forum (2015) (2017, 22 stycznia). Raport II połowa 2015. Pozyskano z prch.org.pl/pl/baza-wiedzy/24-retail-research-forum/16-raport-prch-rrf-ii-pol-2015.

PRCH: W Polsce 481 centrów handl. z ponad 11 mln m2 powierzchni na koniec 2015 (2016, 10 marca) (2017, 22 stycznia). Pozyskano z http://biznes.onet.pl/wiadomosci/handel/prch- -w-polsce-481-centrow-handl-z-ponad-11-mln-m2-powierzchni-na-koniec-2015/y2zj0j

Raport Jones Lang LaSalle (2013) (2017, 22 stycznia). Pozyskano z http://www.renews.pl/index.php?mact=News,cntnt01,print,0&cntnt01articleid=6577&cntnt01showtemplate=false& cntnt01returnid=78

Rochmińska, A. (2011). Zakupy a czas wolny Łodzian. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 11, 207–217.

Rochmińska, A. (2013). Atrakcyjność łódzkich centrów handlowych oraz zachowania nabywcze i przestrzenne ich klientów. Łódź: Uniwersytet Łódzki.

Rochmińska, A. (2015). Centra handlowe – kreatorzy nowych przestrzeni miejskich. W: A. Wolaniuk (red.). Współczesne czynniki i bariery rozwoju miast: XXVIII Konwersatorium Wiedzy o Mieście. Łódź: Uniwersytet Łódzki, 229–246.

Rochmińska, A. (2016). Shopping centres as the subject of Polish geographical research. Geographia Polonica, 89(4), 521–535.

Rynek centrów handlowych w polskich aglomeracjach (2015) (2017, 22 stycznia). Pozyskano z http://www.colliers.com/-/media/files/emea/poland/reports/2015/colliers-poland-retail- aglomeracje-h1-2015.pdf?la=pl-pl

Sikos, T., Hoffmann, M. (2005). Typology of shopping centres in Budapest. Case Studies, 1. Komárno: J. Selye University.

Skating (2017, 22 stycznia). Pozyskano z http://smiceskating.com

Sobala-Gwosdz, A., Gwosdz, K. (2011). Polska Wschodnia w strategiach lokalizacji sieci hipermarketow. W: M. Woźniak (red.). Uwarunkowania sprawnego działania w przedsiębiorstwie i regionie. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 20, 276–290.

Szczyrba, Z. (2005). Nakupni centra v Ceske Republice — nova forma zabavy a nakupni turistiky. Opole: Wydawnictwo Politechniki Opolskiej.

Twardzik, M., (2014). Typologia i znaczenie centrów handlowych dla miast województwa śląskiego. Studia Miejskie,16.

Uchwała nr CXVI/1225/06 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 września 2006 r. w sprawie uchwalenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa (2017, 22stycznia). Pozyskano z https://www.bip.krakow.pl/_inc/rada/uchwaly/ show_pdf.php?id=30012

West Edmonton Mall (2017, 22 stycznia). Pozyskano z http://www.wem.ca/#/about-wem/ overview

Więcław, J. (2003). Hipermarkety, jako nowy element w strukturze przestrzennej miast Polski na przykładzie Krakowa. W: Z. Gorka, J. Więcław (red.). Badania i podróże naukowe krakowskich geografów. Kraków: Polskie Towarzystwo Geograficzne, 137–146.

Woźniak, G. (2002). Plusy i minusy istnienia sklepów wielkopowierzchniowych w Polsce. W: S. Wrzosek, G. Parzelski, (red.). Za i przeciw super- i hipermarketom. Materiały sympozjum naukowego Wyższej Szkoły Handlowej w Radomiu. Radom, 122–129.

Żalikowski, J. (red.) (2002). Wpływ hipermarketów zachodnich koncernów handlowych na gospodarkę, rynek pracy i dochody władz samorządowych na przykładzie miasta Białystok i województwa podlaskiego: raport. Białystok: Pro Veritate.

Żerebecka, K. (2005). The space of the shopping centre in Poland. Bulletin of Geography. Socioeconomic series, 4, 201–206.

Pobrania

Opublikowane

2017-09-27

Jak cytować

Szymańska, A. I., & Płaziak, M. (2017). Preferencje i zachowania konsumentów w centrach handlowych w Polsce na przykładzie Krakowa. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(3), 132–152. https://doi.org/10.24917/20801653.313.9

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>